Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4991
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖner, Hatice-
dc.contributor.authorAksu, Filiz-
dc.date.accessioned2023-03-30T12:21:22Z-
dc.date.available2023-03-30T12:21:22Z-
dc.date.issued2023-
dc.date.submitted2023-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4991-
dc.description.abstractÖZET ÇEVREYE YÖNELİK TUTUM İLE OKUL BAHÇESİ YEŞİL ALAN KULLANIMININ ÇOCUKLARDAKİ ÇATIŞMA ÇÖZME DAVRANIŞIARINI YORDAMA DÜZEYİ AKSU F. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Çevre Sağlığı (Disiplinler Arası) Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2023. Amaç: Araştırma, çocuklarda çevreye yönelik tutum ile okul bahçesi yeşil alan kullanımının çatışma çözme davranışlarını yordama düzeyinin incelenmesi amacıyla analitik kesitsel olarak yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, 2020-2022 eğitim öğretim döneminde Aydın ili Efeler ilçesinde bulunan rastgele yöntemle seçilen on altı ortaokulda, beşinci, altıncı, yedinci, ve sekizinci sınıf kademelerinde eğitim-öğretimlerine devam eden, gönüllülük esasına dayanarak 1489 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler sosyodemografik özelliklere ilişkin kişisel bilgi formu, Çevresel Tutum Ölçeği ve Çatışma Çözme Davranışları Belirleme Ölçeği, kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verileri SPSS 25 (Statitical Package for Social Sciences) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde, standart sapma, minimum-maksimum, Mann Whitney U Testi veya Kruskal Wallis Varyans Analizi, Spearman korelasyon testi ve Lineer regresyon kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin çevresel tutum ölçeği ve çatışma çözme davranışlarını belirleme ölçeğinden almış oldukları puanlar değerlendirilmiştir. Öğrenciler çevresel tutum ölçeğinden ortalama 98,2±13, ÇÇDBÖ’den ortalama 50,9±9,0 puan aldıkları görülmüştür. Öğrencilerde çevresel tutum ölçeği toplam puanı arttıkça (98,2) ÇÇDBÖ saldırganlık puanının azaldığı (15,3), ÇÇDBÖ problem çözme puanının arttığı (35,7) ve ÇÇDBÖ toplam puanının arttığı (50,9) görülmüştür. Çevresel tutum ölçeği ortalama puanı kardeş sayısı, aile gelir durumu, baba ve annenin öğrenim düzeyi, annenin çalışıyor olması durumu açısından değerlendirildiğinde istatistiksel olarak anlamlı düzeyde fark saptanmıştır. Çevresel tutum ölçeği toplam puanı ve annenin mesleğinin ÇÇDBÖ toplam puanını yordama düzeyi anlamlı çıkmıştır (1,007-3,365/ 0,297-0,983). x Sonuç: Çalışmadan elde edilen bulgular kapsamında öğrencilerin çevresel tutum puanı yükseldikçe saldırganlık düzeyinin düştüğü, çatışma çözme davranışlarının arttığı görülmüştür. Çalışmada elde edilen bulgularda çevresel tutumun iyi olması ve annenin mesleğinin olması öğrencilerin çatışma çözme davranışlarını yordamalarına olumlu yönde etki ettiği saptanmıştır. Bu kapsamda okul bahçelerinin fiziki koşullarının yeniden gözden geçirilmesi ve yeşil alanların artırılması yönünde düzenlenlenmesi önerilmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY …………...………………………..………...………….………… i TEŞEKKÜR ………………………………………………………...…….…………… ii İÇİNDEKİLER ..…………………………………………….………...……….….…... iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….………….….…... vii TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...…………………..…... viii ÖZET ………………………………………………………………………………...… ix ABSTRACT ………………………………………………………………….……..…. xi 1. GİRİŞ …………………….…………………...………………………….…….…..... 1 1.1.Problemin Tanımı ve Önemi………………………….………….….……………... 1 1.2. Araştırmanın Amacı …………………………………………..………….……..… 6 1.3. Araştırmanın Hipotezleri ……………….………………………..………………... 6 2. GENEL BİLGİLER ……………………..………………………………..…....……. 7 2.1. Çevre………………………………………………………………………….....… 7 2.1.1. Okul Çevresi…………………………………………………………………….. 8 2.1.2. Okul ve Okul Bahçesi…………………………………………………………... 10 2.1.3. Okul Bahçelerinin Düzenlenmesi……………………………………………..…. 11 2.2. On Bir- On Dört Yaş Okul Çağı Çocuklarının Genel Gelişimsel Özellikleri………. 13 2.2.1. Çocukların Çevreye Yönelik Tutumları………………………….......................... 13 2.2.2. Çevreye Yönelik Tutumların Gelişimsel Süreci………………………................. 15 2.2.3. Çevreye Yönelik Tutumların Gelişmesini Etkileyen Faktörler……………….... 18 2.3. Çocukların Çatışma Çözme Davranışları………………………………………...… 21 2.3.1. Çatışma Nedir?....................................................................................................... 23 2.3.2. Çatışma Çözme Nedir?........................................................................................... 24 2.3.3. Çatışma Çözme Sitilleri Nedir?.............................................................................. 25 iv 2.4. Çatışma Çözme İle Fiziksel Çevre Arasındaki İlişki……………………………….. 28 2.5. Çatışma Çözme İle Çevre Tutumu Arasındaki İlişki………….................................. 30 2.6. Okul Çevresi, Çevreye Yönelik Tutum ve Çatışma Arasındaki İlişki …………….. 31 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...……………………………………….……………… 35 3.1. Gereç …………………………………………………………....…..…………...... 35 3.1.1. Araştırmanın Türü…………………………………………………………….…. 35 3.1.2. Araştırmanın Çalışma Grubu…………………………………………………..… 35 3.1.3. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi……………………………………………… 36 3.1.4. Araştırmanın Veri Toplama Araçları…………………………………………..… 37 3.1.4.1. Kişisel Bilgi Formu…………………………………………………………..... 38 3.1.4.2. Çevresel Tutum Ölçeği………………………………………………………… 38 3.1.4.3. Çatışma Çözme Davranışlarını Belirleme Ölçeği……………………...………. 38 3.1.5. Araştırmanın Yapıldığı Zaman…………………………………………………... 39 3.1.6. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri………………………………............. 39 3.1.7. Verilerin Toplanması…………………………………………………………...... 40 3.2. Yöntem…………………………………………………………………………….. 40 3.2.1. Araştırmanın Yöntemi……………………………………………………............ 40 3.2.2. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri………………………………... 41 3.2.3. Çalışmaya Dahil Edilme Kriterleri………………………………………………. 41 3.2.4. Çalışmaya Dahil Edilmeme Kriterleri…………………………………………… 41 3.2.5. Çalışmadan Çıkma-Çıkarılma Kriterleri ve Bu Durumda Yapılan Uygulamalar... 42 3.2.6. İstatistiksel Değerlendirme………………………………………………………. 42 3.3.7. Çalışma İçin Alınan Etik Kurul Onayı ve İzinler………………………………... 42 4. BULGULAR ………………………………………………………………….…...... 44 4.1. Öğrencilerin Demografik Özellikleri……………………………………………. 44 v 4.2. Öğrencilerin “Okul Bahçesi Denilince Aklınıza Ne Geliyor?” Sorusuna Verdikleri Cevapların Dağılımı…………………………………………………………………... 46 4.3. Öğrencilerin “Okul Bahçesinde Nelerin Olmasını İsterdiniz?” Sorusuna Verdikleri Cevapların Dağılımı…………………………………………………………………... 47 4.4. Öğrencilerin “Oyun Alanlarında Ne Tür Oyun Aletlerinin Olmasını İsterdiniz?” Sorusuna Verdikleri Cevapların Dağılımı……………………………………………... 48 4.5. Öğrencilerin “Teneffüslerde Genellikle Neler Yaparsınız?” Sorusuna Verdikleri Cevapların Dağılımı…………………………………………………………………... 49 4.6. Öğrencilerin “Okulunuzun Bahçesinde Yeşil ve Toprak Alan Var Mı?” Sorusuna Verdikleri Cevapların Dağılımı……………………………………………..………….. 50 4.7. Öğrencilerin Çevresel Tutum Ölçeği ve Çatışma Çözme Davranışlarını Belirleme Ölçeğinden Almış Oldukları Puanların Değerlendirilmesi …………………………….. 51 4.8. Öğrencilerin Çevresel Tutum Ölçeği Puanları İle Çatışma Çözme Davranışlarını Belirleme Ölçeği Puanlarının Korelasyonu……………………………………………. 52 4.9. Öğrencilerin Çatışma Çözme Davranışlarını Belirleme Ölçeği Puan Ortalamalarının Öğrencilerin Demografik Özelliklerine Göre Değerlendirilmesi……... 54 4.10. Öğrencilerin Çevre Tutum Ölçeği Puanlarının Demografik Özelliklere Göre Değerlendirilmesi………………………………………………………………………. 58 4.11. Öğrencilerin Demografik Özelliklerine Göre Çatışma Çözme Davranışlarını Belirleme Ölçek Puan Ortalamasını Yordama Güçlerinin İncelenmesi………………… 63 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………....…...... 64 5.1. Betimsel Analizlerin Tartışılması………………………………………………….. 64 5.2. Öğrencilerin Çevresel Tutum Ölçeği ve Çatışma Çözme Davranış Puan Ortalamaları ve İlişkili Faktörlerin Tartışılması………………………..……………… 67 5.3. Öğrencilerin Çevresel Tutum Ölçeği Puanları İle Çatışma Çözme Davranışlarını Belirleme Ölçeği Puanlarının Korelasyon ve Regresyon Değerlerinin Tartışılması…… 70 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………..…………..………….….…... 75 6.1. Sonuç………………………………………………………………………………. 75 vi 6.2. Öneriler……………………………………………………………………………. 75 KAYNAKLAR ..………………………………...……...……………………….…….. 77 EKLER ………………………………………………………………………………… 87 Ek- 1: Kişisel Bilgi Formu……………………………………………………………… 87 Ek- 2: Çevresel Tutum Ölçeği………………………………………………………….. 89 Ek- 3: Çatışma Çözme Davranışlarını Belirleme Ölçeği……………………………….. 90 Ek- 4: Çevresel Tutum Ölçeği İzni……………………………………………………... 91 Ek- 5: Çatışma Çözme Davranışlarını Belirleme Ölçeği İzni…………………………... 92 Ek-6: Etik Kurul Onayı…………………………………………………………………. 93 Ek-7: İl Milli Eğitim Müdürlüğü İzni…………………………………………………... 94 Ek-8: Araştırma Süresinin Uzatılması İçin Alınan Ek Süre İzni………………………... 95 Ek 9: Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu……………………………………………. 97 BİLİMSEL ETİK BEYANI ……………………………………………………………. 100 ÖZ GEÇMİŞ …………………………………………...………………………………. 101tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherT.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectOrtaokul Öğrencisi, Okul Bahçesi, Çevresel Tutum, Çatışma Çözmetr_TR
dc.titleÇevreye Yönelik Tutum İle Okul Bahçesi Yeşil Alan Kullanımının Çocuklardaki Çatışma Çözme Davranışlarını Yordama Düzeyitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentT.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Çevre Sağlığı (Disiplinlerarası) Yüksek Lisans Programıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FİLİZ AKSU-TEZ.pdf2.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.