Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5155
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKaraman, Ayşe Demet-
dc.contributor.authorYıldız, Seren-
dc.date.accessioned2024-03-18T13:43:56Z-
dc.date.available2024-03-18T13:43:56Z-
dc.date.issued2024-03-18-
dc.date.submitted2024-01-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5155-
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışma ile Hatay ilindeki tüketicilerin süt ve süt ürünleri etiketlerini okuma düzeylerini saptamak ve etiketlerde dikkat edilen ve edilmeyen noktaları belirlemek amaçlanmıştır. Ayrıca etiket okuma alışkanlıklarını Hatay ili merkez ve ilçelerde ikamet etme durumu gibi faktörlere göre sınıflandırarak toplumun etiket okuma alışkanlığı üzerinde etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, analitik-kesitsel olarak, Mart 2021 ve Temmuz 2021 tarihleri arasında, Hatay ilinde yaşayan 18-65 yaş aralığındaki farklı sosyoekonomik özelliklere sahip 240 birey ile gerçekleştirildi. Veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan soru formu ile toplandı. Değişkenler arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını test etmek için Ki Kare Bağımsızlık Testi kullanılmıştır. Elde edilen verilerde p değerinin 0,05’ten küçük ve eşit olduğu durumlar anlamlı kabul edilmiştir. Bulgular: Katılımcıların süt ve ürünlerinin ambalajı üzerindeki bilgilerin ilgilerini çekme, katkı maddesi olmamasına dikkat etme, ambalajın sağlam olmasına dikkat etme, düşük kalori olmasına dikkat etme, yağ oranının düşük olmasına dikkat etme ve markanın tanınmış olmasına dikkat etme durumları; yaşadıkları ilçelere göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermektedir (p<0,05). Ayrıca katılımcıların süt ve ürünleri etiketi okuma durumlarının cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği ve kadınların erkeklerden daha fazla etiket okuduğu belirlenmiştir (p<0,05). Sonuç: Genel olarak değerlendirildiğinde Hatay ilindeki tüketici bireylerin süt ve süt ürünleri etiketlerindeki tüm bilgilere yeterince önem vermediği ve satın alma davranışlarında yeterli dikkati göstermedikleri görülmüştür. Halkın bilgilenmesi adına internet ve televizyon gibi iletişim araçlarında beslenme ile ilgili eğitici daha fazla bilginin yer alması gerekmektedir. Ayrıca besin etiketleri ile ilgili düzenlenmeler yapılmalı ve etiket üzerindeki yazılar halka indirgenerek daha anlaşılır olmalıdır. Aynı zamanda da halkın etikette yer alan bilgilerin önemi üzerine bilgilenmesi açısından çeşitli eğitimler düzenlenmelidir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY …………...………………………..…………….…….……… i TEŞEKKÜR ……………………………………………………………...………… ii İÇİNDEKİLER ..…………………………………………….………...…..…….…. iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….…………….… vi RESİMLER DİZİNİ ….………….…………………………...………………..…… vii TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...……………………. viii ÖZET ……………………………………………………………………………..… ix ABSTRACT ………………………………………………………………….…….. xiii 1. GİRİŞ …………………….…………………...……………………….….…..….. 1 2. GENEL BİLGİLER ……………………..…………………………………....….. 3 2.1. Sağlıklı Beslenmenin Önemi ve Obezite .……………………………………… 3 2.2. Besin Grupları ………..….………………………….………………………….. 4 2.3. Süt Hakkında Genel Bilgiler ……...…….………………………………….…... 4 2.3.1. Sütün Bileşimi ................................….………….....…………………….…… 5 2.3.2. Fermente Süt Ürünleri …………………………….…………......................... 7 2.4. Satın Alma Davranışı ………………………………………………..…………. 8 2.4.1. Birey Açısından Satın Alma Davranışını Etkileyen Faktörler .……………… 8 2.4.2. Firma ve Ürün Açısından Satın Alma Davranışını Etkileyen Faktörler …….. 9 2.5. Gıda Ambalajı ………………………….…………………………………….... 10 2.6. Gıda Etiketi …………….……………………………………………………… 11 2.6.2. Gıda Etiket Türleri .………………………………………………………….. 12 2.7. Türk Gıda Kodeksi Etiketleme Yönetmeliği ……………………………….…. 12 2.7.1. Türk Gıda Kodeksi Beslenme Beyanları Yönetmeliği …………………….... 14 2.8. Bulunduğu Yere göre Besin Etiketi Çeşitleri ………………………………….. 16 2.8.1.Paket/ Ambalaj Arka Yüz (BOP) Etiketleme ………………………………... 16 2.8.2. Paket/ Ambalaj Ön Yüz (FOP) Etiketleme …………………………………. 16 2.9. Diyetisyenin ve Beslenme Eğitiminin Besin Etiketi Okumada Rolü………….. 19 2.10. Literatür Taraması ……………………………………………………………. 19 2.10.1. Türkiye’de Yapılmış Besin Etiketi ile İlgili Çalışmalar …………………… 19 2.10.1.1. Genel Tüketiciler Üzerine Yapılmış Çalışmalar ………………………… 19 2.10.1.2. Cinsiyet ve Etiket Okuma İlişkisi ile İlgili Çalışmalar …………………... 20 2.10.1.3. Yaş ve Etiket Okuma İlişkisi ile İlgili Çalışmalar ……………………….. 21 2.10.1.4. Üniversite Öğrencilerine Etiket Okuma ile İlgili Yapılan Çalışmalar …… 22 2.10.1.5. Sağlıkla İlgili Bölümler Okuyan Öğrencilere ve Sağlıkla İlgili Mesleklere Sahip Kişilere Etiket Okuma ile İlgili Yapılan Çalışmalar…………………………… 23 2.10.1.6. Besin Etiketi Okuma Alışkanlığı ile İlgili Diğer Çalışmalar ……………... 24 2.10.2. Yurtdışında Yapılmış Besin Etiketi ile İlgili Çalışmalar …………………… 26 2.10.3. Süt Ürünleri Etiketi ile İlgili Çalışmalar ……………………………………. 28 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...…………………………………….…..…………. 30 3.1. Gereç ………………………………………………………….....…...……….... 30 3.2. Yöntem …………………………………………………………………………. 31 4. BULGULAR ………………………………………………………………….….. 33 4.1.Demografik Özelliklere İlişkin Bulgular ……………….……………….………. 33 4.2. Beslenme ve Sağlık Sorunları ile İlgili Bulgular ……………………………….. 35 4.3. Satın Alma Davranışı, Etiket Okuma ve Ambalajın İşlevi ile İlgili Bulgular ….. 36 4.4. Katılımcıların Beslenme Bilgilerini Öğrenme Kaynaklarına İlişkin Bulgular …. 61 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………....…. 62 5.1. Araştırmanın Sınırlılıkları ……………………………………………………… 65 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………..…………..………….…... 66 KAYNAKLAR ..………………………………...……...……………………….….. 68 EKLER ……………………………………………………………………………... 80 Ek-1: Kişisel Bilgi Formu …………………………………….………………….…. 80 Ek-2: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul Başkanlığı Uygunluk Onay Yazısı ………... 91 BİLİMSEL ETİK BEYANI ………………………………………………………… 92tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBesin etiketi, Etiket bilgisi, Süt ve süt ürünleri, Tüketicitr_TR
dc.titleSüt ve ürünleri tüketicilerinin etiket okuma alışkanlıklarının ve etiket bilgi düzeylerinin belirlenmesi: Hatay ili örneğitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.authorID0009-0000-7673-6960tr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesitr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEZ (16 mart) öz geçmişsiz (1).pdf996.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.