Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4567
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKoçyiğit, Sezai-
dc.contributor.authorYıldız, Fadime Ezgi-
dc.date.accessioned2021-11-26T12:14:18Z-
dc.date.available2021-11-26T12:14:18Z-
dc.date.issued2021-11-09-
dc.date.submitted2021-07-01-
dc.identifier.citationYıldız, F.E. (2021) Erken çocuklukta öz düzenleme ile bilişsel tempo arasındaki ilişki (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4567-
dc.description.abstractBu araştırma, çocukların öz düzenleme beceri düzeyi ile sahip oldukları bilişsel tempo boyutu arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemine, oransız kademeli örnekleme yöntemiyle belirlenen 2018- 2019 eğitim öğretim yılında Uşak ili merkez ilçesine bağlı ilkokulların anasınıflarında eğitim alan 124, özel anaokulunda eğitim alan 91, resmi anaokullarında eğitim alan 137 okul öncesi dönem çocuğu olmak üzere toplam da 352 çocuk dahil edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Wright (1971) tarafından geliştirilen Kansas Okul öncesi Çocuklar İçin Düşünsellik-İçtepisellik Ölçeği A formu ve Smith Donalt vd. (2007) tarafından geliştirilen Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, SPSS 25.0 paket programı kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen değerlere ait normallik analizleri yapıldıktan sonra iki gruplu karşılaştırmalarda İlişkisiz Örneklemler İçin t-Testi ve Mann Whitney U testi, üç ve daha fazla gruplu karşılaştırmalarda ise Anova ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Öz düzenleme becerisi ve bilişsel tempo arasındaki ilişkiyi incelemek için İkili Lojistik Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öz düzenleme becerisi ile bilişsel tempo arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Çocukların öz düzenleme beceri düzeylerindeki artışla birlikte reflektif olma olasılıkları artarken impulsif olma olasılıklarının azalmakta olduğu saptanmıştır.tr_TR
dc.description.abstractThe aim of the study was to examine the relationship between the self-regulation levels of children and the conceptual tempo dimension they had. The study was conducted as a relational survey model. The sample of the study included 352 preschool children who were determined with disproportionate stratified sampling method and who had education in the 2018-2019 academic year in the kindergartens of the primary schools (n=124), private kindergartens (n=91), and official kindergartens (n=137) in the central district of Uşak, Turkey. The Kansas Reflection-Impulsivity Scale for Preschool Children-Form A developed by Wright (1971) and the Preschool Self-Regulation Assessment developed by Smith Donalt et al. (2007) were used as data collection tools in the study. Data were analyzed using SPSS 25.0 package program. After conducting the normality analyses for the values obtained from the scales, t-test for unrelated samples and Mann-Whitney U test were used in two-group comparisons while Anova and Kruskal Wallis tests were used for the comparison between three or more groups. Binary Logistic Regression Analysis was used to examine the relationship between self-regulation skills and conceptual tempo. The study found a positive significant correlation between self-regulation skills and conceptual tempo. It has been found that with the increase in the children's self regulation skills, the possibility of them being reflective increases while the possibility of them being impulsive decreasestr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii TABLOLAR DİZİNİ..............................................................................................................xi EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xiv KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................... xv GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 7 1. ÖZ DÜZENLEME .............................................................................................................. 7 1.1. Öz Düzenlemenin Tanımı............................................................................................ 7 1.2. Öz Düzenlemenin Kuramsal Temelleri ....................................................................... 8 1.3. Farklı Disiplinlerde Öz Düzenlemeyle İlişkili Olarak Görülen Kavramlar............... 12 1.4. Öz Düzenlemeyi Etkileyen Faktörler ........................................................................ 14 1.4.1. Biyolojik Faktörler........................................................................................... 14 1.4.2. Ailesel Faktörler .............................................................................................. 15 1.4.3. Çevresel Faktörler............................................................................................ 15 1.5. Öz Düzenlemenin Alt Boyutları ................................................................................ 16 1.5.1. Dikkati Düzenleme .......................................................................................... 17 1.5.2. Duygu Düzenleme ........................................................................................... 20 1.5.3. Davranış Düzenleme........................................................................................ 22 1.6. Erken Çocukluk Döneminde Öz Düzenlemenin Gelişimi......................................... 25 1.7. Erken Çocukluk Döneminde Öz Düzenlemenin Değerlendirilmesi.......................... 29 1.7.1. Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği................................................................. 29 1.7.2. Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği ..................................................................... 29 ix 1.7.3. Dört-Altı Yaş Çocuklarına Yönelik Öz Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu)............................................................................ 30 1.7.4. Çocuk Davranış Değerlendirme Ölçeği (ÇDDÖ)............................................ 30 1.7.5. Baş- Ayak Parmakları- Dizler- Omuzlar (Bado) Görevleri Ölçme Aracı ....... 30 1.7.6. Duygu Düzenleme Stratejileri Ölçeği.............................................................. 31 1.7.7. Duygu Düzenleme Kontrol Listesi .................................................................. 32 1.7.8. Nesne Seçiminde Esneklik Görevi .................................................................. 32 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 34 2. BİLİŞSEL TEMPO ........................................................................................................... 34 2.1. Biliş ve Bilişsel Gelişim ............................................................................................ 34 2.2. Bilişsel Gelişim Kuramları ........................................................................................ 35 2.2.1. Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı ................................................................... 36 2.2.1.1. Piaget’e göre bilişsel gelişim dönemleri ............................................. 36 2.2.2. Vygotsky’nin Bilişsel Gelişim Kuramı ........................................................... 38 2.2.3. Bruner’in Bilişsel Gelişim Kuramı.................................................................. 38 2.3. Bilişsel Stil................................................................................................................. 39 2.3.1. Bilişsel Stil Boyutları....................................................................................... 41 2.3.2. Bilişsel Tempo ve Bilişsel Tempo Boyutları................................................... 42 2.3.2.1. Bilişsel tempoyu belirleme ölçekleri................................................... 43 2.3.2.2. Bilişsel tempo boyutunun çocuklar üzerindeki etkileri....................... 45 2.3.2.3. Kişisel değişkenlerin bilişsel tempo üzerindeki etkisi ........................ 46 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 48 3. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR............................................................................................... 48 4. BÖLÜM............................................................................................................................ 52 4. YÖNTEM.......................................................................................................................... 52 4.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 52 4.2. Evren ve Örneklem .................................................................................................... 52 4.3. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 56 x 4.3.1. Kişisel Bilgi Formu.......................................................................................... 56 4.3.2. Okul Öncesi Çocuklar İçin Düşünsellik İçtepisellik Ölçeği (Kansas Reflection-Impulsivity for Preschool-KRISP)................................................. 57 4.3.3. Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği................................................................. 58 4.4. Verilerin Toplanması ................................................................................................. 62 4.5. Verilerin Analizinde Kullanılan Yöntemler .............................................................. 62 5. BÖLÜM............................................................................................................................ 64 5. BULGULAR ..................................................................................................................... 64 5.1. Öz Düzenleme Becerileri ile Bilişsel Tempo Arasındaki İlişkiye Yönelik Bulgular 64 5.2. Öz Düzenleme Becerilerine İlişkin Bulgular............................................................. 65 5.3. Çocukların Bilişsel Tempo Boyutuna Yönelik Düşünme Süreleri ve Hata Sayılarına İlişkin Bulgular....................................................................................... 81 5. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................................ 91 6. KAYNAKLAR............................................................................................................... 107 7. EKLER ........................................................................................................................... 127 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 134tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÖz Düzenleme, Bilişsel Tempo, Bilişsel Stil, Erken Çocukluk Dönemitr_TR
dc.subjectSelf-regulation, conceptual tempo, cognitive style, early childhood periodtr_TR
dc.titleErken çocuklukta öz düzenleme ile bilişsel tempo arasındaki ilişkitr_TR
dc.title.alternativeThe relationship between cognitive tempo and self regulation in early childhoodtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Okul Öncesi Eğitim Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3094.pdfFadime Ezgi Yıldız Yüksek Lisans Tez Dosyası1.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.