Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4894
Title: Eisner'ın eğitsel eleştiri modeli ile ortaokul müzik öğretim programlarının değerlendirilmesi: Bir durum çalışması
Other Titles: Evaluation of secondary school music curriculum with Eisner's educational criticism model: A case study
Authors: Gündoğdu, Kerim
Demirtaş, Aytaç Onur
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Keywords: Müzik Öğretim Programı, Müzik Dersi, Program Değerlendirme, Eisner’ın Eğitsel Eleştiri Modeli
Music Curriculum, Music Lessons, Curriculum Evaluation, Eisner's Educational Criticism Model
Issue Date: 2022
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Citation: Demirtaş, A.O. (2022). Eisner'ın eğitsel eleştiri modeli ile ortaokul müzik öğretim programlarının değerlendirilmesi: Bir durum çalışması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Aydın.
Abstract: Bu tezin amacı, 2018 yılında gözden geçirilerek uygulamaya konulan, Ortaokul Müzik öğretim programının, Eğitsel Eleştiri Modeli rehberliğinde, alan uzmanlarının görüş ve deneyimlerinden yaralanarak değerlendirilmesidir. Araştırma durum çalışması ile gerçekleştirilmiş bir nitel çalışmadır. Durum çalışmasında 'iç içe geçmiş tek durum deseni' kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler ile 2018 yılında uygulanmaya başlanan ortaokul müzik öğretim programı değerlendirilirken, Eisner'ın Eğitsel Eleştiri Modeli" temel alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Aydın İl genelinde görev yapmakta olan 146 ortaokul müzik öğretmeni, Aydın İli Efeler ilçesine bağlı düşük, orta ve yüksek sosyoekonomik düzeydeki okullarda görevli 15 ortaokul müzik öğretmeni, sınıf içi gözlem gerçekleştirilen okulların müzik öğretmenlerinin, müzik dersine ilgili ve ilgisiz olarak belirledikleri toplamda altı öğrenci ve Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Müzik Eğitimi programında görevli dört öğretim üyesi oluşturmaktadır. Çalışmada, 'amaçlı örnekleme' yöntemlerinden 'maksimum çeşitlilik örneklemesi' kullanılmıştır. Bu çalışmanın verileri, katılımcılar ile yapılan görüşmeler, sınıf içi gözlemler, dokümanlar ve uzman olan araştırmacının deneyimlerinden elde edilmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde, içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar şunlardır: Müzik öğretim programlarının uygulanabilirliğini etkileyen önemli faktörler vardır. Bunlar; okul öncesi dönemden itibaren müzik öğretmeni ile müzik eğitimi alamayan öğrencilerin yetersiz hazırbulunuşlukları, ders saatlerinin yetersizliği, müzik sınıfları ve nitelikli materyallerin olmaması, kalabalık sınıflar ve müzik dersinin toplum tarafından önemsenmemesidir. Ayrıca müzik öğretmenlerinin program okuryazarlıklarının arttırılması ve YÖK ile MEB iş birliğinin yapılarak öğretim programlarının birbirlerini tamamlayıcı nitelikte tasarlanmasının gerekli olduğu sonuçları elde edilmiştir. Bunların yanında, 2018 ortaokul müzik öğretim programı, hedef ve kazanım boyutunda ulaşılabilir hedeflerden oluştuğu ancak içerik açısından ağır teorik bilginin öğrenci hazırbulunuşluğu ile örtüşmediği ve öğrenciye görelik ilkesinin göz ardı edildiği yönünde olduğu belirlenmiştir.
The aim of this study is to evaluate the Secondary School Music curriculum, which was revised and put into practice in 2018, under the guidance of the Educational Criticism Model, by benefiting from the opinions and experiences of field experts. The research is a qualitative study that is patterned through case study. In the case study, 'single-case embedded design' were used. While evaluating the secondary school music curriculum that started to be implemented in 2018 with the data obtained in the study, "Eisner's Educational Criticism Model" was taken as the basis. The study group consists of 146 secondary school music teachers working throughout Aydın Province, 15 secondary school music teachers working in low, secondary and high socioeconomic level schools of Aydın Province Efeler district, six students in total determined by the music teachers of the schools where in-class observations are carried out as interested and uninterested in music lessons, and four academicians from the Music Education Department of Aydın Adnan Menderes University. In the study, 'maximum diversity sampling' was used from 'purposeful sampling' methods. The data of this study were obtained from the interviews with the participants, classroom observations, documents and the experiences of the expert researcher. In the analysis of the obtained data, content analysis technique was used. The results obtained in the research are as follows: There are important factors affecting the applicability of music teaching programs. These are; insufficient readiness of students who cannot receive music education with music teachers since preschool period, insufficient class hours, lack of music classes and quality materials, crowded classes and disregard of music lessons by society. In addition, it was achieved that it was necessary to increase the program literacy of music teachers and to design the curriculum in a complementary manner by cooperating with YÖK and the Ministry of National Education. In addition to these, it was determined that the 2018 secondary school music curriculum consisted of achievable targets in terms of target and achievement, but in terms of content, heavy theoretical knowledge did not coincide with student readiness and the principle of student relativity was ignored.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4894
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
745013 AYTAÇ ONUR DEMİRBAŞ.pdfAytaç Onur Demirtaş Yüksek Lisans Tez Dosyası3.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.