Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4655
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇoban, Ayden-
dc.contributor.authorKızılca Çakaloz, Damla-
dc.date.accessioned2022-06-09T05:55:13Z-
dc.date.available2022-06-09T05:55:13Z-
dc.date.issued2022-06-09-
dc.date.submitted2022-04-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4655-
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışma partograf e-öğrenme aracının geliştirilmesi ve etkinliğinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma randomize kontrollü deneysel olarak, 2019-2022 tarihleri arasında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü’nde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü 3. sınıf öğrencileri, örneklemini (eğitim: 46 ve kontrol:47) toplam 93 ebelik öğrencisi oluşturmuştur. Eğitim grubuna örgün eğitime ilave olarak geliştirilen partograf e-öğrenme aracı ile partograf eğitimi uygulanmış, kontrol grubu ise örgün eğitimlerine devam etmiştir. Araştırmanın verileri “Tanıtıcı Bilgi Formu ve Ön test ve Son Test Eğitim Başarı Testi” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, normal dağılımın değerlendirilmesinde Shapiro Wilk testi, verilerin analizinde ki-kare, Fisher’s Exact testi Wilcoxon Signed Ranks testi ve Mann-Whitney U testi kullanılmış, p<0,05 istatistiksel anlamlı olarak kabul edilmiştir. Bulgular: Araştırmada eğitim grubundaki öğrencilerin eğitim başarı testi son test toplam puan ortalamasının (45,54±8,86) ön test toplam puan ortalamasından (29,50±12,96) istatistiksel olarak anlamlı biçimde daha yüksek olduğu bulunmuştur (Z=-5,767, p<0,001). Benzer şekilde eğitim grubundaki öğrencilerin eğitim başarı testi bilgi (Z=-4,690, p<0,001), beceri (Z=-5,264, p<0,001) ve sentez (Z=-5,175, p<0,001) sorularından oluşan son test puan ortalamalarının ön test puan ortalamalarından anlamlı bir şekilde yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca eğitim grubundaki öğrencilerin eğitim başarı testi son test toplam puan ortalamasının (45,54±12,96), kontrol grubundaki öğrencilerden (34,51±14,19) yüksek olduğu ve bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Benzer şekilde eğitim grubundaki öğrencilerin eğitim başarı testi bilgi (Z=-3,044, p=0,002), beceri (Z=-2,815, p=0,005) ve sentez (Z=-3,624, p<0,001) sorularından oluşan son test puan ortalamalarının, kontrol grubu son test puan ortalamalarından anlamlı şekilde yüksek olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Öğrencilere geliştirilen partograf e-öğrenme aracı ile verilen eğitimin öğrencilerin partograf bilgi, beceri ve sentez kazanımları üzerinde olumlu etkisinin olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Partograf, E-Öğrenme, Ebelik, E-Partograftr_TR
dc.description.abstractObjective: This study was conducted to develop the partograph e-learning tool and to evaluate its effectiveness. Material and Methods: The research was carried out as a randomized controlled experimental study at Aydın Adnan Menderes University Faculty of Health Sciences Department of Midwifery between 2019-2022. The universe of the study consisted of 3rd year students of the Department of Midwifery, Faculty of Health Sciences of Aydın Adnan Menderes University, and the sample (education: 46 and control: 47) consisted of a total of 93 midwifery students. Partograph training was applied to the education group with the developed partograph e-learning tool in addition to the formal education, while the control group continued their formal education. The data of the study were collected with the "Descriptive Information Form" and "Pre-test and Post-test Educational Achievement Test". Descriptive statistics were used in the analysis of the data, Shapiro-Wilk tests was used in the analysis of the normal distribution, Chi-square, Fisher's Exact test, Wilcoxon Signed Ranks test and Mann-Whitney U test were used in the analysis of the data, p<0.05 was accepted as statistically significant. Resullts: In the study, it was found that the education achievement post-test total score average (45.54±8.86) of the students in the education group was statistically significantly higher than the pre-test total score average (29.50±12.96) (Z=-5.767, p <0.001) Similarly, the post-test mean scores of the students in the education group from the questions of knowledge (Z=-4.690, p<0.001), skill (Z=-5.264, p<0.001) and synthesis (Z=-5.175, p<0.001) in the educational achievement test was found to be significantly higher than the mean score. In addition, it was found that the education achievement post-test total mean scores of the students in the education group (45.54±12.96) was higher than the mean score of the students in the control group (34.51±14.19), and this difference was statistically significant. Similarly, the educational achievement post-test mean scores of the students in the education group consisting of the questions of knowledge (Z=-3.044, p=0.002), skills (Z=- 2.815, p=0.005) and synthesis (Z=-3.624, p<0.001) higher than the mean score of the control group post-test was significantly higher. Conclusion: It has been observed that the education given with the developed partograph elearning tool has a positive effect on the partograph knowledge, skills and synthesis gains of the students.tr_TR
dc.description.sponsorshipBu tez Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi (Proje No: 20002) ve Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı (Takip No:16015) tarafından desteklenmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi ŞEKİLLER DİZİNİ vii RESİMLER DİZİNİ viii TABLOLAR DİZİNİ ix ÖZET.. x ABSTRACT xii 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 5 2.1. Partograf 5 2.1.1. Partografın Tanımı ve Önemi 5 2.1.2. Partografın Tarihçesi 6 2.1.3. Partografın Kullanımı 12 2.1.3.1. Fetal Sağlık Durumunun Değerlendirilmesi 13 2.1.3.2. Doğum Eylemindeki İlerleyişin Değerlendirilmesi 15 2.1.3.3. Anormal Doğum Sonuçlarının Yönetimi 20 2.2. Elektronik Öğrenme (E-öğrenme) 24 2.2.1. E-Öğrenmenin Tanımı 24 2.2.2. E-Öğrenmenin Avantajları 26 2.2.3. E-Öğrenmenin Dezavantajları 27 2.2.4. Ebelik Eğitiminde E-Öğrenme 29 3. GEREÇ VE YÖNTEM 32 3.1. Araştırmanın Tipi 32 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 32 3.3. Araştırmanın Zamanı 32 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 33 3.4.1. Randomizasyon 34 3.4.2. Körleme 34 3.5. Araştırmaya Dâhil Edilme ve Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 35 3.6. Veri Toplama Araçları 35 3.6.1. Tanıtıcı Bilgi Formu (Ek 1) 35 3.6.2. Eğitim Başarı Testi (Ön test ve Son Test Soru Formu) (Ek 2) 36 3.7. Partograf E-Öğrenme Aracı İçerik Değerlendirme Formu Uzman Görüşleri 37 3.8. Partograf E-Öğrenme Aracı Geliştirme Süreci 39 3.8.1. Partograf E-Öğrenme Aracının Eğitim İçeriğinin ve Videolarının Hazırlanması 39 3.8.2. Partograf E-Öğrenme Aracının Oluşturulması 41 3.9. Ön Uygulama 51 3.10. Verilerin Toplanması 51 3.10.1. Öğrencilerin Kayıt Edilmesi, Ön Verilerin Toplanması ve Randomizasyon 53 3.10.2. AraştırmanınUygulanması 53 3.11. Verilerin Analizi 55 3.12. Araştırmanın Güçlükleri 56 3.13. Araştırmanın Değişkenleri 56 3.14. Araştırmanın Etik Yönü 56 4. BULGULAR 58 4.1. Eğitim ve Kontrol Gruplarındaki Öğrencilerin Tanımlayıcı Özelliklerine Yönelik Bulgular 58 4.2. Eğitim ve Kontrol Gruplarındaki Öğrencilerin Eğitim Başarı Testi Ön Test ve Son Test Toplam Puanlarına İlişkin Bulgular 62 5. TARTIŞMA 67 5.1. Araştırmanın Sınırlılıkları 70 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 72 6.1. Sonuçlar 72 6.2. Öneriler 73 KAYNAKLAR 74 EKLER 91 Ek 1. Tanıtıcı Bilgi Formu .. 91 Ek 2. Eğitim Başarı Testi (Ön Test Son Test Soru Formu) 93 Ek 3. Eğitim Başarı Testi (Ön Test Son Test Cevap Formu) 102 Ek 4. E-Öğrenme Aracı İçerik Değerlendirme Formu 111 Ek 5. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul’u Son Onayı 113 Ek 6. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Araştırma İzin Yazısı 114 Ek 7. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu 115 BİLİMSEL ETİK BEYANI 119 ÖZ GEÇMİŞ 120  tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectPartograf, E-Öğrenme, Ebelik, E-Partograftr_TR
dc.subjectPartograph, E-learning, Midwifery, E-partograph.tr_TR
dc.titlePartograf E-Öğrenme Aracının Geliştirilmesi ve Etkinliğinin Değerlendirilmesitr_TR
dc.title.alternativeDevelopment Of The Parthograph E-Learning Tool And Evaluation Of Efficiencytr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.authorIDhttps://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama/AkademisyenGorevOgrenimBilgileri?islem=direct&authorId=474EDF326363EC27tr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ebelik Bölümütr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Damla Kızılca Çakaloz TEZ_Barış_06.06.2022.pdfDamla Kızılca Çakaloz Doktora Tez Dosyası2.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.