Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4698
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFeyzioğlu, Burak-
dc.contributor.authorGöktaş, İlayda-
dc.date.accessioned2022-07-27T08:28:17Z-
dc.date.available2022-07-27T08:28:17Z-
dc.date.issued2022-
dc.date.submitted2022-
dc.identifier.citationGöktaş, İ. (2022). Bilimsel süreç becerilerinin başarı amaç yönelim aracılığıyla fen bilgisi öğretmen adaylarının üniversite kimya derslerindeki fen öğrenme anlayışlarını yordaması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: Aydın.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4698-
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı, kimya derslerinde öğrenim gören fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin doğrudan veya aracı değişken olan başarı amaç yönelim üzerinden fen öğrenme anlayışlarını ne düzeyde yordadığını incelemektir. Materyal ve Yöntem: İlişkisel tarama modellerinin kullanıldığı bu çalışmada değişkenler arasındaki ilişkiye ilişkin dört kuramsal model test edilmiştir. Veriler 2019-2020 öğretim yılında Eğitim Fakültesi / Fen Bilgisi Öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan 542 1. ve 2. sınıf öğretmen adaylarından toplanmıştır. Çalışmanın örneklemi seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun/amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırma için veri toplama aracı olarak "Bilimsel Süreç Becerileri Testi", "Başarı Amaç Yönelim Ölçeği" ve "Fen/Kimya Öğrenme Anlayışları Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmada değişkenler arası ilişkiler korelasyon analizi ile, varsayılan hipotezler ise temel aracılık modeli çerçevesinde SPSS aracı değişken analizi ile belirlenmiştir. Bulgular: Fen öğrenme anlayışının uygulama, bilgileri anlama ve bilgileri farklı bir bakış açısıyla yorumlama alt boyutları ilk hipotezde ifade edildiği gibi öğrenme amaç yönelimi üzerinden bilimsel süreç becerilerini yordanmıştır. İkinci hipotezde ise bilimsel süreç beceri düzeyinin fen öğrenme anlayışının hesaplama alt boyutunu negatif yönde doğrudan ve başarı amaç yönelimin performans kaçınma ve yaklaşma eğilimi üzerinden dolaylı olarak yordamadığı belirlenmiştir. Üçüncü hipotezde bilimsel süreç beceri düzeyinin fen öğrenme anlayışının ezberleme ve test çözme alt boyutlarını doğrudan negatif düzeyde yordarken, performans kaçınma/yaklaşma aracı değişkenleri analize girdiğinde yordamadığı tespit edilmiştir. Son olarak Kimya derslerinde bilimsel süreç beceri düzeyinin fen öğrenme anlayışının niceliksel alt boyutundan bilgileri arttırma alt boyutunu doğrudan ya da dolaylı olarak pozitif yönde yordamıştır. Sonuç: Hipotezlere ilişkin bulgular incelendiğinde, fen bilgisi öğretmen adayları sorgulamanın önemli olduğu öğrenme ortamlarında bilimsel bilgiye ulaşmaya çalışıyorsa, bilimsel süreç becerileri aktif olarak kullanılmaktadır. Öğrenme ortamında aktif olan bu bireyler öğrenme yaklaşım performansı göstermektedir. Fen öğrenme anlayışlarında ise içsel motivasyonel yönelimde ilerledikleri gözlemlenmiştir. Bilimsel süreç becerilerinin düşük düzeyde kazanıldığı/kazanılmadığı öğrenme ortamındaki bireyler performans yaklaşım / kaçınma hedefleri gösterebilir. Bu bireylerin fen öğrenme anlayışları dışsal motivasyonel yönelimde ilerlemektedir.tr_TR
dc.description.abstractObjective: The aim of this study is to examine to what extent the science process skills of pre-service science teachers studying in chemistry courses predict their understanding of learning science through success-goal orientation, which is either a direct or a mediating variable. Material and Methods: In this study, four theoretical models for this effect are tested with correlational survey designs. The data were collected from 542 1st and 2nd grade pre-services science teachers studying in the Faculty of Education / Science Teaching program in the 2019-2020 academic year. The sample of the study was determined by the convenient/purposive sampling method, which is one of the non-random sampling methods. "Scientific Process Skills Test", "Achievement Goal Orientation Scale" and "Science/Chemistry Learning Concepts Scale" were used as data collection tools for the research. In the study, the relationship between variables was determined by correlation analysis and the mediation models was tested by SPSS Process. Results: As stated in the first hypothesis, the sub-dimensions of applying, understanding and seeing in a new way of the conceptions of science learning were predicted by the level of science process skills the mediating role of mastery goal orientation. In the second hypothesis, it has been determined that the level of science process skill in Chemistry lessons does not directly or indirectly predicted the calculation and memorizing sub-dimensions of the conceptions of chemistry learning. In the third hypothesis, science process skill level did not directly or indirectly predicted the calculating sub-dimension of science learning understanding in Chemistry lessons through performance approach or avoidance goal orientation. Finally, in Chemistry lessons, the science process skill level positively predicted indirectly the sub-dimension of increase of the concept of science learning. Conclusion: When the findings related to the hypotheses are examined, if pre-science teacher are trying to reach scientific knowledge in learning environments where questioning is important, science process skills are actively used. These individuals show mastery approach performance. In their understanding of learning science, it was observed that they progressed in intrinsic motivational orientation. The individual in the learning environment where questioning is not important may show performance approach/avoidance goals. The understanding of science learning of these individuals progresses in extrinsic motivational orientation.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY .................................................................................................................i TEŞEKKÜR ............................................................................................................................ii İÇİNDEKİLER.......................................................................................................................iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ...........................................................................vi ŞEKİLLER DİZİNİ...............................................................................................................vii ÇİZELGELER DİZİNİ...........................................................................................................ix ÖZET....................................................................................................................................... x ABSTRACT ..........................................................................................................................xii 1. GİRİŞ................................................................................................................................... 1 1.1. Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramı ..................................................................................... 3 1.2. Bilimsel Süreç Becerileri.................................................................................................. 6 1.3. Başarı Amaç Yönelim .................................................................................................... 11 1.4. Öğrenme Anlayışları ...................................................................................................... 13 1.4.1. Görev Değer Nedir? Üniversite Kimya Derslerinde Hangi Görevlere Ne Düzeyde Değer Verilmektedir?................................................................................................... 13 1.5. Bilimsel Sorgulamanın Doğası....................................................................................... 18 1.6. Araştırmanın Önemi, Amacı ve Hipotezi....................................................................... 23 1.7. Varsayımlar .................................................................................................................... 28 1.8. Sınırlılıklar...................................................................................................................... 28 2. KAYNAK ÖZETLERİ...................................................................................................... 29 2.1. Bilimsel Süreç Becerilerine İlişkin Yapılan Çalışmalar................................................. 29 2.2. Başarı Amaç Yönelime İlişkin Yapılan Çalışmalar ....................................................... 33 2.3. Fen Öğrenme Anlayışlarına İlişkin Yapılan Çalışmalar................................................. 35 iv 2.4. Bilimsel Süreç Becerileri, Başarı Amaç Yönelim ve Fen Öğrenme Anlayışı Arasındaki İlişki........................................................................................................... 38 3. MATERYAL VE YÖNTEM ............................................................................................ 42 3.1. Çalışmanın Evren ve Örneklemi..................................................................................... 42 3.1.1. Evren............................................................................................................................ 42 3.1.2. Örneklem ..................................................................................................................... 42 3.1.3. Örneklem Grubunun Özellikleri.................................................................................. 43 3.2. Öğrenme Ortamının Özellikleri...................................................................................... 43 3.3. Veri Toplama Araçları.................................................................................................... 45 3.3.1. Bilimsel Süreç Becerileri Testi.................................................................................... 45 3.3.2. Başarı Amaç Yönelim Ölçeği...................................................................................... 45 3.3.3. Fen Öğrenme Anlayışı Ölçeği..................................................................................... 47 3.4. Veri Toplama Araçlarının Uygulanışı............................................................................ 51 3.5. Veri Toplama Araçlarının Analizi.................................................................................. 52 4. BULGULAR ..................................................................................................................... 55 4.1. Yapısal Modelin Kurulması ........................................................................................... 55 4.2. Hipotezlerin Çoklu Regresyon Analizi ile Test Edilmesi .............................................. 57 4.2.1. Hipotez Birin Bağımlı Değişkeni “Uygulama” Boyutuna Ait Bulgular ..................... 57 4.2.2. Hipotezine Birin Bağımlı Değişkeni “Bilgileri Anlama” Boyutuna Ait Bulgular...... 59 4.2.3. Hipotez Birin Bağımlı Değişkeni “Bilgileri Farklı Bir Bakış Açısıyla Yorumlama” Boyutuna Ait Bulgular................................................................................................. 60 4.2.4. Hipotez İkinin Bağımlı Değişkeni “ Hesaplama” Boyutuna Ait Bulgular.................. 62 4.2.5. Hipotez Üçün Bağımlı Değişkeni “Test Çözme” Boyutuna Ait Bulgular .................. 64 4.2.6. Hipotez Üçün Bağımlı Değişkeni “Ezberleme” Boyutuna Ait Bulgular .................... 66 4.2.7. Hipotez Dördün Bağımlı Değişkeni “Bilgileri Arttırma” Boyutuna Ait Bulgular...... 67 5. TARTIŞMA....................................................................................................................... 70 5.1. Hipotez Bire Ait Tartışma .............................................................................................. 70 v 5.2. Hipotez İkiye Ait Tartışma ............................................................................................. 73 5.3. Hipotez Üçe Ait Tartışma............................................................................................... 77 5.4. Hipotez Dörde Ait Tartışma ........................................................................................... 80 6. SONUÇ VE ÖNERİLER .................................................................................................. 83 6.1. Sonuç .............................................................................................................................. 83 6.2. Öneriler........................................................................................................................... 84 KAYNAKLAR...................................................................................................................... 85 EKLER .................................................................................................................................. 95 Ek 1. Bilimsel Süreç Becerileri Testi Örnek Sorular............................................................. 95 Ek 2. Başarı Amaç Yönelim Ölçeği Örnek Maddeler......................................................... 100 Ek 3. Fen Öğrenme Anlayışı Ölçeği Örnek Maddeler ........................................................ 101 Ek 4. Tez Öneri Formu Etik Kurul Kararı........................................................................... 102 BİLİMSEL ETİK BEYANI................................................................................................. 103 ÖZ GEÇMİŞ........................................................................................................................ 104tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAracılık Etkisi, Başarı Amaç Yönelim, Bilimsel Süreç Becerileri, Fen Bilimleri Öğretmen Adayları, Fen Öğrenme Anlayışı, Üniversite Kimyası.tr_TR
dc.subjectMediation effect, Pre-Service Science Teachers,Science Process Skills, Achievement Goal Orientation, Conceptions of Learning Science, Collage Chemistry.tr_TR
dc.titleBilimsel süreç becerilerinin başarı amaç yönelim aracılığıyla fen bilgisi öğretmen adaylarının üniversite kimya derslerindeki fen öğrenme anlayışlarını yordamasıtr_TR
dc.title.alternativeScience process skills' predicting prospective science teachers' conceptions of learning science in university chemistry courses through their achievement goal orientationtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
İlaydaGöktaşYLTez.pdfİlayda Göktaş Yüksek Lisans Tez Dosyası2.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.