Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4724
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKaraman, Ayşe Demet-
dc.contributor.authorBaydal Küçüközdemir, Hatice Ezgi-
dc.date.accessioned2022-08-08T12:36:39Z-
dc.date.available2022-08-08T12:36:39Z-
dc.date.issued2022-
dc.date.submitted2022-06-17-
dc.identifier.citationBaydal, Küçüközdemir, H. E. (2022). Diyetetik Öğrencileri ve Akademisyenlerinde Medyanın Beslenme Alışkanlıkları, Besin Seçimi ve Tüketimi Üzerine Etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü: Aydın.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4724-
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırma Türkiye ve Polonya’daki diyetetik öğrencilerinin ve akademisyenlerinin medya/sosyal medya kullanımlarının beslenme alışkanlıkları, besin seçimi ve tüketimine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, Ocak-Mart 2021 tarihleri arasında, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü ile Siedlce Doğa Bilimleri ve Beşeri Bilimler Üniversitesi Diyetetik ve Gıda Değerlendirme Bölümü’nde okuyan öğrenciler ve bu bölümde eğitim veren kadrolu akademisyenlerin katılımıyla toplamda 338 birey ile gerçekleştirilmiştir. Analitik türde bir olgu kontrol çalışmasıdır. Literatür taranarak oluşturulan anket katılımcılara Google üzerinden ulaştırılmıştır. P<0,05 düzeyindeki değerler istatistiksel olarak önemli kabul edilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin %96,9’u, akademisyenlerin tamamı medya/sosyal medyayı kullanmaktadır. Öğrencilerin beslenme konusunda internet (%86,88), bilimsel dergi (%62,19), kitap (%61,56), Instagram (%56,56), YouTube (%42,50)’tan; akademisyenler bilimsel dergi (%88,89), internet (%66,67) ve kitaptan (%55,56) bilgi edinmektedir. En fazla takip edilen hesap türleri diyetisyenler, doktorlar ve besin içerikleri paylaşan hesaplardır. Öğrencilerin %39,7’si beslenme alışkanlıklarının, %35,3’ü besin seçiminin, %37,8’i besin tüketiminin medya/sosyal medyadan etkilenmesi konusunda çekimserdir. Polonyalı öğrencilerin beslenme alışkanlıkları ve besin seçimi medya/sosyal medyadaki beslenme ile ilgili paylaşımlardan daha fazla etkilenmektedir (p<0,01). Türk akademisyenlerin %40’ı medya ve sosyal medyanın beslenme alışkanlıklarını, besin seçimini ve besin tüketimini etkilediğini düşünürken Polonyalı akademisyenler bu konularda daha çok çekimserdir veya etkilemediğini düşünmektedir. Katılımcılar beslenme konusunda en etkili medya/sosyal medya mecrası olarak bilimsel dergi, kitabı; en etkili hesap türü olarak diyetisyenleri bildirmiştir. Medya/sosyal medya kullanan ve kullanmayan öğrencilerin öğün atlama durumları, atlanan öğünler, bir günde tükettikleri öğün sayısı açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Medya/sosyal medya kullanan öğrencilerin kefir, yumurta, tahıllı ekmekler, bitki çaylarının tüketim sıklıkları daha fazla; beyaz ekmek tüketim sıklıkları daha az bulunmuştur. Sonuç: Bu çalışmada Polonyalı öğrencilerin Türk öğrencilere göre; Türk akademisyenlerin Polonyalı akademisyenlere göre beslenme alışkanlıklarının, besin seçim ve tüketiminin medyadan daha fazla etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY …………...………………………..………………….………... i TEŞEKKÜR …………………………………………………………….…………… ii İÇİNDEKİLER ..…………………………………………….………...……….……. iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….…………….… vii ŞEKİLLER DİZİNİ ….………….…………………………...……………….……… viii RESİMLER DİZİNİ ….………….…………………………...……………………… ix TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...…………………….. x ÖZET ………………………………………………………………………………… xviii ABSTRACT ………………………………………………………………….……… xx 1. GİRİŞ …………………….…………………...………………………….……….. 1 1.1. Araştırmanın Amacı……………………………………………………………… 2 1.2. Araştırmanın Hipotezleri………………………………………………………….. 3 2. GENEL BİLGİLER ……………………..…………………………………....…... 4 2.1. İletişim…………………….…………………...………………………….……... 4 2.2. Medya (Kitle İletişim Araçları) …………………….…………………...……….. 7 2.2.1. Televizyon………………………………………………………………………. 7 2.2.2. Radyo…………………….…………………...…………………….……….….. 8 2.2.3. Gazete………………….…………………...…………………………….…..…. 9 2.2.4. Dergi…………………….…………………...……………………….………... 11 2.2.5. Bilimsel Dergi…………………….…………………...………………….……. 12 2.2.6. Kitap…………………….…………………...………………………..………... 13 2.2.7.İnternet…………………….…………………...……………………...…………. 13 2.3. Sosyal Medya…………………….…………………...…………………………... 14 2.3.1. Facebook…………………….…………………...……………………….……... 19 2.3.2. Instagram…………………….…………………...……………………….…….. 21 2.3.3. Twitter…………………….…………………...……………………….……….. 24 2.3.4. YouTube…………………….…………………...……………………….……... 25 2.3.5. LinkedIn…………………….…………………...……………………….……... 27 2.3.6. Pinterest…………………….…………………...……………………….……… 28 2.3.7.Tumblr…………………….…………………...……………………….……...... 29 2.4. Beslenme…………………….…………………...…………………………...…... 30 2.4.1. Türkiye’de Beslenme…………………….…………………...…………………. 31 2.4.2. Polonya’da Beslenme…………………….…………………...………………… 33 2.5. Medya, Sosyal Medya ve Beslenme…………………….…………………........... 34 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...……………………………………….…………....... 36 3.1. Araştırmanın Türü…………………….…………………...………………............ 36 3.2. Araştırmanın Yeri…………………….…………………...………………............. 36 3.3. Araştırmanın Zamanı…………………….…………………...………..…........... 36 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklem Seçimi…………………….………………….. 37 3.5. Araştırmaya Alınma ve Araştırmadan Dışlanma Kriterleri…………………..….. 38 3.5.1. Araştırmaya Alınma Kriterleri…………………….………………...………….. 38 3.5.2. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri…………………….………………............... 39 3.6. Bağımlı ve Bağımsız Değişkenler…………………….…………………............... 39 3.6.1. Bağımlı Değişken…………………….…………………...…………….............. 40 3.6.2. Bağımsız Değişken…………………….…………………...………………........ 40 3.7. Araştırmanın Etik Yönü…………………….…………………...………………... 40 3.8. Veri Toplama Araçları…………………….…………………...……………......... 41 3.9. Verilerin Toplanması…………………….……………………………….............. 41 3.10. Verilerin Değerlendirilmesi ve İstatistik Yöntemler…………………….……..... 41 3.11. Araştırmanın Sınırlılıkları…………………….…………………...……….......... 42 4. BULGULAR ……………………………………………………………….…......... 44 4.1. Katılımcılara İlişkin Bilgiler…………………….…………………...………........ 44 4.1.1. Öğrencilere İlişkin Bilgiler…………………….…………………...…………... 45 4.1.2. Akademisyenlere İlişkin Bilgiler…………………….…………………...…….. 46 4.2. Beslenme Alışkanlıkları, Besin Seçimi ve Tüketimine İlişkin Bilgiler…………. 47 4.2.1. Öğrencilerin Beslenme Alışkanlıkları, Besin Seçimi ve Tüketimine İlişkin Bilgiler…………………….…………………...………………...………..………….... 47 4.2.1.1. Türk Öğrencilerin Besin Tüketimler Sıklıkları Arasındaki Korelasyon……………………………………………………………………………... 61 4.2.1.2. Polonyalı Öğrencilerin Besin Tüketimler Sıklıkları Arasındaki Korelasyon…. 68 4.2.2. Akademisyenlerin Beslenme Alışkanlıkları, Besin Seçimi ve Tüketimine İlişkin Bilgiler…………………….…………...………………...…………..………..... 75 4.3. Medya ve Sosyal Medya Kullanımı…………………….…………………...…… 87 4.3.1. Öğrencilerin Medya ve Sosyal Medya Kullanımı…………………….………… 88 4.3.2. Akademisyenlerin Medya ve Sosyal Medya Kullanımı ………………………... 100 4.4. Medya ve Sosyal Medya Kullanımının Beslenmeye Etkisi……………………… 111 4.4.1. Öğrencilerin Medya ve Sosyal Medya Kullanımının Beslenmeye Etkisi……… 111 4.4.1.1. Öğrencilerin Medya ve Sosyal Medya Kullanım Sıklığının Besin Tüketimine İlişkisi…………………….…………………...………………...……........................... 125 4.4.1.1.1. Türk Öğrencilerin Medya/Sosyal Medya Kullanım Sıklığı ve Besin Tüketim İlişkisinin Belirlenmesi…………………….…………………..……..……… 125 4.4.1.1.2. Türk Öğrencilerin Medya/Sosyal Medyada Beslenme Konusunda Paylaşım Yapan Hesaplardan Etkilenme Durumu ve Besin Tüketim İlişkisinin Belirlenmesi..... 131 4.4.1.1.3. Polonyalı Öğrencilerin Medya/Sosyal Medya Kullanım Sıklığı ve Besin Tüketim İlişkisinin Belirlenmesi…………………….…………………...……...…….. 137 4.4.1.1.4. Polonyalı Öğrencilerin Medya/Sosyal Medyada Beslenme Konusunda Paylaşım Yapan Hesaplardan Etkilenme Durumu ve Besin Tüketim İlişkisinin Belirlenmesi…………………….…………………...………………...……………….. 142 4.4.1.2. Öğrencilerin Medya, Sosyal Medya Kullanımının Beslenme Alışkanlıklarına Yansıması…………………….…………………...………………...……..…………... 147 4.4.2. Akademisyenlerin Medya ve Sosyal Medya Kullanımının Beslenmeye Etkisi... 153 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………...…...... 165 5.1. Katılımcılara İlişkin Bilgiler…………………….………………………………… 165 5.2. Beslenme Alışkanlıkları, Besin Seçimi ve Tüketimine İlişkin Bilgiler………….. 166 5.2.1. Öğrencilerin Beslenme Alışkanlıkları, Besin Seçimi ve Tüketimine İlişkin Bilgiler.………………….…………………...………………...…………..…………... 166 5.2.2.Akademisyenlerin Beslenme Alışkanlıkları, Besin Seçimi ve Tüketimine İlişkin Bilgiler…………….…………………...………………...……………….....…………. 183 5.3. Medya ve Sosyal Medya Kullanımı…………………….………………………… 195 5.3.1. Öğrencilerin Medya ve Sosyal Medya Kullanımı…………………….………… 195 5.3.2. Akademisyenlerin Medya ve Sosyal Medya Kullanımı………………………… 203 5.4. Medya ve Sosyal Medya Kullanımının Beslenmeye Etkisi………..…………..… 209 5.4.1. Öğrencilerin Medya ve Sosyal Medya Kullanımının Beslenmeye Etkisi……..... 209 5.4.2. Akademisyenlerin Medya ve Sosyal Medya Kullanımının Beslenmeye Etkisi… 217 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………….………..………….……. 223 6.1. Sonuçlar…………………………………………………………………………… 223 6.2. Öneriler……………………………………………………………………….…… 228 KAYNAKLAR..………………………………...……...……………….……….…..… 229 EKLER ………………………………………………………………………………... 243 Ek 1: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanlığı Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu İzin Yazısı…………. 243 Ek 2: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanlığı Araştırma İzni…………………….…………………...…………...……...... 244 Ek 3: Siedlce Doğa Bilimleri ve Beşeri Bilimler Üniversitesi Tıp ve Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanlığı Araştırma İzni…………………….…………………...…..……... 245 Ek 4: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanlığı Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu, Etik Kurul Uygunluk Onayı…………………………………………………………………………………... 246 Ek 5: Anket Soruları (Türkçe) …………………….…………………...……………… 247 Ek 6: Anket Soruları (İngilizce) …………………….……………………..……...…... 254 BİLİMSEL ETİK BEYANI ……………………………………………………...…… 260 ÖZ GEÇMİŞ …………………………………………...………...……………………. 261tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBeslenme, Diyetetik, Medya, Polonya, Türkiye.tr_TR
dc.titleDiyetetik Öğrencileri Ve Akademisyenlerinde Medyanın Beslenme Alışkanlıkları, Besin Seçimi Ve Tüketimi Üzerine Etkileritr_TR
dc.title.alternativeThe Effect Of Media On The Eating Behavior, Food Selection And Consumption Among Dietetic Students And Academicstr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beslenme ve Diyetetik Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hatice Ezgi BAYDAL KÜÇÜKÖZDEMİR1 (1).docxHatice Ezgi Baydal Küçüközdemir Yüksek Lisans Tez Dosyası2.12 MBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.