Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4999
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNurdan, GEZER-
dc.contributor.authorŞAHAN, Dilara-
dc.contributor.authorŞAHAN, Dilara-
dc.date.accessioned2023-04-27T05:17:18Z-
dc.date.available2023-04-27T05:17:18Z-
dc.date.issued2022-04-
dc.date.submitted2022-04-21-
dc.identifier.citationŞahan, D. (2022). Koroner arter baypas greft cerrahisi taburculuk eğitiminde kullanılan eğitim kitapçığı ve mobil uygulamanın hastaların taburculuğa hazır oluşluk ve öz-etkililik üzerine etkisinin karşılaştırılması, Doktora Tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4999-
dc.description.abstractAmaç: Koroner arter baypas greft cerrahisi taburculuk eğitiminde kullanılan eğitim kitapçığı ve mobil uygulamanın hastaların taburculuğa hazır oluşluk ve öz-etkililik üzerine etkisinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışma, Ekim 2019- 1 Mart 2022 tarihleri arasında bir üniversite hastanesinin kalp ve damar cerrahisi kliniğinde ilk kez koroner arter baypas greft cerrahisi geçirmiş hastalarla yürütüldü. Örneklem büyüklüğü, “G. Power-3.1.9.2” paket programı ile etki büyüklüğü (d) 0,40; alfa değeri (α) 0,05 ve güç (1-β) 0,80 alınarak yapılan hesaplamada her bir gruba 24’er olmak üzere, toplam 72 hasta alındı. Çalışma, kontrol grubu (klinikte standart taburculuk eğitimi alan), çalışma grubu 1 (eğitim kitapçığı ile eğitim alan) ve çalışma grubu 2 (mobil uygulama ile eğitim alan) olmak üzere üç ayrı grup ile gerçekleştirildi. Tüm hastalar için ameliyattan bir gün önce “Hasta Tanıtım Formu” dolduruldu ve hastaların taburcu olacağı gün “Ameliyat Sonrası Hasta İzlem Formu”, “Taburcu Olmaya Hazır Olma Ölçeği” ve “Barnason Etkililik Beklenti Ölçeği (BEBÖ)’nin Kardiyak Cerrahi Versiyonu” yüzyüze teknik ile uygulandı. Ayrıca taburculuktan bir ay sonra tüm hastalara telefon ile ulaşılarak “BEBÖ” ve “Taburculuk Sonrası İzlem Formu” uygulanarak izlem tamamlandı. Çalışma grubu 1 ve 2’de yer alan hastalarda taburculuk günü “Eğitim Materyali Değerlendirme Formu” ile materyaller değerlendirildi. Mobil uygulamanın kullanılabilirliği Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği ve tavsiye edilme durumu NET tavsiye skoru ile değerlendirildi. Kontrol grubunda yer alan hastalara, araştırmacı tarafından eğitim verilmezken; çalışma grubu 1’de yer alan hastalara uzman görüşü alınarak hazırlanan eğitim kitapçığı ile; çalışma grubu 2’de yer alan hastalara ise tablete entegre edilmiş mobil uygulama aracılığıyla taburculuk eğitimi verildi. Mobil uygulama içinde yer alan eğitim, çalışma grubu 1 için hazırlanan eğitim kitapçığı metni doğrultusunda videolara dönüştürüldü ve içerik zenginleştirildi. Veriler değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotlar (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma) kullanıldı. Veriler, tek yönlü varyans analizi, Bonferroni testi, Paired t testi, Pearson korelasyon ve ki-kare testi ile IBM SPSS Statistics 25.0 paket programı kullanılarak analiz edildi. Tüm analizlerde anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alındı. Bulgular: Kontrol, çalışma grubu 1 ve çalışma grubu 2’de yer alan hastaların taburculuğa hazır olma ölçeği toplam puan ortalamaları sırasıyla 7,34±1,39; 8,68±1,01; 8,65±0,97 (p=0,000) olarak bulundu. Kontrol, çalışma grubu 1 ve çalışma grubu 2’de yer alan hastaların taburculuğa hazır olma ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu (p<0,05) ve bu farkın çalışma grubu 1 ve çalışma grubu 2’den kaynaklandığı görüldü. Kontrol, çalışma grubu 1 ve çalışma grubu 2’de yer alan hastaların BEBÖ taburculuk sırası toplam puan ortalamaları sırasıyla 40,29±7,00; 47,33±8,52; 49,91±5,33 (p=0,000) olarak bulundu. BEBÖ taburculuk sırası toplam puan ortalamaları yönünden gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu (p<0,05) ve bu farkın çalışma grubu 1 ve çalışma grubu 2’den kaynaklandığı görüldü. Ancak, çalışma grubu 1 ve 2 arasında taburculuğa hazır oluşluk ve öz-etkililik yönünden istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmadı. Tüm gruplarda, taburculuğa hazır olma ölçeği ile taburculuk sırası ve sonrası birinci ay öz-etkililik toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönlü ve orta düzey bir ilişki bulundu. Çalışma grubu 2’de yer alan hastaların taburculuk sonrası ilk bir ay içinde sorun yaşama oranı kontrol ve çalışma grubu 1’den daha düşük bulundu. Çalışma grubu 2’de yer alan hastaların eğitim amacıyla kullandığı mobil uygulamanın kullanılabilirliği ve tavsiye edilebilirliği yüksek bulundu. Sonuç: Çalışmada, mobil uygulama ve kitapçık ile eğitim alan grup arasında taburculuğa hazır oluşluk ve öz-etkililik düzeyi yönünden farklılık olmadığı ancak her iki gruba ait puanların kontrol grubuna göre anlamlı olarak yüksek olduğu saptandı. Ayrıca, geliştirilen mobil uygulamanın kullanılabilirlik seviyesinin ve tavsiye edilme oranının yüksek olduğu sonucuna ulaşıldı.tr_TR
dc.description.sponsorshipAydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi (Proje No: 21010) ve Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı (Takip no: 16001)tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vii ŞEKİLLER DİZİNİ viii RESİMLER DİZİNİ ix TABLOLAR DİZİNİ x ÖZET xi ABSTRACT xiii 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 5 1.3. Araştırmanın Hipotezleri 5 2. GENEL BİLGİLER 7 2.1. Kardiyovasküler Hastalıklar 7 2.2. Koroner Arter Hastalığı 7 2.2.1. Mortalite ve Morbidite 8 2.2.2. Risk Faktörleri 9 2.2.3. Koroner Arter Baypas Greft Cerrahisi 10 2.2.4. Koroner Arter Baypas Greft Cerrahisi Sonrası Gelişebilen Sorunlar 11 2.3. Öz-Etkililik ve Taburculuğa Hazır Oluşluk Kavramları 12 2.4. Koroner Arter Baypas Greft Cerrahisi Geçiren Hastalar için Taburcululuk Eğitimi 15 2.5. Taburculuk Eğitiminde Mobil Uygulamaların Kullanımı 18 2.5.1. Mobil Uygulamaların Olumlu Yönleri 20 2.5.2. Mobil Uygulamaların Olumsuz Yönleri 21 3. GEREÇ VE YÖNTEM 23 3.1. Araştırmanın Tipi 23 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman 23 3.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 23 3.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 24 3.5. Veri Toplama Araçları 26 3.5.1. Hasta Tanıtım Formu 26 3.5.2. Ameliyat Sonrası Hasta İzlem Formu 27 3.5.3. Barnason Etkililik Beklenti Ölçeği (Kardiyak Versiyon) 27 3.5.4. Taburcu Olmaya Hazır Olma Ölçeği 27 3.5.5. Eğitim Materyali Değerlendirme Formu 28 3.5.6. Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği 29 3.5.7. NET Tavsiye Skoru 29 3.5.8. Taburculuk Sonrası İzlem Formu 30 3.6. Veri Toplama Gereçleri 30 3.6.1. Eğitim Kitapçığı 31 3.6.2. Mobil Uygulamada Sunulmak Üzere Oluşturulan Videolar ve İçeriği 33 3.6.3. Mobil Uygulama 34 3.6.4. Tablet 38 3.6.5. Kulaklık 38 3.7. Verilerin Toplanması 38 3.8. Araştırmanın Uygulanması 39 3.8.1. Hastalara Ulaşılması 40 3.9. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri 42 3.10. Araştırmanın Etik Yönü 43 3.11. Verilerin Değerlendirilmesi 43 3.12. Araştırmanın Sınırlılıkları 44 4. BULGULAR 45 5. TARTIŞMA 69 5.1. Hastaların Ameliyata Yönelik Bilgi Alma Durumlarının Tartışılması A 69 5.2. Hastaların Yatış Süreleri ve Cerrahi Girişim Sonrası (erken dönem) Komplikasyon Gelişme Durumlarının Tartışılması 72 5.3. Hastaların Taburculuğa Hazır Oluşluk Puanlarına İlişkin Bulguların Tartışılması 71 5.4. Hastaların Barnason Etkililik ve Beklenti Ölçeği Puanlarına İlişkin Bulguların Tartışılması 72 5.5. Hastaların Barnason Etkililik ve Beklenti Ölçeği ile Taburculuğa Hazır Olma Ölçeği Puan Ortalamaları Arasındaki İlişki 74 5.6. Hastaların Taburculuk Sonrası İlk Bir Ayda Yaşadıkları Sorunların Tartışılması 75 5.7. Çalışma Grubu 1 ve Çalışma Grubu 2’de Yer Alan Hastaların Eğitim Materyali ile İlgili Düşüncelerinin Tartışılması 76 5.8. Çalışma Grubu 2’de Yer Alan Hastaların Teknolojik Cihaz Kullanım Durumlarının Tartışılması 78 5.9. Çalışma Grubu 2’de Yer Alan Hastaların SKÖ Toplam Puan Ortalamaları ve NET Tavsiye Skoruna İlişkin Bulguların Tartışılması 78 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 80 7. KAYNAKLAR 83 8. EKLER 94 Ek 1. Hasta Tanıtım Formu 94 Ek 2. Ameliyat Sonrası Hasta İzlem Formu 95 Ek 3. Barnason Etkililik Beklenti Ölçeği (BEBÖ)-Kalp Cerrahisi Versiyonu 96 Ek 4. Taburcu Olmaya Hazır Olma Ölçeği 97 Ek 5. Eğitim Materyali Değerlendirme Formu 98 Ek 6. Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği 99 Ek 7. NET Tavsiye Skoru 100 Ek 8. Taburculuk Sonrası İzlem Formu 101 Ek-9. Yazılı Materyallerin Uygunluğunun Değerlendirilmesi 102 Ek-10. DISCERN (Quality Criteria for Consumer Health Information) 103 Ek-11. Etik Kurul İzni 107 Ek-12. Başhekimlik İzni 108 Ek-13. Başhekimlik İzni (Süre Uzatma) 110 Ek-14. Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu (Kontrol Grubu) 114 BİLİMSEL ETİK BEYANI 120 ÖZ GEÇMİŞtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMobil uygulama, Hasta, Eğitim, Öz-etkililik, Hastanın taburcu olması.tr_TR
dc.titleKORONER ARTER BAYPAS GREFT CERRAHİSİ TABURCULUK EĞİTİMİNDE KULLANILAN EĞİTİM KİTAPÇIĞI VE MOBİL UYGULAMANIN HASTALARIN TABURCULUĞA HAZIR OLUŞLUK VE ÖZ-ETKİLİLİK ÜZERİNE ETKİSİNİN KARŞILAŞTIRILMASItr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.authorID114897tr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi, Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DİLARA ŞAHAN.pdf1.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.