Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/521
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorEskin, Mehmet
dc.contributor.authorDemirbağ, Elvan
dc.date.accessioned2015-07-30T05:31:15Z
dc.date.available2015-07-30T05:31:15Z
dc.date.issued2013-01-01
dc.identifier.urihttp://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=33589999&idt=1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/521
dc.description.abstractSorun çözme terapisi, yapılan etkililik çalışmalarından elde edilen bulgulara göre depresyonun tedavisinde etkili bir yol olarak gösterilmektedir. Bu çalışmada temel olarak, sorun çözme terapisinin, daha kısa ve grup formatında psikoeğitim şeklinde uygulanmasının depresyon belirtilerini azaltmada etkili olup olmadığı araştırılmıştır. SCID-I'e göre depresyon tanısı alan 24 hastaya, 4 grup olarak, 4 hafta boyunca sorun çözme eğitimi uygulanmıştır. Beck Depresyon Ölçeği , Beck Anksiyete Ölçeği ve Gözden Geçirilmiş Sosyal Sorun Çözme Envanteri ile hastalardan, kabul ölçümü, eğitim öncesi ölçüm, eğitim sonrası ölçüm ve izlem ölçümü olmak üzere 4 ölçüm alınmıştır. Elde edilen bulgular, hastaların eğitim sonrası ve izlemde ölçülen depresyon ve anksiyete düzeylerinin, kabul ve eğitim öncesine göre anlamlı oranda daha düşük olduğunu göstermiştir. Bunun yanında, hastaların eğitim sonrasında ve izlemde ölçülen sorun çözme beceri düzeylerinde, kabul ölçümüne göre anlamlı oranda bir yükselme bulgulanmıştır. Sonuç olarak sorun çözme eğitiminin depresyonun tedavisinde etkili bir yol olduğu söylenebilir. According to the outcome of efficacy study , problem-solving therapy is pointed to be an effective way of deppression treatment. Basically , in this study , it has been surveyed whether problem-solving therapy's practice of short and group-formatted psychoeducation is effective for reducing the symptoms of deppression or not. 24 patients with a diognosis of deppression in accordance with SCID-I , have been performed problem-solving training 4 groups for 4 weeks . Through Beck Depression Inventory, Beck Anxiety Inventory and Social Problem-Solving Inventory- Revised, 4 evaluations which are acceptance score , pretraining score, post-training and follow-up score have been taken from patients. Findings indicate that patients' depression and anxiety levels evaluated during the post-training and follow-up process are considerably lower compared to acceptance and pre-training ones. Besides, patients' problem-solving skills evaluated during the post-training and follow-up process have been found significantly increased compared to acceptance score. In conclusion, problem-solving training can be regarded as an effective way of deppression treatment.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSorun Çözme Terapisitr_TR
dc.subjectSorun Çözme Eğitimitr_TR
dc.subjectDepresyontr_TR
dc.subjectAnksiyetetr_TR
dc.subjectSorun Çözme Becerisitr_TR
dc.subjectProblem-Solving Therapytr_TR
dc.subjectProblem-Solving Trainingtr_TR
dc.subjectDepressiontr_TR
dc.subjectAnxietytr_TR
dc.subjectProblem-Solving Skillstr_TR
dc.titleDepresyonun sağaltımında sorun çözme eğitiminin etkililiğitr_TR
dc.title.alternativeEfficacy of problem solving training in treatment of depressiontr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ELVAN DEMİRBAĞ PDF.pdf561.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.