Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/5282
Title: | Ebeveyn Medya Farkındalık Eğitiminin Ebeveynlerin Dijital Ebeveynlik Tutumları İle Dijital Oyun Ebeveyn Rehberlik Stratejilerine Etkisi |
Authors: | Tozduman Yaralı, Kevser Ateş, Rabia Ceren T.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Çocuk Gelişimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı |
Keywords: | Dijital ebeveynlik, Dijital oyun, Ebeveyn eğitimi, Ebeveyn tutumları, Medya okuryazalığı. |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | T.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
Citation: | Ateş R. C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2025. |
Abstract: | ÖZET EBEVEYN MEDYA FARKINDALIK EĞİTİMİNİN EBEVEYNLERİN DİJİTAL EBEVEYNLİK TUTUMLARI İLE DİJİTAL OYUN EBEVEYN REHBERLİK STRATEJİLERİNE ETKİSİ Ateş R. C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2025. Amaç: Bu araştırma ebeveyn medya farkındalık eğitiminin ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumları ile dijital oyun ebeveyn rehberlik stratejilerine etkisini incelemek amacı ile yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma nicel modelde yarı deneysel desen şeklinde yürütülmüştür. Araştırmada ebeveyn medya farkındalık eğitiminin ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumları ile dijital oyun ebeveyn rehberlik stratejilerine etkisinin incelenmesi amacıyla ‘ön test, son test, kalıcılık testi’ kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmada 23 deney, 23 kontrol grubunda olmak üzere toplam 46 ebeveyn bulunmaktadır. Ebeveynlerin dijital ebeveyn rehberlik becerilerini desteklemek için araştırmacı tarafından hazırlanmış olan sekiz haftalık “Ebeveyn Medya Farkındalık Eğitim Programı” oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Dijital Ebeveynlik Tutum Ölçeği, Dijital Oyun Ebeveyn Stratejileri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25 Paket Programı kullanılarak Shapiro Wilk, Spearman Korelasyon Testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi yapılmıştır. Bulgular: Araştırmada ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumları ile dijital oyun rehberlik stratejileri arasında anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir. Deney grubundaki ebeveynlerin ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. Deney grubundaki ebeveynlerin dijital medya risklerinden koruma tutumları, aktif ebeveyn ve teknik ebeveyn rehberlik stratejileri üzerinde son test lehine anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Bu bağlamda eğitim programındaki ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumlarında ve stratejilerinde olumlu yönde anlamlı bir farklılık sağlandığı belirlenmiştir. Sonuç: Ebeveyn Medya Farkındalık Eğitimi’ni alan ebeveynlerin çocuklarının ekran süresinde azalma olduğu, kural belirleyen ve kurallara uyan ebeveynlerin artış gösterdiği x belirlenmiştir. Deney grubundaki ebeveynlerin dijital ebeveynlik tutumları ve ebeveyn rehberlik stratejileri üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. |
URI: | http://hdl.handle.net/11607/5282 |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tez- Rabia Ceren ATEŞ.pdf | 2.08 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.