Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5258
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorÇınaklı, Şule-
dc.date.accessioned2024-09-18T11:01:54Z-
dc.date.available2024-09-18T11:01:54Z-
dc.date.issued2024-
dc.date.submitted2024-
dc.identifier.citationÇınaklı, Ş. (2024 Flört Şiddeti Gören Hemşirelik Öğrencilerinde kişiler Arasi İlişkisel Rol Analizinin Etkinliği (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5258-
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışma, flört şiddeti gören hemşirelik bölümü öğrencilerine uygulanan Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi Grup Terapisinin , flört şiddetine yönelik tutumlarına, sosyal sorun çözme beceril erine, benlik saygısına ve kişiler arası farkındalıklarına etkisini araştırmak amacı ile yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma tek gruplu (girişim grubu), ön test, son test 1.ay ve 3.ay izlem, yarı deneysel desen kullanılarak Mart 2022 Eylül 2022 tarih leri arasında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 1., 2. ve 3. sınıf öğrencisi olan 22 kadın öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere 20 oturumluk Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi Grup Terapisi uygulanmıştır. Veriler Kişisel Bilg i Formu, Flörtte Şiddete Yönelik Tutum Ölçekleri, Gözden Geçirilmiş Sosyal Sorun Çözme Ölçeği Kısa Formu, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve Kişiler Arası Farkındalık Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilere ölçekler; grup terapisi öncesi, grup terapi si uygulandıktan hemen sonra, grup terapisinden 1 ay ve 3 ay sonra uygulanmıştır. Verilerin analizinde Nicel değişkenler için tanımlayıcı istatistikler ortalama±standart sapma ( x̄±SS), kategorik değişkenler için tanımlayıcı istatistikler sayı (n) ve yüzde (%) olarak V erilerin normal dağılıma uymaması nedeniyle tekrarlayan ölçümlerde Friedman testi kullanılmıştır. İstatistiksel önemlilik olarak p<0,05 değeri alınmıştır. Tekrarlayan ölçümler arasında saptanan anlamlı farkın hangi ölçüm sonucundan kaynaklandığını belirlemek için Bonferroni düzeltmeli Wilcoxon Signed Ranks test uygulanmıştır. Bu test için önemlilik değeri: p=0,05/4=0,0125 olarak alınmıştır. Bulgular: Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerine uygulanan Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi Grup Terapisinin öğrencilerin erkeğin flörtte uyguladığı şiddete yönelik xi tutumlarını tutumlarının n kabulünde düşmeyi sağladığı (χ²=28,62, p<0,001), Gözdenkabulünde düşmeyi sağladığı (χ²=28,62, p<0,001), Gözden Geçirilmiş Sosyal Geçirilmiş Sosyal Sorun Çözme ÖlçeğiSorun Çözme Ölçeği--KısaKısa Formunun Soruna Negatif Yönelim Alt Boyutu (χ²=11,746, Formunun Soruna Negatif Yönelim Alt Boyutu (χ²=11,746, p=0,008),p=0,008), Dikkatsiz/Dürtüsel Tarz Alt Boyutu (χ²= 21,808, p<0,001), Gözden Geçirilmiş Dikkatsiz/Dürtüsel Tarz Alt Boyutu (χ²= 21,808, p<0,001), Gözden Geçirilmiş Sosyal Sorun Çözme ÖlçeğiSosyal Sorun Çözme Ölçeği--Kısa Formu toplam puanında (χ²=15,691, p=0,001) artış Kısa Formu toplam puanında (χ²=15,691, p=0,001) artış olduğu olduğu saptanmıştır.saptanmıştır. Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalamaları açısından Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalamaları açısından istatistiksel olaristatistiksel olarak anlamlı düzeyde değişim olmadığı bulunmuştur (ak anlamlı düzeyde değişim olmadığı bulunmuştur (χ²χ²=5,844, p=0,119). =5,844, p=0,119). Çalışmamızda Kişiler Arası Farkındalık Ölçeği puan ortalamaları açısından istatistiksel Çalışmamızda Kişiler Arası Farkındalık Ölçeği puan ortalamaları açısından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde değişim olmadığı tespit edilmiştir (olarak anlamlı düzeyde değişim olmadığı tespit edilmiştir (χ²χ²=4,991, p=0,172).=4,991, p=0,172). Sonuç: Sonuç: Bu çalışmada Bu çalışmada flört şiddetine maruz kalan hemşirelik bölümü öğrencilerine flört şiddetine maruz kalan hemşirelik bölümü öğrencilerine uygulanan Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi Grup Terapisinin öğrencilerin Erkeğin Flörtte uygulanan Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi Grup Terapisinin öğrencilerin Erkeğin Flörtte Uyguladığı Psikolojik Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği puanlarında azalmaUyguladığı Psikolojik Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği puanlarında azalmayaya ve Gözden ve Gözden Geçirilmiş Sosyal SoruGeçirilmiş Sosyal Sorun Çözme Becerileri Ölçeği n Çözme Becerileri Ölçeği puanlarında artmapuanlarında artmayaya neden olduğu neden olduğu belirlenmiştirbelirlenmiştir. Flört şiddeti mağduriyetinin azaltılmasında, Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi . Flört şiddeti mağduriyetinin azaltılmasında, Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi Grup Terapisinin uygulanması önerilir. Grup Terapisinin uygulanması önerilir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ viii ŞEKİLLER DİZİNİ ix TABLOLAR DİZİNİ x ÖZET xi ABSTRACT xiii 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 5 1.3. Araştırmanın Hipotezleri 5 2. GENEL BİLGİLER 7 2.1. Flört Şiddeti 7 2.1.1. Flört Şiddeti Tanımı 7 2.1.2. Flört Şiddeti İle İlgili Kuramsal Yaklaşımlar 8 2.1.2.1. Sosya l Öğrenme Kuramı 9 2.1.2.2. Bağlanma Kuramı 9 2.1.2.3. Feminist Kuram 10 2.1.2.4. Güç Kuramı 11 2.1.3. Flört Şiddetinin Türleri 11 2.1.3.1. Fiziksel Şiddet 11 iv 2.1.3.2. Psikolojik/Duygusal Şiddet 2.1.3.2. Psikolojik/Duygusal Şiddet ............................................................................................................................................................................ 1212 2.1.3.3. Cinsel Şiddet 2.1.3.3. Cinsel Şiddet .......................................................................................................................................................................................................................... 1414 2.1.4. Flört Şiddetinin Etkileri 2.1.4. Flört Şiddetinin Etkileri .............................................................................................................................................................................................. 1515 2.1.5. Flört Şiddetini Etkileyen Faktörler 2.1.5. Flört Şiddetini Etkileyen Faktörler ............................................................................................................................................................ 1717 2.1.5. Bireysel Faktörler 2.1.5. Bireysel Faktörler ................................................................................................................................................................................................................ 1818 2.1.5.1. İlişkisel Faktörler 2.1.5.1. İlişkisel Faktörler ............................................................................................................................................................................................................ 2121 2.1.5.2. Toplumsal Faktörler 2.1.5.2. Toplumsal Faktörler .................................................................................................................................................................................................... 2323 2.1.6. Flört Şiddeti ile İlgili Yapılan Ulusal ve Uluslararası Araştırmalar 2.1.6. Flört Şiddeti ile İlgili Yapılan Ulusal ve Uluslararası Araştırmalar .......................................................... 2525 2.1.6.1. Flört Şiddeti ile İlgili 2.1.6.1. Flört Şiddeti ile İlgili Yapılan Ulusal AraştırmalarYapılan Ulusal Araştırmalar ...................................................................................................... 2525 2.1.6.2. Flört Şiddeti ile İlgili Yapılan Uluslararası Araştırmalar 2.1.6.2. Flört Şiddeti ile İlgili Yapılan Uluslararası Araştırmalar .................................................................................... 2626 2.2. Sorun Çözme ve Flört Şiddeti 2.2. Sorun Çözme ve Flört Şiddeti ................................................................................................................................................................................ 2727 2.2.1. Flört Şiddetinde Sorun Çözme ile İlgili Yapılan Ulusal ve Uluslararası Araştırmalar 2.2.1. Flört Şiddetinde Sorun Çözme ile İlgili Yapılan Ulusal ve Uluslararası Araştırmalar 2828 2.2.1.1. Flört Şiddetin 2.2.1.1. Flört Şiddetinde Sorun Çözme ile İlgili Yapılan Ulusal Araştırmalarde Sorun Çözme ile İlgili Yapılan Ulusal Araştırmalar ............................................ 2828 2.2.1.2. Flört Şiddetinde Sorun Çözme ile İlgili Yapılan Uluslararası Araştırmalar 2.2.1.2. Flört Şiddetinde Sorun Çözme ile İlgili Yapılan Uluslararası Araştırmalar .......................... 2828 2.3. Benlik Saygısı ve Flört Şiddeti 2.3. Benlik Saygısı ve Flört Şiddeti .............................................................................................................................................................................. 2929 2.3.1. Flört Şiddetinde Benlik Saygısı ile İlgili Yapılan Ulusal ve Ulusl 2.3.1. Flört Şiddetinde Benlik Saygısı ile İlgili Yapılan Ulusal ve Uluslararası Araştırmalarararası Araştırmalar ...................................................................................................................................................................................................................................................................... 3131 2.3.1.1. Flört Şiddetinde Benlik Saygısı ile İlgili Yapılan Ulusal Araştırmalar 2.3.1.1. Flört Şiddetinde Benlik Saygısı ile İlgili Yapılan Ulusal Araştırmalar.......................................... 3131 2.3.1.2. Flört Şiddetinde Benlik Saygısı ile İlgili Yapılan Uluslararası Araştırmalar 2.3.1.2. Flört Şiddetinde Benlik Saygısı ile İlgili Yapılan Uluslararası Araştırmalar ........................ 3232 2.4. Farkındalık ve Flört Şiddeti 2.4. Farkındalık ve Flört Şiddeti ........................................................................................................................................................................................ 3333 2.4.1. Flört Şiddetinde 2.4.1. Flört Şiddetinde Farkındalık ile İlgili Yapılan Ulusal ve Uluslararası AraştırmalarFarkındalık ile İlgili Yapılan Ulusal ve Uluslararası Araştırmalar ...... 3636 2.4.1.1. Flört Şiddetinde Farkındalık ile İlgili Yapılan Ulusal Araştırmalar 2.4.1.1. Flört Şiddetinde Farkındalık ile İlgili Yapılan Ulusal Araştırmalar.................................................... 3636 2.4.1.2. Flört Şiddetinde Farkındalık ile İlgili Yapılan Uluslararası Araştırmalar 2.4.1.2. Flört Şiddetinde Farkındalık ile İlgili Yapılan Uluslararası Araştırmalar .................................. 3737 2.5. Kişiler Arası 2.5. Kişiler Arası İlişkisel Rol Analiziİlişkisel Rol Analizi ...................................................................................................................................................................... 3838 2.5.1. Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizinin Basamakları ve İçerikleri 2.5.1. Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizinin Basamakları ve İçerikleri .................................................................. 3939 v 2.6. Psikiyatri Hemşireliği ve Terapötik Grup Müdahaleleri 2.6. Psikiyatri Hemşireliği ve Terapötik Grup Müdahaleleri ................................................................................................ 4242 3. GEREÇ VE YÖNTEM 3. GEREÇ VE YÖNTEM ............................................................................................................................................................................................................ 4444 3.1. Araştırmanın Deseni 3.1. Araştırmanın Deseni .............................................................................................................................................................................................................. 4444 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikle 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleriri ............................................................................................................................................ 4444 3.3. Araştırmaya Alınma ve Dışlanma Kriterleri 3.3. Araştırmaya Alınma ve Dışlanma Kriterleri ...................................................................................................................................... 4444 3.3.1. Alınma Kriterleri 3.3.1. Alınma Kriterleri .................................................................................................................................................................................................................. 4444 3.3.2. Dışlanma Kriterleri 3.3.2. Dışlanma Kriterleri ............................................................................................................................................................................................................ 4545 3.4. Araştırmanın Değişkenleri 3.4. Araştırmanın Değişkenleri ............................................................................................................................................................................................ 4545 3.5. Araştırmanın Evreni ve Örneklem 3.5. Araştırmanın Evreni ve Örneklem .................................................................................................................................................................... 4646 3.6. Örneklemin Seçilimi 3.6. Örneklemin Seçilimi .............................................................................................................................................................................................................. 4646 3.7. Araştırma Verilerinin Toplanması 3.7. Araştırma Verilerinin Toplanması ...................................................................................................................................................................... 4747 3.8. Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi Grup Terapisi Uygulama Süreci 3.8. Kişiler Arası İlişkisel Rol Analizi Grup Terapisi Uygulama Süreci .............................................................. 5151 3.9. Veri Toplama Araçları 3.9. Veri Toplama Araçları .......................................................................................................................................................................................................... 5353 3.9.1. Kişisel Bilgi Formu 3.9.1. Kişisel Bilgi Formu .......................................................................................................................................................................................................... 5353 3.9.2. Flört Şiddeti Tutum Ölçeği 3.9.2. Flört Şiddeti Tutum Ölçeği .................................................................................................................................................................................... 5353 3.9.3. Flörtte Şiddete Yönelik Tutum Ölçekleri 3.9.3. Flörtte Şiddete Yönelik Tutum Ölçekleri ........................................................................................................................................ 5454 3.9.4. Gözden Geçirilmiş Sosyal So 3.9.4. Gözden Geçirilmiş Sosyal Sorun Çözme Ölçeğirun Çözme Ölçeği--Kısa FormKısa Form ............................................................................ 5454 3.9.5. Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği 3.9.5. Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ................................................................................................................................................................ 5555 3.9.6. Kişiler Arası Farkındalık Ölçeği 3.9.6. Kişiler Arası Farkındalık Ölçeği .................................................................................................................................................................... 5656 3.10. Verilerinin Değerlendirilmesi ve Uygulanan İstatistiksel Analizler 3.10. Verilerinin Değerlendirilmesi ve Uygulanan İstatistiksel Analizler .......................................................... 5656 3.11. Araştırmanın Etik Yönü 3.11. Araştırmanın Etik Yönü ................................................................................................................................................................................................ 5757 3.12. Araştırmacının Rolü 3.12. Araştırmacının Rolü ............................................................................................................................................................................................................ 5757 4. B 4. BULGULARULGULAR .......................................................................................................................................................................................................................................... 5858 5. TARTIŞMA 5. TARTIŞMA .............................................................................................................................................................................................................................................. 6767 5.1. Araştırmanın Sınırlılıkları 5.1. Araştırmanın Sınırlılıkları .............................................................................................................................................................................................. 7777 vi SONUÇ VE ÖNERİLER SONUÇ VE ÖNERİLER .............................................................................................................................................................................................................. 7878 6.1. Sonuçlar 6.1. Sonuçlar .................................................................................................................................................................................................................................................... 7878 KAYNAKLAR KAYNAKLAR ............................................................................................................................................................................................................................................ 8181 EKLER EKLER ................................................................................................................................................................................................................................................................ 106106 BİLİMSEL ETİK BEYAN BİLİMSEL ETİK BEYAN .................................................................................................................................................................................................... 126126 ÖZ GEÇMİŞ ÖZ GEÇMİŞ ................................................................................................................................................................................................................................................ 127127tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectFarkındalık, Grup Terapi, Hemşirelik, Kadın, Yakın Partner Şiddetitr_TR
dc.subjectAwareness , Females Group Therapy , Intimate Partner Violence, Nursingtr_TR
dc.titleFlört Şiddeti Gören Hemşirelik Öğrencilerinde kişiler Arası İlişkisel Rol Analizinin Etkinliğitr_TR
dc.title.alternativeThe Effectiveness of Interpersonal Relational Role Analysis in Nursing Students Experiencing Dating Violencetr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Şule ÇınaklıDoktora.pdfŞule Çınaklı Dokrora Tez Dosyası2.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.