Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4659
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDemirkıran, Fatma
dc.contributor.authorAyhan Elmas, Burcu
dc.date.accessioned2022-06-20T11:18:28Z
dc.date.available2022-06-20T11:18:28Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-04-25
dc.identifier.citationAyhan Elmas, B. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinde Empatik Eğilim, Merhamet ve Duyarlı Sevgi Düzeyleri ile İlişkili Faktörler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü: Aydın.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4659
dc.description.abstractAyhan Elmas B. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2022. Amaç: Bu araştırmada hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim, merhamet ve duyarlı sevgi düzeyleri ve bunları etkileyen faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’nde 1. 2. 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören toplam 1044 öğrenci oluşturmuştur. Örneklem büyüklüğü hesabı G-power yöntemi ile yapılmıştır. Araştırma örneklemini toplam 283 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri, Sosyodemografik Bilgi Formu, Empatik Eğilim Ölçeği, Merhamet Ölçeği ve Duyarlı Sevgi Ölçeği ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS for Windows 25.0 programı kullanılmıştır. Verilerin analizi parametrik testlerle yürütülmüştür. İki bağımsız grubun karşılaştırılmasında t-testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılması amacıyla ise ANOVA uygulanmıştır. Korelasyon testlerinde Pearson testi uygulanmıştır. Bulgular: Öğencilerin Empatik Eğilim Ölçeği puan ortalamaları 67.82±7.83, Merhamet Ölçeği puan ortalamaları 73.47±8,62 ve Duyarlı Sevgi Ölçeği Puan Ortalamaları 100.19±18.95 olarak tespit edilmiştir. Öğrencilerin empati ve merhamet düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif, empati ile duyarlı sevgi düzeyleri arasında zayıf düzeyde pozitif ve merhamet ile duyarlı sevgi düzeyleri arasında çok zayıf düzeyde pozitif yönde bir ilişki vardır. Sonuç ve Öneriler: Öğrencilerin mensup oldukları aile tipi ve akademik ortalamalarını değerlendirmeleri değişkenleri empatik eğilim düzeyleri üzerinde anlamlı etki oluşturmaktadır. Ayrıca, Öğrencilerin, kayıtlı olduğu sınıf, cinsiyet, hemşirelik mesleğini tercih etme sebebi, empatik eğilim ve merhamet düzeyleri düzeyleri üzerinde anlamlı etki oluşturmaktadır. Bunun yanı sıra, öğrencilerin hastalarla olan ilişkilerinde güçlük yaşama durumu değişkenleri öğrencilerin merhamet düzeyleri ve duyarlı sevgi düzeyleri üzerinde anlamlı etki oluşturmaktadır. Öğrencilerin, ailelerinin sosyoekonomik durumu ve günlük yaşamda kişilerarası ilişkilerinde güçlük yaşama durumu değişkenleri duyarlı sevgi düzeyleri üzerinde anlamlı etki oluşturmaktadır. Öğrencilerin lisans eğitimleri sırasında empatik eğilim, merhamet ve duyarlı sevgi düzeylerinin belirlenmesi ve bu konularda farkındalık oluşturacak eğitim programlarının düzenlenmesi önerilmiştir.tr_TR
dc.description.abstractObjective: In this study, it was aimed to examine the empathic tendency, compassion and compassionate love levels of nursing students and the factors affecting them. Materials and Methods: The population of the research consisted of 1044 students studying in the 1st, 2nd, 3rd and 4th grades of Aydın Adnan Menderes University Faculty of Nursing in the 2018-2019 academic year. The sample size calculation was made using the G-power method. The research sample consisted of 283 students in total. Research data were obtained with the Sociodemographic Information Form, Empathic Tendency Scale, Compassion Scale and Compassionate Love Scale. SPSS for Windows 25.0 program was used in the analysis of the data. Data analysis was carried out with parametric tests. T-test was used to compare two independent groups, and ANOVA was used to compare more than two groups. Pearson test was used in correlation tests. Results: The students' Empathic Tendency Scale mean score was 67.82±7.83, the Compassion Scale mean score was 73.47±8.62, and the Compassionate Love Scale mean score was 100.19±18.95. There is a moderately positive relationship between students' empathy and compassion levels, a weak positive relationship between empathy and compassionate love levels, and a very weak positive relationship between compassion and compassionate love levels. Conclusion: The variables of the family type they belong to and the academic averages of the students have a significant effect on the empathic tendency levels. In addition, students' grade, gender, reason for choosing the nursing profession, empathic disposition and compassion levels have a significant effect on their levels. In addition, the variables of students' difficulties in their relationships with patients have a significant effect on students' compassion levels and compassionate love levels. The socioeconomic status of the students, the socioeconomic status of the family, and the difficulty in interpersonal relationships in xi daily life have a significant effect on the level of compassionate love. Determining the empathic tendency, compassion and compassionate love levels of the students during their undergraduate education and training programs that will raise awareness on these issues have been proposed.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY …………………………………………………………… i TEŞEKKÜR …………………………………………………………………... ii İÇİNDEKİLER ……………………………………………………………....... iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …………………………………... vi TABLOLAR DİZİNİ ………………………………………………………...... vii ÖZET ………………………………………………………………………….. viii ABSTRACT ..…………………………………………………………………. x 1. GİRİŞ ……………………………………………………………………...... 1 2. GENEL BİLGİLER ………………………………………………………… 4 2.1 Empatik Eğilim ……………………………………………………………. 4 2.1.1. Empati Kavramı ………………………………………………………… 4 2.1.2. Empatinin Sınıflandırılması …………………………………………….. 5 2.1.3. Empati ile Diğer Kavramların İlişkisi …………………………………... 5 2.1.4. Empatik Beceri ..………………………………………………………... 7 2.1.5. Empatik Eğilim …………………………………………………………. 8 2.1.6. Hemşirelik, Empati ve Empatik Eğilim ………………………………… 9 2.2. Merhamet …………………………………………………………………. 10 2.2.1. Merhamet Kavramı ……………………………………………………... 10 2.2.2. Hemşirelik ve Merhamet ……………………………………………...... 11 2.3. Duyarlı Sevgi ……………………………………………........................... 12 2.3.1. Duyarlı Sevgi Kavramı …………………………………………….......... 12 2.3.2. Yakın Bireylere Karşı Duyarlı Sevgi …………………………………… 13 2.3.3. Yabancılar ve İnsanlığa Karşı Duyarlı Sevgi ………………………….. 13 2.3.4. Duyarlı Sevgi ve Hemşirelik ……………………………………………. 14 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……………………………………………............... 16 3.1. Araştırmanın Tipi ……………………………………………..................... 16 3.2. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi ……………………………………….. 16 3.3. Araştırmaya Alınma Kriterleri ……………………………………………. 17 3.4. Veri Toplama Araçları ……………………………………………............. 17 3.4.1. Sosyodemografik Bilgi Formu ………………………………………….. 18 3.4.2. Empatik Eğilim Ölçeği …………………………………………….......... 18 3.4.3. Merhamet Ölçeği ……………………………………………................... 18 3.4.4. Duyarlı Sevgi Ölçeği ……………………………………………............. 19 3.5. Verilerin Toplanması ……………………………………………................ 19 3.6. Verilerin Analizi ……………………………………………....................... 20 3.7. Araştırmanın Sınırlılıkları ……………………………………………........ 20 3.8. Araştırmanın Etik Yönü ……………………………………………........... 20 4. BULGULAR ……………………………………………............................... 22 5. TARTIŞMA ………………………………………………………………… 31 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………………………............ 46 KAYNAKLAR ……………………………………………………………….... 48 EKLER ……………………………………………............................................ 60 Ek 1 Etik Kurul Onayı.....………………………………………......................... 60 Ek 2 Kurum İzni …………………………………………….............................. 61 Ek 3 Ölçek İzinleri …………………………………………….......................... 62 Ek 4 Sosyodemografik Bilgi Formu …………………………………………… 64 Ek 5 Empatik Eğilim Ölçeği ……………………………………………........... 66 Ek 6 Merhamet Ölçeği …………………………………………….................... 68 Ek 7 Duyarlı Sevgi Ölçeği …………………………………………….............. 70 BİLİMSEL ETİK BEYANI ……………………………………………............ 72 ÖZ GEÇMİŞ ……………………………………………................................... 73tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectEmpatitr_TR
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectHemşirelik Öğrencileritr_TR
dc.subjectEmpathytr_TR
dc.subjectNursingtr_TR
dc.subjectNursing Studentstr_TR
dc.titleHemşirelik Öğrencilerinde Empatik Eğilim, Merhamet ve Duyarlı Sevgi Düzeyleri ile İlişkili Faktörlertr_TR
dc.title.alternativeFactors Associated with Levels of Empathic Tendency, Compassion, and Compassionate Love in Nursing Studentstr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BURCU AYHAN ELMAS- Yüksek Lisans Tezi 2022.pdfBurcu Ayhan Elmas Yüksek Lisans Tez Dosyası1.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.