Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4898
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDemirkıran, Fatma-
dc.contributor.authorAri, Ahmet Arif-
dc.date.accessioned2022-12-29T11:08:07Z-
dc.date.available2022-12-29T11:08:07Z-
dc.date.issued2022-
dc.date.submitted2022-09-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4898-
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinde uyku kalitesi, depresyon ve ilişkili faktörleri belirlemek amacıyla kesitsel olarak yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesinde okuyan 400 lisans öğrencisi katılmıştır. Öğrencilere Kişisel Bilgi Formu, Pittsburgh Uyku Kalite İndeksi ve Beck Depresyon Ölçeği uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t testi, ANOVA, ki-kare testi, korelasyon analiz testleri kullanılmıştır. Güvenirliğin test edilmesi amacı ile Cronbach alfa katsayıları hesaplanmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20,2 ±1,2 olarak bulunmuştur. Çalışmaya katılan öğrencilerin PUKİ puan ortalaması 6,7 ± 3,2, BDÖ puan ortalaması 13,06 ± 10,6 olarak bulunmuştur. Çalışmamızda öğrencilerin okudukları sınıf, akademik ortalama algıları, ekonomik durum algıları, sigara ve alkol kullanım durumları, kronik hastalık durumları ve en çok katıldıkları aktivite ile uyku kaliteleri arasında korelasyon saptanmıştır. Çalışmamızda öğrencilerin akademik ortalama algıları, halen kaldıkları yer, ekonomik durum algıları, sigara kullanım durumları, kronik hastalık durumları ve en çok katıldığı aktivite ile depresyon düzeyleri arasında korelasyon saptanmıştır. Akademik ortalamasının kötü olduğunu ifade eden, ekonomik durumunun kötü olduğunu ifade eden, sigara içen, kronik hastalığı olan ve yalnız başına vakit geçirmeyi tercih ettiğini ifade eden öğrencilerin hem uyku kalitesi daha kötü hem de depresyon düzeyi daha yüksek bulunmuştur. Alkol kullanmayan öğrencilerin ve 3üncü sınıfta okuyan öğrencilerin uyku kalitelerinin daha iyi olduğu tespit edilmiştir. Devlet yurdunda kalan öğrencilerin depresyon düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. ix Sonuç: Öğrencilerin uyku kaliteleri azaldıkça genel ruhsal durumlarında bozulmalara, depresif belirti düzeylerinde artışa ve akademik başarılarında düşüşe neden olduğu belirlenmiştir. Bu doğrultuda öğrencilere uyku bozuklukları, uyku kalitesi ve uyku hijyeni ile ilgili farkındalık kazandırılması önerilmektedir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY ..................................................................................................................i TEŞEKKÜR ............................................................................................................................ii İÇİNDEKİLER.......................................................................................................................iii TABLOLAR DİZİNİ..............................................................................................................vi SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ ..........................................................................vii ÖZET....................................................................................................................................viii ABSTRACT ............................................................................................................................ x 1. GİRİŞ................................................................................................................................... 1 1.1. Araştırmanın Konusu ve Önemi ....................................................................................... 1 1.2. Araştırmanın Amacı.......................................................................................................... 5 1.3. Araştırmanın Soruları ....................................................................................................... 6 2. GENEL BİLGİLER............................................................................................................. 7 2.1. Uykunun Tanımı ............................................................................................................... 7 2.2. Uykunun Fizyolojisi ve İşlevleri ...................................................................................... 8 2.3. Uykunun Evreleri ............................................................................................................. 9 2.3.1. NREM Uyku (non-rapid eye movement)...................................................................... 9 2.3.2. REM (Rapid Eye Movement) Uykusu ........................................................................ 10 2.4. Uyku Uyanıklık Döngüsü (Sirkadyen Ritm).................................................................. 11 2.5. Uyku Bozuklukları ......................................................................................................... 11 2.5.1. İnsomnia ...................................................................................................................... 12 2.5.2. Hipersomnia ................................................................................................................ 13 2.5.3. Narkolepsi.................................................................................................................... 13 2.5.4. Solunumla İlişkili Uyku Bozuklukları......................................................................... 14 iv 2.5.5. Parasomnialar .............................................................................................................. 14 2.6. Uyku Kalitesi.................................................................................................................. 15 2.7. Depresyon....................................................................................................................... 15 2.7.1. Depresyonun Tarihçesi ................................................................................................ 16 2.7.2. Depresyonda Tanı ve Sınıflandırma ............................................................................ 16 3. GEREÇ VE YÖNTEM...................................................................................................... 18 3.1. Araştırmanın Şekli .......................................................................................................... 18 3.2. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi................................................................................. 18 3.3. Araştırmaya Alınma Kriterleri........................................................................................ 18 3.4. Araştırmadan Dışlanma Ölçütleri ................................................................................... 19 3.5. Veri Toplama Araçları..................................................................................................... 19 3.5.1. Kişisel Bilgi Formu ..................................................................................................... 19 3.5.2. Beck Depresyon Ölçeği............................................................................................... 19 3.5.3. Pitsburg Uyku Kalite İndeksi ...................................................................................... 20 3.6. Verilerin Toplanması....................................................................................................... 21 3.7. Verilerin Analizi.............................................................................................................. 21 3.8. Araştırmanın Etik Yönü.................................................................................................. 21 4. BULGULAR ..................................................................................................................... 23 5. TARTIŞMA ....................................................................................................................... 29 5.1. Araştırma Sırasında Yaşanan Güçlükler ......................................................................... 35 5.2. Araştırmanın Sınırlılıkları............................................................................................... 35 6. SONUÇ VE ÖNERİLER................................................................................................... 36 KAYNAKLAR ...................................................................................................................... 38 EKLER .................................................................................................................................. 48 Ek 1. Kişisel Bilgi Formu:..................................................................................................... 48 Ek 2. Beck Depresyon Ölçeği................................................................................................ 51 v Ek 3. Pittsburgh Uyku Kalite İndeksi.................................................................................... 52 Ek 4. Pittsburh Uyku Kalite İndeksi İçin Ölçek İzni............................................................. 53 Ek 5. Beck Depresyon Ölçeği İçin Ölçek İzni....................................................................... 54 Ek 6. Kurum İzni ................................................................................................................... 55 Ek 7. Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu Onayı ...................................... 56 BİLİMSEL ETİK BEYANI................................................................................................... 57 ÖZ GEÇMİŞ.......................................................................................................................... 58tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectHEMŞİRELİK, ÖĞRENCİ,UYKU KALİTESİ, DEPRESYONtr_TR
dc.titleHemşirelik öğrencilerinde uyku kalitesi, depresyon ve ilişkili faktörlertr_TR
dc.title.alternativeSleep quality, depression and related factors in nursing studentstr_TR
dc.typearticletr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, Klinik Psikoloji Bölümütr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SAĞLIK YL AAA AHMET ARİF ARİ.pdfAhmet Arif Ari Yüksek Lisans Tez Dosyası1.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.