Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4776
Title: Hemşirelik Öğrencilerine Uygulanan Aromaterapinin Sınav Kaygısına Etkisi
Authors: Kızılkaya, Mehtap
Çetin, Tuğba
0000-0003-4291-8410
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi,Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Keywords: Anahtar kelimeler: Aromaterapi, Hemşirelik, Kaygı, Öğrenci, Sınav
Issue Date: 2022
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Citation: KAYNAKLAR Açıksöz, S., Uzun, Ş., Arslan, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde Öz Yeterlilik Algısı ile klinik uygulamaya ilişkin Kaygı ve Stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi, Gülhane Tıp Derg, 58,129-135. Adli, DEH., Kahloula, K., Slimani, M., Lahouel, Z., Belmahi, A. (2014). The Efficacy of Syzygium aromaticum Essential Oil in Cognitive Disorders against Manganese Chronic Exposure in Rats during Development, Not Sci Biol, 6(2),131-137. Ağaç, S., Balkış, M. (2018). Duygulara Tepki Veren Akıllı Moda Tasarımları, International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS),4(1), 1-12. Allaire, A., Moos, M., Wells, S. (2000). Complementary and alternative medicine in pregnancy: a survey of North Carolina certified nurse-midwives. Obstetrics and Gynecology, 95(1), 19-23. Altıok, HÖ., Üstün, B. (2013). The Stress Sources of Nursing Students, Educational Sciences: Theory & Practice, 13(2), 760-766. Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü Yayınları, (2004). Sınav Kaygısı Grup Eğitim Programı, 4. Arabacı, BL., Korhan, AB., Tokem, Y., Torun, R. (2015). Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi,2(1),1-16. Arslan, N. (2012). Tarihten Bugüne Masaj ve Masaj Uygulamaları. İkinci Adam Yayınları, İstanbul, 151. Arslan, S. (2007). Dokunma, Müzik Terapi ve Aromaterapinin Yoğun Bakım Hastalarının Fizyolojik Durumlarına Etkisi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum. Ashley, E. (2014). Complete Guide to Clinical Aromaterapy and Essential Oils for the Physical Body. Createspace Independent Publishing Platform, Shropshire, 72-272. Ayyıldız, T., Şener, KD., Veren, F., Kulakçı, H., Akkan, F., Ada, A., Aldoğan, A., Yeral, K., Emek, A., Tetik, D., Dinç, G. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3),223-228. Baltaş, A., Baltaş, Z. (2013)¬. Stres ve Başaçıkma Yolları. Remzi Kitabevi, İstanbul, 123-128. Barış, B., Atav, R. (2012). Dendrimer teknolojisi kullanılarak aromaterapi özelliğine sahip pamuklu fonksiyonel kumaş eldesi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 2 (2),171-175. Barış, N. (2015). Aromaterapinin Yoğun Bakım Ünitesinde Çalışan Hemşirelerin Stres ve Anksiyeteleri Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana. Beck, TA., Clark, AD. (2010). Cognitive Therapy of Anxiety Disorders. The Guilford Press, New York. 3-6. Bekhradi, R., Vakilian, K. (2016). The Effect of Lavender Aromatherapy on Test Anxiety in Female Students, Current Women’s Health Reviews, 12(2):1-4. Bilgiç, Ş. (2017). Hemşirelikte Holistik Bir Uygulama; Aromaterapi, Namık Kemal Tıp Dergisi, 5(3),134-141. Bodeker, G., Kronenberg, F. (2002). A Public Health Agenda for Traditional, Complementary and Alternative Medicine, American Journal of Public Health, 92(10),1582-1591. Bradley, TR., Mccraty, R., Atkinson, M., Arguelles, L., Rees, RA., Tomasino, D. (2007). Reducing Test. Anxiety and Improving Test Performance in America’s Schools, Institute of Heartmath, California, 4-144. Brown, CH. (1938). Emotional reactions before examinations. II. Results of a questionnaire. Journal of Psychology, 5,11-26. Buckle, J. (2003). Clinical aromatherapy.2nd ed. Elsevier Science. United States of America, s 491-502. Buckle, J. (2015). Clinic Aromatherapy.Third Edition, Elsevier, London, s 9-11. Burgess, S. (2015), Au Naturoil A Beginners Guide to Aromatherapy and Essential Oils for Stress Relief, Healing Remedies and Natural Cleaners, eBook Published, s 8-32. Büyükyılmaz, F., Aşti, T., Cakmak, E. (2009). Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Sınav Kaygısı Düzeyleri ve Bunu Etkileyen Etmenler, U.F.N. Hem. Derg,17(1),10-15. Canbaz, S. (2001). Samsun Çıraklık Eğitim Merkezi’ne Devam Eden Çırakların Sosyo-demografik, Özelliklerinin ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi,19 Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun. Cavanagh, MA., Wilkinson, J. (2002). Biological Activities of Lavender Essential Oil.Phytotherapy Research, 16 (4),301-308. Culler, RE., Holahan, CJ. (1980). Test anxiety and academic performance: The effects of study-related behaviours, Journal of Educational Psychology ,72,16–20. Cüceloğlu, D. (2000). İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi, 10. Basım, İstanbul, s 289-290. Çam, O., Khorshid, LK., Altuğ SÖ. (1998). Öğrencilerin çalışma davranışı, sınav kaygısı ve benlik saygısının başarı üzerine etkisinin incelenmesi. Uluslararası Katılımlı VI. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kongre Kitabı, Damla Matbaacılık Ltd. Şti, Ankara, 355-362. Deffenbacher, JL., Shelton, JL. (1978). Comparison of anxiety management training and desensitization in reducing test and other anxieties. Journal of Counseling Psychology, 25,277–282. Dehkordi, KA., Tayebi, A., Ebadi, A., Sahraei, H., Eionllahi, B. (2017). Effects of Aromatherapy Using the Damask Rose Essential Oil on Depression, Anxiety, and Stress in Hemodialysis Patients: A Clinical Trial, Nephro-Urol Mon, 9(6),1-5. Dinç, S., Kaya, Ö., Şimşek, Z. (2007). Harran üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10 (1),1-9. Doctor, MR., Altman, F. (1969). Worry and Emotionality as Components of Test Anxiety: Replication and Further Data, Psychol Rep, 24(2),563-568. Doeser, L. (1997). The Frangrant art of aromatherapy. BHB International Inc, New Jersey,8-60. Domingos, ST., Braga, ME. (2015). Massage with aromatherapy: effectiveness on anxiety of users with personality disorders in psychiatric hospitalization, Journel of School Nursing USP, 49(3),450-456. Edremitlioğlu, M. (2019). Fizyoloji. Salmat Basım, Ankara, s 175-176. Eisenberg, DM., Davis, RG., Ettner, SL., Appel, S., Wilkey, S., Van Rompay, M., Kessler, RC. (1998). Trends in alternative medicine use in the United States, 1990-1997: results of a follow-up national survey, Journal of the American Medical Association, 11;280(18),1569-1575. Elizabeta, RP., Biljana, BA. (2016). Aromaterapija. Katalogizacija vo publikacija Nacionalna i univerzitetska, Skopje, 7-13. Elliot, AJ., Mc Gregor, HA., Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91 (3),549–563. Endler, NS., Kocovski, NL. (2001). State and trait anxiety revisited. Anxiety Disorders,15, 231–245. Erbil, N., Kahraman, NA., Bostan, Ö. (2006). Hemşirelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi Anksiyete Düzeylerinin Belirlenmesi, Atatürk Üniv. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1),10-16. Erişim Tarihi:23.03.2022. Erözkan, A. (2012). University Student’s Test Anxiety and Coping Behaviours. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi,12,13–38. Eysenck, HJ. (1984). Meta-Analysis: an Abuse of Research Integration, The Journal of Special Education, 18(1),41-59. Farner, J., Reed, M., Abbas, J., Shima, K., Bielawski, D. (2019). Aromatherapy Hand Massage For Test Anxiety and Self Efficacy in Nursing Students: A: Pilot Study, Journal of Teaching and Learning in Nursing, 4(4),225-230. Forsyth, JP., Eifert, HG. (2016). The Mindfulness & Acceptance Workbook for Anxiety, Second Edition, CA, pp 27-33. Freud, S. (1949). Introductory lectures on psychoanalysis. Allen & Unwin Ltd. London, pp 440. Geen, RG. (1985a). Evaluation apprehension and response withholding in solution of anagrams. Personality and Individual Differences, a,6,293–298. Geen, RG. (1987). Test anxiety and behavioral avoidance. Journal of Research in Personality, 21,481–488. Gençdoğan, B. (2006). Lise Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Boyuneğicilik Düzeyleri ve Sosyal Destek Algısı Arasındaki İlişkiler, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1),153-164. Gleeson, M., Timmins, F, A. (2005). Review of the use and clinical effectiveness of touch as a nursing intervention. Clinical Effectiveness in Nursing,9,69-77. Gnatta, RU., Kurebayshi, S., Turrini, NR., Silva, JM. (2016). Aromatherapy and Nursing: Historical and Theoretical Conception, Journel of School Nursing USP, 50(1),127-133. Gökçedağ, S. (2001). Lise öğrencilerinin okul başarısı ve kaygı düzeyi üzerinde anne-baba tutumlarının etkilerinin belirlenip karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Guenther, E. (1952). The essential oils. Vol. V. Van Nostrand Company, New York, pp 5-6. Guyton, CA., Hall, EJ. (2000). Textbook of Medical Physiology, 10th ed. W.B. Saunders Company, Philadelphia, pp 616-618. Güleç, D., Saruhan, A. (2013). Tez Hazırlayan Hemşirelik Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2),161-165. Gün, T., Denat, Y. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri. Journal of Human Sciences,17(1),32-48. Han, CM., Sağlıyan, A., Polat, E. (2011). Akvaryum Balıklarında Karanfil Yağının Anestezik Etkisinin Araştırılması, Harran Üniv Vet Fak Derg, 2011; 5(1),12-17. Hanımoğlu, E., İnanç, BY. (2011). Seviye Belirleme Sınavına Girecek Olan İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Sınav Kaygısı, Mükemmeliyetçilik ve Anne-Baba Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1),351-366. Harris, L. (2015). Diy Aromaterapy. Rockridge Press, California, pp 19-103. Hashemi, N., Faghih, A. (2018). Effects of blended aromatherapy using lavender and damask rose oils on the hemodynamic status of nursing students, Electron J Gen Med, 15(4), em40. Hozzel, M. (2014). Essays on Holistic Aromatherapy. Elsevier, Scotland, pp 5-31. Hudson, MC. (2005). Bütün Yönleriyle Masaj. Çeviri: Nur Gökçeoğlu, İkinci Baskı, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, s 18-21. İzgü, N. (2017). El ve Ayağa Uygulanan Aromaterapi Masajının Kemoterapi İlişkili Periferal Nöropatik Ağrı ve Yorgunluk Üzerine Etkisi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Jafarbegloo, E., Tehran, AH., Bakouei, S. (2020). The impacts of inhalation aromatherapy with lavender essential oil on students’ test anxiety: a randomized placebo-controlled clinical trial, J. Med. Plants, 19(73),100-108. Ji-Yeong, S. (2009). The Effects of Aromatherapy on Stress and Stress Responses in Adolescents, Journal of Korean Academic Nursing, 39(3),357-365. Johnson, EJ. (2013). The Effect Of Diffused Aromatherapy On Test Anxiety Among Baccalaureate Nursing Students, Ph.D. Dissertation, ProQuest LLC, Capella University, MI. Kamel, HF., Qadir, KH., Hussein, MM. (2021). Effectiveness of Local Clove Oil Formula on Some Pathogenic Bacteria and Muscle Spasms, Indian Journal of Forensic Medicine & Toxicology, 15(3),5075-5079. Kanyılmaz, M., Sevgili, H., Erçen, Z., Yılayaz, A. (2007). Karanfil Yağının Balık Anesteziği Olarak Kullanımı, Türk Sucul Yaşam Dergisi ,3(5):5-8,671-680. Kavurmacı, M., Küçükoğlu, S., Tan, M. (2015). Effectiveness of Aromatherapy in Reducing Test Anxiety Among Nursing Students, Indian Journal of Traditional Knowledge 1,52-56. Kaya, M., Savrun, BM. (2015). Ortaöğretime Geçiş Sistemi Ortak Sınavlarına Girecek Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ile Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki, Yeni Symposium ,53(3),32-42. Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın Alfa Güvenirlik Katsayısı, Journal of Mood Disorders, 6,47-48. Kısa, SS. (1996). İzmir İl Merkezinde Dershaneye Devam Eden Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygılarıyla Ana-Baba Tutumları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun. Kierkegaard, S. (2002). Kaygı Kavramı. Çeviri: Türker Arman Er, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, s 30-32. Kim SS, Lee, CK. (2002). Push and Pull Relationships, Journel Annals of Tourism Research, 29(1),257-260. Köse, S., Yılmaz, Ş., Göktaş, S. (2002). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygı düzeyleri ile uyku kalitesi arasındaki ilişki, J Psychiatric Nurs,2018,9(2),105-111. Kurt, S. (2011). The healing intelligence of essential oils; the science of advanced aromatherapy, Healing Arts Press, Vermont, 58-134. Kutlu, KA., Yılmaz, E., Çeçen, D. (2008). Effects of aroma inhalation on examination anxiety, Teaching and Learning in Nursing, 3,125–130. Liebert, RO., Moms, LW. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distinction and some initial data. Psychological Reports, 20,975–978. Lin, PW., Chan, WC., Ng, BF., Lam, LC. (2007). Efficacy of Aromatherapy (Lavandulaangustifolia) as an İntervetion for Agitated Behaviours in Chinese Older Persons with Dementia: A Cross- Over Randomized Trial. International Journal of Geriatric Psychiatry, 22,405- 410. Mandler, G., Sarason, SB. (1952). A study of anxiety and learning. Journal of Abnormal and Social Psychology, 47,166–173. Margolis, LF., Getchell, VT. (1998). Molecular Neurobiology of the Olfactory System, Plenum Press, New York, 3-5. Marie, JD. (2013). Effects of Aromatherapy on Test Anxiety and Performance in College Students, Theses and Dissertations, 752. https://commons.und.edu/theses/752 Marzouk, TMF., El-Nemer, RMA., Baraka, NH. (2013). The Effect of Aromatherapy Abdominal Massage on Alleviating Menstrual Pain in Nursing Students: A Prospective Randomized Cross-Over Study, Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 1-6. Mcdowell, B. (2005). Nontraditional therapies for PICU. Journal of Pediatric Nursing,10(1),29-32. Mckinley, J. (2016). A Study on Stress and Aromatherapy Intervention Efficacy. Undergraduate Theses, Sangwin The University Of Montana. Meşe, SŞ., Özerk, H. (2019). Üniversite sınavına hazırlanan ve özel dershanelere devam eden lise son sınıf öğrencilerinin kendilerinde algıladıkları ego durumları ile sınav kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18),727-756. Midilli, TS., Çevik, K., Baysal, E. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Laboratuvar Uygulamalarındaki Bilgi ve Becerileri ile Sınav Kaygısı İlişkisinin İncelenmesi, Sdü Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi ,8(1),43-54. Mohammed, AH., Abdel-Fattah, Hassan, AD. (2018). Impact of Aromatherapy Massage Using Lavender Oil on Fatigue and Insomnia among Patients with Leukemia Lecturer Of Medical Surgical Nursing, Journal of Nursing and Health Science ,7(4),11-22. Mori, K. (2014). The Olfactory System. Springer, Tokyo, pp 1-8. Norris, N. (2005). The Politics of Evaluation and the Methodological Imagination, American Journal of Evaluation, 26(4),584-586. Ozgali, G., Torkashvand, S., Moghaddam, FS., Borumandnia, N. (2016). Comparison of peppermint and clove essential oil aroma on pain intensity and anxiety at first stage of labor, Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility, 19 (21),1-11. Öhmen, A. (2008). Fear and Anxiety.In: Lewis M, Haviland-Jones M.J, Feldman-Barrett L, Handbook of emotions, 3rd ed, Guilford Press, New York, pp 709-720. Öner, N. (2008). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İkinci Baskı İstanbul, s 770-774. Özer, K. (2008). Kaygı. Sistem Yayınevi, İstanbul, 2008, s 25-26. Pace, S. Essential Oils in Hospitals: The Ethics, Safety, Cost and Application of Clinical Aromatherapy. Available at: https://www.tisserandinstitute.org/essentialoils-in-hospitals/ Erişim Tarihi:02/08/2022. Pallant, J. (2005). Spss survival manual: A step by step guide to data analysis using the spss program, Allen & Unwin, Crows Nest NSW. Podder, T. (2005). Her Yaş İçin Masaj ve Etkileri. Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul, s 128-130. Polat, A., Kolutek, R. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulama Sırasında Yaşadıkları Kaygı Düzeyleri ve Kaygı Yaşamasına Neden Olan Faktörlerin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Nevşehir. Press, A. (2013). Essential Oils for Beginners. Berkeley, California, s 1-89. Press, S. (2014). Essential Oils and Aromatherapy An Introductory Guide. Berkeley, California, pp 19-269. Price, S., Price, L. (2007). Aromatherapy for Health Professionals, Third Edition-Elsevier Ltd, China, s 12-447. Rahmayanti, R., Yolanda, Y. (2019). Effectivess Of Back Effluerage Massage Therapy Using Clove Oil On Under Back Pain in Postpartum Mother, Nurse and Health: Jurnal ,8 (2),72-77. Reeve, C., Bonaccio, S., Charles, JE. (2008). A policy-capturing study of the contextual antecedents of test anxiety. Personality and Individual Differences, 45,243–248. Rothblum, ED., Solomon, LJ., Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators, Journal of Counseling Psychology, 33,387–394. Rowe, JD. (2015). Chemistry and Technology of Flavors and Fragrances, Blackwell Publishing, UK Poole, pp 1-5. Samaria S. (2014). A Beginner’ s Guide To The Phenomenal Powers Of Essential Oils,93 Publishing, Kindle Edition, pp 47-60. Sanei, R., Chasmi, NF. (2018). Effect of Lavandula Angustifolia Extract to Prevent Test Anxiety, Entomol Appl Sci Lett, 5 (1),1-6. Sarason, IG., Sarason, BR., Pierce, GR. (1990). Anxiety, cognitive interference, and performance. Journal of Social Behavior and Personality, 5,1–18. Schacter, DL., Gilbert, DT., Wegner, DM. (2009). Psychology. Worth Publishers, New York, pp 96-99. Schiller, C., Schiller, D. (2008). The aromatherapy encyclopedia: a concise guide to over 385 plant oils, Basic Health Publications, CA, pp 7-263. Shapiro, AL. (2014). Test anxiety among nursing students: A systematic review. Teach. Learn. Nurs,9,193–202. Sharma, S., Sud, A. (1990). Examination stress and test anxiety: A cross-cultural perspective. Psychology and Developing Societies, 2(2),183–201. Snell, R. (2017). Klinik Nöroanatomi.. Çeviri: Mehmet Yıldırım, Yedinci Basım, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, s 1-2. Snow, LA., Hovanec, L., Brandt, J. (2004). A Controlled Trial of Aromatherapy for Agitation in Nursing Home Patients With Dementia, The Journal of Alternative and Complementary Medicine,10(3),431- 437. Spiegler, MO., Moms, LW., Liebert, RM. (1968). Cognitive and emotional components of test anxiety: Tempolar factors. Psychological Reports, 22,451–456. Spielberger, C. (1972). Current Trends in Theory and Research on Anxiety. Academic Press, New York, pp 3-57. Spielberger, C., Vagg, R. (1995). Test Anxiety: Theory, Assessment and Treatment.Taylor and Francis, Washington, DC, pp 21-23. Spielberger, DC., Sarason, IG. (2005). Spielberger and Sarason Stress and Anxiety. Volume 17, Routledge, New York, pp 65-80. Şimşek, GÜ., Güler, T., Çiftçi, M., Ertaş, NO., Dalkılıç, B. (2005). Esans Yağ Karışımının (Kekik, Karanfil ve Anason) Broylerlerde Canlı Ağırlık, Karkas ve Etlerin Duyusal Özellikleri Üzerine Etkisi, YYÜ Vet Fak Dergisi, 16 (2),1-5. Şirin, A., Kavak, O., Ertem, G. (2003). Doğumhane Stajına Çıkan Öğrencilerin Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi, C. Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 7(1),27-32. Tanığ, Y. (1996). Psikiyatri Hemşireliğinin Uluslararası Boyutlarda İncelenmesi. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Tanrıverdi, D., Ekinci, M. (2007). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(4),42-51. Thompson, C. (2001). Oil on troubled waters. Nursing Times, 97(15),24-26. Tompkins, AM. (2013). Anxiety and Avoidance. New Harbinger Publications, CA, pp 15-18. Tourles, S. (2018). Essential Oils a Beginner’s Guide, Storey Publishing, MA, pp 4-77. Tutuk, A., Al, D., Doğan, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 6(2),36-41. Tyrer, PJ. (1999). Anxiety: A multidisciplinary review. World Scientific Publications, London, pp 3-5. Uzel, A., Güner, ET., Vefikuluçay, YD., Erdoğan, S., Gürel, R. (2017). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Sınav Kaygı Düzeylerinin Akademik Başarılarına Etkisinin Belirlenmesi, Researcher: Social Science Studies, 5(11),41-52. Vural, IP., Körpe, G. (2020). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamasında Öğrencilerin Baş Etme Yöntemleri Sınav Kaygısını Etkiler mi? Van Tıp Derg ,27(2),118-124. Worwood, VA. (2016). The Complete Book of Essential Oils and Aromatherapy, New World Library, California, pp 1-409. Ye-Jung, K., Myoung-Soon, J., Kyung-Sook, P. (2013). Effects of Aroma Inhalation Method on Test Anxiety, Stress Response and Serum Cortisol in Nursing Students, Korean Acad Fundam Nur, 20(4),410-418. Yolcu, AE. (2015). Sınav Kaygısı Düzeyleri Üzerine Etkilerinin İncelenmesi (Konya Örneğinde Üniversite Sınavına Dershaneye Giderek Hazırlanan Öğrencilere Bir Uygulama).Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Zeidner, M. (1998). Test Anxiety, The State of the Art. Kluwer Academic / Plenum Publisher, New York, pp 3-58. Zeidner, M., Matthews, G. (2011). Anxiety 101. Springer Publishing Company, New York, pp 1-23.  
Abstract: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerine uygulanan aromaterapinin sınav kaygısına etkinliğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, randomize kontrollü yarı deneysel bir çalışma olarak Kasım 2021 ve Şubat 2022 tarihleri arasında, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’nde öğrenim gören 42, ikinci sınıf öğrencisi ile gerçekleşmiştir. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Sınav Kaygısı Envanteri (SKE) ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, Çarpıklık (skewness), Kaiser-Meyer-Olkin (KMO), Bartlett ve Cronbach's Alpha (α) değerine bakılmış olup verilere betimsel istatistik, Ki-Kare testi, İlişkili Örneklem t-testi, Bağımsız örneklem t-testi ve One way ANOVA analizi yapılmıştır. Tüm testlerde istatistiksel anlamlılık için p değerinin 0,05’ten küçük saptanma koşulu aranmıştır (p<0,05). Bulgular: Araştırmaya katılan ve deney grubunda yer alan öğrencilerin kontrol grubuna kıyasla SKE puanları istatiksel olarak anlamlı bir şekilde daha düşüktür. Karanfil yağı ve lavanta yağı SKE puan ortalamalarını aynı düzeyde azaltmıştır. Sonuç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin sınav kaygısı seviyesini aromaterapinin azalttığı sonucuna ulaşıldı. Bu araştırma ile aromaterapinin hemşirelik eğitimine dahil edilmesi gerektiği, diğer çalışmalara yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4776
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SAĞLIK YL AAA TUĞBA ÇETİN DÜZELTİLMİŞ.docxYüksek Lisans Tez Dosyası3.23 MBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.