Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4984
Title: Okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterliği ile okuldaki yenileşme iklimi arasındaki ilişki
Other Titles: The relationship between the school principals' technology leadership competence and the innovation climate in school
Authors: Erdem, Ali Rıza
Tünel, Serkan
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Keywords: Görüş, Okul müdürü, Sınıf öğretmeni, Teknoloji liderliği, Yenileşme iklimi
Classroom teachers, İnnovation climate, Opinion, School principals, Technology leadership
Issue Date: 2023
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Citation: Tünel, S. (2023). Okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterliği ile okuldaki yenileşme iklimi arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Aydın.
Abstract: Günümüzde teknoloji liderliği gittikçe daha fazla önem kazanmaktadır. Bugünün dünyasında eğitim öğretim alanındaki güncel eğilimlerin takibi, toplumun ihtiyaç duyduğu bireylerin yetiştirilmesi adına bilişim teknolojilerini eğitim boyutuyla şekillendirilerek uygulamaya konması kaçınılmaz bir gereklilik halini almıştır. Teknoloji liderliği okulun yenileşme iklimini olumlu yada olumsuz yönde etkilemektedir. Bunun yanında yenilikçi okulların genel itibarıyla yeni uygulama ve fikirlere açık, problemlerin çözümünde yeni yöntemler kullanan ve yeniliği olağan hale getiren bir iklime sahip olduğu görülmektedir. Toplumun gelişiminde önemli bir yere sahip olan eğitim kurumları değişime en duyarlı sistemler olup değişimler karşısında adaptasyon sağlamaları ve varlıklarını muhafaza etmeleri bireysel, toplumsal ve örgütsel pek çok unsurla ilişkilidir. Yenilikçi eğitim kurumlarının oluşumunda örgütsel iklimin etkisinin diğer unsurlara göre daha yüksek düzeyde olduğu düşünülmektedir. Bu çerçevede çalışmanın amacı okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterliği ile okuldaki yenileşme iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırmada nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Aydın İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi okul ve kurumlarda görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada, Banoğlu (2012) tarafından geliştirilmiş "Eğitim yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlikleri ölçeği" ve Polatcan (2019) tarafından geliştirilmiş "yenileşme iklimi ölçeği" kullanılmıştır. İki ölçekte 32 maddelik 5'li likert tipindeki ölçeklerdir. "Eğitim Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlikleri Ölçeği" nin iç tutarlık katsayısı "vizyonerliderlik" boyutunda 0.91,"dijital çağ öğrenme kültürü" boyutunda 0.91, "mesleki gelişimde mükemmellik" boyutunda 0.86,"sistematik gelişim" boyutunda 0.93,"dijital vatandaşlık" boyutunda 0.81 ve tamamında 0.96'dır. "Okullarda Yenileşme İklimi Ölçeği" nin iç tutarlık katsayısı "yenileşmeye destek" boyutunda 0.96, "kaynaklar ve olanaklar" boyutunda 0.95, "inisiyatifalma" boyutunda 0.84,"yenileşmeye açıklık" boyutunda 0.75, "takım çalışması ve uyum" boyutunda 0.88 ve tamamında 0.96'dür."Eğitim Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlikleri Ölçeği" ve "Okullarda Yenileşme İklimi Ölçeği" nin verileri normal dağılım göstermediği için non-parametrik testlerden Mann-Whitney-U ve Kruskal WallisTestleri kullanılmıştır. Sınıf öğretmenleri okulmüdürlerinin teknoloji liderliği ve alt boyutlarına ilişkin yeterliklerinin "yüksek" düzeyde olduğu görüşündedir. Sınıf öğretmenlerinin teknoloji liderliği ve alt boyutlarına ilişkin görüşleri arasında yaş, mesleki kıdem ve eğitim durumuna göre istatistiki olarak anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Sınıf öğretmenleri okuldaki yenileşme ikliminin "yüksek" ve alt boyutlarından "Yenileşmeye destek", "Takım çalışması ve uyum", "Kaynaklar ve olanaklar", "İnisiyatif alma"nın "yüksek" ve "Yenileşmeye açıklığın" "orta" düzeyde olduğu görüşündedir. Sınıf öğretmenlerinin yenileşme iklimi ve alt boyutlarına ilişkin görüşleri arasında yaş ve mesleki kıdeme göre istatistiki olarak anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Eğitim durumuna göre de sadece "takım çalışması ve uyum" altboyutuna ilişkin görüşleri arasında istatistiki olarak anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre okul müdürünün teknoloji liderliği yeterliği ile okuldaki yenileşme iklimi arasında "yüksek düzeyde" ve "pozitif" bir ilişki bulunmaktadır.
Nowadays, thecnology leadership is gaining more and more importance. In todays world, it has been on irremissible necessity to follow the current trends in education field, to tran individuals to the society's needs and to apply information technologies developed by the educational dimension. Technology leadership affects the school's innovation Climate positively or negatively Besides that, it is observed that the innovative schools usually have a climate which is open to new practices and ideas, use new techniques to solve problems and make innovation unexceptional. The educational establishments that have a significant role in society's development, are the most Responsive systems to change and their adjustment between changes and Protection of their entity are corelated to many individual, social and organisational facts, It has been thought that as to the other facts, the effect of the organisational climate on the Constitution of innovative educational institutions is at a superior level. In this case, the purpose of this work is to research the relationship between the technology competence of school principals and the innovation climate in school. In this search, among the quantitative research designs, the relational survey model is used. The nature of this research consists of 300 classroom teachers officiating in public schools and institutions related to Aydin provincial directorate of national education. In the research, "The technology leadership competencies scale of education administrators" developed by Banoğlul (2012) and "The innovation climate scale" developed by Polatcan (2019) were used. Both scales are the examples of 32 items five-pant likert type. "The Education Administrators" internal consistency coefficient of the technology leadership. Competency scale" is 0.91 in the "visionary leadership dimension, 0,91 in "digital age learning culture dimension 0,86 in "excellence in professional development" dimension, 0.93 in "systematic development" dimension, 0.81 in "digital citizenship" dimension, and totally it is 0.96. "The internal Consistency coefficient of the innovation Climate Scale in Schools is 0.96 in "support for innovation dimension, 0.95 in "Resources and possibilities "dimension, 0,84 in taking initiative", 0,75 in "openness to innovation" 0,88 in "teamwork and harmony"; and totally it is 0.96. Since the data of the "Education Administrators" Technology Leadership Competency scale "and "The Innovative Climate Scale in Schools" do not show regular distribution, among the non-parametric tests, Mann- Whitney-u and Kruskal Wallis Tests are used. Classroom teachers hold the opinion that the school principals have a "high" level of competence on technology leadership and its sub-dimensions, there is a statistically significant difference between the opinions of classroom teachers on technology leadership and its sub-dimensions according to age, professional seniority and educational status. Classroom teachers hold the opinion that the innovation climate at school is "high" and its sub-dimensions ";support innovation", "teamwork and harmony", "resources and possibilities", "taking initiative" is "high" and "opennes to innovation is "medium" level. There is a stastistically significant difference between the opinions of classroom teachers on innovation climate and its sub-dimensions according to age, and professional seniority. On educational status on "team work and harmony" sub-dimension, there is significant difference between their opinions. According to the classroom teachers' opinions "very high" and "positive "Relation between the technology leadership competence of school principal and the innovation climate.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4984
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
775165 SERKAN TÜNEL.pdfSerkan Tünel Yüksek Lisans Tez Dosyası1.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.