Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4660
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDemirkıran, Fatma
dc.contributor.authorErkayıran, Orkun
dc.date.accessioned2022-06-21T05:23:05Z
dc.date.available2022-06-21T05:23:05Z
dc.date.issued2022-06-21
dc.date.submitted2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4660
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırma duygu düzenleme eğitiminin, hemşirelerin duygu düzenleme, psikolojik dayanıklılık, baş etme ve benlik saygısına yapısal ve deneysel etkisini incelemek amacı ile yapıldı. Gereç ve Yöntem: Araştırma, yarı deneysel ve kesitsel olarak 2 çalışmadan oluşmaktadır. Duygu düzenleme eğitimi Ocak-Mart 2020 tarihleri arasında, 36 eğitim grubu hemşiresi, 36 kontrol grubu hemşiresi ile yürütülmüştür. Yapısal eşitlik modeli verileri Ekim-Aralık 2019 tarihleri arasında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Uygulama ve Araştırma Hastanesinde görev yapan 422 hemşireden toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, tekrarlı ölçümlerde ANOVA ve Yapısal Eşitlik Modeli kullanıldı. Bulgular: Araştırmanın Yapısal Eşitlik Modeli aşamasına göre, Yapısal eşitlik modeli sonucunda; bilişsel yeniden değerlendirme ve baskılama arasında negatif yönde (-.57) ilişki bulunmaktadır. Bilişsel yeniden değerlendirme, psikolojik dayanıklılık (λ= .52 p<.001) ve benlik saygısı tutarlılığını (λ= .65 p<.001) pozitif yönde etkilemektedir. Baskılama, psikolojik dayanıklılığı (λ= -.38 p<.001), başetme (λ= -.45 p<.001) ve benlik saygısı tutarlılığını (λ= -.20 p<.001) ise negatif yönde etkilemekte olduğu saptanmıştır. Araştırmanın duygu düzenleme eğitimi aşamasında eğitim grubun hemşirelerinin bilişsel yeniden değerlendirme puan ortalamaları yüksek bulunmuştur (F= 24.41; p<0.001). Zaman faktörü açısından değerlendirildiğinde hemşirelerin eğitim sonrası sontest, 1.ay ve 3.ay bilişsel yeniden değerlendirmeleri eğitim öncesine göre anlamlı derecede yükselmeler olduğu saptanmıştır (F=42.53; p<0.001). Eğitim grubu hemşirelerinin eğitim sonrası, sontest, 1. ay ve 3. ay baskılamalarının, kontrol grubu hemşirelerine göre anlamlı derecede azalma olduğu saptanmıştır (F= 61.66; p<0.001). Eğitim grubu hemşirelerinin eğitim sonrasında sontest, 1.ay ve 3.ay benlik saygısı tutarlılıkları, eğitim öncesine göre anlamlı derecede yükselmeler olduğu saptanmıştır (F=80.42; p<0.001). Eğitim grubu hemşirelerinin eğitim sonrası, sontest, 1. ay ve 3. ay psikolojik dayanıklılıklarının, kontrol grubu hemşirelerine göre anlamlı derecede yükselme olduğu saptanmıştır (F=205.308; p<0.001). Eğitim grubu hemşirelerinin eğitim sonrası, sontest, 1. ay ve 3. ay başa çıkma stratejileri, kontrol grubu hemşirelerine göre anlamlı derecede yükselme olduğu saptanmıştır (F=47.233; p<0.001). Sonuç: Bu çalışmada duygu düzenleme eğitiminin hemşirelerin duygu düzenleme, psikolojik dayanıklılık, başetme ve benlik saygısı tutarlılıkları puanlarını artırdığı, duygu dzüenleme, psikolojik dayanıklılık, başetme ve benlik saygısı tutarlılığı arasında yapısal bir model olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Benlik Saygısı, Duygu Düzenleme, Hemşire, Yapısal Eşitlik Modeli.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vii ŞEKİLLER DİZİNİ viii TABLOLAR DİZİNİ ix ÖZET… xi ABSTRACT xiii 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 6 1.3. Araştırmanın Hipotezleri 6 1.3.1. Yapısal Eşitlik Modeline İlişkin Hipotezler 6 1.3.2. Duygu Düzenleme Eğitimine İlişkin Hipotezler 7 2. GENEL BİLGİLER 8 2.1. Duygu 8 2.2. Hemşirelik ve Duygular 10 2.3. Duygu Düzenleme 12 2.3.1. Duygu Düzenlemede Bireysel Farklılıklar 14 2.3.2. Duygu Düzenleme Süreci 15 2.3.3. Duygu Düzenleme Çerçevesi 17 2.3.4. Duygu Düzenleme Süreç Modeli 17 2.3.4.1. Duygu Düzenleme Süreç Modelinin Güçlü ve Zayıf Yönleri 19 2.3.4.2. Yeniden Değerlendirmenin Duygusal Baskılamadan Üstünlüğü 20 2.3.5. Hemşirelik ve Duygu Düzenleme 22 2.4. Psikolojik Dayanıklılık 23 2.4.1. Psikolojik Dayanıklılık Modelleri 24 2.4.2. Psikolojik Dayanıklılıkla İlişkili Faktörler 26 2.4.3. Hemşirelik ve Psikolojik Dayanıklılık 27 2.5. Baş Etme 29 2.5.1. Baş Etme Stratejileri 29 2.5.2. Hemşirelik ve Baş Etme 30 2.6. Benlik Saygısı 31 2.6.1. Benlik Saygısı Tutarlılığı 32 2.6.2. Hemşirelik ve Benlik Saygısı 35 3. GEREÇ VE YÖNTEM 36 3.1. Yöntem 36 3.1.1. Çalışmanın Yapısal Eşitlik Modeli Aşaması 36 3.1.1.1. Araştırma Tipi 38 3.1.1.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer 38 3.1.1.3. Evren ve Örneklem 39 3.1.1.4. Veri Toplama Araçları 39 3.1.1.4.1. Kişisel Bilgi Formu 40 3.1.1.4.2. Duygu Düzenleme Ölçeği 40 3.1.1.4.3. Yetişkinler için Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği 40 3.1.1.4.4. Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği Kısa Formu (Brief COPE) 41 3.1.1.4.5. Benlik Saygısı Tutarlılık Ölçeği 42 3.1.1.5. Katılımcılar 42 3.1.1.6. Verilerin Toplanması ve Analiz Süreci 42 3.1.1.7. Yapısal Eşitlik Modeli için Verilerin Hazırlanması 43 3.1.1.7.1. Kayıp Değerler 43 3.1.1.7.2. Uç Değerler 43 3.1.1.7.3. Normallik 44 3.1.1.7.4. Çoklu Bağlantı Durumu 44 3.1.1.7.5. Korelasyon Analizi 45 3.1.1.8. Çalışmada Kullanılan Ölçeklerin Ölçüm Modelleri 46 3.1.2. Çalışmanın Duygu Düzenleme Eğitimi Aşaması 47 3.1.2.1. Araştırma Tipi 47 3.1.2.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer 48 3.1.2.3. Evren ve Örneklem 48 3.1.2.4. Veri Toplama Araçları 49 3.1.2.5. Randomizasyon 49 3.1.3. Duygu Düzenleme Eğitim Süreci 51 3.1.3.1. Katılımcılar 51 3.1.3.2. Verilerin Toplanması ve Analiz Süreci 53 3.2. Araştırmada Karşılaşılan Güçlükler 55 3.3. Araştırma Etiği 55 4. BULGULAR 56 4.1. Yapısal Eşitlik Modeline Ait Bulgular 56 4.1.1. Çalışmada Kullanılan Ölçme Araçlarına İlişkin Ölçüm Modelleri 59 4.1.1.1. Duygu Düzenleme Ölçeği Ölçüm Modeli… 59 4.1.1.2. Yetişkinler için Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği Ölçüm Modeli 60 4.1.1.3. Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği Ölçüm Modeli 61 4.1.1.4. Benlik Saygısı Tutarlılığı Ölçeği Ölçüm Modeli 61 4.1.2. Çalışmada Yer Alan Tüm Ölçme Modelinin Uyum İyiliği Değerleri 62 4.1.3. Yapısal Model 64 4.2. Duygu Düzenleme Eğitimine Ait Bulgular. 70 5. TARTIŞMA 84 5.1. Yapısal Eşitlik Modeline Ait Tartışma 84 5.1.1. Hemşirelerin Sosyodemografik Bulgularının Tartışılması 84 5.1.2. Çalışmanın Yapısal Eşitlik Modeline İlişkin Tartışmalar 85 5.2. Duygu Düzenleme Eğitimine Ait Tartışma 88 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 92 KAYNAKLAR 94 EKLER.. 125 Ek-1 (ADÜ Hemşirelik Fakültesi Etik Kurul Onayı) 125 Ek-2 (ADÜ Uygulama ve Araştırma Hastanesi İzin Yazısı ) 126 Ek-3 Ölçek İzin Formu 127 Ek-4 Ölçek İzin Formu 128 Ek-5 Ölçek İzin Formu 129 Ek 6 Veri toplama Formu 130 BİLİMSEL ETİK BEYANI 131 ÖZ GEÇMİŞ 132tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectPsikiyatri Hemşireliğitr_TR
dc.subjectDuygu Düzenlemetr_TR
dc.subjectBenlik Saygısı Tutarlılığıtr_TR
dc.subjectPsikolojik Dayanıklılıktr_TR
dc.subjectBaşetmetr_TR
dc.subjectYapısal eşitlik modelitr_TR
dc.titleHemşirelerde duygu düzenlemenin psikolojik dayanıklılık, başetme ve benlik saygısına yapısal ve deneysel etkisitr_TR
dc.title.alternativeThe structural and experimental impact of emotional regulation in nurses on psychological resilience, coping and self- esteemtr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Orkun ERKAYIRAN.pdf2.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.