Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4727
Title: Çocukluk Çağı Travmalarının Kuşaklararası Döngüsünün Duygu Düzenleme Becerileri, Ebeveyn Zihinselleştirmesi, Ebeveynlik Stilleri ve Çocuk Davranışları Açısından İncelenmesi
Other Titles: An Examination Of The Intergenerational Cycle Of Childhood Trauma Experiences In The Context Of The Emotion Regulation Skills, Parental Mentalization, Parenting Styles And Child Behaviors
Authors: Şafak Öztürk, Cennet
Karadeniz Sarısakal, Büşra
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı
Keywords: Çocukluk Çağı Travma Yaşantıları, Duygu Düzenleme, Ebeveynlik, Kuşaklararası Travma, Zihinselleştirme.
Issue Date: 10-Aug-2022
Abstract: Amaç: Bu çalışmada çocukluk çağı travma yaşantılarının kuşaklararası döngüsünün duygu düzenleme güçlükleri, ebeveynin zihinselleştirmesi, ebeveynlik stilleri ve çocuk davranışı açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: 6 Kasım 2021 ve 23 Mart 2022 tarihleri arasında çevrimiçi ortamda Google Surveys üzerinden gerçekleştirilen araştırmaya 4-17 yaş arasında çocuğu olan 225 kişi katılmıştır. Veriler, Sosyodemografik Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, Duygu Düzenlemede Güçlükler Ölçeği, Ebeveyn İçsel Düşünme İşlevselliği Ölçeği, Çok Boyutlu Ebeveynlik Stilleri Değerlendirme Ölçeği ve Güçler ve Güçlükler Anketi ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson korelasyon analizi, Çok Değişkenli Varyans Analizi (MANOVA), hiyerarşik regresyon ve aracılık analizi kullanılmıştır. Bulgular: Korelasyon analizi sonuçları araştırmanın değişkenlerinin birbiriyle anlamlı ilişkileri olduğunu göstermiştir. Değişkenler cinsiyet ve medeni duruma göre farklılaşmamış; eğitim durumu, sosyoekonomik düzey, tedavi gerektiren ruhsal bir sorunun olup olmaması, maruz kalınan ihmal ve istismar türlerine göre farklılaşmıştır. Regresyon analizi sonuçları, çocukluk çağı travmatik yaşantıları, duygu düzenlemede güçlükler, zihinselleştirme öncesi puanlar, zihinsel durumların keskinliği, ve olumlu ve olumsuz ebeveynlik puanlarının çocuğun güçlük puanındaki varyansın %42’sini açıkladığını göstermiştir. Aracılık analizi sonuçlarına göre, ebeveynin çocukluk çağı travma yaşantılar ile çocuklarının güçlük puanları ilişkisinde, duygu düzenlemede güçlükler, zihinselleştirme öncesi düzeyi ve olumsuz ebeveynlik uygulamalarının tam aracı rol oynadığı saptanmıştır. Sonuç: Araştırmanın sonuçları, çocukluk çağı travma yaşantılarının kuşaklararası aktarımında duygu düzenleme güçlükleri, zihinselleştirme kapasitesi ve olumsuz ebeveynlik uygulamalarının rol oynadığını göstermektedir.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4727
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BÜŞRA KARADENİZ SARISAKAL_YL_TEZ.pdfBüşra Karadeniz Sarısakal Yüksek Lisans Tez Dosyası1.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.