Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4957
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇalışır, Hüsniye
dc.contributor.authorKahraman Berberoğlu, Bircan
dc.date.accessioned2023-02-10T06:50:03Z
dc.date.available2023-02-10T06:50:03Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-01-16
dc.identifier.citationKahraman Berberoğlu B. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Doktora Programı, Doktora Tezi, Aydın, 2023.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4957
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışma serebral palsili çocukların ebeveynlerine Kolcaba Konfor Kuramı'na göre verilen yapılandırılmış destekleyici yaklaşımın çocuğun konfor, yaşam kalitesi ve ebeveynin öz etkinliğine etkisini değerlendirmek amacıyla yapıldı. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma randomize kontrollü deneysel, tek kör bir çalışmadır. Araştırma, 11 Ekim 2021 – 11 Kasım 2022 tarihleri arasında randomize kontrollü olarak rehabilitasyon merkezlerine eğitim-terapi almak amacıyla gelen, 8-16 yaş arası SP’li çocukların ebeveynleri ile yapıldı. Örneklem, çalışma grubu (n=35), ve kontrol grubu (n=38) olmak üzere 73 ebeveynden oluştu. Çalışma grubundaki ebeveynlere Serebral Palsili Çocuğu Olan Ebeveyn Eğitim-Destek Kitapçığı’nda yer alan eğitim başlıklarında tanımlanan gereksinimlere uygun olarak eğitim-destek verildi. Kontrol grubuna merkezlerin rutinlerinde yer alan uygulamalar yapıldı. Araştırma verileri Çocuk ve Ebeveyn Bilgi Formu, Gereksinimleri Belirleme Formu, Konfor Davranışları Kontrol Listesi (KDKL), Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği Ebeveyn Formu (ÇİYKÖ) ve Öz Etkinlik Ölçeği ile toplandı. Çalışma grubundaki çocukların konfor ve yaşam kalitesi ile ebeveynlerin öz etkinliği eğitimden önce, eğitimin dördüncü haftası ve eğitimden iki ay sonra değerlendirildi. Kontrol grubunun verileri çalışma grubu ile aynı zamanda toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson ki-kare, Fisher kesin ki-kare, Student-t ve ANOVA testi kullanıldı. Bulgular: Çalışma grubundaki çocukların eğitimin dördüncü haftasındaki ve iki ay sonraki KDKL puan ortalamaları, kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde yüksekti (p<0,05). Çalışma ve kontrol grubundaki çocukların KDKL puan ortalamaları arasındaki fark; tekrarlı ölçümler için ANOVA testine göre, grup (F=12,727; p≤0,001), zaman (F=8,051; p<0,001) ve grup zaman etkileşimi (F=15,672; p<0,001) etkisi açısından istatistiksel olarak anlamlı bulundu. Çalışma grubundaki çocukların eğitimden iki ay sonra ÇİYKÖ puan ortalamaları kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde yüksekti (p<0,05). Çocukların ÇİYKÖ puan ortalamaları incelendiğinde, tekrarlı ölçümler için ANOVA testine göre, grup (F=3,079, p>0,001) ve zaman (F=1,525; p>0,001) etkisinin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı bulundu. Ancak grup zaman etkileşimi (F=10,48; p<0,001) ortak etkisi açısından anlamlı fark vardı. Çalışma grubundaki ebeveynlerin eğitimin dördüncü haftası ve iki ay sonraki öz etkinlik puan ortalamaları kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde yüksekti (p<0,05). Ebeveynlerin öz etkinlik puan ortalamaları arasındaki farkın; tekrarlı ölçümler için ANOVA testine göre, grup (F=10,608; p<0,05) ve grup zaman etkileşimi (F=0,496; p<0,001) etkisinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulundu. Ancak zaman (F=0,496; p>0,001) etkisi açısından anlamlı fark bulunmadı. Sonuç: Serebral palsili çocuğu olan ebeveynlere Kolcaba Konfor Kuramı'na göre verilen yapılandırılmış destekleyici yaklaşımın çocukların konforunu, yaşam kalitesini ve ebeveynlerin öz etkinliğini arttırdığı görüldü. Kolcaba’nın Konfor Kuramı’na göre verilen yapılandırılmış destekleyici yaklaşımın özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitim-terapi alan SP’li çocukların ebeveynlerine uygulanması önerilebilir. Anahtar Kelimeler: Hemşirelik bakımı, konfor, kuram, öz etkinlik, serebral palsi, yaşam kalitesi.tr_TR
dc.description.sponsorshipADÜ BAPtr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY …………...………………………..…………………………... i TEŞEKKÜR ……………………………………………………….……………….. ii İÇİNDEKİLER ..………………………………………….………...……….….…. iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….………….…. vii ŞEKİLLER DİZİNİ ….………….…………………………...…………….……… viii RESİMLER DİZİNİ ….………….………………………………………………… ix TABLOLAR DİZİNİ ….………….……………………...……………………...….. x ÖZET ……………………………………………………………………………..… xi ABSTRACT ……………………………………………………………….………. xiii 1. GİRİŞ …………………….……………….………………………….…….…….. 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi ………………………………….….…………… 1 1.2. Araştırmanın Amacı ………………………………………..………….……… 4 1.3. Araştırmanın Hipotezleri ……………….……………………………………… 4 2. GENEL BİLGİLER ……………………..………………………………....…..… 5 2.1. Serebral Palsinin Tanımı …………………………………………………..…… 5 2.2. Serebral Palsinin Sıklığı ve Etiyolojisi………………………………………… 5 2.3. Serebral Palsinin Fizyopatolojisi ………….……….……….…………….…….. 6 2.4. Serebral Palsinin Klinik Sınıflaması........……….....…………………….……. 7 2.4.1. Spastik Tip Serebral Palsi …………………………….………….................... 8 2.4.2. Diskinetik Tip Serebral Palsi …………………………………..……………... 9 2.4.3. Ataksik Tip Serebral Palsi …………..……………………………...………… 9 2.4.4. Miks Tip Serebral Palsi …………………………………………...………….. 10 2.5. Serebral Palsiye Eşlik Eden Bozukluklar….…………………..……………....... 10 2.6. Serebral Palsinin Tanısı ve Tedavisi …………………………………….….… 19 2.6.1. Serebral Palsinin Tanısı ……………………………………………………… 19 2.6.2. Serebral Palsinin Tedavisi ……………………………………………………. 21 2.7. Serebral Palsili Çocuğun Hemşirelik Bakımı ………………………………….. 23 2.8. Kolcaba Konfor Kuramı…………………………..…………..……...………… 24 2.8.1. Konfor Kavramı …………………………..…………..………….…….….… 24 2.8.2. Kolcaba Konfor Kuramı’nın Düzeyleri ve Boyutları ……………………….. 24 2.8.3. Kolcaba Konfor Kuramı’nın Gelişmesinde Etkili Olan Faktörler ……………. 25 2.8.4. Kolcaba Konfor Kuramı’nın Temel Kavramları …………………...……… 26 2.8.5. Kolcaba Konfor Kuramı’nın Temel Varsayımları …………………..……….. 26 2.9. Serebral Palsili Çocuklarda Kolcaba Konfor Kuramı’na Temellenmiş Destekleyici Yaklaşım………………………………...…….….……………. 27 2.9.1. Serebral Palsili Çocuklarda Kolcaba Konfor Kuramı’nın Fiziksel Alt Boyutu 27 2.9.2. Serebral Palsili Çocuklarda Konfor Kuramı’nın Psikospiritüel Alt Boyutu..... 31 2.9.3. Serebral Palsili Çocuklarda Konfor Kuramı’nın Sosyokültürel Alt Boyutu....... 32 2.9.4. Serebral Palsili Çocuklarda Konfor Kuramı’nın Çevresel Alt Boyutu ………. 34 2.10. Serebral Palsili Çocuklarda Konfor …………………………………………… 34 2.11. Serebral Palsili Çocuklarda Yaşam Kalitesi………………………...........……. 35 2.12. Serebral Palsili Çocuğu Olan Ebeveynlerde Öz Etkinlik ……………………… 36 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...…………………………………...….………….… 38 3.1. Gereç …………………………………………………………………………… 38 3.1.1. Araştırmanın Tipi …………………………………………………………….. 38 3.1.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman ………………………………………………. 38 3.1.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri...……...…………………………... 38 3.1.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi ……...……………………..........………… 39 3.1.5. Araştırmaya Alınma, Araştırmadan Dışlanma ve Çıkarılma Kriterleri ….....… 41 3.1.5.1. Araştırmaya Alınma Kriterleri …………………………………...………… 41 3.1.5.2. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri …………………………………..……… 41 3.1.5.3. Araştırmadan Çıkarılma Kriterleri ………………………………………… 42 3.1.6. Veri Toplama Araçları ……...……………………….………….….................. 44 3.1.6.1. Çocuk ve Ebeveyn Bilgi Formu (EK 1) ……...…………………………….. 44 3.1.6.2. Gereksinimleri Belirleme Formu (EK 2) ……...…………………….……… 44 3.1.6.3. Konfor Davranışları Kontrol Listesi (KDKL) (EK 3) ……...………...……... 45 3.1.6.4. Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği Ebeveyn Formu (ÇİYKÖ) (EK 4) …... 45 3.1.6.5. Öz Etkinlik Ölçeği (EK 5) ……...……………………………………...….. 46 3.1.6.6. Serebral Palsili Çocuğu Olan Ebeveyn Eğitim-Destek Kitapçığı (EK 6) …. 46 3.2. Yöntem ………………………………………………………………………… 48 3.2.1. Araştırmanın Uygulanması……………………... …………………………… 48 3.2.2. Ön Uygulama ………………………................................................................ 48 3.2.3. Çalışma Grubu ………………………………………………………………... 48 3.2.4. Kontrol Grubu ………………………………………………………………... 50 3.2.4.1. Eğitim İçeriği ……………………………………………………………….. 51 3.2.5. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri ………………….………… 55 3.2.5.1. Bağımlı Değişkenler ……………………………………………………….. 55 3.2.5.2. Bağımsız Değişkenler ……………………………………………………… 55 3.2.6. Araştırmanın Etik Yönü ……………………………………..……..………… 55 3.2.7. Araştırmanın Güçlükleri ……………...……………………………………… 56 3.2.8. Verilerin Değerlendirilmesi ………………………..………………………… 57 4. BULGULAR ………………………………………………………………...….... 58 4.1. SP’li Çocukların Tanımlayıcı Özellikleri …………………………..................... 59 4.2. SP’li Çocuğu Olan Ebeveynlerin Tanımlayıcı Özellikleri ………….................... 61 4.3. SP’li Çocukların Gereksinimlerine İlişkin Bulgular …......................................... 63 4.4. SP’li Çocukların KDKL Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması………..……… 65 4.5. SP’li Çocukların ÇİYKÖ Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması ……….......…. 67 4.6. SP’li Çocukların Ebeveynlerinin Öz Etkinlik Ölçeği Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması..............................................................................................…. 69 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……..............…... 72 5.1. SP’li Çocukların KDKL Puan Ortalamalarına İlişkin Bulguların Tartışılması..... 72 5.2. SP’li Çocukların ÇİYKÖ Puan Ortalamalarına İlişkin Bulguların Tartışılması.... 74 5.3. SP’li Çocuğu Olan Ebeveynlerin Öz Etkinlik Ölçeği Puan Ortalamalarına İlişkin Bulguların Tartışılması ........................................................................................ 76 5.4. Araştırmanın Sınırlılıkları ……..…………..………….….…………...……….... 78 6. SONUÇLAR VE ÖNERİLER ……………………......………….….………….… 79 6.1. Sonuçlar ……...………………………………..……………..…..……………... 79 6.2. Öneriler ……...………………………………..………………..…..…………… 79 KAYNAKLAR ..………………………………...……...…………………...……… 81tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectserebral palsitr_TR
dc.subjecthemşirelik bakımıtr_TR
dc.subjectkonfortr_TR
dc.subjectkuramtr_TR
dc.subjectöz etkinliktr_TR
dc.subjectyaşam kalitesitr_TR
dc.titleSerebral Palsili Çocuğu Olan Ebeveynlere Uygulanan Kolcaba Konfor Kuramı'na Göre Yapılandırılmış Destekleyici Yaklaşımın Çocuğun Konfor, Yaşam Kalitesi Ve Ebeveynin Öz Etkinliğine Etkisitr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.authorID220358tr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Fakültesitr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SON HALİ DR TEZ BİRCAN.pdfTez dosyası 1.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.