Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5224
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYenice, Nilgün-
dc.contributor.authorServan, Mustafa-
dc.date.accessioned2024-08-26T10:33:59Z-
dc.date.available2024-08-26T10:33:59Z-
dc.date.issued2024-
dc.date.submitted2024-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5224-
dc.description.abstractÖZET ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN İKLİM OKURYAZARLIĞI DÜZEYLERİ İLE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK ENDİŞE DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ Servan M. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Prof. Dr. Nilgün YENİCE, Aydın, 2024. Amaç: Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin iklim okuryazarlığı düzeyleri ile iklim değişikliği konusundaki endişe durumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, öğrencilerin iklim değişikliği hakkındaki bilgi düzeyleri ile bu konuda duydukları endişe durumları arasındaki bağlantıyı belirlemeyi hedeflemektedir. Yöntem: Araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılarak, Aydın ilindeki devlet ortaokullarında 2023-2024 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri arasından tabakalı amaçsal örnekleme yöntemi ile seçilen öğrenciler incelenmiştir. Veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, İklim Değişikliği Endişesi Ölçeği ve İklim Okuryazarlığı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi, tek yönlü ANOVA ve korelasyon analizleri uygulanmıştır. Bulgular: Araştırma bulguları, kız öğrencilerin iklim değişikliğine yönelik endişe düzeylerinin erkek öğrencilerden daha yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Ebeveynlerin eğitim ve meslek durumlarının öğrencilerin iklim okuryazarlığı ve endişe düzeyleri üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Çevre kuruluşlarına üyelik ve bu kuruluşlar hakkında bilgi sahibi olma, öğrencilerin iklim okuryazarlığını artırıcı bir etkiye sahip olmuştur. Ayrıca, iklim okuryazarlığı ve iklim değişikliğine yönelik endişe arasında pozitif ve anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Bu durum, iklim okuryazarlığı düzeyi arttıkça öğrencilerin iklim değişikliği konusundaki endişelerinin de arttığını göstermektedir. Sonuç: Araştırma, iklim okuryazarlığının artmasıyla birlikte öğrencilerin iklim değişikliği konusundaki endişelerinin de arttığını ortaya koymuştur. Bu bulgular, iklim konularında bilgi sahibi olan bireylerin, bu konuların ciddiyetini ve etkilerini daha iyi kavradığını ve bu nedenle daha fazla endişe duyduklarını göstermektedir. Eğitim politikaları ve müfredat geliştirme süreçlerinde, öğrencilerin iklim okuryazarlığının artırılmasının önemi vurgulanmıştır. Araştırma sonuçları, eğitimciler ve politika yapıcılar için, genç nesillerin çevresel sorunlara xiii karşı daha duyarlı ve bilinçli hale getirilmesine yönelik stratejiler geliştirmede yol gösterici olabilir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY .................................................................................................................... i TEŞEKKÜR .............................................................................................................................. iii BİLİMSEL ETİK BEYANI ....................................................................................................... v İÇİNDEKİLER ......................................................................................................................... vii ÇİZELGELER DİZİNİ ............................................................................................................. ix ŞEKİLLER DİZİNİ ................................................................................................................... xi ÖZET ....................................................................................................................................... xiii ABSTRACT ............................................................................................................................. xv 1. GİRİŞ ..................................................................................................................................... 1 2. KAVRAMSAL ÇERÇEVE ................................................................................................... 7 2.1. Çevre ve Çevre Eğitimi ....................................................................................................... 7 2.1.1. Çevre ve İnsan İlişkisi ...................................................................................................... 9 2.1.2. Çevre ve Eğitim İlişkisi .................................................................................................... 9 2.1.3. Çevre Eğitimi ................................................................................................................. 10 2.1.4. Çevre Eğitiminin Önemi ................................................................................................ 11 2.2. İklim Okuryazarlığı ........................................................................................................... 12 2.2.1. İklim Okuryazarlığının Önemi ....................................................................................... 15 2.2.2. İklim Okuryazarlığı Eğitimi ........................................................................................... 16 2.3. İklim Değişikliği ............................................................................................................... 17 2.3.1. İklim Değişikliklerine Neden Olan Etkenler .................................................................. 18 2.3.2. İklim Değişikliğinin Etki ve Sonuçları ........................................................................... 20 2.3.3. İklim Değişikliği Endişesi .............................................................................................. 23 2.4. Kaynak Özetleri ................................................................................................................. 24 2.4.1. Yurt İçinde Yapılan Çalışmalar ...................................................................................... 24 2.4.2. Yurt Dışında Yapılan Çalışmalar ................................................................................... 29 3. MATERYAL VE YÖNTEM ............................................................................................... 33 3.1. Araştırmanın Modeli ......................................................................................................... 33 3.2. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi ................................................................................... 33 3.3. Veri Toplama Araçları...................................................................................................... 33 3.3.1. Kişisel Bilgi Formu ........................................................................................................ 33 3.3.2. İklim Okuryazarlığı Ölçeği ............................................................................................ 34 3.3.3. İklim Değişikliği Endişesi Ölçeği .................................................................................. 34 3.4.4. Veri Çözümleme Teknikleri ........................................................................................... 35 viii 4. BULGULAR ........................................................................................................................ 39 4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ............................................................................... 39 4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ................................................................................. 44 4.3. Üçüncü Alt probleme İlişkin Bulgular .............................................................................. 45 4.4. Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular .......................................................................... 58 4.5. Beşinci Alt Probleme İlişkin Bulgular .............................................................................. 69 5. TARTIŞMA VE SONUÇ ..................................................................................................... 73 KAYNAKLAR ......................................................................................................................... 81 EKLER ..................................................................................................................................... 97 Ek 1. Etik Kurul İzni ................................................................................................................ 97 Ek 2. Milli Eğitim Müdürlüğüne İzin yazısı ............................................................................ 98 Ek 3. İklim Okuryazarlığı Ölçeği Kullanım İzni ...................................................................... 99 Ek 4. İklim Değişikliği Endişesi Ölçeği Kullanım İzni.......................................................... 100 Ek 5. Kişisel Bilgi Formu ....................................................................................................... 101 Ek 6. İKLİM OKURYAZARLIĞI ÖLÇEĞİ (İOÖ) .............................................................. 102 Ek 7. İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ ENDİŞESİ ÖLÇEĞİ ............................................................... 103 ÖZGEÇMİŞ ........................................................................................................................... 105tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherT.C. AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectİklim değişikliği, İklim okuryazarlığı, Ortaokul öğrencileri, Endişe düzeyi, Çevre eğitimi.tr_TR
dc.titleORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN İKLİM OKURYAZARLIĞI DÜZEYLERİ İLE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK ENDİŞE DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI YÜKSEK LİSANS PROGRAMI PROGRAMItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mustafa SERVAN yl.pdf1.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.