Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4659
Title: Hemşirelik Öğrencilerinde Empatik Eğilim, Merhamet ve Duyarlı Sevgi Düzeyleri ile İlişkili Faktörler
Other Titles: Factors Associated with Levels of Empathic Tendency, Compassion, and Compassionate Love in Nursing Students
Authors: Demirkıran, Fatma
Ayhan Elmas, Burcu
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı
Keywords: Empati
Hemşirelik
Hemşirelik Öğrencileri
Empathy
Nursing
Nursing Students
Issue Date: 2022
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Citation: Ayhan Elmas, B. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinde Empatik Eğilim, Merhamet ve Duyarlı Sevgi Düzeyleri ile İlişkili Faktörler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü: Aydın.
Abstract: Ayhan Elmas B. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2022. Amaç: Bu araştırmada hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim, merhamet ve duyarlı sevgi düzeyleri ve bunları etkileyen faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’nde 1. 2. 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören toplam 1044 öğrenci oluşturmuştur. Örneklem büyüklüğü hesabı G-power yöntemi ile yapılmıştır. Araştırma örneklemini toplam 283 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri, Sosyodemografik Bilgi Formu, Empatik Eğilim Ölçeği, Merhamet Ölçeği ve Duyarlı Sevgi Ölçeği ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS for Windows 25.0 programı kullanılmıştır. Verilerin analizi parametrik testlerle yürütülmüştür. İki bağımsız grubun karşılaştırılmasında t-testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılması amacıyla ise ANOVA uygulanmıştır. Korelasyon testlerinde Pearson testi uygulanmıştır. Bulgular: Öğencilerin Empatik Eğilim Ölçeği puan ortalamaları 67.82±7.83, Merhamet Ölçeği puan ortalamaları 73.47±8,62 ve Duyarlı Sevgi Ölçeği Puan Ortalamaları 100.19±18.95 olarak tespit edilmiştir. Öğrencilerin empati ve merhamet düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif, empati ile duyarlı sevgi düzeyleri arasında zayıf düzeyde pozitif ve merhamet ile duyarlı sevgi düzeyleri arasında çok zayıf düzeyde pozitif yönde bir ilişki vardır. Sonuç ve Öneriler: Öğrencilerin mensup oldukları aile tipi ve akademik ortalamalarını değerlendirmeleri değişkenleri empatik eğilim düzeyleri üzerinde anlamlı etki oluşturmaktadır. Ayrıca, Öğrencilerin, kayıtlı olduğu sınıf, cinsiyet, hemşirelik mesleğini tercih etme sebebi, empatik eğilim ve merhamet düzeyleri düzeyleri üzerinde anlamlı etki oluşturmaktadır. Bunun yanı sıra, öğrencilerin hastalarla olan ilişkilerinde güçlük yaşama durumu değişkenleri öğrencilerin merhamet düzeyleri ve duyarlı sevgi düzeyleri üzerinde anlamlı etki oluşturmaktadır. Öğrencilerin, ailelerinin sosyoekonomik durumu ve günlük yaşamda kişilerarası ilişkilerinde güçlük yaşama durumu değişkenleri duyarlı sevgi düzeyleri üzerinde anlamlı etki oluşturmaktadır. Öğrencilerin lisans eğitimleri sırasında empatik eğilim, merhamet ve duyarlı sevgi düzeylerinin belirlenmesi ve bu konularda farkındalık oluşturacak eğitim programlarının düzenlenmesi önerilmiştir.
Objective: In this study, it was aimed to examine the empathic tendency, compassion and compassionate love levels of nursing students and the factors affecting them. Materials and Methods: The population of the research consisted of 1044 students studying in the 1st, 2nd, 3rd and 4th grades of Aydın Adnan Menderes University Faculty of Nursing in the 2018-2019 academic year. The sample size calculation was made using the G-power method. The research sample consisted of 283 students in total. Research data were obtained with the Sociodemographic Information Form, Empathic Tendency Scale, Compassion Scale and Compassionate Love Scale. SPSS for Windows 25.0 program was used in the analysis of the data. Data analysis was carried out with parametric tests. T-test was used to compare two independent groups, and ANOVA was used to compare more than two groups. Pearson test was used in correlation tests. Results: The students' Empathic Tendency Scale mean score was 67.82±7.83, the Compassion Scale mean score was 73.47±8.62, and the Compassionate Love Scale mean score was 100.19±18.95. There is a moderately positive relationship between students' empathy and compassion levels, a weak positive relationship between empathy and compassionate love levels, and a very weak positive relationship between compassion and compassionate love levels. Conclusion: The variables of the family type they belong to and the academic averages of the students have a significant effect on the empathic tendency levels. In addition, students' grade, gender, reason for choosing the nursing profession, empathic disposition and compassion levels have a significant effect on their levels. In addition, the variables of students' difficulties in their relationships with patients have a significant effect on students' compassion levels and compassionate love levels. The socioeconomic status of the students, the socioeconomic status of the family, and the difficulty in interpersonal relationships in xi daily life have a significant effect on the level of compassionate love. Determining the empathic tendency, compassion and compassionate love levels of the students during their undergraduate education and training programs that will raise awareness on these issues have been proposed.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4659
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BURCU AYHAN ELMAS- Yüksek Lisans Tezi 2022.pdfBurcu Ayhan Elmas Yüksek Lisans Tez Dosyası1.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.