Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4968
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇalışır, Hüsniye-
dc.contributor.authorÇınkır, İklay-
dc.date.accessioned2023-03-03T06:03:37Z-
dc.date.available2023-03-03T06:03:37Z-
dc.date.issued2023-
dc.date.submitted2023-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4968-
dc.description.abstractÖZET İŞEME BOZUKLUĞU OLAN ÇOCUKLARA MOBİL UYGULAMA DESTEKLİ VERİLEN EĞİTİMİN ALT ÜRİNER SİSTEM SEMPTOMLARI VE YAŞAM KALİTESİ ÜZERİNE ETKİSİ Çınkır İ. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2023. Amaç: Bu araştırmanın amacı, işeme bozukluğu olan çocuklara mobil uygulama destekli verilen eğitimin alt üriner sistem semptomları ve yaşam kalitesi üzerine etkisinin incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Randomize kontrollü deneysel tipte olan bu araştırma işeme bozukluğu nedeniyle çocuk nefroloji polikliniğinde izlenen 8-14 yaş arası çocuklarla 15.12.2021- 01.06.2022 tarihleri arasında yapıldı. Örneklem, çalışma grubu (n=50) ve kontrol grubu (n=49) olmak üzere 99 çocuktan oluştu. Çalışma grubundaki çocuklara mobil eğitim uygulaması aracılığı ile üroterapi eğitimi verildi. Kontrol grubundaki çocuklara yüz yüze standart üroterapi eğitimi verildi. Veriler, tanıtıcı veri formu, İşeme Bozuklukları Semptom Skoru (İBSS), İdrar İnkontinanslı Çocuklarda Hastalığa Özgü Yaşam Kalitesi Ölçeği (PinQ) ve işeme günlükleri ile toplandı. Çalışma grubundaki çocuklara İBSS, PinQ eğitimden önce (birinci görüşme), eğitimden dört hafta sonra (ikinci görüşme) ve eğitimden sekiz hafta sonra (üçüncü görüşme) uygulandı. İşeme günlükleri eğitimden dört hafta sonra (ikinci görüşme) ve sekiz hafta sonra (üçüncü görüşme) değerlendirildi. Kontrol grubunun verileri çalışma grubu ile aynı zamanda toplandı. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistikler, ki- kare testi, tekrarlı ölçümlerde iki yönlü Varyans analizi kullanıldı. Bulgular: Her iki gruptaki çocukların İBSS toplam puanları eğitimden sonraki, ikinci görüşme ve üçüncü görüşme sonrasında azalmıştı (p<0,001; p<0,001). Ayrıca her iki gruptaki çocukların idrar kaçırma sayıları da zamanla azaldı. Her iki grupta yer alan çocukların birinci görüşmeye göre ikinci ve üçüncü görüşme sonrasında PinQ toplam puanları zamanla azaldı (p<0,001; p<0,001). 13 Sonuç: Bu çalışmada işeme bozukluğu olan çocuklara mobil uygulama ile verilen üroterapi eğitiminin alt üriner sistem semptomlarını azalttığı ve yaşam kalitesini iyileştirdiği belirlendi. Bu sonuca göre işeme bozukluğu olan çocuklara alt üriner sistem semptomlarının azaltılması ve yaşam kalitesinin arttırılması için mobil uygulama ile üroterapi eğitiminin verilmesi önerilir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vii ŞEKİLLER DİZİNİ viii RESİMLER DİZİNİ ix TABLOLAR DİZİNİ x ÖZET xi ABSTRACT xiii 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 4 1.3. Araştırmanın Hipotezleri 4 2. GENEL BİLGİLER 5 2.1. Tanım ve Sıklık 5 2.2. İşeme Fizyolojisi 5 2.3. Çocuklarda İşeme Fonksiyonunun Gelişimi 6 2.4. İşeme Bozukluklarının Tanılanması 6 2.4.1. Öykü Alma 6 2.4.2. Fizik Muayene 7 2.4.3. İşeme Günlükleri 7 2.4.4. Semptom Skorları 8 2.4.5. Ürodinami/Üroflowmetre 8 5 2.5. İşeme Bozukluklarında Tedavi Yaklaşımları 8 2.5.1. Üroterapi 9 2.5.1.1.Standart Üroterapi 9 2.5.1.2. Spesifik Üroterapi 11 2.5.2. Farmakolojik Tedavi 12 2.6. İşeme Bozukluklarında Yaşam Kalitesi 12 2.7. Mobil Sağlık Uygulamalarının Sağlık Eğitiminde Kullanımı 14 2.8. İşeme Bozukluklarında Mobil Uygulamalar ve Hemşirenin Rolü 15 3. GEREÇ VE YÖNTEM 18 3.1. Gereç 18 3.1.1. Araştırmanın Tipi 18 3.1.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman 18 3.1.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 18 3.1.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 19 3.1.4.1. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri 20 3.1.4.2. Araştırmadan Dışlama Kriterleri 20 3.1.4.3. Araştırmadan Çıkarılma Kriterleri 20 3.1.5. Veri Toplama Araçları 22 3.1.5.1. Çocuk ve Ebeveyn Bilgi Formu (EK-1) 22 3.1.5.2. İşeme Bozuklukları Semptom Skoru (İBSS) (EK-2) 22 3.1.5.3. İdrar İnkontinaslı Çocuklarda Hastalığa Özgü Yaşam Kalitesi Ölçeği (EK-3) 22 3.1.5.4. İşeme Günlüğü Çizelgesi (EK-4) 23 3.1.6. Mobil Eğitim Uygulaması 23 3.1.6.1. Hazırlık Aşaması 24 3.1.6.2. Tasarım Aşaması 24 3.1.6.3. Yazılım Aşaması 25 6 3.1.6.4. Yayınlama Aşaması 25 3.1.7. Mobil Eğitim Uygulaması: Mutlu Tuvalet 26 3.1.8. Ön Uygulama 30 3.2. Yöntem 31 3.2.1. Araştırmanın Uygulanması/Verilerin Toplanması 31 3.2.1.1. Çalışma Grubu 31 3.2.1.2. Kontrol Grubu 32 3.2.2. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri 33 3.2.3. Araştırmanın Etik Yönü 33 3.2.4. Araştırmanın Güçlükleri 34 3.2.5. Verilerin Değerlendirilmesi 34 4. BULGULAR 36 4.1. Çalışma ve Kontrol Grubundaki Çocukların Tanımlayıcı Özelliklerine Göre Karşılaştırılması 36 4.2. Çalışma ve Kontrol Grubundaki Ebeveynlerin Tanımlayıcı Özelliklerine Göre Karşılaştırılması 39 4.3. Çalışma ve Kontrol Grubundaki Çocukların İBSS Puan Ortalamalarına Göre Karşılaştırılması 40 4.4. Çalışma ve Kontrol Grubundaki Çocukların İdrar Kaçırma Sayılarına Göre Karşılaştırılması 43 4.5. Çalışma ve Kontrol Grubundaki Çocukların PinQ Puan Ortalamalarına Göre Karşılaştırılması 44 5. TARTIŞMA 47 5.1. İşeme Bozukluğu Olan Çocukların İBSS Puan Ortalamalarının Karşılaştırılmasına İlişkin Bulguların Tartışılması 47 5.2. İşeme Bozukluğu Olan Çocukların İdrar Kaçırma Sayılarının Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgularının Tartışılması 49 7 5.3. İşeme Bozukluğu Olan Çocukların PinQ Puan Ortalamalarının Karşılaştırılmasına İlişkin Bulguların Tartışılması 50 5.4. Araştırmanın Sınırlılıkları 52 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 53 6.1. Sonuçlar 53 6.2. Öneriler 53 KAYNAKLAR 55 EKLER 70 Ek 1. Çocuk ve Ebeveyn Bilgi Formu 70 Ek 2. İşeme Bozuklukları Semptom Skoru (İBSS) 72 Ek 3. İdrar İnkontinanslı Çocuklarda Yaşam Kalitesi Ölçeği (PinQ) 73 Ek 4. İşeme Günlüğü 75 Ek 5. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu Onayı 76 Ek 6. Aydın Adnan Menderes Araştırma ve Uygulması Hastanesi Başhekimliği İzin Yazısı 77 Ek 7. İdrar İnkontinanslı Çocuklarda Yaşam Kalitesi Ölçeği (PinQ) İzni 78 Ek 8. Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu Çalışma Grubu 79 Ek 9. Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu Kontrol Grubu 85 BİLİMSEL ETİK BEYANI 90 ÖZ GEÇMİŞ 91tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectÇocuk, Eğitim, Mobil uygulamalar, Üriner semptom, Üroterapi, Yaşam kalitesi.tr_TR
dc.titleİşeme Bozukluğu Olan Çocuklara Mobil Uygulama Destekli Verilen Eğitimin Alt Üriner Sistem Semptomları ve Yaşam Kalitesi Üzerine Etkisitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğitr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iklay çınkır tez mezuniyet.docx1.85 MBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.