Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4677
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKaraçam, Zekiye-
dc.contributor.advisorAltunsu, Ali Tanju-
dc.contributor.authorŞenoğlu, Ayşe-
dc.date.accessioned2022-07-26T05:30:01Z-
dc.date.available2022-07-26T05:30:01Z-
dc.date.issued2022-07-26-
dc.date.submitted2022-05-23-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4677-
dc.description.abstractAmaç: Araştırma, sağlık çalışanlarının Neonatal Resüsitasyon Programı (NRP) uygulamaları sırasında algoritmalardan sapma nedenlerini incelemek, NRP uygulamalarına yönelik ihtiyaçlarını analiz etmek ve elde edilen bulgular doğrultusunda hizmet içi öğretim tasarımı geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Eylem araştırması niteliğinde olan bu araştırma Şubat 2020- Ocak 2022 tarihleri arasında, Adana Seyhan Devlet Hastanesi Marsa Ek Hizmet Binası doğumhane ve ameliyathane birimlerinde 30 sağlık çalışanı ile yapılmıştır. Veriler araştırmacı notları, NRP bilgi değerlendirme testi, eğitim sonrası değerlendirme testi, gözlem, bireysel görüşme ve odak grup görüşmesi yöntemleri kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney-U, Kruskal Wallis ve Wilcoxon testi ve nitel verileri içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Katılımcıların eylem öncesi NRP bilgi değerlendirme testi ortanca puanlarının 43,0 (29,0-52,0) ve eylem sonrası eğitim sonrası değerlendirme testi ortanca puanlarının 88,0 (85,0-93,0) olduğu ve bu farkın istatistiksel açıdan anlamlı olduğu bulunmuştur (p<0,001). Eylem öncesinde katılımcıların, özellikle ileri canlandırma gerektirmeyen yenidoğanlar için NRP kursunda öğretilen ve yapılması gereken rutin uygulamaların hiçbirini tam ve doğru olarak yerine getiremedikleri ve yenidoğan değerlendirmeleri de dahil olmak üzere, uygulamaları algoritmalar doğrultusunda yapamadıkları gözlenmiştir. Yine katılımcıların bireysel görüşme verilerinden NRP kursunu değerlendirme temasına yönelik dokuz, yenidoğan resüsitasyon uygulamalarına yönelik 14, yenidoğan resüsitasyon uygulamalarının iyileştirilmesine yönelik beş alt tema olmak üzere toplam 28 alt tema elde edilmiştir. Eylem sürecinde katılımcılarla yapılan odak grup görüşmelerinden birincisinden yenidoğan resüsitasyon uygulamalarına yönelik sorunlar temasına ilişkin üç ve yenidoğan resüsitasyon uygulamalarının iyileştirilmesine yönelik öneriler temasına ilişkin üç olmak üzere toplam altı alt tema; ikincisinden yenidoğan resüsitasyon uygulamalarının değerlendirilmesine yönelik genel görüşler temasına ilişkin toplam beş alt tema elde edilmiştir. Yine bu eylem araştırması süresince, çalışmanın yürütüldüğü kurumda yenidoğan resüsitasyon uygulamalarına yönelik tıbbi ekipman eksiklikleri giderilmiş ve çalışır konuma getirilmiş, risk değerlendirme ve kayıt formları kullanılması, uygulama alanlarına akış çizelgeleri ve bilgilendirici dokümanların temini ve ebelerin çalışma sisteminin düzenlenmesine yönelik iyileştirmeler yapılmıştır. Bu süreçte yapılan teorik ve pratik eğitimler ile sağlık personellerinin yenidoğan resüsitasyon uygulama bilgi ve becerilerinin gelişmesi sağlanmıştır. Ayrıca yapılan tüm iyileştirmelerin sürdürülebilirliğinin sağlanması için dört mentor eğitimi yapılmış ve görevlendirilmeleri sağlanmıştır. Sonuç: Araştırma sürecinde NRP uygulamaları kapsamında kurumsal altyapı, sağlık çalışanlarının bilgi ve uygulamalarına yönelik saptanan eksiklikler giderilmiş ve yapılan iyileştirmelerin sürdürülebilirliğinin sağlanması için yeni bir çalışma sistemi oluşturulmuştur.tr_TR
dc.description.sponsorshipBu tez TÜBİTAK tarafından 220K190 proje numarası ile desteklenmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ x ŞEKİLLER DİZİNİ xii RESİMLER DİZİNİ xiii TABLOLAR DİZİNİ xiv ÖZET xvi ABSTRACT xviii 1.GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 5 1.3. Araştırmanın Soruları 5 2. GENEL BİLGİLER 6 2.1. Yenidoğan Ölümleri, Nedenleri ve Etkileyen Risk Faktörleri 6 2.2. Yenidoğan Resüsitasyonu 8 2.3. Neonatal Resüsitasyon Programı 9 2.3.1. Kardiyopulmoner Resüsitasyonun Tarihçesi 9 2.3.2. Türkiye’de Neonatal Resüsitasyon Programı 10 2.3.3. Türkiye’de Neonatal Resüsitasyon Programı Eğitimlerine Ait Veriler 10 2.4. Güncel Yenidoğan Resüsitasyon Uygulamaları 11 2.4.1. Öneri Sınıfı ve Kanıt Düzeyi 12 2.4.2. Resüsitasyonun Öngörülmesi 13 2.4.3. Kordon Yönetimi 16 2.4.4. NRP’ nin Başlangıç Basamakları 17 2.4.5. Kalp Atım Hızının Değerlendirilmesi 19 2.4.6. Pozitif Basınçlı Ventilasyon 20 2.4.7. Oksijen Tedavisi 21 2.4.8. Göğüs Kompresyonu 22 2.4.9. İntravenöz Yol Erişimi 23 2.4.10. İlaçlar 24 2.4.11. Volüm Genişletici 24 2.4.12. Canlandırma Sonrası Bakım 25 2.4.13. Resüsitasyonun Başlatılmaması ve Durdurulması 26 2.4.14. İnsan ve Sistem Performansı 26 2.5. Yenidoğan Resüsitasyon Eğitimi ve Uygulamalarının Değerlendirilmesi 27 2.6. Hizmet İçi Eğitim 29 2.7. Öğretim Tasarımı 30 2.7.1. İhtiyaç Analizi 33 2.7.2. Öğrenen Analizi 33 2.7.3. Bağlam Analizi 33 2.7.4. Görev Analizi 34 2.7.5. Bilişsel Görev Analizi (BGA) 36 2.7.6. Hedef Analizi 39 2.7.7. Öğretim İçeriğin Sıralanması 39 2.7.8. Öğretim Stratejileri 39 2.7.9. Öğretim Tasarımının Hazırlanması 40 2.7.10. Değerlendirme 41 3. GEREÇ VE YÖNTEM 42 3.1. Araştırmanın Deseni 42 3.2. Araştırmanın Zamanı, Yapıldığı Yer ve Özellikleri 43 3.3. Eyleme Geçilmeden Önceki Mevcut Durum 43 3.4. Araştırmanın Örneklemi ve Çalışma Grubu 44 3.4.1. Katılımcıların Genel ve Giriş Özellikleri 45 3.5. Veri Toplama Araçları 47 3.5.1. Gözlem Formu 47 3.5.2. Araştırmacı Notları 48 3.5.3. Tanıtıcı Bilgi ve Bireysel Görüşme Formu 48 3.5.4. NRP Bilgi Değerlendirme Testi ve Eğitim Sonrası Değerlendirme Testi 49 3.5.5. Odak Grup Görüşmesi Formu 52 3.5.6. Bilişsel Görev Analizi Görüşme Formu 52 3.6. Araştırmanın Uygulanması 53 3.6.1. Eylem Araştırması Süreci 53 3.7. Verilerin Toplanması 55 3.7.1. Araştırma Sürecinde Katılımcı Sayılarındaki Değişimler 57 3.7.2. Gözlem Verilerinin Toplanması 58 3.7.3. Bireysel Görüşme, Odak Grup Görüşmesi ve Bilişsel Görev Analizi Görüşme Verilerinin Toplanması 59 3.8. Eylem/Uygulama Planı Geliştirme 61 3.9. Eylem Öncesi, Eylem Süreci ve Eylem Sonrasında Yapılan Çalışmalar 61 3.9.1. Eylem Öncesi 61 3.9.2. Eylem Süreci 62 3.9.3. Eylem Sonrası 68 3.10. Öğretim Tasarlama ve Geliştirme Süreci 69 3.11. Verilerin Analizi 72 3.12. Araştırmacının Rolü 73 3.13. Araştırmanın Etik Yönü 73 3.14. Araştırmanın Geçerlik ve Güvenirliği 74 4.BULGULAR 75 4.1. Eylem Öncesi Mevcut Durumun Tespitine İlişkin Bulgular 75 4.1.1. Katılımcıların Tanıtıcı Özellikleri 75 4.1.2. Eylem Öncesinde Katılımcıların NRP Bilgi Değerlendirme Testi Puanları 75 4.1.3.Eylem Öncesinde Katılımcıların Yenidoğan Resüsitasyonu Uygulamaları ve Algoritmaları Kullanmalarına Yönelik Gözlem Bulguları 76 4.1.4. Eylem Öncesinde Katılımcıların, Yenidoğan Resüsitasyon Uygulamaları Sırasında Karşılaştıkları Sorunlara Yönelik Gözlem Bulguları 82 4.1.5. Katılımcıların NRP Kursunu Değerlendirmelerine Yönelik Görüşleri 82 4.1.6. Eylem Öncesinde Katılımcıların Yenidoğan Resüsitasyon Uygulamalarına Yönelik Görüşleri 85 4.2. Eylem Sürecinde Katılımcıların Yenidoğan Resüsitasyon Uygulamalarının İyileştirilmesine Yönelik Görüşleri 89 4.3. Eylem Sürecinde Bir NRP Kursu Gözlem Bulguları 98 4.4. Eylem Sürecinde ADDIE Aşamalarına Göre Yapılandırılmış Öğretim Tasarımının Geliştirilmesine Yönelik Bulgular 100 4.5. Eylem Sonrası ADDIE Aşamalarına Göre Yapılandırılmış Öğretim Tasarımının ve Eğitimin Etkinliğine Yönelik Bulgular 111 4.5.1. Katılımcıların Eğitime Yönelik Bazı İfadeleri 116 4.5.2. Eğitimleri Tamamlanan Katılımcıların Deneyimlerine Yönelik Bazı İfadeleri 118 4.5.3. Katılımcıların Eylem Sonrası Gözlem Bulguları 119 4.6. Eğitimin Etkinliğinin Sürdürülebilirliğine Yönelik Hazırlanan Mentor Eğitim Sürecine İlişkin Bulgular 119 4.7. Eylem Sonrası Yenidoğan Resüsitasyon Uygulamalarındaki Değişikliklere İlişkin Bulgular 120 5.TARTIŞMA 137 5.1. Eylem Öncesi Mevcut Durum 137 5.1.1. Katılımcıların NRP’ye İlişkin Bilgi Durumları 137 5.1.2.Katılımcıların Katıldıkları NRP kursuna ilişkin Görüşleri ve NRP Kursunun Değerlendirilmesi 138 5.1.3.Katılımcıların Yenidoğan Resüsitasyon Uygulamaları ve Uygulamalar Sırasında Karşılaştıkları Sorunlar 139 5.2. Katılımcıların Yenidoğan Resüsitasyon Uygulamalarının İyileştirilmesine Yönelik Önerileri 142 5.3. Eylem Sürecinde ve Sonrasında Ortaya Çıkan Olumlu Değişimler 143 5.3.1. Eylem Sürecinde ve Sonrasında Sağlık Personelinde Oluşan Olumlu Değişimler 143 5.3.2. Eylem Sürecinde ve Sonrasında Oluşan Kurumsal Olumlu Değişimler 144 5.4. Araştırmanın Güçlü Yönleri ve Sınırlılıkları 144 6.SONUÇ VE ÖNERİLER 146 KAYNAKLAR 149 EKLER 160 Ek 1. Yenidoğan Resüsitasyon Uygulama Değerlendirme Formu 160 Ek 2. Yenidoğan Resüsitasyon Uygulama Gözlem Formu 161 Ek 3. NRP Eğitimci Gözlem Formları 164 Ek 4. Araştırmacı Notları Formu 180 Ek 5. Bireysel Görüşme Formu 181 Ek 6. NRP Bilgi Değerlendirme Testi 183 Ek 7. T. C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü Çocuk ve Ergen Dairesi Başkanlığı NRP Gözden Geçirme Sorularının Kullanım İzin Yazısı 188 Ek 8. Eğitim Sonrası Değerlendirme Testi 189 Ek 9. Odak Grup Görüşme Formu 193 Ek 10. Bilişsel Görev Analizi Görüşme Formu 195 Ek 11. Odak Grup Görüşmesi Bilgilendirilmiş Onam Formu 197 Ek 12. Yenidoğan Resüsitasyon Uygulamaları Değerlendirme Formu 198 Ek 13. Yenidoğan Değerleri Çizelgesi 201 Ek 14. Yenidoğan Canlandırma Malzemeleri Kontrol Listesi 202 Ek 15. Yenidoğan Canlandırma Formu 204 Ek 16. Transport Ventilatörü Kullanma Talimatı 206 Ek 17. T Parça Canlandırıcı Kullanma Talimatı 207 Ek 18. Yenidoğan İleri Canlandırma İhtiyacı Belirleme Risk Faktörü Kontrol Listesi 208 Ek 19. Risk Faktörü Olmayan Doğumlarda Doğum Sonrası İlk Basamaklara Yönelik Akış Çizelgesi 209 Ek 20. NRP Akış Algoritması 210 Ek 21. Türkiye Ebelik Uygulamalarının İyileştirilmesi Modeli 211 Ek 22. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul Başkanlığı Onayı 212 Ek 23. Adana İl Sağlık Müdürlüğü Araştırma İzin Yazısı 213 Ek 24. Bilgilendirilmiş Onam Formu 214 Ek 25. Yenidoğan Resüsitasyon Uygulamaları Eğitimi Programı 215 Ek 26. TÜBİTAK Projesi Kabul Yazısı 216 Ek 27. İkinci Tez Danışmanı EYK Karar Yazısı 217 BİLİMSEL ETİK BEYANI 218 ÖZGEÇMİŞ 219tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectEylem Araştırması, Öğretim, Resüsitasyon, Tasarım, Yenidoğantr_TR
dc.subjectAction Research, Design, Instructional, Newborn, Resuscitationtr_TR
dc.titleYenidoğan Resüsitasyon Programı Uygulamalarında Öğretim Tasarımı Geliştirilmesi ve Uygulanması: Eylem Araştırmasıtr_TR
dc.title.alternativeDevelopment, And Application Of A Teaching Design In The Neonatal Resuscitation Program Practices: An Action Researchtr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Doktora Programıtr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
YENİDOĞAN RESÜSİTASYON PROGRAMI UYGULAMALARINDA ÖĞRETİM TASARIMI GELİŞTİRİLMESİ VE UYGULANMASI EYLEM ARAŞTIRMASI.pdfAyşe Şenoğlu Doktora Tez Dosyası5.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.