Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4617
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorIşık Afacan, Meltem-
dc.contributor.authorGür, Fatma-
dc.date.accessioned2022-02-03T07:40:51Z-
dc.date.available2022-02-03T07:40:51Z-
dc.date.issued2022-
dc.date.submitted2022-01-17-
dc.identifier.citationGür, F. (2022) Spor yapan ve yapmayan bedensel engelli bireylerin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin incelenmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4617-
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırma, spor yapan ve spor yapmayan bedensel engelli bireylerin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin incelenmesi amacı ile yapıldı. Gereç ve Yöntem: Araştırma, analitik-kesitsel olarak, bedensel engelli spor yapan ve spor yapmayan 351 kişi ile gerçekleşti. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve psikolojik dayanıklılık ölçeği ile toplandı. Verilerin analizinde iki grubun (spor yapma durumu, cinsiyet, medeni durum, engelli oluş nedeni) karşılaştırılmasında Bağımsız Örneklem T Testi, ikiden fazla grubun (yaş, eğitim durumu, sigara kullanımı, var olan engel türü, engel derecesi, aktif spor yılı, spor branşı kategorisi) karşılaştırılmasında ANOVA analizi kullanıldı. Varyans homojenliğinin tespitinde Levene Testi kullanıldı. ANOVA analizi sonucunda elde edilen anlamlı farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığının belirlenmesinde kullanılan çoklu karşılaştırma testlerinin seçimi, Levene Testi sonucu dikkate alınarak yapıldı. Bulgular: Bedensel engellilerin psikolojik dayanıklılık düzeyleri spor yapma durumu değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdi. Bedensel engellilerin psikolojik dayanıklılık alt boyut puanları spor yapma durumu değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdi. Sonuç: Sporun bedensel engelli bireylerin psikolojik dayanıklılık düzeylerini olumlu yönde etkilediği belirlendi.tr_TR
dc.description.abstractObjective: This research was carried out with the aim of examining the psychological resilience levels of physically disabled individuals who do and do not do sports. Material and Methods: The research was carried out analytically and cross-sectionally, with 351 physically handicapped people who did and did not do sports. The data were collected with the personal information form prepared by the researcher and the psychological resilience scale. In the analysis of the data, the Independent Sample T-Test was used to compare two groups (doing sports, gender, marital status, disability reason) for more than two groups (age, education level, smoking, existing disability type, disability degree, active sports year, sports branch). category) ANOVA analysis was used. Levene Test was used to determine the homogeneity of variance. The selection of multiple comparison tests used to determine which groups resulted from the significant difference obtained as a result of the ANOVA analysis was made by considering the Levene Test result. Results: The psychological resilience levels of the physically disabled showed a statistically significant difference according to the variable of doing sports. The psychological resilience sub-dimension scores of the physically disabled showed a statistically significant difference according to the variable of doing sports. Conclusion: It has been determined that sports have a positive effect on the psychological resilience levels of individuals with physical disabilities.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY i TEŞEKKÜRLER ii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi TABLOLAR DİZİNİ vii ÖZET ix ABSTRACT x 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 5 2.1. Spor 5 2.1.1. Sporun Faydaları 5 2.1.2. Sporun Engelliler Açısından Faydaları 6 2.1.2.1. Tıbbi faydalar 7 2.1.2.2. Psikolojik ve sosyal faydaları 7 2.2. Engelli Tanım 8 2.2.1. Dünya sağlık örgütü’nün engellilik sınıflaması 8 2.3. Bedensel Engellilik 10 2.3.1. Bedensel engelli oluş nedenleri 10 2.3.1.1. Doğum öncesi bedensel engelli olma nedenler 10 2.3.1.2. Doğum sırası bedensel engelli olma nedenler 11 2.3.1.3. Doğum sonrası bedensel engelli olma nedenler 11 2.3.2. Bedensel engele yol açan durumlar 12 2.3.2.1. Spina Bifida 12 2.3.2.2. Spinal kord (omurilik) yaralanmaları 12 2.3.2.3. Serebral palsy 13 2.3.2.4. Cücelik 13 2.3.2.5. Romatizmal hastalıklar 14 2.3.2.6. Çocuk felci 14 2.3.2.7. Omurga eğrilikleri 14 2.3.2.8. Amputasyon 14 2.3.2.9. İlerleyici kalıtsal sinir hastalıkları 15 2.4. Bedensel Engelliler ve Spor 15 2.5. Psikolojik Dayanıklılık 17 2.5.1. Psikolojik dayanıklılık (sağlamlık) kavramı 17 2.5.2. Psikolojik dayanıklılığı etkileyen faktörler 19 2.5.2.1 risk faktörleri 19 2.5.2.2. Koruyucu faktörler 20 2.5.2.3. Olumlu sonuçlar 21 3. GEREÇ VE YÖNTEM 23 3.1. Araştırma Modeli 23 3.2. Araştırma Grubu 23 3.3. Veri Toplama Araçları 24 3.3.1. Kişisel bilgi formu 24 3.3.2. Psikolojik dayanıklılık ölçeği 24 3.3.3. Psikolojik Dayanıklılık Ölçeğinin Puanlanması ve Yorumlanması 24 3.4. Verilerin Analizi 25 4. BULGULAR 27 5.TARTIŞMA 39 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 46 KAYNAKLAR 49 EKLER 63 EK 1. Kişisel Bilgi Formu 63 EK 2. Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği 65 EK 3. Etik Kurul Onayı 68 Ek 4. İntihal Raporu 69 BİLİMSEL ETİK BEYANI 70 ÖZGEÇMİŞ 71tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBedensel Engeltr_TR
dc.subjectPsikolojik Dayanıklılıktr_TR
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectPhysical Disability, Resilience, Sporttr_TR
dc.titleSpor yapan ve yapmayan bedensel engelli bireylerde psikolojik dayanıklılık düzeylerinin incelenmesitr_TR
dc.title.alternativeExamination of the psychological stability levels of physically disabled individuals who do and do not sporttr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.authorID10444107tr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Eğitimitr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2022-YL-0021.docxYüksek Lisans Tez372.64 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.