Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5282
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTozduman Yaralı, Kevser-
dc.contributor.authorAteş, Rabia Ceren-
dc.date.accessioned2025-02-10T07:34:52Z-
dc.date.available2025-02-10T07:34:52Z-
dc.date.issued2025-
dc.date.submitted2025-
dc.identifier.citationAteş R. C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2025.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5282-
dc.description.abstractÖZET EBEVEYN MEDYA FARKINDALIK EĞİTİMİNİN EBEVEYNLERİN DİJİTAL EBEVEYNLİK TUTUMLARI İLE DİJİTAL OYUN EBEVEYN REHBERLİK STRATEJİLERİNE ETKİSİ Ateş R. C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2025. Amaç: Bu araştırma ebeveyn medya farkındalık eğitiminin ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumları ile dijital oyun ebeveyn rehberlik stratejilerine etkisini incelemek amacı ile yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma nicel modelde yarı deneysel desen şeklinde yürütülmüştür. Araştırmada ebeveyn medya farkındalık eğitiminin ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumları ile dijital oyun ebeveyn rehberlik stratejilerine etkisinin incelenmesi amacıyla ‘ön test, son test, kalıcılık testi’ kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmada 23 deney, 23 kontrol grubunda olmak üzere toplam 46 ebeveyn bulunmaktadır. Ebeveynlerin dijital ebeveyn rehberlik becerilerini desteklemek için araştırmacı tarafından hazırlanmış olan sekiz haftalık “Ebeveyn Medya Farkındalık Eğitim Programı” oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Dijital Ebeveynlik Tutum Ölçeği, Dijital Oyun Ebeveyn Stratejileri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25 Paket Programı kullanılarak Shapiro Wilk, Spearman Korelasyon Testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi yapılmıştır. Bulgular: Araştırmada ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumları ile dijital oyun rehberlik stratejileri arasında anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir. Deney grubundaki ebeveynlerin ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. Deney grubundaki ebeveynlerin dijital medya risklerinden koruma tutumları, aktif ebeveyn ve teknik ebeveyn rehberlik stratejileri üzerinde son test lehine anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Bu bağlamda eğitim programındaki ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumlarında ve stratejilerinde olumlu yönde anlamlı bir farklılık sağlandığı belirlenmiştir. Sonuç: Ebeveyn Medya Farkındalık Eğitimi’ni alan ebeveynlerin çocuklarının ekran süresinde azalma olduğu, kural belirleyen ve kurallara uyan ebeveynlerin artış gösterdiği x belirlenmiştir. Deney grubundaki ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumları ve ebeveyn rehberlik stratejileri üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY …………...………………………..…………….…….……… i TEŞEKKÜR ……………………………………………………………...………… ii İÇİNDEKİLER ..…………………………………………….………...…..…….…. iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ..…………………….…………….…… vi TABLOLAR DİZİNİ.………….…………………………...………………………. vii ÖZET ……………………………………………………………………………..… ix ABSTRACT ………………………………………………………………….…….. xi 1. GİRİŞ …………………….…………………...……………………….….…..….. 1 2. GENEL BİLGİLER ……………………..…………………………………....….. 4 2.1. Okul Öncesi Dönemde Medya …………………………….…………………... 4 2.2. Okul Döneminde Medya ….………………………...…………………………. 5 2.3. Ergenlik Döneminde Medya ………...……….………………………………... 6 2.4. Medyanın Çocuk Sağlığı ve Gelişimi Üzerindeki Etkisi.………….................... 7 2.5. Problemli Medya Kullanımı ……………. .…………………………….……... 9 2.5.1. Medyanın Dil Gelişimine Etkisi ……………………………………………... 10 2.5.2. Medyanın Sosyal Duygusal Gelişime Etkisi …………..…………………….. 11 2.5.3. Medyanın Bilişsel Gelişime Etkisi ……………………………………........... 12 2.5.4. Medyanın Beslenme Ve Uyku İle İlişkisi …………………….……………... 13 2.6. Medyanın Çocukların Davranışları Üzerindeki Etkisi…………………………. 14 2.6.1. Medyadaki Saldırganlık ve Şiddet …………………………………………... 15 2.6.2. Medyadaki Zorbalık ………………………………………………………..... 16 2.6.3. Prososyal Davranışlar ve Medya ……………………………………………. 18 2.6.4. Çocuklarda Teknoloji Bağımlılığı ile Mücadele .............................................. 19 iv 2.7. Dijital Oyunlar …………………………………………………………………. 20 2.7.1. Dijital Oyunların Çocuk Gelişimine Etkisi …………………………….......... 21 2.8. Medya Okuryazarlığı …………………………………………………………... 22 2.8.1. Medyada Dijital Ebeveynlik Tutumları ……………………………………… 23 3. GEREÇ VE YÖNTEM..…………………………………….…..……………….. 25 3.1. Araştırmanın Modeli ve Deseni ……………………………………………….. 25 3.1.1. Araştırmanın Çalışma Grubu ………………………………………………... 26 3.1.2. Veri Toplama Araçları ……………………..………………..………….......... 30 3.1.2.1. Kişisel Bilgi Formu ……..……………………….……………………….... 30 3.1.2.2. Dijital Ebeveynlik Tutum Ölçeği …………………………………….......... 30 3.1.2.3. Dijital Oyun Ebeveyn Rehberlik Stratejileri Ölçeği …………….................. 31 3.2. Ebeveyn Medya Farkındalık Eğitimi Programı………………………………… 32 3.3. Veri Toplama Süreci …………………………………………………………… 36 3.3.1. Ön Testlerin Uygulanması ………...…………...……………..…………...…. 36 3.3.2. Eğitim Programının Uygulanması ……………………………………............ 37 3.3.3. Son Testlerin Uygulanması.………………………………………………….. 37 3.3.4. Kalıcılık Testinin Uygulanması………………………………………………. 38 3.4. Verilerin Analizi ………………………….……………………………………. 38 3.5. Etik Konular ………………………….………………………………………... 43 4. BULGULAR …………………………………………………………….……..... 44 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………....…. 61 5.1. Ebeveynlerin Dijital Ebeveynlik Tutumları İle Dijital Oyun Rehberlik Stratejileri Arasındaki Anlamlılığa İlişkin Bulgulara Ait Tartışma 62 5.2. Ebeveyn Medya Farkındalık Eğitimi Programının Dijital Ebeveynlik Tutumları ve Dijital Oyun Rehberlik Stratejileri Üzerindeki Anlamlılığına İlişkin Bulgulara Ait Tartışma 64 v 5.3. Ebeveyn Medya Farkındalık Eğitimi Programı Sonucunda Deney Grubu Çocukların Ekran Süresi, Kural Belirleme ve Kuralları Uygulayabildiğini Düşünme Puanlarından Elde Edilen Bulgulara Ait Tartışma 66 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ………………………..…………..………….….......... 70 KAYNAKLAR ..………………………………...……...……………………….….. 72 EKLER …………………………………………………………………………….. 83 Ek 1 (Etik Kurul İzni) ……………….……………………………………………… 83 Ek 2 (MEB İzni) ……..……………..……………...……….……………………..... 84 Ek 3 Oturum Örneği ………………………………………………………………... 85 Ek 4 Eğitim Görselleri ……………………………………………………………... 88 Ek 5 İhtiyaç Belirleme Formu ……………………………………………………... 89 Ek 6 Ebeveyn Eğitimi El Broşürü ………………………………………………….. 90 Ek 7 Çocukların Gelişimsel Özeliklerine Yönelik Öneriler İçeren El Broşürü ……. 91 Ek 8 Kişisel Bilgi Formu……………………………………………………………. 92 BİLİMSEL ETİK BEYANI………………………………………………………… 93tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherT.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectDijital ebeveynlik, Dijital oyun, Ebeveyn eğitimi, Ebeveyn tutumları, Medya okuryazalığı.tr_TR
dc.titleEbeveyn Medya Farkındalık Eğitiminin Ebeveynlerin Dijital Ebeveynlik Tutumları İle Dijital Oyun Ebeveyn Rehberlik Stratejilerine Etkisitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentT.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Çocuk Gelişimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tez- Rabia Ceren ATEŞ.pdf2.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.