Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5119
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAdana, Filiz-
dc.contributor.authorBükecik, Necati-
dc.date.accessioned2024-02-12T08:41:32Z-
dc.date.available2024-02-12T08:41:32Z-
dc.date.issued2024-
dc.date.submitted2024-01-16-
dc.identifier.citationSAĞLIK OKURYAZARLIĞI AKILCI İLAÇ KULLANIMI TERMAL TURİZM HEMŞİRELİKtr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5119-
dc.description.abstractTERMAL TURİZM ÇALIŞANLARININ SAĞLIK OKUR YAZARLIĞI VE AKILCI İLAÇ KULLANIMI DÜZEYLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ Bükecik N. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora Programı, Doktora Tezi, Aydın, 2024 Amaç: Bu araştırma termal turizm çalışanlarının sağlık okuryazarlığı ve akılcı ilaç kullanımı düzeylerinin geliştirilmesi için verilen eğitimin etkisini belirlemeyi amaçlayan ön test son test kontrol gruplu düzende yarı deneysel olarak yapılmış bir çalışmadır. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma ön test son test kontrol gruplu düzende yarı deneysel olarak 01 Şubat 2022 - 31 Temmuz 2023 tarihleri arasında Bolu il merkezinde yer alan termal tesislerde çalışan 72 kontrol ve 101 deney grubu olmak üzere toplam 173 çalışan üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Türkiye Sağlık Okuryazarlığı-TR Ölçeği (TSOY-32) ve Akılcı İlaç Kullanımı Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın uygulama aşamasında deney grubunda olan çalışanlara sağlık okuryazarlığı ve akılcı ilaç kullanımı düzeylerinin geliştirilmesi eğitimi verilmiştir. Sekiz haftalık eğitimin başında ve eğitimden bir ay sonra veri toplanmıştır. Kontrol grubuna araştırma kapsamında bir uygulama yapılmamış, araştırmanın tamamlanmasından sonra tüm eğitim konuları gönderilmiştir. Araştırmanın verileri Statistical Package for the Social Sciences Version 21 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada normal dağılım Gauss Eğrisi, minimum ve maksimum puan genişliği, Kolmogorov Smirnov testleri ile değerlendirilmiş ve verilerin normal dağılıma uyduğu belirlenmiştir. Araştırma verileri tanımlayıcı istatistikler, Pearson Ki-kare testi, Paired Samples testi, Student–t Test ve Tekrarlı Ölçümlerde Varyans analizi ile analiz edilmiştir. P<0,05 düzeyindeki değerler istatistiksel olarak önemli kabul edilmiştir. Araştırmanın uygulama aşamasından önce kurum izni, etik kurul izni, ölçek kullanım izni ve katılımcılardan yazılı onam alınmıştır. Bulgular: Deney ve kontrol grupları arasında eğitim sonrası: hastalıklardan korunma/sağlığın geliştirilmesi, sağlıkla ilgili bilgiyi anlama ve sağlıkla ilgili bilgiyi değerlendirme boyutları puan ortalamalarında (p<0,05) istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Deney grubundaki puan ortalamaları kontrol grubuna göre daha yüksektir. Deney ve kontrol grupları arasında Türkiye Sağlık Okuryazarlığı-TR Ölçeği (TSOY-32) kategorileri açısından yapılan fark testleri sonuçlarına göre; Eğitim öncesi Yetersiz Sağlık Okuryazarlığı, Sorunlu–Sınırlı Sağlık Okuryazarlığı, Yeterli Sağlık Okuryazarlığı ve Mükemmel Sağlık Okuryazarlığı puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,05). Eğitim sonrasında ise anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir. (p<0,05). Farklılığın, yetersiz Sağlık Okuryazarlığı ve Mükemmel Sağlık Okuryazarlığından kaynaklı olduğu görülmektedir. Deney grubunun Yetersiz Sağlık Okuryazarlığı düzeyi kontrol grubuna göre anlamlı derecede düşmüş, Mükemmel Sağlık Okuryazarlığı düzeyi ise artmıştır. Deney ve Kontrol grupları arasında eğitim sonrasında deney grubunun Akılcı İlaç Kullanımı Ölçek skorlarının kontrol grubuna göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunmuştur (t = 2,062; p=0,041). Deney ve Kontrol Grupları arasında Hem Eğitim Öncesi hem de Eğitim sonrası Akılcı İlaç Kullanım Düzeyleri fark testleri sonuçları açısından düzeyler arası herhangi bir farklılığa rastlanılmamıştır (t= 1,722; p=0,423) Sonuç: Araştırma bulguları doğrultusunda verilen eğitimin bireylerin hem sağlık okuryazarlığı hem de akılcı ilaç uygulamalarını olumlu etkilediği görülmüştür. Termal turizm çalışanları sektörleri, sektörün riskleri gereği üzerinde hassasiyetle durulması gereken bir gruptur. Halk sağlığı hemşirelerinin bu sektörde yapacakları girişimsel uygulamalar değerlidir. Bu açıdan hem sağlık okuryazarlığı hem de akılcı ilaç uygulamalarını geliştirici uygulamaların yapılması önerilebilir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vii ŞEKİLLER DİZİNİ ix TABLOLAR DİZİNİ x ÖZET xi ABSTRACT xiii 1. GİRİŞ 1 1.1. Araştırmanın Amacı 2 1.2. Araştırmanın Hipotezleri 2 2. GENEL BİLGİLER 3 2.1. Sağlık Turizmi 3 2.1.1. Geçmişten Bugüne Sağlık Turizminin Gelişimi 5 2.1.2. Sağlık Turizmin Türleri 8 2.1.3. Sağlık Turizminin Önemi ve Özellikleri 13 2.1.4. Türkiye’de Sağlık Turizmi 16 2.2.Termal Turizm 22 2.2.1.Termal Turizm Kavramı 22 2.2.2. Termal Turizmin Tarihsel Gelişimi 24 2.2.3. Termal Turizm İşletmelerinin Özellikleri 29 2.2.4. Termal Turizm İşletmelerinin Önemi 31 2.2.5. Dünya’da Termal Turizm 32 2.2.6. Türkiye’de Termal Turizm 33 2.3. Sağlık Okuryazarlığı 38 2.3.1. Sağlık Okuryazarlığı Kavramı 38 2.3.2. Sağlık Okuryazarlığı Sınıflandırmaları 39 2.3.3. Sağlık Okuryazarlığının Önemi 40 2.3.4. Sağlık Okuryazarlığını Etkileyen Faktörler 42 2.3.5. Dünya’da ve Türkiye’de Sağlık Okuryazarlığı 44 2.4. Akılcı İlaç Kullanımı 47 2.4.1. İlacın Tanımı 47 2.4.2. Akılcı İlaç Kullanımı Tanımı 48 2.4.3. Akılcı İlaç Kullanımı Kriterleri 50 2.4.4. Akılcı İlaç Kullanımının “Akılcılık” Ölçütleri 53 2.4.5. Akılcı İlaç Kullanımında Taraflar 54 2.4.6. Dünya’da Akılcı İlaç Kullanımı Uygulamaları 57 2.4.7. Türkiye’de Akılcı İlaç Kullanımı Uygulamaları 59 2.4.8. Akılcı Olmayan İlaç Kullanımı 61 2.4.9. Akılcı Olmayan İlaç Kullanımı Sonuçları 65 2.4.10. Akılcı Olmayan İlaç Kullanımı ile İlgili Alınması Gereken Önlemler 67 3. GEREÇ VE YÖNTEM 69 3.1. Araştırmanın Tipi 69 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman 69 3.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 69 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 71 3.5. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri 72 3.6. Araştırmadan Dışlama Kriterleri 72 3.7. Veri Toplama Formları 72 3.8. Eğitim İçeriğinin Oluşturulması 74 3.9. Araştırmanın Ön Uygulaması 75 3.9.1. Deney Grubu Uygulama Süreci 76 3.9.2. Kontrol Grubu Uygulama Süreci 76 3.10. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri 77 3.11. Araştırmanın Etik Yönü 77 3.12. İstatistiksel Yöntemler 77 3.13. Araştırmanın Güçlükleri 78 3.14. Araştırmanın Sınırlılıkları 78 3.15. Araştırmanın Varsayımları 78 4. BULGULAR 79 5. TARTIŞMA 86 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 95 6.1. Sonuçlar 95 6.2. Öneriler 96 KAYNAKLAR 98 EKLER 126 Ek 1. Etik Kurul Onay İzni (Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu) 126 Ek 2. Kurum İzni (1) (Bolu Gazella Resort SPA Otel) 129 Ek 3. Kurum İzni (2) (Sarot Thermal Corperation) 130 Ek 4. Kurum İzinleri (3) (Narven Termal Kasaba) 130 Ek 5. Veri Toplama Formu 131 Ek 6. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu 136 Ek 7. Ölçek Kullanım İzni 138 Ek 8. Eğitim İçeriği 139 BİLİMSEL ETİK BEYANI 144 ÖZ GEÇMİŞ 145tr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi,Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSAĞLIK OKURYAZARLIĞI AKILCI İLAÇ KULLANIMI TERMAL TURİZMtr_TR
dc.titleTERMAL TURİZM ÇALIŞANLARININ SAĞLIK OKURYAZARLIĞI VE AKILCI İLAÇ KULLANIMI DÜZEYLERİNİN GELİŞTİRİLMESİtr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi,Sağlık Bilimleri Enstitüsü,Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilimdalı,Halk Sağlığı Hemşireliği Bölümütr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TERMAL TURİZM ÇALIŞANLARININ SAĞLIK OKURYAZARLIĞI VE AKILCI İLAÇ KULLANIMI DÜZEYLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ.pdfDoktora Tez Dosyası2.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.