Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5154
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorODUNCUOĞLU, Funda-
dc.contributor.authorÖRSÇELİK, Feyza Duygu-
dc.date.accessioned2024-03-18T06:08:00Z-
dc.date.available2024-03-18T06:08:00Z-
dc.date.issued2024-
dc.date.submitted2024-02-06-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5154-
dc.description.abstractAmaç: Bilim ve teknolojinin gelişmesiyle dünyada tüm sektörlerde olduğu gibi turizm sektöründe de gelişme kaçınılmaz olmuştur. Dolayısıyla bu konularda çalışma ve araştırmalar yapılmaya başlanmıştır. (Akdoğan Kozak ve Şahin, 2022). Ağırlıklı olarak çalışmalar medikal turizm pazarlaması ve medikal turizm ekonomisi üstüne yoğunlaşırken, medikal turizmin en önemli unsurlarından birini oluşturan hekimler için sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Sağlık turizmi sektöründe önemli sağlık ve turizm paydaşları bulunmaktadır. Yapılan çalışmalarda medikal turizmde majör rol oynayan paydaşlardan birisi hastalar iken diğer önemli paydaş ise hekimlerdir. Bu noktadan hareketle bu tez çalışmasında medikal turizme hizmet veren hekimlerin bu turizm türüne ilişkin görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Medikal turizme hizmet veren hekimlerin demografik özellik değişkenine göre iletişim ve yönetimsel sorunlar ile medikal turizme bakış açılarındaki farklılıkların detaylı biçimde araştırılması hedeflenmiştir. Anket yöntemi kullanarak gerçekleştirilen bu çalışmanın, medikal turizmin gelişimi için hekimlerin görüşünü belirlemek suretiyle akademiye ve sektöre fikir vermek ve başta Aydın ili Kuşadası ilçesi olmak üzere, ülkemizde medikal turizmin gelişimine katkı sağlaması hedeflenmektedir. Çalışma Aydın ili Kuşadası ilçesinde sağlık turizmi yetki belgesi olan hastanelerle yapılmıştır. Turizm konusunda ülkemizin önemli destinasyonlarından biri olan ve aynı zamanda ülkemizde dental sağlık turizm sektörünün ilk kamu kuruluşu olan Adnan Menderes Üniversitesi International Dent Care (IDC) Diş Kliniğinin bulunduğu Kuşadası’nda literatürde daha önce medikal turizm konusunda yapılmış bilimsel bir çalışmanın olmaması çalışmamızı özgün kılmaktadır. Gereç Yöntem: Çalışmada ilk olarak kavramsal çerçeveyi çizebilmek adına literatür araştırması yapılmıştır. Buradan hareketle; sağlık turizmi ve hekimlerle ilgili yapılan akademik çalışmalar taranmıştır. Veri toplama aşamasında ise, Kuşadası ilçesinde sağlık turizmi yetki belgesi bulunan hastanelerdeki hekimlerle anket tekniğinden faydalanılarak veriler toplanmıştır. Araştırmada nicel veri araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak anket tekniğinden faydalanılmıştır. Veri toplama sürecinde COVİD 19 pandemisi sebebiyle nitel veri toplamak zor olduğu için nicel araştırma yöntemleri tercih edilmiştir. Nicel araştırma yöntemleri nitel araştırma yöntemleri ile kıyaslandığında analizleri daha kolay ve daha objektif veriler sunmaktadır. Katılımcılara yüz yüze anket uygulanmıştır. Anket sorularına açıklayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Hekimlerin sosyodemografik özelliklerine ait frekans dağılımları elde edilmiştir. Hekimlerin sosyodemografik özellikleri arasındaki ilişkileri analiz edebilmek adına çapraz tablo analizlerinden faydalanılmıştır. Kurulan hipotezlerin test edilmesi amacıyla varsayımların sağlanma durumuna göre parametrik ya da parametrik olmayan istatistiksel analiz testlerinden faydalanılmıştır. Kuşadası ilçesinde sağlık turizmi yetki belgesine sahip hastanelerde görev yapmakta olan tüm hekimlerin medikal turizme bakış açıları üzerine yapılan araştırmada kesitsel bir araştırma yapılmıştır. Ankette 27 adet soru bulunmaktadır. Anket soruları 9 demografik, 7 iletişimsel sorunlar, 11 yönetimsel sorunlar önerme başlıklarından oluşmaktadır. Anket tekniği ile toplanan veriler doğrultusunda analiz amacıyla frekans dağılımları, aritmetik ortalama, standart sapma yöntemleri uygulanmıştır. Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleri uygulanmıştır. Verilerin analizi IBM SPSS Statistics 29 paket programında yapılmıştır. İletişimsel ve Yönetimsel sorunlar ve faktör toplam puanlarının demografik özelliklere bağlı özet istatistikleri verilmiştir. Ayrıca; iletişimsel ve yönetimsel sorunlar önerme soru grupları normal dağılım varsayımını sağladığı için, “iki bağımsız örneklem t-testi” ve “tek yönlü varyans analizi (ANOVA)” ile gruplar arası farklılıklar ve “Tukey post-hoc testi” ile de farklılıkların hangi gruplardan kaynaklandığı test edilmiştir. Faktörlerin toplam puanları normal dağılım varsayımını sağlamadığı için, “Mann-Whitney U testi” ve “Kruskal-Wallis tek yönlü varyans analizi (K-W ANOVA)” testleri ile gruplar arası farklılıklar ve “Dunn Bonferroni” testi ile de farklılıkların hangi gruplardan kaynaklandığı test edilmiştir. Analizler %95 güven düzeyinde gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Kuşadası ilçesinde sağlık turizmi yetki belgeli olan kurumlarda görev yapan hekimlerin sağlık turizmine bakış açılarının demografik verilerle hipotez bulguları incelendiğinde “yaş”, “cinsiyet”, “medeni durum”, “aylık gelir durumu”, “yabancı dil bilgisi” değişkenlerinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. “Eğitim durumu”, “mesleki tecrübe”, “yurt dışı eğitimi alma durumu” “kurum içi eğitim” değişkenlerine göre ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Sonuç: Bu kapsam doğrultusunda medikal turizmin gelişiminde hekimlerin rolü ve önemi ortaya konmuştur. Anahtar kelimeler: Medikal Turizm, Sağlık Turizmi Hekim, Sağlık Turizmi.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi RESİMLER DİZİNİ vii TABLOLAR DİZİNİ viii ÖZET… x ABSTRACT xiii 1. GİRİŞ. 1 2. GENEL BİLGİLER 3 2.1. Sağlık Turizmi 3 2.1.1. Sağlık 5 2.1.2. Turizm 6 2.1.3. Turistin Sağlığı 7 2.1.4. Sağlık Turizmi Türleri 8 2.1.4.1. Termal Sağlık Turizmi 9 2.1.4.2. Engelli Turizmi 10 2.1.4.3. Üçüncü Yaş Turizmi 10 2.1.4.4. Medikal Turizm 11 2.2. Medikal Turizm 13 2.2.1. Medikal Turizmin Tarihsel Gelişimi 14 2.2.2. Medikal Turizm Özellikleri ve Türleri 16 2.2.3. Medikal Turizmde Öne Çıkan Tedaviler 17 2.2.4. Dünyada Medikal Turizm 19 2.2.5. Türkiye’de Medikal Turizm 22 2.3. Hekimler ve Medikal Turizm İlişkisi 28 2.3.1. Hasta Hekim Arasındaki İlişkiyi Etkileyen Faktörler 34 2.3.2. Hasta-Hekim İlişkisinin Türleri 34 2.3.2.1. Parsons İlişki Modeli 35 2.3.2.2. Szasz ve Hollender İlişki Modeli 35 2.3.2.3. Freidson İlişki Modeli 35 2.3.2.4. David Hayes-Bautista İlişki Modeli 35 2.3.2.5. Emmanuel ve Emmanuel İletişim Modeli 36 2.3.2.6. Paternalist Model (Ebeveyn ya da Papaz Model) 36 2.3.2.7. Bilgilendirici Model (İkinci Model Mühendislik veya Tüketici Model) 36 2.3.2.8. Yorumlayıcı Model 37 2.3.2.9. Müzakere Modeli 37 3. GEREÇ YÖNTEM 38 3.1. Çalışmanın Amacı 38 3.2. Çalışmanın Yöntemi 39 2.3. Araştırma Örnekleminin Özellikleri 40 2.4. Veri Analiz Süreci 41 3.5. Çalışmanın Etik Konuları 42 3.6. Çalışmanın Sınırlılıkları 42 3.7. Hipotezler 42 4. BULGULAR 44 4.1. Tanımlayıcı İstatistikler 44 4.2. Demografik Özelliklerin Dağılımı 45 4.3. Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) and Bartlett’s Test 46 4.4. İletişimsel ve Yönetimsel Sorunlar ve Faktörlerine İlişkin Güvenilirlik Analizi 47 4.5. Faktör Analizi Sonuçları 48 4.6. İletişimsel ve Yönetimsel Önerme Grupları ve Faktörleri Toplam Puanları Arasındaki İlişkinin Pearson Korelasyon Katsayısı ve Spearman’ın Sıralama Korelasyon Katsayısı ile Yorumlanması 51 4.7. İletişimsel Sorunlar ve Faktörleri Arasındaki Korelasyon Katsayıları 52 4.8. Yönetimsel Sorunlar ve Faktörleri Arasındaki Korelasyon Katsayıları 52 4.9. Faktör Toplam Puanlarına İlişkin Bulgu ve Değerlendirmeler 53 4.10. İletişimsel ve Yönetimsel Önerme Grupları ve Faktör Toplam Puanlarına İlişkin Normallik Testleri 55 4.11. İletişimsel ve Yönetimsel Sorunlar Faktörleri Toplam Puanlarının Hekimlerin Demografik Özelliklerine Göre Analizi 56 4.12. Hekimlerin cinsiyetlerine göre iletişimsel ve yönetimsel sorunlara bakış açıları 59 4.13. Hekimlerin eğitim durumlarına göre iletişimsel ve yönetimsel sorunlara bakış açıları 60 4.14. Hekimlerin mesleki tecrübelerine göre iletişimsel ve yönetimsel sorunlara bakış açıları 62 4.15. Hekimlerin medeni durumlarına göre iletişimsel ve yönetimsel sorunlara bakış açıları 63 4.16. Hekimlerin aylık ortalama gelirlerine göre iletişimsel ve yönetimsel sorunlara bakış açıları 64 4.17. Hekimlerin yurtdışı eğitim alma durumlarına göre iletişimsel ve yönetimsel sorunlara bakış açıları 68 4.18. Hekimlerin kurum hizmet içi eğitim alma durumlarına göre iletişimsel ve yönetimsel sorunlara bakış açıları 69 5. TARTIŞMA 71 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 76 KAYNAKLAR 81 EKLER 90 Ek 1 Araştırma İzni…. 90 Ek 2 Etik Kurul Onayı… 91 Ek 3. Anket Kullanım İzni 92 Ek 4 Anket Formu… 93 BİLİMSEL ETİK BEYANI 96 ÖZ GEÇMİŞ 97tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sağlık Turizmi Anabilim Dalıtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMedikal Turizm, Sağlık Turizmi hekim, Sağlık Turizmitr_TR
dc.titleHEKİMLERİN MEDİKAL TURİZME BAKIŞ AÇILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: KUŞADASI ÖRNEĞİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sağlık Turizmi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FEYZA DUYGU ÖRSÇELİK.pdf1.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.