Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/4829
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Yazıcı, Ersen | - |
dc.contributor.author | Yanık, Selma | - |
dc.date.accessioned | 2022-10-24T06:48:52Z | - |
dc.date.available | 2022-10-24T06:48:52Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.date.submitted | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Yanık, S. (2022). Ortaokul öğrencilerinin disiplinlerarası yaklaşımla işlenen matematik ders sürecinin mizaç türlerine göre incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: Aydın. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11607/4829 | - |
dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışma, disiplinlerarası yaklaşımla işlenen matematik ders sürecinde, mizacın etkisini gözlemleme amacıyla yapılmıştır. Materyal ve Yöntem: Araştırma, 2021-2022 eğitim öğretim dönemi İzmir ili En Koleji'nde öğrenim gören, 6. sınıf 12 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın modeli, nitel desenlerden içiçe geçmiş çoklu durum çalışmasıdır. Veri toplama araçları; Gençler için Mizaç ve Karakter Envanteri, Odak Grup Görüşme Formu, Disiplinlerarası etkinliklere yönelik hazırlanmış STEM Ders Planları ve Süreç Kontrol Listesidir. Bulgular: Çalışmada disiplinlerarası yaklaşım sürecinde 4 adet mizaç boyutunu temsil eden 4 grup, 4'er STEM etkinliğini tamamlayarak proje ürünleri ortaya çıkarmıştır. Sonuç: Farklı mizaç boyutlarının dsiplinlerarası yaklaşım sürecine uyumunun farklı olduğu gözlemlenmiştir. | tr_TR |
dc.description.abstract | Objective: This study was carried out to observe the effectof temperament in the mathematics lesson process, which is taught with an interdisciplinary approach. Material and Methods: The research was carried out with 12 6th grade students studying at En College in Izmir in the 2021-2022 academic year. The model of the research is a multi-case study intertwined with qualitative patterns. Data collection tools; Turkish Juniour Temperament and Character Inventory, Focus Group Interview Form, STEM Lesson Plans and Process Checklist for interdisciplinary activities. Results: In the study, 4 groups representing 4 temperament dimensions in the interdisciplinary approach process completed 4 STEM activities and produced project products. Conslusion: It has been observed that the adaptation of different temperament dimensions to the interdisciplinary approach process is different. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Disiplinlerarası yaklaşım, Kişilik, Mizaç, Stem | tr_TR |
dc.subject | Interdisciplinary approach, Personality, Temperament, Stem | tr_TR |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin disiplinlerarası yaklaşımla işlenen matematik ders sürecinin mizaç türlerine göre incelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Investigation of interdisciplinary mathematics courses of secondary school students according to temperament types | tr_TR |
dc.type | masterThesis | tr_TR |
dc.contributor.department | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | tr_TR |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SelmaYanıkYLTez.pdf | Selma Yanık Yüksek Lisans Tez Dosyası | 2.29 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.