Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4769
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorArslantaş, Hülya
dc.contributor.authorKandemir, İpek
dc.date.accessioned2022-09-09T05:20:17Z
dc.date.available2022-09-09T05:20:17Z
dc.date.issued2022-09-09
dc.date.submitted2022-06-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4769
dc.description.abstractÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARI, YAŞAM DOYUMU VE DUYGUSAL YEME İLİŞKİSİ Kandemir İ., Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2022 Amaç: Bu araştırma, üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları, yaşam doyumu ve duygusal yeme ilişkisini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini Aydın Adnan Menderes Üniversitesinde okuyan 21889 öğrenci oluşturmaktadır. Örnekleme ise 453 öğrenci alınmıştır. Örnekleme alınacak bireylerin fakültelere göre tabakalaması yapılmıştır. Veriler Sosyodemografik Özelliklere İlişkin Soru Formu, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (CTQ), Yetişkin Yaşam Doyumu Ölçeği (YYDÖ) ve Duygusal Yeme Ölçeği (DYÖ) kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 25.0 (Statistical Package for Social Sciences) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotlar (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, minimum, medyan ve maksimum), Mann Whitney U, ikiden fazla bağımsız grup karşılaştırmalarında normal dağılıma sahip olan ölçümler için Varyans analizi (ANOVA), normal dağılıma sahip olmayanlar için Kruskal Wallis analizi uygulanmıştır. Gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunması durumunda, farkın hangi iki grup arasında farklılık olduğunun tespit edilebilmesi için Bonferroni analizi yapılmıştır. Çalışmada kullanılan ölçümlerin güvenirliği Cronbach Alpha güvenirlik analizi ile test edilmiştir. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır. Bulgular: Araştırmaya alınan üniversite öğrencilerinin demografik özelliklerine göre dağılımları incelendiğinde; %62,72’sinin kadın, %37,3’ünün erkek olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği puan ortalaması 81,75±7,51, Yetişkin Yaşam Doyumu Ölçeği puan ortalaması 75,26±12,45 ve Duygusal Yeme Ölçeği puan ortalaması 21,48±6,21 olarak bulunmuştur. Araştırmamızda Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği puanı ile Yetişkin Yaşam Doyumu ölçeği puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki olduğu (r=0,492, p= 0,000), Yetişkin Yaşam Doyumu Ölçeği puanı ile Duygusal Yeme Ölçeği puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı negatif yönlü düşük düzeyde xii bir ilişki olduğu (r=-0,139, p= 0,003), Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği puanı İle Duygusal Yeme Ölçeği puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı (p>0,05) tespit edilmiştir. Sonuçlar: Araştırmamızın sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları arttıkça yaşam doyumu artmakta, ve yaşam doyumu azaldıkça duygusal yeme davranışı artmaktadır. Ayrıca çocukluk çağı travmaları ile duygusal yeme davranışı arasında bir ilişki yoktur.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY ……………………………………………………………………… i TEŞEKKÜR ……………………………………………………………………………... ii İÇİNDEKİLER …………………………………………………………………………… iii KISALTMALAR DİZİNİ ………………………………………………………………… vii TABLOLAR DİZİNİ ……………………………………………………………………... viii ÖZET ……………………………………………………………………………………… x ABSTRACT ………………………………………………………………………………. xii 1. GİRİŞ ………………………………………………………………………………… 1 2. GENEL BİLGİLER ………………………………………………………………… 4 2.1. Ergenlik …………………………………………………………………………… 4 2.1.1. Ergenlik Dönemleri ……………………………………………………………… 4 2.1.1.1. Erken Ergenlik Dönemi ...………………………………………………………. 5 2.1.1.2. Orta Ergenlik Dönemi…………………………………………………………… 6 2.1.1.3. Geç Ergenlik Dönemi……………………………………………………………. 6 2.2. Çocukluk Çağı Travmaları …………………………………………………………. 7 2.2.1. Fiziksel İstismar…………………………………………………………………….. 8 2.2.2. Duygusal İstismar ………………………………………………………………… 9 2.2.3. Cinsel İstismar …………………………………………………………………… 10 2.2.4. İhmal …………………………………………………………………….……. 12 2.2.4.1. Fiziksel İhmal …………………………………………………………………… 12 2.2.4.2. Duygusal İhmal …………………………………………………………………. 13 2.2.5.Türkiye’de ve Dünyada Ergenlikte Çocukluk Çağı Travmaları …………………… 14 2.2.6.Çocukluk Çağı Travmaları İçin Risk Faktörleri …………………………………… 16 2.3.Yaşam Doyumu ……………………………………………………………………… 17 iv 2.3.1.Yaşam Doyumunun Tanımı ……………………………………………………….. 17 2.3.2.Yaşam Doyumu İle İlgili Genel Bilgiler …………………………………………… 18 2.3.3.Yaşam Doyumunu Etkileyen Faktörler Nelerdir? ....................................................... 19 2.3.4. Yaşam Doyumu İle İlgili Yapılan Araştırmalar ………………………………….... 20 2.4.Duygusal Yeme ………………………………………………………………………. 21 2.4.1.Yeme Nedir? .............................................................................................................. 21 2.4.2.Yeme Bozukluğu Nedir? ............................................................................................ 22 2.4.3.Yeme Bozukluğuna Neden Olan Faktörler Nelerdir?................................................. 22 2.4.4.Yeme Bozuklukları ………………………………………………………………… 23 2.4.5. Duygusal Yeme …………………………………………………………………… 23 2.4.5.1.Tanım ……………………………………………………………………………. 23 2.4.5.2.Duygusal Yeme İle İlişkili Faktörler …………………………………………….. 25 2.5. Çocukluk Çağı Travmaları, Yaşam Doyumu ve Duygusal Yeme İlişkisi ile İlgili Yapılan Araştırmalar ……………………………………………………………………………… 27 2.6. Çocukluk Çağı Travmaları, Yaşam Doyumu ve Duygusal Yemede Hemşirenin Sorumlulukları …………………………………………………………………………… 28 3. GEREÇ VE YÖNTEM ………………………………………………………………… 30 3.1. Araştırmanın Şekli ……………………………………………………………………. 30 3.2.Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri …………………………………………… 30 3.3.Araştırmanın Zamanı …………………………………………………………………. 30 3.4.Araştırmanın Evreni ve Örneklemi …………………………………………………….. 30 3.5.Araştırmaya Alınma ve Dışlanma Kriterleri …………………………………………… 31 3.5.1. Araştırmaya Alınma Kriterleri ………………………………………………………. 31 3.5.2. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri …………………………………………………… 31 3.6. Veri Toplama Araçları ……………………………………………………………….. 31 3.6.1. Sosyodemografik Özelliklere İlişkin Soru Formu …………………………………… 31 3.6.2. Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (CTQ) ………………………………..………… 31 v 3.6.3. Yetişkin Yaşam Doyumu Ölçeği ……………………………………………………. 32 3.6.4.Duygusal Yeme Ölçeği …………………………………………………………….. 33 3.7.Verilerin Toplanması ………………………………………………………………… 33 3.8.İstatistiksel Değerlendirme …………………………………………………………… 33 3.9. Araştırmanın Sınırlılıkları …………………………………………………………… 34 3.10. Araştırmanın Etik Yönü ……………………………………………………………. 34 4. BULGULAR ……………………………………………………………………………. 35 5. TARTIŞMA ……………………………………………………………………………. 77 5.1. Öğrencilerin cinsiyetlerine göre ölçek ve alt boyutlarından aldıkları puan ortalamalarının tartışılması ………………………………………………………………………………… 77 5.2. Öğrencilerin başarılarını algılama düzeylerine göre ölçek ve alt boyutlarından aldıkları puan ortalamalarının tartışılması …………………………………………………………. 78 5.3. Öğrencilerin anne-baba eğitim düzeylerine göre ölçek ve alt boyutlarından aldıkları puan ortalamalarının tartışılması ……………………………………………………………… 79 5.4. Öğrencilerin en uzun süre ikamet ettikleri yere göre ölçek ve alt boyutlarından aldıkları puan ortalamalarının karşılaştırması tartışılması .……………………….……………… 80 5.5. Öğrencilerin gelir düzeylerine göre ölçek ve alt boyutlarından aldıkları puan ortalamalarının tartışılması …………………………………………………….………….. 81 5.6. Öğrencilerin hâlihazırda/önceden psikiyatrik tanıları olmasına göre ölçek ve alt boyutlarından aldıkları puan ortalamalarının tartışılması ………………………………… 82 5.7. Öğrencilerin sigara ve madde kullanımlarına göre ölçek ve alt boyutlarından aldıkları puan ortalamalarının tartışılması …………………………………………………………. 83 5.8. Ölçek ve alt boyutlarının korelasyon analizi sonuçlarına göre tartışılması ………….. 85 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ………………………………………………………………. 87 6.1. Sonuçlar ……………………………………………………………………………… 87 6.2. Öneriler ………………………………………………………………………………. 88 7. KAYNAKLAR …………………………………………………………………………. 90 EKLER ……………………………………………………………………………………. 105 EK 1. Sosyodemografik Özelliklere İlişkin Soru Formu ………………………………….107 EK 2. Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği …………………………………………………. 109 EK 3. Yetişkin Yaşam Doyumu Ölçeği …………………………………………………… 111 EK 4. Duygusal Yeme Ölçeği …………………………………………………………….. 113 EK 5. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu Onayı …………………………………………………………… 114 BİLİMSEL ETİK BEYANI ………………………………………………………………. 115 ÖZGEÇMİŞ ………………………………………………………………………………. 116tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectÇocukluk Çağı Travmaları, Duygusal Yeme, Ergenlik, Yaşam Doyumutr_TR
dc.titleÜniversite Öğrencilerinde Çocukluk Çağı Travmaları, Yaşam Doyumu ve Duygusal Yeme İlişkisitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
İpek Kandemir Yüksek Lisans Tezi (4).pdf2.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.