Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5048
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖZMADEN, MURAT-
dc.contributor.authorDELİKURT, MURAT-
dc.date.accessioned2023-08-28T11:19:54Z-
dc.date.available2023-08-28T11:19:54Z-
dc.date.issued2023-
dc.date.submitted2023-07-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5048-
dc.description.abstractDelikurt M. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hareket ve Antrenman Anabilim Dalı, Yüksek Lisans, Aydın, 2023. Amaç: Bu araştırmada dövüş sporcularının saldırganlık ve şiddet eğilimlerine antrenör davranışlarının etkisinin incelenmesi ve çeşitli değişkenler açısından farklılıkların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, Ege Bölgesindeki illerde Boks, Kickboks, Muaythai ve Wushu branşları ile lisanslı olarak uğraşan 14 - 40 yaş aralığında 223’ü kadın, 285’i erkek sporcu ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak katılımcıların demografik bilgilerine ulaşmak amacıyla ‘‘Kişisel Bilgi Formu’’, katılımcıların saldırganlık eğilimlerini ölçmek amacıyla ‘‘Buss Perry Saldırganlık Eğilimi Ölçeği’’, katılımcıların şiddet eğilimlerini ölçmek amacıyla ‘‘Şiddet Eğilimi Ölçeği’’ ve sporcuların algıladıkları antrenör davranışları hakkında ölçüm yapabilmek için ‘’Sporcular İçin Antrenör Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği’’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS (Statistical Programme For Social Sciences/Sosyal Bilimler İçin İstatistik Paket Programı) kullanılmıştır. Bulgular: Lisanslı dövüş sporcularının saldırganlık eğilimlerinin, şiddet eğilimlerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Sporcuların saldırganlık eğilimleri yükseldikçe şiddet eğilimleri de artmaktadır. Araştırmaya katılan sporcuların genel olarak saldırganlık düzeylerinin düşük olduğu tespit edilmiştir. Sporcuların şiddet eğilimlerinin de az düzeyde olduğu görülmektedir. Kadınların saldırganlık eğilimleri, erkeklerin saldırganlık eğilimlerinden anlamlı derecede yüksek iken şiddet eğilimlerinde anlamlı bir fark görülmemektedir. Branşlara göre sporcuların saldırganlık eğilimleri karşılaştırıldığında Boks branşı ile ilgilenen sporcular kikcboks ile ilgilenen sporculara göre anlamlı derecede yüksek düzeyde saldırganlık eğilimine sahip olduğu tespit edilmiştir. Branşlara göre sporcuların şiddet eğilimleri karşılaştırıldığında Boks branşı ile ilgilenen sporcuların, Muaythai ve Wushu ile ilgilenen sporculara göre anlamlı derecede yüksek düzeyde şiddet eğilimine sahip olduğu tespit edilmiştir. Sporcuların algıladıkları antrenör davranışlarının pozitif olduğu görülmektedir. Antrenörlerin olumlu davranışları ile sporcuların saldırganlık ve şiddet eğilimleri arasında negatif yönde ilişki olduğu, olumsuz antrenör davranışları ile saldırganlık ve şiddet eğilimi arasında pozitif yönde ilişki olduğu tespit edilmiştir. Lisansüstü eğitime sahip antrenörlerle çalışan sporcular, lisans düzeyinde eğitime sahip antrenörlerle çalışan sporculara göre yüksek düzeyde saldırganlık eğilimine sahiptir. Sporcuların şiddet eğilimleri antrenörlerin eğitim düzeyi açısından değerlendirildiğinde gruplar arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Sonuç: Bu çalışmada antrenör davranışlarının sporcuların saldırganlık ve şiddet eğilimleri üzerinde etkisi olduğu, olumlu antrenör davranışlarının sporcuların saldırganlık ve şiddet eğilimini azaltırken, olumsuz antrenör davranışlarının saldırganlık ve şiddet eğilimini artırdığı sonuçlarına ulaşıldı. Bu bulgular neticesinde velilere, antrenörlere, federasyonlara, sporculara ve yeni araştırmacılara öneriler sunulmuştur. Anahtar kelimeler: Saldırganlık, Şiddet, Dövüş Sporları, Dövüş Sporcuları, Antrenör Davranışları tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY …………...………………………..………………….………… i TEŞEKKÜR …………………………………………………………….…………… ii İÇİNDEKİLER ..…………………………………………….………...……….….…. iii TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...…………………….. vi ÖZET ………………………………………………………………………………… ix ABSTRACT ………………………………………………………………….………. x 1. GİRİŞ …………………….…………………...………………………….…….….. 1 1.1. Problemin Tanımı ………...…………………………………….….…………… 1 1.2. Araştırmanın Amacı …………………………………………..………….……… 2 1.3. Araştırmanın Önemi ……………………………………………..……………… 2 2. GENEL BİLGİLER ……………………..…………………………………....…… 4 2.1. Saldırganlık ve Şiddet Kavramları ……...……………………………………..… 4 2.1.1. Saldırganlık ve Şiddet Eğilimi .……….….………..…………………………... 5 2.2. Sporun Tanımı ….……………...……….………………………………….……. 6 2.2.1. Sporda Saldırganlık ve Şiddet ...……….……………………………….……. 6 2.3. Dövüş Sporları ………………...........….………….....…………………….……. 8 2.3.1. Dövüş Sporlarının Tarihi …..…………………………….…………................ 9 2.3.2. Dövüş Sporlarının Temel İlkeleri ………..………………………..…………... 13 2.3.3. Dövüş Sporları Oyun Kuralları ……...…..…………..………………………… 17 2.3.3.1. Boks ………………………..…………………………………………...…… 17 2.3.3.2. Kick Boks ………...………………………….…………………………….... 17 2.3.3.3. Muaythai ………...……..…………………….…………………………….... 18 2.3.3.4. Wushu – Kung Fu ...………………………….…………………………….... 18 2.4. Antrenör ve Sporcu Tanımları ……..…………….…………………………….... 18 2.4.1. Antrenör …. ………...………………………….…………………………….... 19 2.4.2. Sporcu ……………...………………………….…………………………….... 21 2.5. Antrenör ve Sporcu İlişkisi …...………………….…………………………….... 21 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...……………………………………….………….… 24 3.1. Araştırmanın Modeli …………………………………………....…..………….... 24 3.2. Araştırmanın Evren ve Örneklemi …..………………………..….........….……... 24 3.3. Veri Toplama Araçları ………………………..………………..…..….………… 26 3.3.1. Kişisel Bilgi Formu …………..…………..……………………….………….... 27 3.3.2. Buss Perry Saldırganlık Ölçeği ….…………………………………………….. 27 3.3.3. Şiddet Eğilimi Ölçeği …. ……………………………………………………… 27 3.3.4. Sporcular İçin Antrenör Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği …....…………. 29 3.4. Verilerin Toplanması ve İstatiksel Analizi ……………...….…………………… 29 3.5. Verilerin Analizi …………...……….…………………………………………… 30 4. BULGULAR ………………………………………………………………….….... 31 4.1. Katılımcıların Demografik Özellikleri ..……………………………….………... 31 4.2. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular.………………………………….………... 35 4.3. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular …...………………………….….………… 36 4.4. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular …………...…………………...………… 37 4.5. Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ……………………….…….………… 37 4.6. Beşinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ………………………………………….. 38 4.7. Altıncı Alt Probleme İlişkin Bulgular …………………………………………… 40 4.8. Yedinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ………………..………………………… 41 4.9. Sekizinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ………………………………………… 43 4.10. Dokuzuncu Alt Probleme İlişkin Bulgular …………………………….……… 45 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………....…... 47 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………..…………..………….….… 57 6.1. Sonuç ……………………………………………………..…………………….. 57 6.2. Öneriler ………………………………………………………………………….. 58 KAYNAKLAR ..………………………………...……...……………………….…… 60 EKLER ……………………………………………………………………………….. 74 BİLİMSEL ETİK BEYANI ………………………………………………………….. 87 ÖZ GEÇMİŞ …………………………………………...…………………………….. 88tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ, SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSaldırganlık, Şiddet, Dövüş Sporları, Dövüş Sporcuları, Antrenör Davranışlarıtr_TR
dc.titleANTRENÖR DAVRANIŞLARININ DÖVÜŞ SPORCULARINDAKİ SALDIRGANLIK VE ŞİDDET EĞİLİMLERİ İLE İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ, SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, HAREKET VE ANTRENMAN ANABİLİM DALItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Murat Delikurt Tez.pdf1.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.