Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5236
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVarol, Meltem-
dc.date.accessioned2024-09-02T13:34:33Z-
dc.date.available2024-09-02T13:34:33Z-
dc.date.issued2024-
dc.date.submitted2024-
dc.identifier.citationVarol, M.(2024). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Sözel Olmayan Zekâ Düzeyleri İle Matematikteki Akademik Başarı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5236-
dc.description.abstractBu araştırmada, üstün yetenekli öğrencilerin sözel olmayan zekâ düzeyleri ile matematikteki akademik başarı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma için iki farklı örneklem grubu belirlenmiştir. İlk örneklem grubu, TONI-3 testinin 9. Sınıf düzeyi için geçerlilik ve güvenilirlik çalışmasının yapılması için belirlenmiştir. İkinci örneklem grubu ise üstün yetenekli öğrencilerin sözel olmayan zekâ düzeyleri ile matematik dersindeki akademik başarı düzeylerini incelemek amacıyla belirlenmiştir. Araştırmamızın örneklem grubu; İzmir ilinde yer alan, üç bilim ve sanat merkezi, bir fen lisesi, üç Anadolu lisesi, iki mesleki ve teknik anadolu lisesi ve iki özel gereksinimli öğrencilere eğitim veren okul olmak üzere toplamda 11 kurumda 9. Sınıfta öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında tekil tarama ve korelasyonel model kullanılmıştır. TONI-3 güvenirlik analizlerinde TONI-3 testine ilişkin Cronbach Alpha .96, Spearman-Brown (p) .97, paralel form .71, test tekrar test .74 ve Guttman .97 güvenirlik katsayı değerleri bulunmuştur. TONI-3 testinin geçerliliğine ilişkin; TONI-3 ile RPM korelasyonu .58 orta düzeyde, pozitif yönde, TONI-3 ile matematik yazılı notları korelasyonu .83 yüksek düzeyde ve pozitif yönde olduğu saptanmıştır. Okul türüne göre TONI-3 sözel olmayan zekâ düzeyleri anova ile analiz edilmiştir. Fen lisesi ve bilim sanat merkezinde öğrenim gören öğrencilerin TONI-3 sözel olmayan zekâ testi puanlarının diğer okul türlerine göre manidar düzeyde yüksek olduğu ancak, fen lisesi ve BİLSEM öğrencilerinin TONI-3 sözel olmayan zekâ testi puanlarının benzerlik gösterdiği bulunmuştur. Bireylerin sözel olmayan zekâ düzeylerindeki değişkenliğin %34’ünü okul türü değişkeninin açıkladığı bulunmuştur. Okul türüne göre LGS Matematik doğru sayısı farklılığı anova ile analiz edilmiş, matematik puanlarındaki değişkenlerin %76’sını okul türü değişkeninin açıkladığı bulunmuştur. TONI-3 ile LGS başarısı arasındaki ilişki, orta düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Üstün yetenekli ve tipik gelişim gösteren öğrencilerin LGS matematik başarıları ve TONI-3 Sözel olmayan zekâ testi sonuçları farklılıklarında t testinden yararlanılmış, üstün yetenekli bireylerin tipik gelişim gösteren öğrencilere göre, matematik LGS puanlarının ve TONI-3 Sözel olmayan zekâ testi sonuçlarının manidar düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. Bulgular, Tonı-3 Sözel Olmayan Zekâ testinin 9. Sınıfta öğrenim gören öğrencileri için geçerli ve güvenilir bir zekâ testi olduğunu göstermektedir. Analiz sonuçları, üstün yetenekli öğrencilerin sözel olmayan zekâ düzeyleri ile matematikteki akademik başarıları arasında bir ilişki olduğunu göstermektedir.tr_TR
dc.description.abstractThe aim of this research is to examine the relationship between the non-verbal intelligence levels and the academic achievement in mathematics of gifted students. A descriptive research model was employed in this study. Two different sample groups were selected for the research. The first sample group was determined for the validity and reliability study of the TONI-3 test at the 9th-grade level. The second sample group was chosen to investigate the non-verbal intelligence levels and academic achievement in mathematics of gifted students. The sample group of our study consists of 9th-grade students from a total of 11 institutions in İzmir, including three science and art centers, one science high school, three Anatolian high schools, two vocational and technical Anatolian high schools, and two schools providing education for students with special needs. Single screening and correlational models were used for data collection. In the reliability analyses of the TONI-3, the Cronbach Alpha for the TONI-3 test was found to be .96, Spearman-Brown (p) .97, parallel form .71, test-retest .74, and Guttman .97. Regarding the validity of the TONI-3 test, a moderate positive correlation of .58 was found between the TONI-3 and RPM, and a high positive correlation of .83 was found between the TONI-3 and mathematics written exam scores. Non-verbal intelligence levels according to school type were analyzed with ANOVA. It was found that students attending science high schools and science and art centers had significantly higher scores on the TONI-3 non-verbal intelligence test compared to other school types, but the scores of science high school and BİLSEM students were similar. The variability in non-verbal intelligence levels of individuals was explained by 34% by the school type variable. The differences in the number of correct answers in LGS Mathematics according to school type were analyzed with ANOVA, and it was found that 76% of the variability in mathematics scores was explained by the school type variable. A moderate, positive, and significant relationship was found between the TONI-3 and LGS success. The differences in LGS mathematics achievement and TONI-3 non-verbal intelligence test results between gifted and typically developing students were examined using the t-test, and it was found that the mathematics LGS scores and TONI-3 non-verbal intelligence test results of gifted individuals were significantly higher than those of typically developing students. The findings indicate that the TONI-3 Non-Verbal Intelligence test is a valid and reliable intelligence test for 9th-grade students. The results of the analyses show that there is a relationship between the non-verbal intelligence levels of gifted students and their academic achievement in mathematicstr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR iii BİLİMSEL ETİK BEYANI v KISALTMALAR DİZİNİ xi ÇİZELGELER DİZİNİ xiv EKLER DİZİNİ xvi ÖZET xviii ABSTRACT xx 1. GİRİŞ 1 1.1. Zekânın Ölçülmesi 3 1.2. Zekâ Testleri 4 1.3. Dünyada Kullanılan Zekâ Testleri 5 1.3.1. Goodenough-Harris Bir İnsan Çizme Testi 5 1.3.2. Stanford – Binet Zekâ Testi (SB) 6 1.3.3. Bilişsel Yetenekler Testi (Cognitive Assessment System – CAS) 7 1.3.4. Peabody Resim Kelime Testi (PPVT) 8 1.3.5. Leiter Uluslararası Performans Testi (Leiter-R) 8 1.3.6. Evrensel Sözel Olmayan Zekâ Testi [Universal Nonverbal Intelligence Test (UNIT)] 9 1.3.7. Naglieri Sözel Olmayan Zekâ Testi [(Naglieri Nonverbal AbilityTests (NNAT)] 10 1.4. Türkiye'de Kullanılan Zekâ Testleri 10 1.4.1. Wechsler Çocuklar için Zekâ Testi (WISC) 11 1.4.2. Anadolu Sak Zekâ Ölçeği (ASİS) 12 1.4.3. Bildiren Sözel Olmayan Zekâ Testi / Bildiren Nonverbal Ability Test (BNV) 13 1.4.4. Raven Progresif Matrisler Testi 14 1.4.5. Sözel Olmayan Zekâ Testi (TONI) 16 1.5. Sözel Olmayan Zekâ Testleri 18 1.6. Üstün Yetenek 20 1.7. Matematik Alanında Üstün Yetenek 23 1.8. Matematik Alanında Üstün Yetenekli Bireylerin Özellikleri 25 1.9. Üstün Yetenekli Bireylerin Tanılanması 27 1.9.1. Matematik Alanında Üstün Yetenekli Bireylerin Tanılanması 30 1.10. Üstün Yetenekli Öğrenciler İçin Eğitim Uygulamaları 32 1.10.1. Üstün Yeteneklilerin Eğitim Aldıkları Bilim ve Sanat Merkezleri 36 1.10.2. Matematikte Üstün Yetenekli Bireylerin Eğitimi 37 1.11. Akademik Başarı 38 1.11.1. Akademik Başarıyı Etkileyen Faktörler 39 1.11.2. Akademik Başarı ve Zekâ 41 1.12. Problem Durumu 48 1.13. Amaç ve Kapsam 50 1.14. Problem Cümlesi 51 1.15. Alt Problemler 51 1.16. Tanımlar 52 1.17. Sınırlılıklar 53 2. KAYNAK ÖZETLERİ 55 2.1. Matematik Alanında Yapılan Çalışmalar 55 3. MATERYAL ve YÖNTEM 65 3.1. Araştırmanın Modeli 65 3.2. Araştırma Evren ve Örneklemi 65 3.2.1. Araştırmaya Bireylerin Dâhil’ Edilme Kriterleri 67 3.2.2. Araştırmaya Bireylerin Dâhil’ Edilmeme Kriterleri 67 3.2.2. Araştırma Zamanı 67 3.3. Veri Toplama Araçları 68 3.3.1. TONI-3 Zekâ Testi 68 3.3.2.Raven Progresif Matrisler Testleri 69 3.3.3. Lise Geçiş Sistemi (LGS) 70 3.4. Verilerin Toplanması 72 3.5. Veri Analizi 73 3.6. Araştırmanın Güçlükleri 74 3.7. Araştırmanın Etik Yönü 74 4. BULGULAR 75 4.1. TONI-3 Testinin Güvenilirliğine İlişkin Bulgular 75 4.2. TONI-3 Testi Geçerliğine İlişkin Bulgular 76 4.3. Okul Türlerine Göre (Anadolu Lisesi, Meslek Lisesi, BİLSEM, Fen Lisesi) Sözel Olmayan Zekâ Düzeyleri Farklılığına İlişkin Bulgular 77 4.4. Okul Türlerine Göre LGS Matematik Doğru Sayısı Farlılığına İlişkin Bulgular 78 4.5. Sözel Olmayan Zekâ İle (Tonı-3) LGS Matematik Başarısına İlişkin Bulgular 79 4.6. Üstün Yetenekli Olan Ve Olmayan Öğrencilerin LGS Matematik Başarısına İlişkin Bulgular 79 4.7. Üstün Yetenekli Olan Ve Olmayan Öğrencilerin TONI-3 Zekâ Testi Puanlarına İlişkin Bulgular 80 5. TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER 81 5.1. Tartışma 81 5.2. Sonuç 94 5.2. Öneriler 95 KAYNAKLAR 97 EKLER 127 ÖZ GEÇMİŞ Hata! Yer işareti tanımlanmamış.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectTONI-3, Sözel olmayan zekâ düzeyi, Akademik başarı düzeyi, Üstün yetenek, Zekâtr_TR
dc.subjectTONI-3, Non-verbal intelligence level, Academic achievement level, Giftedness, Intelligencetr_TR
dc.titleÜstün Yetenekli Öğrencilerin Sözel Olmayan Zekâ Düzeyleri İle Matematikteki Akademik Başarı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesitr_TR
dc.title.alternativeInvestigation of The Relationship Between Non-Verbal Intelligence Levels And Academic Achievement In Mathematics Among Gifted Studentstr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsütr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
meltemvarol.pdfMeltem Varol yüksek Lisans Tez Dosyası5.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.