Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4677
Title: Yenidoğan Resüsitasyon Programı Uygulamalarında Öğretim Tasarımı Geliştirilmesi ve Uygulanması: Eylem Araştırması
Other Titles: Development, And Application Of A Teaching Design In The Neonatal Resuscitation Program Practices: An Action Research
Authors: Karaçam, Zekiye
Altunsu, Ali Tanju
Şenoğlu, Ayşe
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Doktora Programı
Keywords: Eylem Araştırması, Öğretim, Resüsitasyon, Tasarım, Yenidoğan
Action Research, Design, Instructional, Newborn, Resuscitation
Issue Date: 26-Jul-2022
Abstract: Amaç: Araştırma, sağlık çalışanlarının Neonatal Resüsitasyon Programı (NRP) uygulamaları sırasında algoritmalardan sapma nedenlerini incelemek, NRP uygulamalarına yönelik ihtiyaçlarını analiz etmek ve elde edilen bulgular doğrultusunda hizmet içi öğretim tasarımı geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Eylem araştırması niteliğinde olan bu araştırma Şubat 2020- Ocak 2022 tarihleri arasında, Adana Seyhan Devlet Hastanesi Marsa Ek Hizmet Binası doğumhane ve ameliyathane birimlerinde 30 sağlık çalışanı ile yapılmıştır. Veriler araştırmacı notları, NRP bilgi değerlendirme testi, eğitim sonrası değerlendirme testi, gözlem, bireysel görüşme ve odak grup görüşmesi yöntemleri kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney-U, Kruskal Wallis ve Wilcoxon testi ve nitel verileri içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Katılımcıların eylem öncesi NRP bilgi değerlendirme testi ortanca puanlarının 43,0 (29,0-52,0) ve eylem sonrası eğitim sonrası değerlendirme testi ortanca puanlarının 88,0 (85,0-93,0) olduğu ve bu farkın istatistiksel açıdan anlamlı olduğu bulunmuştur (p<0,001). Eylem öncesinde katılımcıların, özellikle ileri canlandırma gerektirmeyen yenidoğanlar için NRP kursunda öğretilen ve yapılması gereken rutin uygulamaların hiçbirini tam ve doğru olarak yerine getiremedikleri ve yenidoğan değerlendirmeleri de dahil olmak üzere, uygulamaları algoritmalar doğrultusunda yapamadıkları gözlenmiştir. Yine katılımcıların bireysel görüşme verilerinden NRP kursunu değerlendirme temasına yönelik dokuz, yenidoğan resüsitasyon uygulamalarına yönelik 14, yenidoğan resüsitasyon uygulamalarının iyileştirilmesine yönelik beş alt tema olmak üzere toplam 28 alt tema elde edilmiştir. Eylem sürecinde katılımcılarla yapılan odak grup görüşmelerinden birincisinden yenidoğan resüsitasyon uygulamalarına yönelik sorunlar temasına ilişkin üç ve yenidoğan resüsitasyon uygulamalarının iyileştirilmesine yönelik öneriler temasına ilişkin üç olmak üzere toplam altı alt tema; ikincisinden yenidoğan resüsitasyon uygulamalarının değerlendirilmesine yönelik genel görüşler temasına ilişkin toplam beş alt tema elde edilmiştir. Yine bu eylem araştırması süresince, çalışmanın yürütüldüğü kurumda yenidoğan resüsitasyon uygulamalarına yönelik tıbbi ekipman eksiklikleri giderilmiş ve çalışır konuma getirilmiş, risk değerlendirme ve kayıt formları kullanılması, uygulama alanlarına akış çizelgeleri ve bilgilendirici dokümanların temini ve ebelerin çalışma sisteminin düzenlenmesine yönelik iyileştirmeler yapılmıştır. Bu süreçte yapılan teorik ve pratik eğitimler ile sağlık personellerinin yenidoğan resüsitasyon uygulama bilgi ve becerilerinin gelişmesi sağlanmıştır. Ayrıca yapılan tüm iyileştirmelerin sürdürülebilirliğinin sağlanması için dört mentor eğitimi yapılmış ve görevlendirilmeleri sağlanmıştır. Sonuç: Araştırma sürecinde NRP uygulamaları kapsamında kurumsal altyapı, sağlık çalışanlarının bilgi ve uygulamalarına yönelik saptanan eksiklikler giderilmiş ve yapılan iyileştirmelerin sürdürülebilirliğinin sağlanması için yeni bir çalışma sistemi oluşturulmuştur.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4677
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
YENİDOĞAN RESÜSİTASYON PROGRAMI UYGULAMALARINDA ÖĞRETİM TASARIMI GELİŞTİRİLMESİ VE UYGULANMASI EYLEM ARAŞTIRMASI.pdfAyşe Şenoğlu Doktora Tez Dosyası5.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.