Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4771
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorArslantaş, Hülya-
dc.contributor.authorArabacıoğlu, İlkay-
dc.date.accessioned2022-09-20T11:40:23Z-
dc.date.available2022-09-20T11:40:23Z-
dc.date.issued2022-
dc.date.submitted2022-07-04-
dc.identifier.citationArabacıoğlu, İ. (2022). Bir Üniversitenin Son Sınıf Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Travmalarının Madde Kullanımları ile İlişkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4771-
dc.description.abstractArabacıoğlu İ. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2022. Çocukluk çağı travmaları bireyin psikopatolojik gelişimini etkileyen, ruhsal ve fiziksel rahatsızlıklar açısından risk kabul edilen, sadece birey ve aile boyutunda değil toplum üzerinde de olumsuz etkiler bırakan sosyal bir sorundur. Çocukluk çağı travmalarının yol açtığı olumsuzluklardan en yaygın olanı alkol ve madde kullanım bozukluğudur. Gelişim ve değişimi yoğun olarak yaşayan ergenlerin üniversite yıllarında alkol ve madde kullanma durumlarının artış göstermesi göze alındığında bu çalışma üniversite son sınıf öğrencilerinin çocukluk çağı travmalarının madde kullanımı ile ilişkisini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim döneminde Aydın Adnan Menderes Üniversitesi’nin merkez kampüsünde yer alan bazı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında öğrenim gören 7030 son sınıf üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem büyüklüğü Dünya Sağlık Örgütü’nün popülasyon araştırmaları için kullandığı Statcalc programından yararlanılarak hesaplanmıştır. Buna göre ulaşılması hedeflenen öğrenci sayısı 238 olarak belirlenmiş olup, olası veri kayıpları göz önünde bulundurularak %40 yedek öğrenci eklenmiş ve 333 öğrenci üzerinde çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ), Bağımlılık Profil İndeksi Risk Tarama Alkol ve Madde Ölçeği (BAPİRT Alkol- Madde), Fagerström Nikotin Bağımlılık Testi (FNBT) kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin sosyodemografik verilerinin ve ebeveyn özelliklerinin çocukluk çağı travmaları ölçeği ile karşılaştırılması sonucunda kardeşi olan (bir, iki, üç yada daha fazla) öğrencilerin olmayanlara kıyasla daha fazla ihmal ve istismara maruz kaldığı saptanmıştır. Anne babası boşanan ya da ayrı yaşayan öğrencilerin, anne babası beraber yaşayan, ikisi ya da ikisinden biri sağ olanlara göre daha fazla ihmal ve istismara maruz kaldığı saptanmıştır. Öğrenci beyanına göre anne ve babası baskıcı ve ilgisiz davranan öğrencilerin, baskıcı ve ilgisiz davranmayanlara göre daha fazla ihmal ve istismara maruz kaldığı saptanmıştır. Anne ve babası demokratik davranmayan öğrencilerin, demokratik davrananlara göre daha fazla ihmal ve istismara maruz kaldığı saptanmıştır. Anne ve babası aşırı korumacı olmayan öğrencilerin, aşırı korumacı olanlara göre daha fazla ihmal ve istismara maruz kaldığı saptanmıştır. Üniversite son sınıf öğrencilerinin çocukluk çağı travmalarının alkol ve sigara kullanımları ile pozitif yönde çok zayıf düzeyde ilişkili olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin sigara ile alkol kullanımları arasında da pozitif yönde çok zayıf düzeyde ilişki saptanmıştır. Bu sonuçlar ışığında ihmal ve istismarın başka değişkenler ile de ilişkisinin araştırılabilmesi için yeni çalışmalar planlanması, istismarın tanınmasına ve alkol/maddenin zararlarına yönelik farkındalığı arttırabilmek için öğrenciye, aileye, okul yetkililerine yönelik eğitimlerin düzenlenmesi ve risk oluşturan öğrencilere yönelik psikiyatri hemşiresinin iş birliği içinde girişimlerde bulunması önerilebilir. Arabacıoğlu İ. Aydın Adnan Menderes University Institute of Health Psychiatric Nursing Master Program, Aydın, 2022. Childhood traumas, which affect individuals’ psychopathological development and are considered to be risk factors for mental and physical disorders, posit a social problem with consequences on not only the individual or familial level but also on a societal level. The most common of the adversities caused by childhood traumas is substance and alcohol use disorder. Considering the increase in substance and alcohol use among the adolescent university students who undergo significant changes, this study is designed to investigate the relationship between childhood traumas of senior university students and substance use. Universe of the study consisted of 7030 senior students who were enrolled in Aydın Adnan Menderes University’s some faculties and vocational schools at the main campus during the 2018-2019 academic year. Sample size was calculated using World Health Organization’s Statcalc program utilized for population research. The necessary number of students revealed by the calculation (238) was increased by 40% due to potential data loss, and the study was conducted with a total number of 333 students. Data were collected through Personal Information Form, Childhood Traumas Questionnaire (CTQ), Addiction Profile Index Risk-Screening for Alcohol and Addiction Profile Risk-Screening Index for Substance and Fagerstrom Test for Nicotine Dependence (FTND). Analysis of the relationship between sociodemographic data of the students and parental characteristics and childhood trauma questionnaire scores revealed a higher likelihood of being neglected or abused for students with siblings (one, two or more). Students whose parents are divorced or separated were also found to be more likely to experience neglect and abuse, compared to their peers whose parents are together and either one or both members of the couple are alive. According to student statement, students whose parents act oppressive and indifferent were found to experience more neglect and abuse than their counterparts whose parents’ actions do not correspond to these qualities. Similarly, students with parents demonstrating a democratic approach were subject to less neglect and abuse than students of non-democratic parents. Finally, students whose parents are not overprotective were exposed to more neglect and abuse, compared to their peers whose parents were overprotective. Childhood traumas of senior university students had a weak positive correlation with alcohol use and smoking. The correlation between smoking and alcohol use was also found to be weakly positive. In the light of these findings, the relationship of early childhood neglect and abuse with other variables should be investigated by further studies. Furthermore, education programs targeting students, families, and school authorities should be developed for increasing abuse recognition and awareness of adverse effects of alcohol and substances. Finally, interventions for at-risk students should be conducted in collaboration with psychiatric nurses.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL ONAY……………………………………………………………………......... İ TEŞEKKÜR……………………………………………………………………………... İi İÇİNDEKİLER………………………………………………………………………….. İii SİMGELER ve KISALTMALAR DİZİNİ……………………………………………… Vii TABLOLAR DİZİNİ……………………………………………………………………. Viii ÖZET……………………………………………………………………………………. İx ABSTRACT……………………………………………………………………………... Xi 1. GİRİŞ…………………………………………………………………………………. 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi………………………………………………………... 1 1.2. Araştırma Sorusu…………………………………………………………………… 4 2. GENEL BİLGİLER…………………………………………………………………... 5 2.1. Ergenliğin Tanımı…………………………………………………………………... 5 2.1.1. Ergenliğin Evreleri………………………………………………………………... 5 2.1.1.1. Erken Ergenlik Dönemi (12-14)………………………………………………... 6 2.1.1.2. Orta Ergenlik Dönemi (14-17)………………………………………………….. 6 2.1.1.3. Geç Ergenlik Dönemi (18-20+)………………………………………………… 7 2.1.2. Ergenlerde Değişim………………………………………………………………. 7 2.1.2.1. Ergenlerde Fiziksel ve Cinsel Değişim………………………………………..... 7 2.1.2.2. Ergenlerde Psikososyal ve Bilişsel Değişim……………………………………. 8 2.2. Travmanın Tanımı………………………………………………………………….. 9 2.2.1. Çocukluk Çağı Travmalarının Tanımı……………………………………………. 10 2.2.2. Çocukluk Çağı Travmalarının Tarihçesi………………………………………...... 11 2.2.3. Çocukluk Çağı Travmalarının Yaygınlık ve Sıklığı……………………………… 12 2.2.4. Çocukluk Çağı Travmalarına Neden Olan Risk Faktörleri………………………. 13 2.2.5. Çocukluk Çağı Travmalarının Sınıflaması……………………………………….. 14 2.2.5.1. Fiziksel İstismar………………………………………………………………… 14 2.2.5.2. Cinsel İstismar………………………………………………………………….. 15 2.2.5.3. Duygusal İstismar………………………………………………………………. 16 2.2.5.4. Fiziksel İhmal…………………………………………………………………... 17 2.2.5.5. Duygusal İhmal…………………………………………………………………. 18 2.2.6. Çocukluk Çağı Travmaları ve Psikiyatrik Bozukluklar…………………………... 19 2.3. Madde Bağımlılığının Tanımı………………..…………………………………….. 20 2.3.1. DSM- 5’e Göre Madde Kullanım Bozuklukları Tanı Kriterleri………………….. 21 2.3.2. DSM- 5’e Göre Madde Kullanım Bozukluklarının Sınıflandırılması……………. 22 2.3.2.1. Alkol……………………………………………………………………………. 22 2.3.2.2. Tütün……………………………………………………………………………. 23 2.3.2.3. Kannabis (Esrar)………………………………………………………………... 24 2.3.2.4. Kafein…………………………………………………………………………… 25 2.3.2.5. Hallüsinojenler………………………………………………………………….. 25 2.3.2.6. Sedatifler, Hipnotikler ve Anksiyolotikler……………………………………… 26 2.3.2.7. İnhalanlar……………………………………………………………………….. 26 2.3.2.8. Opiyatlar………………………………………………………………………... 26 2.3.2.9. Stimülanlar……………………………………………........................................ 27 2.3.2.10. Diğer Maddeler………………………………………………………………... 27 2.3.3. Madde Kullanmaya Başlama Nedenleri………………………………………….. 27 2.3.4. Ergenlerde Alkol ve Madde Kullanımı İçin Risk Faktörleri……………………... 28 2.3.5. Çocukluk Çağı Travmaları İle Alkol ve Madde Kullanımı Arasındaki İlişki……. 29 2.3.5.1. Çocukluk Çağı Travmaları İle Alkol ve Madde Kullanımı Arasındaki İlişki Konusunda Ülkemizde ve Dünyada Yapılmış Araştırmalar…………………………….. 32 2.3.6. Çocukluk Çağı Travmaları İle Alkol Madde Kullanımının Önlenmesinde ve Tedavisinde Hemşirenin Rolü…………………………………………………………... 36 3. GEREÇ VE YÖNTEM……………………………………………………………….. 40 3.1. Araştırmanın Tipi…………………………………………………………………… 40 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri…………………………………………. 40 3.3. Araştırmanın Zamanı……………………………………………………………….. 40 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi…………………………………………………. 40 3.5. Araştırmaya Alınma ve Dışlanma Kriterleri………………………………………... 42 3.5.1. Araştırmaya Alınma Kriterleri……………………………………………………. 42 3.5.2. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri………………………………………………... 43 3.6. Veri Toplama Araçları……………………………………………………………… 43 3.6.1. Kişisel Bilgi Formu……………………………………………………………….. 43 3.6.2. Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ)………………………………………. 43 3.6.3. Bağımlılık Profil İndeksi Risk Tarama Alkol ve Madde Ölçeği (BAPİRT Alkol-Madde)…………………………………………………………………………………... 44 3.6.4. Fagerström Nikotin Bağımlılık Testi (FNBT)……………………………………. 45 3.7. Verilerin Toplanması……………………………………………………………….. 45 3.8. Verilerin Değerlendirilmesi………………………………………………………… 46 3.9. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri…………………………………... 46 3.10. Araştırmanın Sınırlılıkları…………………………………………………………. 47 3.11. Araştırmanın Etik Yönü…………………………………………………………… 47 4. BULGULAR………………………………………………………………………….. 48 5. TARTIŞMA…………………………………………………………………………... 73 6. SONUÇLAR VE ÖNERİLER………………………………………………………... 79 KAYNAKLAR………………………………………………………………………….. 81 EKLER…………………………………………………………………………………... 111 Ek 1. Kişisel Bilgi Formu……………………………………………………………….. 111 Ek 2. Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ)………………………………………. 114 Ek 3. BAPİRT Alkol Ölçeği…………………………………………………………….. 117 Ek 4. BAPİRT Madde Ölçeği…………………………………………………………… 118 Ek 5. Fagerström Nikotin Bağımlılık Testi (FNBT) 119 Ek 6. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu……………………………………………... 120 Ek 7. Etik Kurul Kararı………………………………………………………………….. 125 Ek 8. Fakülte, Yüksekokul ve Meslek Yüksekokullarından Alınan Çalışma İzinleri…... 127 Ek 9. Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği Ölçek Kullanım İzni………………………….. 135 Ek 10. BAPİRT Alkol ve Madde Ölçeği Ölçek Kullanım İzni…...…………………….. 136 Ek 11. Fagerström Nikotin Bağımlılık Testi Kullanım İzni…………………………….. 137 BİLİMSEL ETİK BEYANI……………………………………………………………... 138 ÖZGEÇMİŞ……………………………………………………………………………... 139tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectÇocukluk Çağı Travmaları, Ergenlik, Madde Kullanımı, Öğrenci, Üniversite, Adolescence, Childhood Traumas, Student, Substance Use, Universitytr_TR
dc.titleBir Üniversitenin Son Sınıf Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Travmalarının Madde Kullanımları İle İlişkisitr_TR
dc.title.alternativeRelationship Between Childhood Traumas And Substance Use Among the Senior Students of a Universitytr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
İlkay Arabacıoğlu.TEZ. 23.09.2022..pdfYüksek Lisans Tezi2.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.