Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4745
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGezer, Nurdan-
dc.contributor.advisorSinecen, Mahmut-
dc.contributor.authorÖztürk, Mehmet Halil-
dc.date.accessioned2022-08-18T05:21:13Z-
dc.date.available2022-08-18T05:21:13Z-
dc.date.issued2022-
dc.date.submitted2022-07-27-
dc.identifier.citationÖztürk, M.H. (2022). Hemşirelikte Simülasyon Eğitimi İçin Göz Takip Cihazının Geliştirilmesi Ve Etkinliğinin İncelenmesi: Çift Kör Randomize Kontrollü Bir Çalışma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü: Aydın.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4745-
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırmanın amacı; hemşirelikte simülasyon eğitimi için göz takip cihazının geliştirilmesi ve yara pansumanı simülasyon senaryosunda göz takip cihazının etkinliğinin incelenmesidir. Bu araştırma, çift kör randomize kontrollü deneysel bir çalışma olup son test kontrol gruplu desen kullanıldı. Gereç ve Yöntem: Araştırma, 01/04/2020-27/07/2022 tarihleri arasında bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümü öğrencileri ile birlikte yürütüldü. Araştırma iki aşamadan oluştu. Birinci aşamada göz takip cihazının geliştirilmesi, simülasyon senaryosunun hazırlanması ve pilot çalışmanın uygulanması yapıldı. İkinci aşamada geliştirilen göz takip cihazının etkinliğini incelemek için ana uygulama yapıldı. Pilot çalışmada ve ana uygulamada örneklem büyüklüğü G-power ile hesaplandı. Hesaplamada benzer bir çalışmanın verilerinden yararlanıldı ve hesaplama sonucuna göre Pilot çalışmada örneklem 6 öğrenci, ana uygulamaya 30 öğrenci dahil edildi. Araştırmanın ana uygulaması14 çalışma ve 14 kontrol grubunda öğrenci olmak üzere 28 öğrenci ile tamamlandı. Pilot ve ana uygulama öncesi tüm öğrencilere yara bakımı konusunda yüz yüze bir eğitim verildi. Daha sonra hemşirelik bölümü laboratuvarında standardize bir hasta kullanılarak ve tüm öğrencilere göz takip cihazı takılarak yara pansumanı simülasyon uygulaması yaptırıldı. Tüm uygulamalar bittikten sonra araştırma grubu dışından bir araştırmacıya randomizasyon yaptırıldı ve öğrenciler iki gruba ayrıldı. Çalışma grubuna göz takip cihazı analizleri ile bireysel pansuman kontrol listesi, kontrol grubuna ise video geri bildirim ile bireysel pansuman kontrol listesi paylaşıldı. Daha sonra her iki gruba kişisel bilgi formu, Simülasyon Tasarım Ölçeği ile Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği doldurtuldu. Araştırmada nicel verilerinin istatistiksel analizi için SPSS programı kullanıldı ve Sayı, yüzde, ortalama, Mann Whitney U, Ki kare, Kruskal Wallis ve Spearman’s korelasyon analizleri kullanıldı. Tüm analizlerde anlamlılık düzeyi p= 0,05 olarak alındı. Göz takip cihazına kaydedilen verilerin analizi için geliştirilen yazılım programı kullanıldı. Bu yazılım odak noktalar arasında lineer bir bağlantı kurarak gözün baktığı noktalarda sıcaklık haritası oluşturdu. Veriler öğrencilerin odak noktasını dikkate alarak görsel tekrar oynatma için video olarak bilgisayara yüklendi. Bulgular: Çalışma ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerinin Simülasyon Tasarım Ölçeği En İyi Tasarım Ögeleri bölümü toplam puan ortalamaları sırasıyla 4,49±0,33; 4,45±0,27 (p>0.05), Simülasyon Tasarım Ölçeği Öğrenci İçin Önemi bölümü toplam puan ortalamaları ise sırasıyla 4,50±0,30; 4,61±0,28 (p>0.05) olarak bulundu. Çalışma ve kontrol grubu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı görüldü. Kontrol grubunda yer alan öğrencilerin, gruplara göre Simülasyon Tasarımı Ölçeği Öğrenci İçin Önemi bölümü destek alt boyutu puan ortalamasının istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği saptandı (p<0.05). Çalışma ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerinin Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği toplam puan ortalamaları sırasıyla 4,55±0,34; 4,53±0,30 (p>0.05) olarak bulundu. Çalışma ve kontrol grubu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı görüldü. Her iki grubun ölçekler arası korelasyon analizi sonuçları incelendiğinde, Simülasyon Tasarım En İyi Tasarım Ögeleri İle Şimdiki Öğrenme İle İlgili Memnuniyet arasında istatistiksel olarak anlamlı,pozitif yönlü ve güçlü düzeyde (r=0,770, p<0,05) bir ilişkinin olduğu saptandı. Simülasyon Tasarım Öğrenci İçin Önemi İle Şimdiki Öğrenme ile ilgili memnuniyet arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönlü ve orta düzeyde (r=0,564, p<0,05) bir ilişkinin olduğu saptandı. Çalışma grubundaki öğrencilerin, sıcaklık haritası analizlerinin bağımsız araştırmacılar tarafından işaretlenen pansuman uygulama kontrol listeleri ile simülasyon sırasında uygulanan pansuman uygulama kontrol listesinin karşılaştırılması sonucunda, 1. ve 2. bağımsız araştırmacı (sıcaklık analizi), göz takip cihazında mikrofon olmaması nedeniyle ses duyamadıkları için bazı basamakları hatalı/eksik olarak işaretlediklerini belirttiler. “Hastaya işlemi açıklama ve izin isteme”, “Hastanın gizliliğini koruma”, “Pansuman değişiminin sıklığı ve zamanı hakkında bilgi verme” pansuman uygulama basamakları sonuçlarının 3. bağımsız araştırmacı (simülasyon sırası) ile anlamlılık düzeylerinin farklı olduğu saptandı (p<0,05). Sonuç: Bu sonuçlara göre; göz takip cihazı ile yapılan simülasyon yöntemi ve video geri bildirim yöntemi arasında fark bulunmadığı sonucuna ulaşıldı. Her iki yöntemin benzer etki ve etkinliğe sahip olduğu saptandı.tr_TR
dc.description.sponsorshipBu tez Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından HF-21005 proje numarası ile desteklenmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY TEŞEKKÜR İÇİNDEKİLER SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ ŞEKİLLER DİZİNİ RESİMLER DİZİNİ TABLOLAR DİZİNİ ÖZET ABSTRACT 1. GİRİŞ 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1.2. Araştırmanın Amacı 1.3. Çalışmanın Hipotezleri 1.4. Araştırma Soruları 2. GENEL BİLGİLER 2.1. Simülasyon 2.1.1. Simülasyon Terimi 2.1.2. Simülasyon Türleri 2.1.3. Hemşirelik Eğitiminde Simülasyonun Kullanımı 2.1.4. Simülasyon Kullanımının Avantajları Ve Dezavantajları 2.1.4.1. Simülasyon Kullanımının Avantajları 2.1.4.2. Simülasyon Kullanımının Dezavantajları 2.2. Göz Takip Cihazı 2.2.1. Göz Takip Cihazı İle İlgili Yapılmış Çalışmalar 3. GEREÇ VE YÖNTEM 3.1. Araştırmanın Tipi 3.2. Araştırma Yapıldığı Zaman 3.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer 3.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 3.5. Veri Toplama Araçları 3.5.1. Kişisel Bilgi Formu 3.5.2. Simülasyon Tasarım Ölçeği 3.5.3. Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği 3.6. Çalışma Aşamaları 3.6.1. Birinci Aşama 3.6.1.1. Göz Takip Cihazının Geliştirilmesi 3.6.1.2.Simülasyon Senaryosunun Hazırlanması 3.6.1.3.Pilot Çalışması Yapılması 3.6.2. İkinci Aşama 3.6.2.1. Geliştirilen Göz Takip Cihazının Etkinliğini İnceleme 3.7. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri 3.8. Araştırmanın Etik Yönü 3.9. Verilerin Değerlendirilmesi 3.10. Araştırmanın Sınırlılıkları 4. BULGULAR 4.1. Pilot Çalışma Bulguları 4.1.1. Pilot Çalışmadaki Öğrencilerin Tanımlayıcı Özelliklerine Göre Dağılımı 4.1.2. Pilot Çalışmadaki Öğrencilerin Pansuman Uygulama Kontrol Listesine Göre Sonuçlarının Dağılımı 4.1.3. Pilot Çalışmadaki Öğrencilerin Simülasyon Tasarım Ölçeği Puan Ortalamalarının Dağılımı 4.1.4. Pilot Çalışmadaki Öğrencilerin Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeğinin Puan Ortalamalarının Dağılımı 4.1.5. Pilot Uygulama Çözümleme Oturumu Sonrası Uygulamaya İlişkin İfadeleri 4.2. Ana Uygulama Çalışma Bulguları 4.2.1. Ana Uygulamadaki Öğrencilerin Tanıtıcı Özelliklerine Göre Dağılımı 4.2.2. Ana Uygulamadaki Öğrencilerin Gruplara Göre Tanıtıcı Özelliklerinin Karşılaştırılması 4.2.3. Ana Uygulamadaki Öğrencilerin Gruplara Göre Pansuman Uygulama Kontrol Listesi Sonuçlarının Karşılaştırılması 4.2.4. Ana Uygulamadaki Öğrencilerin Gruplara Göre Simülasyon Tasarım Ölçeği Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması 4.2.5. Ana Uygulamadaki Öğrencilerin Gruplara Göre Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması 4.2.6. Çalışma ve Kontrol Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Simülasyon Tasarım Ölçeği Toplam Puan Ortalamaları İle Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği Toplam Puan Ortalamaları Arasındaki İlişki 4.2.7. Çalışma Grubundaki Öğrencilerin Sıcaklık Haritası Analizlerinin Bağımsız Araştırmacılar Tarafından Pansuman Uygulama Kontrol Listesi İle Karşılaştırılması 4.2.8. Çalışma Grubundaki Öğrencilerin, Sıcaklık Haritası Analizlerinin Bağımsız Araştırmacılar Tarafından İşaretlenen Pansuman Uygulama Kontrol Listeleri İle Simülasyon Sırasında Uygulanan Pansuman Uygulama Kontrol Listesinin Karşılaştırılması 4.2.9. Ana Uygulama Çözümleme Oturumu Sonrası Uygulamaya İlişkin İfadeleri 4.2.9.1. Çalışma Grubu Çözümleme Oturumu Sonrası Uygulamaya İlişkin İfadeler 4.2.9.2. Çalışma Grubu Çözümleme Oturumu Sonrası Uygulamaya İlişkin İfadelerin Sonuçları 4.2.9.3. Kontrol Grubu Çözümleme Oturumu Sonrası Uygulamaya İlişkin İfadeler 4.2.9.4. Kontrol Grubu Çözümleme Oturumu Sonrası Uygulamaya İlişkin İfadelerin Sonuçları 5. TARTIŞMA 5.1. Çalışma Ve Kontrol Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Simülasyon Tasarım Ölçeği En İyi Tasarım Ögeleri Bölümünün Toplam Puan Ortalamalarının Tartışması 5.2. Çalışma ve Kontrol Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Simülasyon Tasarım Ölçeği Öğrenci İçin Önemi Bölümünün Toplam Puan Ortalamalarının Tartışması 5.3. Çalışma ve Kontrol Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği Toplam Puan Ortalamalarının Tartışması 5.4. Göz Takip Cihazı İle İlişkili Bulguların Tartışması 5.5. Çalışma ve Kontrol Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Simülasyon Tasarım Ölçeği Toplam Puan Ortalamaları İle Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği Toplam Puan Ortalamaları Arasındaki İlişkinin Tartışması 5.6. Bağımsız Araştırmacıların İşaretlediği Pansuman Uygulama Kontrol Listelerinin Tartışması SONUÇ VE ÖNERİLER KAYNAKLAR EKLER EK 1. Kurum İzni Ek 2. Kişisel Bilgi Formu Ek 3. Simülasyon Tasarım Ölçeği Ek 4. Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti Ve Özgüven Ölçeği Ek 5. Ölçek İzinleri Ek 6. Simülasyon Şablonu Ek 7. Gizlilik Sözleşmesi Ek 8. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu Ek 9. Kontrol Listesi Ek 10. Etik Kurul İzni Ek 11. Clinicaltrials Çalışma Kaydı Ek 12. Benzerlik Raporu BİLİMSEL ETİK BEYANI ÖZ GEÇMİŞtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectGöz, Hemşirelik, Simülasyon Eğitimi, Takip, Video kayıt.tr_TR
dc.subjectEye, Nursing, Simulation Training, Track, Video Recording.tr_TR
dc.titleHemşirelikte Simülasyon Eğitimi İçin Göz Takip Cihazının Geliştirilmesi Ve Etkinliğinin İncelenmesi: Çift Kör Randomize Kontrollü Bir Çalışmatr_TR
dc.title.alternativeDevelopment Of An Eye Tracker For Simulation Education In Nursing And Investigation Of Its Efficiency: A Double Blind Randomized Controlled Studytr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.authorID301699tr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tez pdf.pdfMehmet Halil Öztürk Doktora Tez Dosyası3.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.