Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5160
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAdana, Filiz-
dc.contributor.authorÖztaban Şerife-
dc.date.accessioned2024-04-03T07:54:44Z-
dc.date.available2024-04-03T07:54:44Z-
dc.date.issued2024-
dc.date.submitted2024-02-08-
dc.identifier.citationŞerife ÖZTABAN T.C. AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ ANABİLİM DALI HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ DOKTORA PROGRAMI BAKIM VERİCİ PSİKOEĞİTİMİNİN DEPRESYON HASTALARININ İYİLEŞME DÜZEYLERİ İLE BAKIM VERİCİLERİN AİLE YÜKÜ VE DUYGU DIŞAVURUMUNA ETKİSİ ŞERİFE ÖZTABAN DOKTORA TEZİ DANIŞMAN Prof. Dr. FİLİZ ADANA Bu tez Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından HF 23007proje numarası ile desteklenmiştir. AYDIN-2024tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5160-
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı, yatarak tedavi görmekte olan depresyon hastaları ve bakım vericilerine uygulan bakım verici psikoeğitiminin depresyon hastalarının depresif belirtileri ve iyileşme düzeylerine, bakım vericilerin yük algıları ve duygu dışavurumuna etkisini değerlendirmektir. Gereç ve Yöntem: Çalışma, randomize kontrollü deneysel nitelikte bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini “Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hastanesi Psikiyatri Servisi”nde F32 [ICD 10 koduna göre Depresif Bozukluk (Nöbet)] ile F33 (ICD 10 koduna göre [Yineleyici Depresif Bozukluk(Nöbet)] tanılarıyla yataklı serviste takip edilen ve araştırmaya dahil edilme kriterlerini karşılayan deney (n=46) ve kontrol grubunu (n=46) oluşturan toplam 92 depresyon hastası ve bakım vericisi ile yapılmıştır. Deney grubunda yer alan hasta ve bakım vericilere haftada iki kez, birebir ve yüz yüze olarak, altı oturumdan oluşan psikoeğitim verilmiştir. Araştırmaya alınan hastalar ve bakım vericilere tanıtıcı bilgi formu, Hastalara Beck Depresyon Ölçeği ve İyileşme Değerlendirme Ölçeği, bakım vericilere Duygu Dışavurumu Ölçeği ve Zarit Aile Yükü Ölçeği eğitim öncesi, eğitimden bir ay sonra ve üç ay sonra uygulanmıştır. Araştırmanın verileri Statistical Packagefor the Social Sciences paket programı ile analiz edilmiş ve araştırmanın değişkenleriaçısından deney ve kontrol grubu karşılaştırılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; aritmetik ortalama, standart sapma, medyan, sıklık, yüzdelik); normal dağılım gösteren karşılaştırmalarda Student t test, Paired Samples test, pearson Ki-kare testi; normal dağılım dışı karşılaştırmalarda Mann Whitney U, Wilcoxon test; başlangıç analizleri olarak normal dağılım değerlendirilmesinde Kolmogorov-Smirnov testi, tekrarlı ölçümlerde Varyans xi Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın gerçekleştirilmesi için gerekliolan etik kurul izni, kurum izni, ölçek kullanım izni ve katılımcı yazılı onayları alınmıştır. Bulgular: Araştırmada deney grubunda psikoeğitimden bir ay sonra ve üç ay sonra Beck Depresyon Ölçeği Toplam Puanlarının kontrol grubuna göre anlamlı şekilde azaldığı, İyileşme Değerlendirme Ölçeği Toplam Puanlarının kontrol grubuna göre anlamlı şekilde arttığı saptanmıştır (p<0,05). Araştırmada deney grubunda yer alan bakım vericilerin Duygu Dışavurumu Ölçeği Toplam Puanlarının psikoeğitimden bir ay sonra ve üç ay sonra duygu dışavurumu puanlarının kontrol grubuna göre daha düşük olduğu bulunmuştur (p<0,05). Araştırmada deney grubunda yer alan bakım vericilerin Zarit Aile Yükü Ölçeği Toplam Puanlarının psikoeğitimden bir ay sonra ve eğitimden üç ay sonra kontrol grubuna göre yük algılarının azaldığı saptanmıştır(p<0,05). Sonuç: Bu sonuçlar bakım verici psikoeğitimin depresyon hastalarında depresif belirtilerini azalttığı, iyileşme düzeyini arttırdığı; bakım vericilerin duygu dışavurum düzeyleri ve aile yükünü azaltmada etkili olduğunu göstermiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY ..................................................................................................................i TEŞEKKÜR ............................................................................................................................ii İÇİNDEKİLER.......................................................................................................................iv SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ ...........................................................................vi ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................viii TABLOLAR DİZİNİ..............................................................................................................ix ÖZET....................................................................................................................................... x ABSTRACT ..........................................................................................................................xii 1. GİRİŞ................................................................................................................................... 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi............................................................................................. 1 1.2. Araştırmanın Amacı.......................................................................................................... 3 1.3. Araştırmanın Hipotezleri .................................................................................................. 4 2. GENEL BİLGİLER............................................................................................................. 5 2.1. Psikoeğitim....................................................................................................................... 5 2.2. Bakım Verici Psikoeğitimi................................................................................................ 6 2.3. Depresyon......................................................................................................................... 9 2.3.1. Epidemiyolojisi............................................................................................................ 10 2.3.2. Etiyolojisi .................................................................................................................... 11 2.3.3. Tanı ve Sınıflandırma .................................................................................................. 13 2.3.4. Tedavisi........................................................................................................................ 15 2.4. İyileşme Kavramı ........................................................................................................... 17 2.4.1. İyileşme Süreci ve Hemşirelik..................................................................................... 19 2.5. Depresyon ve Aile Yükü................................................................................................. 21 v 2.6. Depresyon ve Duygu Dışavurumu ................................................................................. 24 2.7. Bakım Verici Psikoeğitimi ile İlgili Yapılan Çalışmalar................................................. 27 2.8. Bakım Verici Psikoeğitiminde Hemşirenin Rolü............................................................ 29 3. GEREÇ VE YÖNTEM...................................................................................................... 32 3.1. Araştırmanın Tipi............................................................................................................ 32 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman........................................................................................ 32 3.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri ...................................................................... 32 3.4.Araştırmanın Evren ve Örneklemi................................................................................... 33 3.5. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri .............................................................................. 33 3.6. Araştırmanın Dışlama Kriterleri..................................................................................... 34 3.7. Araştırmadan Çıkarılma Kriterleri.................................................................................. 34 3.8. Veri Toplama Formları.................................................................................................... 35 3.9. Randomizasyon .............................................................................................................. 37 3.10. Araştırmanın Uygulama Süreci .................................................................................... 38 3.10.1. Deney Grubu Uygulama Süreci................................................................................. 40 3.11. Depresyon Hastalarına Yönelik Psikoeğitim İçeriğinin Oluşturulması........................ 42 3.12. Depresyon Hastalarının Bakım Vericilerine Yönelik Psikoeğitim İçeriğinin Oluşturulması............................................................................................................... 43 3.13. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri ......................................................... 43 3.14. Araştırmanın Etik Yönü................................................................................................ 44 3.15. İstatistiksel Yöntemler.................................................................................................. 44 3.16. Araştırmanın Güçlükleri ............................................................................................... 45 3.17. Araştırmanın Güçlü Yanları.......................................................................................... 45 4. BULGULAR ..................................................................................................................... 46 5. TARTIŞMA ....................................................................................................................... 57 6. SONUÇ VE ÖNERİLER................................................................................................... 64 vi 6.1. Sonuçlar.......................................................................................................................... 64 6.2. Öneriler........................................................................................................................... 65 KAYNAKLAR ...................................................................................................................... 66 EKLER .................................................................................................................................. 99 Ek 1. Etik kurul Onay İzni(Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık Bilimleri Enstitüsü Müdürlüğü Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu)......... 99 Ek 2. Etik Kurul Sonuç Raporu (Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi).................................................................................................................... 100 Ek 3. Kurum İzni (Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hastanesi Başhekimliği) ............ 101 Ek 4. Adnan Menderes Üniversitesi Psikiyatri Servisi Ana Bilim Dalı Başkanı İzni ......... 102 Ek 5. Veri Toplama Formu................................................................................................... 103 Ek 6. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu(Hastalar İçin)................................................. 114 Ek 7. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu(Bakım Vericiler İçin)..................................... 116 Ek 8. Ölçek Kullanım İzinleri.............................................................................................. 119 Ek 9. Depresyon Hastalarına Yönelik Psikoeğitim Kitapçığı Eğitimi ................................ 121 Ek 10. Depresyon Hastalarının Bakım Vericilerine Yönelik Psikoeğitim Kitapçığı Eğitimi135 BİLİMSEL ETİK BEYANI................................................................................................. 149 ÖZ GEÇMİŞ........................................................................................................................ 150 vii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ BDÖ : Beck Depresyon Ölçeği DDÖ : Duygu Dışavurumu Ölçeği EE(Expressed Emotion) : Duygu Dışavurumu EKT : Elektrokonvülsif Tedavi FDA : Food and Drug Administration İDÖ : İyileşme Değerlendirme Ölçeği MAO : Monoamin Oksidaz İnhibitörleri Max : Maksimum Min : Minimum SNRI : Serotonin Norepinefrin Geri Alım İnhibitörleri SPSS : Statistical Package for Social Sciences SS : Standart Sapma SSRI : Seçici Serotonin Geri Alım İnhibitörleri TDK : Türk Dil Kurumu WHO : World Health Organization x̄ : Aritmetik Ortalama χ 2 : Ki kare viii ŞEKİLLER DİZİNİ Şekil 1. Consort akış planı..................................................................................................... 39 ix TABLOLAR DİZİNİ Tablo 1. Depresyon hastalarına verilen psikoeğitim programının içeriği, oturum sayı ve süreleri.......................................................................................................................... 41 Tablo 2. Depresyon hastalarının bakım vericilerine verilen psikoeğitim programının içeriği, oturum sayı ve süreleri..................................................................................... 41 Tablo 3. Araştırmaya katılan hastaların sosyo-demografik özelliklerinin gruplara göre karşılaştırılması (N=92). .............................................................................................. 47 Tablo 4. Araştırmaya katılan bakım vericilerin sosyo-demografik özelliklerinin gruplara göre karşılaştırılması (N=92). ...................................................................................... 49 Tablo 5. Araştırmaya katılan hasta ve bakım vericilerin sosyo-demografik özelliklerinin gruplara göre karşılaştırılması (N=92)......................................................................... 52 Tablo 6. Araştırmaya katılan hastaların Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ)Toplam Puanlarının gruplara göre karşılaştırılması (N=92). .................................................... 53 Tablo 7. Araştırmaya katılan hastaların İyileşme Değerlendirme Ölçeği (İDÖ) Toplam Puanlarının gruplara göre karşılaştırılması (N=92). .................................................... 54 Tablo 8. Araştırmaya katılan bakım vericilerin Duygu Dışavurumu Ölçeği (DDÖ) ToplamPuanlarının karşılaştırılması (N=92)................................................................ 55 Tablo 9. Araştırmaya katılan bakım vericilerin Zarit Aile Yükü Ölçeği toplam puanlarının gruplara göre karşılaştırılması (N=92)...................................................... 56tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Halk Sağlığı Hemşireliğitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectDepresyon, Duygu Dışavurumu, İyileşme, Psikoeğitim, Yüktr_TR
dc.titleBAKIM VERİCİ PSİKOEĞİTİMİNİN DEPRESYON HASTALARININ İYİLEŞME DÜZEYLERİ İLE BAKIM VERİCİLERİN AİLE YÜKÜ VE DUYGU DIŞAVURUMUNA ETKİSİtr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAdnan Menderes Üniversitesi Halk Sağlığı Hemşireliğitr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ŞERİFE ÖZTABAN.pdf2.48 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.