Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4655
Title: Partograf E-Öğrenme Aracının Geliştirilmesi ve Etkinliğinin Değerlendirilmesi
Other Titles: Development Of The Parthograph E-Learning Tool And Evaluation Of Efficiency
Authors: Çoban, Ayden
Kızılca Çakaloz, Damla
https://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama/AkademisyenGorevOgrenimBilgileri?islem=direct&authorId=474EDF326363EC27
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ebelik Bölümü
Keywords: Partograf, E-Öğrenme, Ebelik, E-Partograf
Partograph, E-learning, Midwifery, E-partograph.
Issue Date: 9-Jun-2022
Abstract: Amaç: Bu çalışma partograf e-öğrenme aracının geliştirilmesi ve etkinliğinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma randomize kontrollü deneysel olarak, 2019-2022 tarihleri arasında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü’nde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü 3. sınıf öğrencileri, örneklemini (eğitim: 46 ve kontrol:47) toplam 93 ebelik öğrencisi oluşturmuştur. Eğitim grubuna örgün eğitime ilave olarak geliştirilen partograf e-öğrenme aracı ile partograf eğitimi uygulanmış, kontrol grubu ise örgün eğitimlerine devam etmiştir. Araştırmanın verileri “Tanıtıcı Bilgi Formu ve Ön test ve Son Test Eğitim Başarı Testi” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, normal dağılımın değerlendirilmesinde Shapiro Wilk testi, verilerin analizinde ki-kare, Fisher’s Exact testi Wilcoxon Signed Ranks testi ve Mann-Whitney U testi kullanılmış, p<0,05 istatistiksel anlamlı olarak kabul edilmiştir. Bulgular: Araştırmada eğitim grubundaki öğrencilerin eğitim başarı testi son test toplam puan ortalamasının (45,54±8,86) ön test toplam puan ortalamasından (29,50±12,96) istatistiksel olarak anlamlı biçimde daha yüksek olduğu bulunmuştur (Z=-5,767, p<0,001). Benzer şekilde eğitim grubundaki öğrencilerin eğitim başarı testi bilgi (Z=-4,690, p<0,001), beceri (Z=-5,264, p<0,001) ve sentez (Z=-5,175, p<0,001) sorularından oluşan son test puan ortalamalarının ön test puan ortalamalarından anlamlı bir şekilde yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca eğitim grubundaki öğrencilerin eğitim başarı testi son test toplam puan ortalamasının (45,54±12,96), kontrol grubundaki öğrencilerden (34,51±14,19) yüksek olduğu ve bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Benzer şekilde eğitim grubundaki öğrencilerin eğitim başarı testi bilgi (Z=-3,044, p=0,002), beceri (Z=-2,815, p=0,005) ve sentez (Z=-3,624, p<0,001) sorularından oluşan son test puan ortalamalarının, kontrol grubu son test puan ortalamalarından anlamlı şekilde yüksek olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Öğrencilere geliştirilen partograf e-öğrenme aracı ile verilen eğitimin öğrencilerin partograf bilgi, beceri ve sentez kazanımları üzerinde olumlu etkisinin olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Partograf, E-Öğrenme, Ebelik, E-Partograf
Objective: This study was conducted to develop the partograph e-learning tool and to evaluate its effectiveness. Material and Methods: The research was carried out as a randomized controlled experimental study at Aydın Adnan Menderes University Faculty of Health Sciences Department of Midwifery between 2019-2022. The universe of the study consisted of 3rd year students of the Department of Midwifery, Faculty of Health Sciences of Aydın Adnan Menderes University, and the sample (education: 46 and control: 47) consisted of a total of 93 midwifery students. Partograph training was applied to the education group with the developed partograph e-learning tool in addition to the formal education, while the control group continued their formal education. The data of the study were collected with the "Descriptive Information Form" and "Pre-test and Post-test Educational Achievement Test". Descriptive statistics were used in the analysis of the data, Shapiro-Wilk tests was used in the analysis of the normal distribution, Chi-square, Fisher's Exact test, Wilcoxon Signed Ranks test and Mann-Whitney U test were used in the analysis of the data, p<0.05 was accepted as statistically significant. Resullts: In the study, it was found that the education achievement post-test total score average (45.54±8.86) of the students in the education group was statistically significantly higher than the pre-test total score average (29.50±12.96) (Z=-5.767, p <0.001) Similarly, the post-test mean scores of the students in the education group from the questions of knowledge (Z=-4.690, p<0.001), skill (Z=-5.264, p<0.001) and synthesis (Z=-5.175, p<0.001) in the educational achievement test was found to be significantly higher than the mean score. In addition, it was found that the education achievement post-test total mean scores of the students in the education group (45.54±12.96) was higher than the mean score of the students in the control group (34.51±14.19), and this difference was statistically significant. Similarly, the educational achievement post-test mean scores of the students in the education group consisting of the questions of knowledge (Z=-3.044, p=0.002), skills (Z=- 2.815, p=0.005) and synthesis (Z=-3.624, p<0.001) higher than the mean score of the control group post-test was significantly higher. Conclusion: It has been observed that the education given with the developed partograph elearning tool has a positive effect on the partograph knowledge, skills and synthesis gains of the students.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4655
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Damla Kızılca Çakaloz TEZ_Barış_06.06.2022.pdfDamla Kızılca Çakaloz Doktora Tez Dosyası2.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.