Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/5021
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Göksoy, Ergün Ömer | - |
dc.contributor.advisor | Gökçe Eskin, Serap | - |
dc.contributor.author | Savaş, Nazmi | - |
dc.date.accessioned | 2023-07-26T11:36:52Z | - |
dc.date.available | 2023-07-26T11:36:52Z | - |
dc.date.issued | 2023-07-18 | - |
dc.date.submitted | 2023-05-30 | - |
dc.identifier.citation | Tez yazımında atıflar ve kaynaklar, (APA) yazım kılavuzu temel alınarak hazırlanmıştır. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11607/5021 | - |
dc.description.abstract | ÖZET ÖĞRENCİ YURDU İŞLETMELERİNDE ÇALIŞAN YİYECEK VE İÇECEK (MUTFAK) PERSONELİNE VERİLEN GIDA HİJYENİ EĞİTİMİNİN, PERSONELİN GIDA HİJYENİ BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞ DÜZEYİ ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ: AYDIN İLİ ÖRNEĞİ Savaş N. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Veterinerlik Gıda Hijyeni ve Teknolojisi Programı, Doktora Tezi, Aydın, 2023. Amaç: Bu araştırma, öğrenci yurdu işletmelerinde çalışan yiyecek-içecek (mutfak) personeline verilen gıda hijyeni eğitiminin, personelin gıda hijyeni bilgi, tutum ve davranış düzeyi üzerine etkisini incelemek amacı ile yürütülmüştür. Gereç ve Yöntem: Araştırma, ön test- son test- 1 aylık izlem randomize kontrollü yarı deneysel yöntem kullanılarak, Aydın ili Efeler ilçesine bağlı 3 öğrenci yurdunun idari binasında, Ocak 2022- Haziran 2022 tarihleri arasında 30 deney grubu, 30 kontrol grubu olmak üzere toplamda (n:60) mutfak personeli üzerinde yürütülmüştür. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” ve ‘’Gıda Hijyeni Bilgi, Tutum ve Davranış Düzeyi Ölçeği’’ ile toplanmıştır. Eğitim sonunda deney grubuna; uzman araştırmacılar tarafından hazırlanmış “Gıda Hijyeni Eğitim Kitapçığı” verilmiştir. Verilerin analizinde ise, tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra, GPower, Ki-Kare, Student-t, ANOVA ve Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan mutfak personelinin ön test ve son test ‘Gıda Hijyeni Bilgi, Tutum ve Davranış Düzeyi Ölçeği’ toplam ve alt puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05). Bu çalışmada, gıda hijyeni eğitimi verilmeden önce, personelin hijyen bilgi, tutum ve davranış düzeyi ön test toplam puanları sırasıyla, (t=-0,988, p=0,323), (t=-0,509, p=0,611), (t=-1,953, p=0,051) bulunurken; eğitim verildikten sonraki son test toplam puanları sırasıyla, (t=-5,405, p=0.000), (t=-5,670, p=0.000), (t=-6,744, p=0.000) bulunmuştur (p<0.05). Sonuç: Bu çalışmada alanında uzman bir diyetisyen tarafından verilen gıda hijyeni eğitiminin, mutfak personelinin gıda hijyeni bilgi, tutum ve hijyen (davranış) düzeyini önemli oranda artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda eğitim alan personelin bilgi düzeyinin, kontrol grubundaki (eğitim almayan) personele göre daha yüksek olduğu sonucu tespit edilmiştir. Anahtar kelimeler: Eğitim, Gıda Hijyeni, Mutfak Personeli, Öğrenci Yurtları, TBS. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY …………...………………………..………………….………… i TEŞEKKÜR …………………………………………………………….…………… ii İÇİNDEKİLER ..…………………………………………….………...……….….…. iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….…………….…. vi ŞEKİLLER DİZİNİ ….………….…………………………...……………….……… vii RESİMLER DİZİNİ ….………….…………………………...……………………… viii TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...…………………….. ix ÖZET ………………………………………………………………………………… xi ABSTRACT ………………………………………………………………….………. xii 1. GİRİŞ …………………….…………………...………………………….…….….. 1 1.1. Problemin Tanımı, Önemi ve Araştırmanın Amacı ……………………………... 1 2. GENEL BİLGİLER ……………………..…………………………………....…… 5 2.1. Hijyenin Tanımı ve Önemi……....……………………………………………… 5 2.1.1. Gıda İşletmelerinde Hijyen ve Temizliğin Sağlanması………………............... 5 2.1.2. Güvenilir Gıdanın Tanımı .……….……………..……….…………………….. 6 2.1.3. TBS’de Gıda Güvenliği/Gıda Hijyeni ve İlgili Literatür Çalışmaları................. 2.1.4. TBS’de Gıda Güvenliği ve Hijyenini Sağlama Basamakları………………….. 6 10 2.1.4.1. Gıdaların Satın Alınması....…………………………….…………................. 11 2.1.4.2. Gıdaların Depolanması……………………………………………..………... 12 2.1.4.3. Hazırlama, Pişirme ve Soğutma ……….…………..………………………… 14 2.1.4.4. Servis …………………………………………………………………...…… 15 2.1.4.5. Çöplerin Kaldırılması………………………….……………………..…….... 15 2.1.4.6. Bulaşıkların Yıkanması..……………………….……………………..…….... 16 2.2. Gıda Kaynaklı Hastalıklar (Enfeksiyonlar/İntoksikasyonlar)………………….… 2.2.1. Gıda Zehirlenmeleri ve Nedenleri….……….……………………..…………... 2.3. Gıda İşletmelerinde Alınabilecek Hijyenik Önlemler…………………………… 2.4. Toplu Tüketim Yerlerinde HACCP Prensipleri ve Avantajları ………………… 3. GEREÇ VE YÖNTEM…………………………………………………………….. 3.1. Gereç……………………………………………………………………………... 3.1.1. Araştırmanın Hipotezleri ……………….………………………..……………. 16 21 22 24 27 27 27 3.1.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Zaman ………………………………………... 27 3.1.3. Araştırmanın Evren ve Örneklemi …………………………..………………… 3.1.4. Araştırmaya Alınma Kriterleri…...…………………………..………………… 3.1.5. Araştırmadan Dışlama Kriterleri...…………………………..………………… 27 28 28 3.2. Yöntem..………………………………………………………………………….. 28 3.2.1. Verilerin Toplanmasında Kullanılan Araç ve Gereçler ……………………….. 28 3.2.2. Ölçek Ön Test ………...…………...……………..…………...……………….. 30 3.2.3. Eğitim Materyalinin Hazırlanması ve Eğitimin Verilmesi ……………………. 3.2.4. Ölçek Son Test……..………………………………….……………………….. 30 30 3.2.5. Verilerin Analizi ve İstatistiksel Değerlendirme ……….……………………... 32 4. BULGULAR ………………………………………………………………….….... 33 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………....…... 52 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………..…………..………….….… 63 KAYNAKLAR ..………………………………...……...……………………….…… 65 Ek 1(Kişisel Bilgi Formu) ….………………….……………………………………... 77 Ek 2(Gıda Hijyeni Bilgi Düzeyi Ölçeği)……………………………………………... Ek 3(Eğitim Materyaline Uzman Görüşleri Alınan Katılımcılar)……………………. Ek 4(Kurum İzin Yazısı)……………………………………………………………... Ek 5(Klinik Araştırmalar Etik Kurul Onay Formu)…………………………………... Ek 6(Personel İçin Ayrıntılı Gıda Hijyeni Eğitim Kitapçığı)………………………… Ek 7(Personel İçin Hijyen Eğitim Sunumu)………………………………………….. Ek 8(İntihal Raporu)………………………………………………………………….. Ek 9(Bilimsel Etik Beyanı)…………………………………………………………… 78 81 82 83 84 116 117 118 ÖZ GEÇMİŞ …………………………………………...…………………………….. 119 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Eğitim, Gıda Hijyeni, Mutfak Personeli, Öğrenci Yurtları, TBS. | tr_TR |
dc.title | Öğrenci yurdu işletmelerinde çalışan yiyecek ve içecek (mutfak) personeline verilen gıda hijyeni eğitiminin, personelin gıda hijyeni bilgi, tutum ve davranış düzeyi üzerine etkisinin incelenmesi: Aydın ili örneği | tr_TR |
dc.type | doctoralThesis | tr_TR |
dc.contributor.authorID | ORCID: 0000-0003-4693-3263 | tr_TR |
dc.contributor.department | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Besin/Gıda Hijyeni ve Teknolojisi (Veteriner) Anabilim Dalı, Doktora Programı | tr_TR |
Appears in Collections: | Doktora |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Doktora Tezim.docx | Doktora Tezi | 11.08 MB | Microsoft Word XML | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.