Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5121
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGezer, Nurdan
dc.contributor.authorErtaş, Ebru
dc.date.accessioned2024-02-12T08:42:13Z
dc.date.available2024-02-12T08:42:13Z
dc.date.issued2024-02-12
dc.date.submitted2024-01-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5121
dc.description.abstractÖZET HEMŞİRELERİN VE ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN FİZİKSEL TESPİT UYGULAMALARINA YÖNELİK DENEYİMLERİ: NİTEL DESENLİ ÇALIŞMA Ertaş E, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Programı Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2024. Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelerin ve öğrenci hemşirelerin fiziksel tespit uygulaması boyunca yaşadıkları deneyimleri ve hissettikleri duyguları belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma nitel olarak tasarlanmıştır. Araştırma grubunu Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 4. Sınıf hemşirelik öğrencilerinden yoğun bakımda intörnlük yapan 10 öğrenci ve Aydın Devlet Hastanesi ile Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Anestezi Reanimasyon Yoğun Bakım Ünitelerinde çalışan 10 hemşire olmak üzere toplam 20 kişi oluşturmuştur. Araştırma öncesi etik kurul izni alınmıştır. Katılımcılara çalışma açıklanarak yazılı onam alınmıştır. Verilerin toplanmasında kişisel tanıtım formu ve yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Katılımcılarla yaklaşık 30-45 dakika yüz yüze görüşme yapılmış olup görüşmeler ses kayıt uygulamasıyla kayıt altına alınmıştır. Elde edilen veriler MAXQDA yazılım programıyla analiz edilmiştir. Bulgular: Fiziksel tespit deneyimi süresinde katılımcıların yaşadıkları deneyimlerle ilgili dört tema belirlenmiştir. Bunlar; duygular, düşünceler, deneyimler ve öneriler temasıdır. Duygular teması; fiziksel tespit sırasında hissedilen duygular, fiziksel tespit uygulayan kişiye yönelik duygular olarak 2 kategoriye ayrılmıştır. Düşünceler teması üç kategori ve iki kavrama ayrılmıştır. Kategoriler; karar verme süreci faktörleri, fiziksel tespite bağlı gelişebilecek sorunlar, fiziksel tespit uygulaması sırasında olan düşüncelerdir. Kavramlar; tespit sonrası görüşlerde değişiklik, fiziksel tespit gerekli görüldüğünde kullanılmalı kavramlarıdır. Deneyimler teması ise; kişisel deneyimler ve denenen iletişim yolları olarak iki kategoriye ayrılmıştır. Sonuç: Fiziksel tespit uygulaması sonrasında katılımcılar çoğunlukla çaresizlik, korku gibi negatif duygular hissetmişler, rahatsızlık verici deneyimler yaşamışlar ve olumsuz düşüncelere yenik düşmüşlerdir. Yine de gerekli görülmesi durumunda fiziksel tespitin kullanılması gerektiğini ancak koşulların daha iyi hale getirilebileceğini ifade etmişlerdir. Fiziksel tespite ilişkin farkındalık gelişmesi için ilgili kurumlarda eğitimler verilmelidir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi ŞEKİLLER DİZİNİ vii TABLOLAR DİZİNİ viii ABSTRACT xii 1.GİRİŞ 1 1.1.Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 3 1.3. Araştırmanın Soruları 3 2. GENEL BİLGİLER 4 2.1. Yoğun bakım kavramı 4 2.1.1. Yoğun bakım hastası 4 2.1.2. Yoğun bakım hemşireliği 5 2.2. Fiziksel Tespit Uygulaması 5 2.2.1. Fiziksel Tespit Uygulamasının Tarihi 6 2.2.2. Fiziksel Tespit Kullanmanın Nedenleri 7 2.2.3. Dünyada ve Türkiye’de Fiziksel Tespitin Kullanım Sıklığı 8 2.2.4.Fiziksel Tespitlerde Kullanılan Yöntemler ve Materyaller 9 2.2.5. Fiziksel Tespit Uygulamasının Komplikasyonları 10 2.2.6. Fiziksel Tespite Alternatif Yöntemler 11 2.2.7. Fiziksel Tespit Uygulamasında Hemşirenin Rolü 13 2.2.8. Fiziksel Tespit Uygulamasının Etik ve Yasal Boyutu 14 2.2.9. Fiziksel Tespit Uygulaması Altındaki Hastanın Hemşirelik Bakımı 15 3. GEREÇ VE YÖNTEM 18 3.1. Araştırmanın Tipi 18 3.2. Araştırmanın Yeri ve Özellikleri 18 3.3. Araştırmanın Zamanı 18 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 19 3.5. Araştırmaya Kabul Edilme ve Dışlanma Kriterleri 19 3.5.1. Araştırmaya Kabul Edilme Kriterleri 19 3.5.2. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 20 3.6. Veri Toplama Yöntemi 20 3.6.1. Kişisel Tanıtım Formu (EK 1) 20 3.6.2. Yarı Yapılandırılmış Görüşme Soruları 20 3.7. Verilerin Toplanması 22 3.8. Verilerin Değerlendirilmesi 23 3.9. Araştırmanın Sınırlılıkları ve Güçlükleri 23 3.10. Araştırmanın Etik Yönü 24 4. BULGULAR 25 4.1. Katılımcılara Ait Veriler 26 4.2.Duygular Teması 33 4.2.1.Fiziksel Tespit Sırasında Hissedilen Duygular 35 4.2.2.Fiziksel Tespit Uygulayan Kişiye Yönelik Duygular 45 4.3.Düşünceler Teması 47 4.3.1.Karar Verme Süreci Faktörleri 49 4.3.2.Fiziksel tespite bağlı gelişebilecek sorunlar 53 4.3.3.Fiziksel tespit uygulaması sırasında olan düşünceler 55 4.3.4. Fiziksel Tespit Uygulaması Öncesinde ve Uygulama Sonrasında Yapılan Görüşmeden Ortaya Çıkan Kavramlar 59 4.3.4.1. Fiziksel Tespit Gerekli Görüldüğünde Kullanılmalı 59 4.4. Deneyimler Teması 64 4.4.1. Kişisel deneyimler 64 4.4.2. Denenen İletişim Yolları 74 4.5.Öneriler Teması 78 5. TARTIŞMA 86 5.1. Duygular Teması 86 5.1.1. Fiziksel Tespit Uygulaması Sırasında Hissedilen Duygular 86 5.1.2. Fiziksel Tespit Uygulayan Kişiye Yönelik Duygular 87 5.1.3. Duygular Temasının Ön-Son Görüşme ve Hemşire-Öğrenci Hemşire Açısından Tartışılması 88 5.2. Düşünceler Teması 89 5.2.1. Karar Verme Süreci Faktörleri 89 5.2.2. Hastalarla İlgili Gözlemler 90 5.2.3. Fiziksel Tespite Bağlı Gelişebilecek Sorunlar 91 5.2.3.1. Fiziksel Tespite Bağlı Gelişebilecek Fiziksel Sorunlar 91 5.2.4. Fiziksel Tespit Uygulaması Sırasında Olan Düşünceler 92 5.2.5. Fiziksel Tespit Uygulaması Öncesinde ve Uygulama Sonrasında Yapılan Görüşmeden Ortaya Çıkan Kavramlar 93 5.2.5.1. Fiziksel Tespit Gerekli Görüldüğünde Kullanılmalı 93 5.2.5.2. Tespit Sonrası Görüşlerde Değişiklik 94 5.2.6. Düşünceler Temasının Ön-Son Görüşme ve Hemşire-Öğrenci Hemşire Açısından Tartışılması 95 5.3. Deneyimler Teması 96 5.3.1 Kişisel Deneyimler 96 5.3.2. Denenen İletişim Yolları 98 5.3.3. Deneyimler Temasının Ön-Son Görüşme ve Hemşire-Öğrenci Hemşire Açısından Tartışılması 98 5.4. Öneriler Teması 99 5.4.1. Öneriler Temasının Ön-Son Görüşme ve Hemşire-Öğrenci Hemşire Açısından Tartışılması 100 KAYNAKLAR 102 EKLER 110 Ek 1. Katılımcı bilgi formu ( öğrenci hemşireler için) 110 Ek 2. Katılımcı bilgi formu (hemşireler için) 111 Ek 3. Yarı-yapılandırılmış görüşme soruları 112 Ek 4. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu 113 Ek 5. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul İzin Yazısı 117 Ek 6.Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Simülasyon Laboratuvarı Kullanımı Talep Formu 118 Ek 7. Nitel Araştırma Yöntemlerine Giriş Eğitimi Katılım Belgesi…………………………119 BİLİMSEL ETİK BEYANI 120 ÖZ GEÇMİŞ 121tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccesstr_TR
dc.subjectFiziksel Tespit, Hemşirelik, Hemşirelik Öğrencileri, Yoğun Bakımtr_TR
dc.titleHEMŞİRELERİN VE ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN FİZİKSEL TESPİT UYGULAMALARINA YÖNELİK DENEYİMLERİ: NİTEL DESENLİ ÇALIŞMAtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Bölümütr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEZİM.docx4.96 MBMicrosoft Word XMLView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.