Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4862
Title: Davranışsal iktisat perspektifinde tüketici davranışlarının incelenmesi: Otomobil satın alma örneği
Other Titles: Examination of consumer behaviors in behavioral economics perspective: Case of purchase of car
Authors: Bulut, Şahin
Sonkaya, Mevriye
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ekonomi ve Finans (İnterdisipliner) Anabilim Dalı
Keywords: Davranışsal İktisat, Kamu Personeli, Otomobil Tercihi, Anket Çalışması
Automobile Preference, Behavioral Economics, Public Personnel, Survey Study
Issue Date: 2022
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Citation: Sonkaya, M. (2022). Davranışsal iktisat perspektifinde tüketici davranışlarının incelenmesi: Otomobil satın alma örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Aydın.
Abstract: Bu araştırmada 2021 yılında Türkiye kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan kamu personellerinin otomobil satın alma kararını etkileyen unsurların, davranışsal iktisat perspektifinde belirlenmesi ve gelir düzeyi değişkenine göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada, bireylerin satın alma davranışları geleneksel iktisadın belirttiği rasyonel kararlar ve davranışsal iktisadın desteklediği sınırlı rasyonel kararlar varsayımları altında incelenmektedir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılarak anket çalışması yapılmıştır. Çalışmada kamu personellerinin otomobil satın alma davranışlarını etkileyen sosyolojik, psikolojik ve ekonomik unsurları belirlemek amacıyla 33 maddeden oluşan anket çalışması yer almaktadır. Anket çalışması, basit rastgele örneklem yöntemi kullanılarak Türkiye'deki 2021 yılı 4.877.270 kamu personeli örneklem evreninden 400 kamu personeline uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar istatistiki programlar aracılığı ile analiz edilmiştir. Katılımcıların demografik özellikleri frekans analiz yöntemi ile hesaplanmıştır. Tüketici tercihini etkileyen unsurların test edilmesinde Likert Tipi Ölçek kullanılmıştır. Sorulara verilen cevaplar Tek Yönlü Varyans Analizi yöntemi ile gruplandırılarak analiz edilmiştir. Tanımlayıcı istatistiki analizler için aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Post-Hock testinin Games-Howell yöntemi kullanılarak gelir düzeyinden kaynaklı farklılıklar tespit ve analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre anket çalışmasına katılan nispeten düşük gelirli kamu personellerinin, otomobil satın alma davranışlarında psikolojik, sosyolojik ve ekonomik unsurların daha fazla etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca bireylerin tüketim kararlarının Geleneksel İktisadın belirttiği gibi rasyonel olmadığı, davranışsal iktisadın sınırlı rasyonellik özelliği göstererek sosyal, ekonomik ve çevresel birçok faktörden etkilendiği ortaya çıkmıştır.
From the perspective of behavioral economics, the goal of this study is to discover the factors influencing the automobile purchasing decision of public people working in public institutions and organizations in Turkey in 2021, and to investigate them according to the income level variable. Individual purchasing patterns are studied in the study using traditional economics' rational decision assumptions and behavioral economics' limited rational decision assumptions. A survey study was used in the study, and the quantitative research method was used. The study includes a 33-item questionnaire to examine the social, psychological, and economic elements that influence public employees' automobile purchasing habits. Using the basic random selection approach, the survey was administered to 400 government servants from a population of 4.877.270 public employees in 2021. Statistical programs were used to examine the results collected. The frequency analysis method was used to calculate the demographic features of the participants. The factors influencing consumer preference were tested using the Likert Type Scale. The One-Way Analysis of Variance approach was used to group and assess the responses to the questions. For descriptive statistical analysis, arithmetic mean and standard deviation data were obtained. The differences deriving from income level were evaluated and examined using the Games-Howell method of the Post-Hock test. According to the findings of the study, psychological, sociological, and economic factors have a larger role in the car-buying behavior of the relatively low-income public employees who took part in the survey. Furthermore, it has been demonstrated that, contrary to Traditional Economics, individual consumption decisions are not rational, and that behavioral economics has limited rationality and is influenced by a variety of social, economic, and environmental factors.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4862
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
731943 MEVRİYE SONKAYA.pdfMevriye Sonkaya Yüksek Lisans Tez Dosyası1.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.