Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/526
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorEskin, Mehmet
dc.contributor.authorYavuz, Özge Yaren
dc.date.accessioned2015-07-30T08:23:45Z
dc.date.available2015-07-30T08:23:45Z
dc.date.issued2013-01-01
dc.identifier.urihttp://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=33588547&idt=1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/526
dc.description.abstractBu çalışmada benlik kurguları ile intihar davranışları ve intihara yönelik tutumlar arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Ayrıca özerk, ilişkisel ve özerk-ilişkisel benlik kurguları olan bireylerin intihar davranışları, intihara karşı tutumları ve intihar eden kişiye karşı tutumları üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Araştırma örneklemi Aydın merkezde bulunan farklı başarı düzeylerine göre seçkisiz olarak seçilen liselerin 9., 10. ve 11. sınıflarında okuyan 309 erkek, 393 kız toplam 702 öğrenciden oluşmuştur. Yapılan analiz sonucunda intihar düşüncesi, girişimi ve intihar davranışı olan bireylerin özerk benlik kurgusu puanlarının yüksek olduğu, intihar düşüncesi, girişimi ve intihar davranışı olmayan bireylerin ilişkisel benlik kurgusu puanlarının yüksek olduğu bulunmuştur. Özerk-ilişkisellik puanlarının ise intihar düşüncesi ve intihar davranışı olan katılımcılarda daha yüksek olduğu, intihar girişimi açısından anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. In this study, the relation among self-construal, attitudes towards suicidal behavior and suicidal behaviours is analyzed. Besides, the individuals having autonomous, relational and autonomous-related self construals have been examined in terms of their effect on the attitudes towards suicidal behaviours, their manners about suicide and the ones committing suicide. Research sample consists of 702 students from 9th, 10th and 11th classes of high schools in the centre of Aydın. Having been selected according to different levels of success, 309 boys and 393 girls set off this sample. As a result of the analysis, the individuals having suicidal ideation, suicidal attempt and suicidal behaviours have got higher scores in autonomous-self construal area. Whereas, the ones not having suicidal ideation, suicidal attempt or behaviours have got higher scores in related-self construal area. On the other hand, higher scores in autonomous-related self area are got by the ones who have suicidal ideation and suicidal behaviour. Also according to these students, suicidal attempt has been found not to be very different from suicidal behaviour.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBenlik Kurgusutr_TR
dc.subjectÖzerk Benliktr_TR
dc.subjectİlişkisel Benliktr_TR
dc.subjectÖzerk-İlişkisel Benliktr_TR
dc.subjectİntihartr_TR
dc.subjectİntihara Karşı Tutumlartr_TR
dc.subjectİntihar Eden Kişiye Karşı Tutumlartr_TR
dc.subjectSelf-Construaltr_TR
dc.subjectAutonomous Selftr_TR
dc.subjectRelated Selftr_TR
dc.subjectAutonomous-Related Selftr_TR
dc.subjectSuicidetr_TR
dc.subjectAttitudes Towards Suicidal Behaviortr_TR
dc.titleBenlik kurguları intihar ve intihara yönelik tutumlartr_TR
dc.title.alternativeSelf construals suicide and attitudes toward suicidetr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Özge Yaren YAVUZ.pdf768.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.