Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4967
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTürk, Gülengün
dc.contributor.authorOğurlu, Nesrin
dc.date.accessioned2023-03-03T05:56:47Z
dc.date.available2023-03-03T05:56:47Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-01-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4967
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırma, ters-yüz sınıf öğretim yönteminin hemşirelik öğrencilerinin yaşam bulgularına ilişkin bilgi ve beceri düzeylerine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, randomize kontrollü deneysel olarak, 2021-2022 eğitimöğretim yılı bahar yarıyılında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Hemşirelik Esasları dersi kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini deney grubunda 74, kontrol grubunda 82 olmak üzere toplam 156 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada yaşam bulgularına ilişkin ders konuları deney grubuna ters yüz sınıf öğretim yöntemiyle, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemiyle verilmiştir. Veriler, yaşam bulgularına ilişkin, Öğrenci Tanıtıcı Bilgi Formu, Teorik Bilgi Değerlendirme Formu ve Beceri Kontrol Listeleri ile toplanmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencileri bilgi ve beceri öğrenme düzeyleri açısından karşılaştırılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler Pearson ki-kare, Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortancası 19 olup, %66,7’si kadındır. Öğrencilerin hemşirelik eğitimi için internet kaynaklarından faydalanma durumu deney grubunda % 97,3, kontrol grubunda % 92,7’dir. Ters yüz sınıf öğretim yöntemi uygulanan deney grubundaki öğrencilerin yaşam bulgularına ilişkin, teorik bilgi puan ortalaması 82,16/±8,74, beceri puan ortalaması 85,23/±10,19 ve genel başarı puan ortalaması 83,55/±8,52’dir. Kontrol grubundaki öğrencilerin yaşam bulgularına ilişkin, teorik bilgi puan ortalaması 71,03/±11,78, beceri puan ortalaması 75,62±13,36 ve genel başarı puan ortalaması 73,43/±11,16’dır. Deney grubundaki öğrencilerin yaşam bulguları ünitesine ilişkin teorik bilgi, beceri ve genel başarı puan ortalamalarının kontrol grubu öğrencilerinden istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,001). Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin tanıtıcı özelliklerine göre teorik bilgi, beceri ve genel başarı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir (p>0,05). Sonuç: Ters yüz sınıf öğretim yönteminin öğrencilerin teorik bilgi, beceri ve genel başarı puanlarını arttırdığı sonucuna varılmıştır. Hemşirelik eğitiminde ters yüz sınıf öğretim yönteminin kullanımının yaygınlaştırılması önerilmektedir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY ................................................................................................................ i TEŞEKKÜR .........................................................................................................................ii İÇİNDEKİLER.......................................................................................................................ii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ..........................................................................vii ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................viii RESİMLER DİZİNİ.............................................................................................................. ix TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................... x ÖZET................................................................................................................................... xi ABSTRACT .......................................................................................................................xiii 1.GİRİŞ.................................................................................................................................. 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi ........................................................................................ 1 1.2. Araştırmanın Amacı ......................................................................................................... 4 1.3. Araştırmanın Hipotezleri .............................................................................................. 4 2. GENEL BİLGİLER........................................................................................................... 5 2.1. Hemşirelik Eğitimi ........................................................................................................ 5 2.2. Öğrenme Teorileri ........................................................................................................ 9 2.2.1. Davranışçı Öğrenme Teorisi...................................................................................... 9 2.2.2. Bilişsel Öğrenme Teorisi.......................................................................................... 10 2.2.3. Sosyal Öğrenme Teorisi ......................................................................................... 11 2.2.4. Hümanistik Öğrenme Teorisi .................................................................................. 11 2.2.5. Yaşantısal Öğrenme Teorisi ................................................................................... 12 2.2.6. Beyin Temelli Öğrenme Teorisi............................................................................... 12 2.2.7. Yapılandırmacı Öğrenme Teorisi............................................................................. 13 2.3. Beceri Eğitimi..............................................................................................................14 2.4. Öğretim Yöntemleri.................................................................................................... 15 2.4.1. Düz Anlatım Yöntemi ............................................................................................. 16 2.4.2. Tartışma ................................................................................................................. 16 2.4.3. Beyin Fırtınası ........................................................................................................ 16 2.4.4. Soru-Cevap ............................................................................................................ 17 2.4.5. Demostrasyon (Gösteri).......................................................................................... 17 2.4.6. Gösterip Yaptırma .................................................................................................. 17 2.4.7. Vaka İncelemesi (Örnek Olay)................................................................................ 18 2.4.8. Role-Play (Rol Yapma) .......................................................................................... 18 2.4.9. Benzetişim (Benzetim, Simülasyon) ...................................................................... 18 2.4.10. Mikro Öğretim....................................................................................................... 19 2.4.12. Koçluk .................................................................................................................. 19 2.4.13. Yaratıcı Drama ..................................................................................................... 20 2.4.14. İstasyon Yöntemi.................................................................................................. 20 2.4.15. Altı Şapkalı Düşünme........................................................................................... 20 2.4.16. Eğitsel Oyunlar..................................................................................................... 21 2.4.17. Probleme Dayalı Öğrenme .................................................................................. 21 2.4.18. Bireysel Çalışma.................................................................................................. 21 2.4.19. Bilgisayar destekli öğretim................................................................................... 22 2.5. Ters Yüz Sınıf Öğretim Yöntemi ............................................................................... 22 2.5.1. Sınıf Dışı Aktiviteler ............................................................................................... 23 2.5.2. Sınıf İçi Aktiviteler................................................................................................... 24 2.5.3. Ters Yüz Sınıf Öğretim Yönteminin Tarihsel Gelişimi ............................................ 25 2.5.4. Hemşirelik Eğitiminde Ters Yüz Sınıf Öğretim Yöntemi......................................... 26 2.6. Günümüz Öğrencilerinin Kuşak Özellikleri ve Öğrenme Gereksinimleri .................. 27 2.6.1. Gelenekselciler (Kurucular) Kuşağı ....................................................................... 28 2.6.2. Baby Boomers (Bebek Patlaması Kuşağı)............................................................. 28 2.6.3. X Kuşağı................................................................................................................. 29 2.6.4. Y Kuşağı................................................................................................................. 29 2.6.5. Z Kuşağı ................................................................................................................ 30 2.6.6. Alfa Kuşağı............................................................................................................. 31 3. GEREÇ VE YÖNTEM.................................................................................................. 32 3.1. Araştırmanın Amacı .................................................................................................. 32 3.2. Araştırmanın Tipi ...................................................................................................... 32 3.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Zamanı....................................................................... 32 3.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi.............................................................................. 33 3.4.1. Randomizasyon ..................................................................................................... 33 3.5. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri ........................................................................... 35 3.6. Araştırmanın Dışlama Kriterleri...................................................................................35 3.7. Veri Toplama Formları................................................................................................ 35 3.7.1. Öğrenci Tanıtıcı Bilgi Formu ................................................................................... 35 3.7.2. Teorik Bilgi Değerlendirme Formu........................................................................... 36 3.7.3. Beceri Kontrol Listeleri............................................................................................ 36 3.8. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri........................................................ 37 3.9. Araştırmanın Uygulanması......................................................................................... 37 3.9.1. Hazırlık Aşaması .................................................................................................... 37 3.9.1.1. Ders Materyallerinin Oluşturulması ..................................................................... 37 3.9.2. Uygulama Aşaması................................................................................................. 43 3.9.2.1. Kontrol Grubu Uygulamaları................................................................................ 43 3.9.2.2. Deney Grubu Uygulamaları................................................................................. 43 3.9.3. Değerlendirme Aşaması ........................................................................................ 45 3.10. Araştırmanın Etik Yönü............................................................................................ 48 3.11. İstatistiksel Değerlendirme ...................................................................................... 48 3.12. Araştırmanın Sınırlılıkları......................................................................................... 49 3.13. Araştırmanın Güçlü Yanları ..................................................................................... 49 4. BULGULAR ................................................................................................................. 50 5. TARTIŞMA................................................................................................................... 61 6. SONUÇ VE ÖNERİLER .............................................................................................. 64 6.1. Sonuçlar.................................................................................................................... 64 6.2. Öneriler...................................................................................................................... 65 KAYNAKLAR.................................................................................................................... 66 EKLER ............................................................................................................................ 82 Ek 1. Öğrenci Tanıtıcı Bilgi Formu................................................................................... 82 Ek 2. Teorik Bilgi Değerlendirme Formu ......................................................................... 84 Ek 3. Beceri Kontrol Listeleri .......................................................................................... 94 Ek 4. Yaşam Bulguları Ünite Planı ................................................................................. 100 Ek 5. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurul İzni ............................................................................................ 103 Ek 6. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Araştırma İzni ............ 106 Ek 7. Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu.................................................................... 107 BİLİMSEL ETİK BEYANI................................................................................................ 109 ÖZ GEÇMİŞ................................................................................................................... 110tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectBaşarı, Beceri, Bilgi, Hemşirelik Eğitimi, Ters Yüz Sınıf Öğretim Yöntemitr_TR
dc.titleTers-yüz sınıf öğretim yönteminin hemşirelik öğrencilerinin bilgi ve beceri düzeylerine etkisitr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Esasları Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NESRİN OĞURLU- DOKTORA TEZİ.pdf"Doktora Tezi"1.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.