Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5217
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAğcayazı, Müjdat-
dc.contributor.authorAkoğlu, Aleyna-
dc.date.accessioned2024-08-22T06:56:02Z-
dc.date.available2024-08-22T06:56:02Z-
dc.date.issued2024-08-22-
dc.date.submitted2024-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5217-
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik bağlılıklarının ve korkularının bazı değişkenlere (öğrenci cinsiyeti, öğretmenin cinsiyeti, sınıf, ders notu, anne ve baba eğitim düzeyi, ailenin aylık geliri) göre anlamlı olup olmadığını belirlemektir. Materyal ve Yöntem: Bu araştırma nicel araştırmalar yöntemiyle yapılmıştır. Araştırma grubunu 2023 – 2024 eğitim öğretim yılında Şırnak ilinin İdil ilçesinde devlet okullarında öğrenim gören 268 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Matematik Dersine Bağlılık Ölçeği” ve “Matematik Dersine Yönelik Korku Ölçeği” olmak üzere iki ölçek kullanılmıştır. Bağlılık ölçeği 13 maddeden, korku ölçeği ise 22 maddeden oluşmaktadır. Korku ölçeğinin ilk bölümünde “Kişisel Bilgiler Formu” yer almaktadır. Verilerin çözümlenmesi kapsamında öncelikli olarak yüzde ve frekans analizleri hesaplanmıştır. Ayrıca incelenen değişkenlerin kapsamında kategorik verilerin olması halinde iki alt kategori arasındaki farkın belirlenmesinde bağımsız gruplara uygulanan t-testi, ikiden fazla alt kategori arasındaki farkların belirlenmesinde ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Bulgular: Araştırma verilerine göre öğrencilerin matematik dersine bağlılıkları üzerinde öğrenci cinsiyeti ve ailenin aylık geliri değişkenlerinin etkisi yoktur. Kadın öğretmenden ders alan öğrencilerin erkek öğretmenden ders alan öğrencilere göre, sınıf düzeyi büyük olan öğrencilerin küçük olan öğrencilere göre, notu yüksek olan öğrencilerin düşük olan öğrencilere göre, anne – baba eğitim düzeyi yüksek olan öğrencilerin, düşük olanlara göre matematik bağlılıklarının daha yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırma verilerine göre öğrencilerin matematik dersine yönelik korkuları üzerinde öğrenci cinsiyeti, sınıf düzeyi, anne - baba eğitim durumları ve ailenin aylık geliri değişkenlerinin bu korkuyu etkilemediği görülmüştür. Kadın öğretmenden ders alan öğrencilerin erkek öğretmenden ders alan öğrencilere göre ve matematik notu 5 olan öğrencilerin 1, 2, 3 ve 4 olan öğrencilere göre matematiğe yönelik korku düzeylerinin daha düşük olduğu görülmüştür. Sonuç: Matematik dersine bağlılığın “oldukça katılıyorum” düzeyinde olduğu sonucuna ve matematiğe yönelik korkunun “tamamen katılmıyorum” düzeyinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulgularından hareketle; öğrenci cinsiyeti ve aylık gelir değişkenleri ile matematik bağlılığı ve korkusunun anlamlı farklılık göstermediği sonucu ortaya çıkmıştır. Derse giren öğretmenin cinsiyeti ve matematik notu değişkenlerine göre matematik bağlılığı ve korkusunun anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. Sınıf düzeyi ve anne – baba eğitim durumu değişkenlerine göre matematik bağlılığının anlamlı olduğu ancak matematik korkusunun anlamlı olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.tr_TR
dc.description.abstractObjective: This study aims to determine whether secondary school students' commitment to mathematics and their fears are significantly related to various variables such as student gender, teacher gender, class, grades, parents' education level and family monthly income. Material and Methods: This research was conducted using quantitative research methods. The study group consisted of 268 secondary school students attending state schools in the İdil district of Şırnak province during the 2023-2024 academic year. Two scales were used as data collection tools: “Student Engagement in Mathematics Scale” and “Mathematics Fear Scale”. The Commitment Scale consists of 13 items, while the Fear Scale consists of 22 items. The first part of the Mathematics Fear Scale includes a “Personal Information Form”. In the data analysis, percentage and frequency analyses were primarily calculated. Additionally, in cases where categoric data were present among the examined variables, an independent samples t-test was used to determine differences between two subcategories, and one-way ANOVA was used to determine differences among more than two subcategories. Results: According to the data, student gender and family monthly income do not affect students' commitment to mathematics course. It was observed that students who enroll lessons by female teachers have higher levels of commitment to mathematics compared to those who enroll lessons from male teachers; students in higher grades have higher commitment levels compared to those in lower grades; students with higher grades in mathematics have higher commitment levels compared to those with lower grades; and students with higher parental education levels have higher commitment levels to mathematics compared to those with lower parental education levels. According to the data, student gender, grade level, parental education status, and family monthly income do not affect students' fears related to mathematics. It was observed that students who enroll lessons from female teachers have lower levels of fear compared to those who enroll lessons from male teachers, and students with a math grade of 5 have lower levels of fear compared to those with grades of 1, 2, 3, and 4. Conclusion: It was concluded that students' commitment to mathematics is at a "strongly agree" level, while their fear of mathematics is at a "strongly disagree" level. Based on the research findings, it was concluded that student gender and family monthly income do not significantly affect mathematics commitment and fear. However, significant differences in mathematics commitment and fear were observed based on the teacher's gender and mathematics grade. It was concluded that mathematics commitment was significant according to the variables of grade level and parental education status, but mathematics fear was not significant.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY iii TEŞEKKÜR iv BİLİMSEL ETİK BEYANI v KISALTMALAR DİZİNİ ix ŞEKİLLER DİZİNİ x ÇİZELGELER DİZİNİ xi ÖZET xiii ABSTRACT xv 1. GİRİŞ 1 1.1. Matematik ve Matematik Eğitimi 1 1.2. Kuramsal Çerçeve 4 1.2.1. Matematik Tutumu, Kaygısı ve Korkusu 4 1.2.2. Bağlılık ve Matematik Dersine Bağlılık 8 1.3. Araştırmanın Amacı 12 1.4. Araştırmanın Önemi 13 1.5. Problem Cümlesi ve Alt Problemler 14 1.6. Araştırmanın Sınırlılıkları 14 1.7. Araştırmanın Sayıltıları 15 2. KAYNAK ÖZETLERİ 16 3. MATERYAL VE YÖNTEM 22 3.1. Araştırmanın Modeli 22 3.2. Evren ve Örneklem 22 3.3. Veri Toplama Araçları ve Verilerin Toplanması 23 3.3.1. Matematik Dersine Bağlılık Ölçeği 24 3.3.2. Matematik Dersine Yönelik Korku Ölçeği 26 3.4. Verilerin Analizi 27 4. BULGULAR 29 4.1. Matematik Dersine Bağlılık Ölçeğine İlişkin Bulgular 29 4.2. Matematiğe Yönelik Korku Ölçeğine İlişkin Bulgular 38 5.TARTIŞMA ve SONUÇ 47 5.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 47 5.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 48 5.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 49 5.4. Dördüncü Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 51 5.5. Beşinci Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 52 5.6. Altıncı Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 53 5.7. Yedinci Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 54 5.8. Sekizinci Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 55 5.9. Dokuzuncu Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 56 5.10. Onuncu Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 57 5.11. On Birinci Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 58 5.12. On İkinci Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 59 5.13. On Üçüncü Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 60 5.14. On Dördüncü Alt Probleme İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 61 5.15. Araştırmada İncelenen Değişkenlere Göre Elde Edilen Sonuçlar 61 5. 16. Öneriler 65 KAYNAKLAR 67 EKLER 77 Ek – 1. Matematik Dersine Yönelik Korku Ölçeği Kullanım İzin Belgesi 77 Ek – 2. Matematik Dersine Bağlılık Ölçeği Kullanım İzin Belgesi 78 Ek – 3. Matematik Dersine Bağlılık Ölçeği 79 Ek – 4. Matematik Dersine Yönelik Korku Ölçeği 80 ÖZ GEÇMİŞ 83tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMatematik bağlılığı, Matematik korkusu, Matematik eğitimitr_TR
dc.subjectMathematics commitment, Mathematics fear, Mathematics educationtr_TR
dc.titleOrtaokul Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Bağlılıklarının ve Korkularının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesitr_TR
dc.title.alternativeMathematics Of Middle School Students Their Commitment to The Course And According to Some Variables Of Your Fears Reviewtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsütr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AleynaAkoğlu YLTez.pdfAleyna Akoğlu Yüksek Lisans tez Dosyası2.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.