Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4795
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖzdemir, Adem-
dc.contributor.authorDuru, Burak-
dc.date.accessioned2022-10-04T12:23:33Z-
dc.date.available2022-10-04T12:23:33Z-
dc.date.issued2022-
dc.date.submitted2022-
dc.identifier.citationDuru, B. (2022). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin yeni çevre paradigması ve derin ekolojiye yönelik dünya görüşlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü: Aydın.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4795-
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırmada eğitim fakültesinin farklı anabilim dallarında öğrenim gören öğrencilerinin; yeni çevre paradigması ve derin ekolojiye yönelik dünya görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Materyal ve Yöntem: Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeline göre desenlenmiş 2019-2021 öğretim yılında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen bilgisi öğretmenliği, İlköğretim Matematik öğretmenliği ve Sınıf öğretmenliğinde bulunan 1., 2., 3. ve 4. sınıflarında okuyan öğrencilerden araştırma örneklemi oluşturulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı revize edilmiş "Yeni Çevre Paradigması Ölçeği" ve araştırmacı tarafından geliştirilmiş "Derin Ekoloji Ölçeği" kullanılmıştır. Bulgular: Çevreyle ilgili ders alma durumları öğretmen adaylarının çevreye yönelik dünya görüşlerini olumlu yönde değiştirmektedir. Ders alma durumuna göre sınıf düzeyleri arttıkça dünya görüşleri de gelişmektedir. Anabilim dallarına göre ise Fen Bilgisi Öğretmenliğinin, Matematik ve Sınıf Öğretmenliği anabilim dallarına göre derin ekolojik dünya görüşlerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyete göre ise, çevre ile ilgili ders alan kızların puanları erkeklerden daha yüksektir. Sonuç: Öğretmen adaylarının eğitiminde çevre eğitimi programlarının geliştirilmesi ve ders sayısının arttırılması çevreye yönelik dünya görüşlerini geliştirecektir.tr_TR
dc.description.abstractObjective: In this research, students studying in different departments of the faculty of education; It is aimed to examine worldviews towards the new environmental paradigm and deep ecology. Material and Methods: The research was designed according to the descriptive survey model, one of the quantitative research methods, and a research sample was formed from the students studying in the 1st, 2nd, 3rd, and 4th grades of Aydın Adnan Menderes University Education Faculty Science teacher, Mathematics teacher and Elementary teacher in the 2019-2021 academic year. In the research, the revised data collection tool "New Environmental Paradigm Scale" and the "Deep Ecology Scale" developed by the researcher were used. Results: The fact that they take courses related to the environment positively changes the prospective teachers' world views about the environment. As the grade levels increase, their worldview also develops according to the status of taking courses. According to the departments, it has been determined that the deep ecological worldviews of Science Education are higher than those of Mathematics and Elementary Teaching. According to gender, the scores of the girls who took courses related to the environment were higher than the boys. Conclusion: In the education of teacher candidates, developing environmental education programs and increasing the number of courses will improve their worldview on the environment.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY .................................................................................................................i TEŞEKKÜR ............................................................................................................................ii İÇİNDEKİLER.......................................................................................................................iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ..........................................................................vii ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................viii ÇİZELGELER DİZİNİ...........................................................................................................ix ÖZET......................................................................................................................................xi ABSTRACT ..........................................................................................................................xii 1. GİRİŞ...................................................................................................................................1 1.1. Çevre Sorunları.................................................................................................................2 1.1.1. Nüfus Artışı ...................................................................................................................3 1.1.2. Su kirliliği ve Su Varlığının Azalması ..........................................................................4 1.1.3. Toprağın Kirlenmesi ve Toprak Kaybı..........................................................................4 1.1.4. Hava Kirliliği.................................................................................................................5 1.1.5. Küresel Isınma...............................................................................................................6 1.1.6. Ozon Tabakasının İncelmesi ve Delinmesi ...................................................................6 1.1.7. Radyoaktif Kirlilik.........................................................................................................7 1.1.8. Katı Atıklar....................................................................................................................7 1.1.9. Orman Tahribatı ............................................................................................................8 1.1.10. Biyolojik Çeşitliliğin Azalması ve Yaşam Alanlarının Kaybı ....................................8 1.2. Çevre Performans İndeksi (ÇPİ) ......................................................................................9 1.2.1. Dünyada ve Türkiye’de Çevre Performansı ................................................................11 1.3. Paradigma Kavramı ve Yeni Çevre Paradigması ...........................................................14 iv 1.3.1. Paradigma Kavramı .....................................................................................................14 1.3.1.1. Pozitivist Paradigma.................................................................................................15 1.3.1.2. Hermeneutik Paradigma ...........................................................................................15 1.3.1.3. Sembolik Etkileşimcilik ...........................................................................................16 1.3.2. Yeni Çevre Paradigması ..............................................................................................17 1.4. Derin Ekoloji ..................................................................................................................19 1.4.1. Derin Ekoloji Kavramı ve İlkeleri...............................................................................19 1.4.2. Derin Ekoloji ve Sığ Ekoloji Arasındaki Farklar ........................................................22 1.4.3. Derin Ekolojinin Yaşam Felsefesi...............................................................................25 1.5. Çevre Eğitimi..................................................................................................................26 1.5.1. Çevre Koruma ve Eğitimi Çalışmalarının Tarihçesi ...................................................27 1.5.2. Sürdürülebilir Gelecek İçin Çevre Eğitimi..................................................................32 1.5.3. Çevre Bilgisi................................................................................................................33 1.5.4. Çevre Okuryazarlığı ....................................................................................................34 1.5.5. Çevre Eğitiminde Öğretmenin Rolü............................................................................36 1.5.6. Çevre Eğitimi ve Öğretmen Yetiştirme .......................................................................37 1.5.7. Eğitim Fakültesi Programlarında Çevre Eğitimi .........................................................40 1.5.8. Fen bilgisi Eğitimi Lisans Programı (2018) Çevre Eğitimi Ders İçerikleri ................40 1.5.9. İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Programı (2018) Çevre Eğitimi Ders İçerikleri.......................................................................................................................42 1.5.10. Sınıf öğretmenliği lisans programı (2018) çevre eğitimi ders içerikleri ...................43 1.6. Araştırmanın Amacı .......................................................................................................44 1.7. Araştırmanın Önemi .......................................................................................................44 1.8. Problem Cümlesi ............................................................................................................45 1.8.1. Alt Problemler .............................................................................................................45 1.9. Sınırlılıklar......................................................................................................................46 v 1.10. Tanımlar .......................................................................................................................46 2. KAYNAK ÖZETLERİ......................................................................................................47 2.1. Kaynak Özetleri Tablosu................................................................................................47 3. MATERYAL VE YÖNTEM ............................................................................................74 3.1. Araştırmanın Modeli.......................................................................................................74 3.2. Evren ve Örneklem.........................................................................................................74 3.3. Veri Toplama Araçları....................................................................................................75 3.3.1. Kişisel Bilgi Formu .....................................................................................................75 3.3.2. Yeni Çevre Paradigma Ölçeği .....................................................................................75 3.3.3. Derin Ekoloji Ölçeği Geliştirme Süreci.......................................................................76 3.3.4. Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ...............................................................................77 3.3.5. Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ..............................................................................79 3.3.6. Benzer Ölçek Geçerliği ...............................................................................................82 3.4. Verilerin Toplanması......................................................................................................84 3.5. Verilerin Analizi.............................................................................................................84 4. BULGULAR .....................................................................................................................85 4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ............................................................................85 4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular..............................................................................86 4.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular...........................................................................89 4.4. Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular .......................................................................91 4.5. Beşinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ...........................................................................92 4.6. Altıncı Alt Probleme İlişkin Bulgular ............................................................................94 4.7. Yedinci Alt Probleme İlişkin Bulgular...........................................................................95 4.8. Sekizinci Alt Problemine İlişkin Bulgular .....................................................................98 4.9. Dokuzuncu Alt Probleme İlişkin Bulgular...................................................................100 4.10. Onuncu Alt Probleme İlişkin Bulgular.......................................................................102 vi 5. TARTIŞMA VE SONUÇ................................................................................................104 5.1. Derin Ekoloji ve YÇP...................................................................................................104 5.2. Cinsiyetin Çevreye Yönelik Dünya Görüşüne Etkisi...................................................106 5.3. Anabilim Dalının Çevreye Yönelik Dünya Görüşüne Etkisi .......................................107 5.4. Sınıf Düzeyinin Çevreye Yönelik Dünya Görüşüne Etkisi..........................................108 5.5. Genel Değerlendirme ve Sonuç....................................................................................110 KAYNAKLAR....................................................................................................................114 EKLER ................................................................................................................................138 Ek 1. Veri Toplama Aracı....................................................................................................138 Ek 2. Tez Uygulama İzni.....................................................................................................142 Ek 3. Ölçek İzin Belgesi......................................................................................................143 BİLİMSEL ETİK BEYANI.................................................................................................144 ÖZ GEÇMİŞ........................................................................................................................145tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÇevre, Çevre Eğitimi, Derin Ekoloji, Yeni Çevre Paradigmasıtr_TR
dc.subjectDeep Ecology, Environment, Environmental Education, New environmental Paradigmtr_TR
dc.titleEğitim Fakültesi öğrencilerinin yeni çevre paradigması ve derin ekolojiye yönelik dünya görüşlerinin incelenmesitr_TR
dc.title.alternativeInvestigating the Education Faculty students' world views on the new environmental paradigm and deep ecologytr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BurakDuruYLTez.pdfBurak Duru Yüksek Lisans Tez Dosyası3.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.