Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/473
Title: İlkokul müdürlerinin ders denetimleri ile ilgili öğretmen görüşleri
Other Titles: The view of teachers' about primary school principals' classroom supervision
Authors: Sarpkaya, Pınar Yengin
Fırıncıoğulları, Esra
Keywords: Okul Müdürü
Ders Denetimi
Kliniksel Denetim
Öğretmen Görüşü

İlkokul
Primary School Principal
Classroom Supervision
Clinical Supervision
Teacher Views
Issue Date: 1-Jan-2014
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi
Abstract: Bu araştırma, ilkokul müdürlerinin ders denetimleri ile ilgili öğretmen görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2012-2013 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Şişli ilçesindeki 18 ilkokuldaki 396 öğretmen oluşturmaktadır. Evren ulaşılabilir olduğundan örneklem alma yoluna gidilmemiştir. Araştırmanın örneklemini 266 öğretmen oluşturmuştur. Ölçek, araştırmacı tarafından Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Denetim Başkanlığınca hazırlanan "Öğretmen Değerlendirme Formu"ndaki maddelerden yararlanılarak oluşturulmuştur. Veri toplama aracının Cronbach-alpha ve Sperman-Brown iki yarı test güvenirlik analizi yapılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 20.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, t-testi, tek yönlü varyans analizi teknikleri kullanılmıştır. Katılımcıların görüşleri arasında anlamlı farklılık olup olmadığı .05 seviyesinde test edilmiştir. Araştırmanın sonuçları aşağıda verilmiştir: • İlkokul müdürlerinin ders denetimleri ile ilgili öğretmen görüşleri ölçeğinin alt boyutlarına ilişkin öğretmen görüşleri üç boyutta da "olumlu" düzeydedir. • Öğretmenlerin görüşleri arasında üç boyutta da meslekteki toplam hizmet yıllarına göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. • Öğretmenlerin görüşleri arasında üç boyutta da cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. • Öğretmenlerin görüşleri arasında üç boyutta da en son mezun oldukları eğitim kurumuna göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. • İlkokul müdürlerinin branşlarına göre öğretmen görüşleri arasında "planlama" boyutunda anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. İlkokul müdürlerinin branşlarına göre öğretmen görüşleri arasında "sınıf yönetimi ve iletişimi", "sınıf içi etkinlikler ve öğrenciyi yönlendirme" boyutlarında anlamlı farklılık bulunmuştur. • Okul müdürlerinin ders denetimleri için bir dönemde ayırdıkları süreye göre, denetledikleri öğretmenlerin görüşleri arasında üç boyutta da anlamlı bir farklılık bulunmuştur. • Öğretmenlerin ders denetimlerinden beklentileri önem sırasına göre; "rehberlik, dönüt, materyal eksiklerinin tamamlanması, mesleki eksiklerin belirlenmesi, ödül-takdir ve eğitimin niteliğinin artması" olarak sıralanmıştır. The aim of this research is to define teachers' views about the classroom supervisions of primary school principals. The population of the research, consists of 396 primary school teachers working at 18 primary school in İstanbul, Şişli in the academic year of 2012-2013. Since the population was reachable, any sampling method was not preffered. The research sample consisted of 266 teachers. The scales were developed by the researcher based on the "Teacher Auditing Form" of Guidance and Supervision Presidencyof Ministry of Education of Turkey. It has been done reliability analyzes that are named as Cronbach-alpha and Sperman-Brown two item scale. It has been used SPSS 20.0 for analyze the data. The data has been analyzed by using the techniques such as frequency, percentage, mean, standart deviation, the t-test, the one-way variance analysis. Whether there was a significant difference between the views of the participants was tested at .05 level. The results of this research are given below: • Teachers' view was "positive" in three sub-dimension of The Teachers' Views About The Primary School Principals' Classroom Supervision Scale. • No significant difference has been found in three factor of the scale among the teachers' views on the total years of the service in the proffession. • No significant difference has been found among teachers' views in three factors according to the gender. • No significant difference has been found among teachers' views in three factors according to the schools that the teachers graduated from. • No significant difference has been found among teachers' views in planning according to branches of primary school principals. A significant relation has been found out among teachers' views in classroom management and communication, classroom activities and student orientation dimension. • A significant relation has been found among teachers' views in three factors according to the time alloted for the classroom supervision of the school principals. • The teachers' expectations from the classroom supervision was respectively, guidance, feedback, completion of missing material, the determination of proffesional missing, reward-appreciation, and increase the quality of education.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=49621561&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/473
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10027893.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.