Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4875
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAksu, Hilmiye-
dc.contributor.authorToptaş Acar, Belma-
dc.date.accessioned2022-12-27T10:52:34Z-
dc.date.available2022-12-27T10:52:34Z-
dc.date.issued2022-12-16-
dc.date.submitted2022-12-16-
dc.identifier.citationAcar Toptaş, B. (2022). Online Eğitim ve Danışmanlığın Kadınların Jinekolojik Muayeneye İlişkin Tutum ve Anksiyete Düzeylerine Etkisi (PhD thesis, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4875-
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırma online eğitim ve danışmanlığın kadınların jinekolojik muayeneye ilişkin tutum ve anksiyete düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla yapıldı. Gereç ve Yöntem: Ön test-son test, randomize kontrollü deneysel olarak yapılan araştırma, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hastanesi Jinekoloji Polikliniği’ne başvuran 100 kadın (deney: 50 ve kontrol: 50) ile yürütüldü. Veriler, Haziran 2021-Eylül 2022 tarihleri arasında toplandı. Kadınlara ilk olarak ön test soru formu uygulandı. Deney grubuna sonraki ilk on gün içerisinde eğitim ve altı ay boyunca danışmanlık verildi. Katılımcılara ilk 3 ay içerisindeki son test soru formu yüzyüze ve 6. aydaki son test formu online doldurtuldu. Çalışma 68 katılımcıyla (deney: 37 ve kontrol: 31) tamamlandı. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan soru formu ve Durumluk ve Sürekli Anksiyete Ölçeğiyle toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson ki-kare, Fisher kesin ki-kare, Student-t ve Mann-Whitney U testi kullanıldı. Bulgular: Eğitim ve danışmanlık öncesinde sosyodemografik, obstetrik ve jinekolojik öyküler, jinekolojik muayeneye ilişkin tutumlar ve durumluk ve sürekli anksiyete açısından deney ve kontrol grupları arasında anlamlı fark olmadığı görüldü. Eğitim ve danışmanlık sonrasında jinekolojik muayeneye ilişkin tutumlar incelendiğinde kontrol grubunun sadece şikâyeti olduğunda muayene gelme durumunun deney grubundan daha yüksek olduğu belirlendi. Deney grubunun çoğunun jinekolojik muayene pozisyonundan rahatsızlık duymadığı ve muayene sırasında canının yanacağını düşünmediği saptandı. Deney grubunun kullanılacak aletlerin gösterildiğinde rahat hissetme durumunun kontrol grubundan daha yüksek olduğu belirlendi. Eğitim ve danışmanlık öncesi her iki grubun durumluk anksiyete puanı orta düzeyde idi. Eğitim ve danışmanlık sonrası ilk 3 ayda yapılan analizde her iki grubun durumluk anksiyete puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulundu. Deney grubunun anksiyete puanının orta düzeyden hafif düzeye düştüğü görüldü. Eğitim ve danışmanlık sonrası (ilk 3 ay ve 6.ay) her iki grubun sürekli anksiyete puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmadı. Sonuç: Online eğitim ve danışmanlığın kadınların jinekolojik muayeneye ilişkin tutumları ve durumluk anksiyeteleri üzerinde anlamlı derecede etkili olduğu görüldü.tr_TR
dc.description.sponsorshipBu tez Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından HF-21004 proje numarası ile desteklenmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY …………...………………………..………………….………… TEŞEKKÜR …………………………………………………………….…………… İÇİNDEKİLER ..…………………………………………….………...……….….…. SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….…………….…. ŞEKİLLER DİZİNİ ….………….…………………………...……………….……… RESİMLER DİZİNİ ….………….…………………………...……………………… TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...…………………….. ÖZET ………………………………………………………………………………… ABSTRACT ………………………………………………………………….………. 1. GİRİŞ …………………….…………………...………………………….…….….. 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi …………………………………….……………. 1.2. Araştırmanın Amacı …………………………………………..………….……… 1.3. Araştırmanın Hipotezleri ……………….………………………..……………… 2. GENEL BİLGİLER ……………………..…………………………………....…… 2.1. Jinekolojik Muayene……………………………………………………………… 2.1.1. Jinekolojik Muayene Çeşitleri.……….….…… ………………………….......... 2.1.1.1. Dış Genital Organların İnspeksiyon ve Palpasyonu………………………… 2.1.1.2. Spekulum Muayenesi………………………………………………………… 2.1.1.3. Bimanuel Muayene…………………………………………………………… 2.1.1.4. Rektovajinal Muayene……………………………………………………… 2.2. Jinekolojik Muayene İlişkin Tutumlar…………………………………………… 2.3. Jinekolojik Muayene ve Anksiyete……………………………………………… 2.3.1. Jinekolojik Muayenede Anksiyeteyi Azaltmak İçin Öneriler………………… 2.3.1.1. Mahremiyetin Sağlanması ve Bilgilendirme Yapılması……………………… 2.3.1.2. Gevşemeyi Sağlayan Teknikler……………………………………………… 2.4. Jinekolojik Muayeneye İlişkin Hemşirenin Rolü………………………………… 2.5. Jinekolojik Muayeneye İlişkin Online Eğitim ve Danışmanlık…………………... 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...……………………………………….………….… 3.1. Araştırmanın Tipi………………………………………………………………… 3.1.1. Körleme………………………………………………………………………… 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri……………………………………….. 3.3. Araştırmanın Zamanı……………………………………………………………... 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklem Seçimi……………………………………….. 3.5. Araştırmaya Dâhil Etme, Dışlama ve Çıkarılma Kriterleri………………………. 3.6. Araştırmanın Müdahale, Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri…………………….. 3.7. Veri Toplama Araçları……………………………………………………………. 3.7.1. Ön Test ve Son Test Formları (Ek 1)…………………………………………... 3.7.2. Durumluk ve Sürekli Anksiyete Ölçeği (Ek 2)………………………………… 3.8. Araştırmanın Ön Uygulaması ……………………………………………………. 3.9. Araştırmanın Uygulanması ve Verilerinin Toplanması………………………….. 3.10. İstatistiksel Değerlendirme ……………………………………………………... 3.11. Araştırmanın Güçlükleri ………………………………………………………... 3.12. Araştırmanın Etik Boyutu………………………………………………………. 3.13. Araştırmanın Sınırlılıkları……………………………………………………… 4. BULGULAR ………………………………………………………………….….... 4.1. Deney ve Kontrol Grubunun Tanıtıcı Özellikleri………………………………... 4.2. Deney ve Kontrol Grubunun Eğitim ve Danışmanlık Öncesi Jinekolojik Muayeneye İlişkin Tutumları………………………………………….……….. 4.3. Deney ve Kontrol Grubunun Eğitim ve Danışmanlık Öncesi Durumluk ve Sürekli Anksiyete Puan Ortalamaları ve Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması.. 4.4. Deney ve Kontrol Grubunun Eğitim ve Danışmanlık Sonrası (İlk 3 Ay) Jinekolojik Muayeneye İlişkin Tutumları………………………………………... 4.5. Deney ve Kontrol Grubunun Eğitim ve Danışmanlık Sonrası (İlk 3 Ay) Durumluk ve Sürekli Anksiyete Puan Ortalamaları ve Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması………………………………………………………………….. 4.6. Deney ve Kontrol Grubunun Eğitim ve Danışmanlık Sonrası (6.Ay) Jinekolojik Muayeneye İlişkin Tutumları…………………………………………………….. 4.7. Deney ve Kontrol Grubunun Eğitim ve Danışmanlık Sonrası (6.Ay) Durumluk ve Sürekli Anksiyete Puan Ortalamaları ve Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması………………………………………………………………….. 4.8. Deney Grubunun Eğitim ve Danışmanlık Sonrası (6. Ay) Memnuniyet Durumunun Değerlendirilmesi……………………………………………….... 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………....…... 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………..…………..………….….… KAYNAKLAR ..………………………………...……...……………………….…… EKLER ……………………………………………………………………………….. Ek 1 (Ön Test ve Son Test Soru Formları)…………………………………………. Ek 2 (Durumluk ve Sürekli Anksiyete Ölçeği)……………………………………… Ek 3 (Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formları)………………………………………. Ek 4 (Eğitim Sunumları ve Videoları)………………………………………………. Ek 5(Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dekanlığı Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul Ön Onayı)………………………………… Ek 6(Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dekanlığı Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul Uygunluk Onayı)……….............................. Ek 7 (Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hastanesi Araştırma İzin Yazısı)……….. Ek 8 (Durumluk ve Sürekli Anksiyete Ölçeği İzin yazısı)……………………………. BİLİMSEL ETİK BEYANI ………………………………………………………….. ÖZ GEÇMİŞ …………………………………………...……………………………..tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAnksiyete, Danışmanlık, Eğitim, Jinekolojik Muayene, Tutum.tr_TR
dc.titleOnline eğitim ve danışmanlığın kadınların jinekolojik muayeneye ilişkin tutum ve anksiyete düzeylerine etkisitr_TR
dc.title.alternativeThe effect of online education and counseling on attitudes and anxiety levels of women regarding gynecological examinationtr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Fakültesitr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Doktora Tezi Belma Toptaş Acar 2022.pdfBelma Toptaş Acar Doktora Tez Dosyası2.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.