Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4887
Title: Argümantasyona dayalı etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik görüşlerine ve argüman kurma becerilerine etkisi
Other Titles: The effect of argumentation-based activities on 9th grade students' opinions on global warming and climate change and on their argument making skills
Authors: Aktamış, Hilal
Oktay, Sevilay
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
Keywords: Küresel İklim Değişikliği, Küresel Isınma, Lise 9. Sınıf Öğrencileri, Argümantasyon Etkinlikleri
Global Climate Change, Global Warming, 9th Grade High School Students, Argumentation Activities
Issue Date: 2022
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
Citation: Oktay, S. (2022). Argümantasyona dayalı etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik görüşlerine ve argüman kurma becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: Aydın.
Abstract: Amaç: Bu araştırmanın amacı, Argümantasyona dayalı etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik görüşlerine ve argüman kurma becerilerine etkisini belirlemektir. Materyal ve Yöntem: Çalışma 2021-2022 eğitim öğretim yılı birinci yarıyılında Aydın iline bağlı ilçelerden birindeki bir devlet lisesinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın katılımcıları, 9.sınıfta öğrenim görmekte olan 2 şubedeki (Bir şube 1. deney grubu, diğer şube 2. deney grubu olarak) 49 öğrenciden oluşmuştur. Araştırma, karma yöntem araştırmalarından Amaçsal Sınıflandırma Yönteminin Üçleme (Triangulation) desenine göre yürütülmüştür. Araştırmanın nicel kısmında, zayıf deneysel yöntemden statik grup öntest- sontest desen, nitel kısmında ise durum çalışması yöntemlerinden bütünleştirilmiş tek durum deseni kullanılmıştır. "Küresel Isınma ve İklim Değişikliği" hakkındaki öğrenci görüşleri ve argümantasyon yöntemlerinin öğrenci farkındalıklarına etkisi derinlemesine incelenmiştir. 1. deney grubuna ve 2. deney grubuna öntest- sontest olarak "Küresel Isınma ve İklim Değişikliği" ölçeği uygulanmıştır. Öntest sonuçlarına göre 1. deney grubundan 3 öğrenci ve 2. deney grubundan 3 öğrenci olmak üzere toplam 6 öğrenci seçilmiştir. Araştırmada 10 hafta boyunca 1. deney grubuna argümantasyon yöntemleri kullanılarak "Küresel Isınma ve İklim Değişikliği" ile ilgili araştırmacı tarafından hazırlanan etkinlikler uygulanmış ve deney grubundan seçilmiş 3 öğrencinin etkinlik konuları ile ilgili fotoğraf çekmeleri istenmiştir. 2. deney grubunda konu araştırmacı tarafından belirlenen kazanımlarla öğretmen merkezli yöntemler ile işlenmiş ve 2. deney grubundan seçilmiş 3 öğrenciye de işlenen konuyla ilgili fotoğraf çekmeleri istenmiştir. Yapılan ders sonu görüşmelerdeki veriler kayıt edilmiş ve veri analizi yapılmıştır. Çalışma sonunda tüm etkinlikler bittikten sonra tekrar "Küresel Isınma ve İklim Değişikliği" ölçeği 1. deney grubu ve 2. deney grubuna uygulanmıştır. Çalışma grubuna yapılan öntest-sontest arasında anlamlı bir fark olup olmadığına t-testi ile bakılmıştır. Görüşme formları analiz edilirken betimsel analiz ile veri çözümlemesi yapılmıştır. Bulgular: Araştırma bulgularında "Küresel ısınma ve İklim Değişikliği Farkındalık Ölçeği" ön-test son-test puanlarında hem 1. deney grubu hem de 2. deney grubunda, son test lehine anlamlı fark olduğu, argümantasyon kalitesinde olumlu yönde gelişme olduğu, nitel verilerden elde edilen bulgularda ise küresel ısınma ve iklim değişikliğine ilişkin argümantasyon etkinlikleri ile ders işlemenin olumlu etki yaptığı görülmüştür. Sonuç: Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda çalışmada kullanılan küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik etkinliklerle ders işlemenin öğrencilerin argüman kurma becerilerinin gelişimine katkı sağladığı ve öğrencilerin Küresel ısınma ve iklim değişikliği farkındalıklarını artırdığı sonucuna varılmış olup, ders işlenirken diğer uygun konularda da argümantasyon yönteminin kullanılmasının faydalı olacağı söylenebilir.
Objective: The purpose of this research is to determine the effect of argumentation-based activities on the views and argumentation skills of 9th grade students about global warming and climate change. Material and Methods: The study was carried out in a public high school in one of the districts of Aydın province in the first semester of the 2021-2022 academic year. The participants of the study consisted of 49 students in 2 branches (one as the 1st experimental group and the other as the 2nd experimental group) studying in the 9th grade. The research was carried out according to the Triangulation pattern of the Purposeful Classification Method, one of the mixed method studies. In the quantitative part of the research, the static group pretest-posttest design from the weak experimental method was used, and in the qualitative part, the integrated single-case design from the case study methods was used. Student views on "Global Warming and Climate Change" and the effect of argumentation methods on student awareness were examined in depth. The "Global Warming and Climate Change" scale was applied to the 1st experimental group and the 2nd experimental group as pretest-posttest. According to the pretest results, a total of 6 students, 3 students from the 1st experimental group and 3 students from the 2nd experimental group, were selected. In the research, for 10 weeks, activities prepared by the researcher on "Global Warming and Climate Change" were applied to the 1st experimental group by using argumentation methods, and 3 students selected from the experimental group were asked to take pictures about the activity topics. In the 2nd experimental group, the subject was studied with teacher-centered methods with the gains determined by the researcher, and 3 students selected from the 2nd experimental group were asked to take a photo about the processed subject. The data in the end-of-course interviews were recorded and data analysis was made. At the end of the study, after all the activities were completed, the "Global Warming and Climate Change" scale was applied to the 1st experimental group and the 2nd experimental group. The t-test was used to determine whether there was a significant difference between the pretest-posttest applied to the study group. While analyzing the interview forms, data analysis was done with descriptive analysis. Results: In the research findings, there was a significant difference in favor of the post-test in the pre-test and post-test scores of the "Global Warming and Climate Change Awareness Scale" in both the 1st experimental group and the 2nd experimental group, there was a positive improvement in the quality of argumentation, and in the findings obtained from the qualitative data. It has been seen that the argumentation activities related to global warming and climate change and teaching lessons have a positive effect. Conclusion: Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda çalışmada kullanılan küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik etkinliklerle ders işlemenin öğrencilerin argüman kurma becerilerinin gelişimine katkı sağladığı ve öğrencilerin Küresel ısınma ve iklim değişikliği farkındalıklarını artırdığı sonucuna varılmış olup, ders işlenirken diğer uygun konularda da argümantasyon yönteminin kullanılmasının faydalı olacağı söylenebilir.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4887
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SevilayOktayYLTez.pdfSevilay Oktay Yüksek Lisans Tez Dosyası4.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.