Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4565
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorİyem, Cemal-
dc.contributor.authorErbay, Yılmaz-
dc.date.accessioned2021-11-26T12:01:38Z-
dc.date.available2021-11-26T12:01:38Z-
dc.date.issued2021-11-08-
dc.date.submitted2021-06-03-
dc.identifier.citationErbay, Y. (2021) Genel kolluk kuvveti olarak Türk jandarmasının sahip olduğu değerler üzerine bir araştırma: Aydın İl Jandarma Komutanlığı örneği (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4565-
dc.description.abstractBu çalışma; karışık araştırma metodolojisi ile literatür taraması yapılarak; değerin ve mesleki değerlerin kavramsal boyutunun anlaşılması, Türk Jandarma Teşkilatının mesleki değerleri ile kişisel değerler arasındaki benzer yönlerinin ortaya koyulması, anket uygulaması yapılarak jandarma personelinin değer durumunu ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla Kasım 2019-Şubat 2020 tarihleri arasında, Aydın İl Jandarma Komutanlığında görevli personel ile tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Veriler “Personel Bilgi Formu” ve “Portre Değerler Anketi (PDA)” kullanılarak, online anket yöntemi ile toplanmıştır. Katılımcıların %96,6’sı erkek, %58,4’ü 19-29 yaş arasında, %61,2’si evli, %57,4’ü normal vücut kütle indeksine sahip, %32,4’ü lise ve altı mezunu, %56,3’ü 0-60 aydır meslekte çalışmakta, %35,7’si “vatan sevgisi”, %24,6’sı “jandarma mesleğine olan ilgi”, %22,0’ının mesleğin saygınlığı” sebeple mesleği seçmiştir. Araştırmaya katılan jandarma personelinin, PDA “güç” alt boyutu puan ortalamasının 3,87±0,90, “başarı” alt boyutu puan ortalamasının 4,66±0,97, “hazcılık” alt boyutu puan ortalamasının 4,36±1,08, “uyarılım” alt boyutu puan ortalamasının 4,40±0,98, “öz yönelim” alt boyutu puan ortalamasının 5,06±0,66, “evrenselcilik” alt boyutu puan ortalamasının 5,43±0,51, “iyilikseverlik” alt boyutu puan ortalamasının 5,25±0,59, geleneksellik alt boyutu puan ortalamasının 4,94±0,68, “uyma” alt boyutu puan ortalamasının 5,41±0,60, “güvenlik” alt boyutu puan ortalamasının 5,44±0,48 ve tüm ölçek ortalamasının 4,97±0,45 olduğu; “özgenişletim” boyutu puan ortalamasının 4,30±0,80, “yeniliğe açıklık” boyutu puan ortalamasının 4,73±0,72, “öz aşkınlık” boyutu puan ortalamasının ve “muhafazacılık” boyutu puan ortalamasının 5,26±0,46 olduğu; sırasıyla en çok “güvenlik”, “evrenselcilik”, “uyma”, “iyilikseverlik” ve “özyönelim” değerlerine ve “özaşkınlık” ve “muhafazacılık” boyutlarına yöneldiği bulunmuştur. PDA sonuçlarına göre cinsiyet ve meslek öncesi başka bir işte çalışma durumunun arasında anlamlı bir farklılık olmadığı (p>0,05); yaş, VKİ, viii medeni durum, eğitim durumu, meslekte çalışma süresi, statü, mevcut görev, mesleği seçme nedeni, görev başında yaralanma durumu, idari/disiplin cezası alma durumu, adli ceza alma durumu, ay başına düşen alınan takdirname sayısı ve ay başına düşen alınan özel ödül sayısı durumları ile anlamlı bir farklılık olduğu (p<0,05) görülmüştür. Sonuç olarak; değerlerin önemli bir kavram olduğu, jandarma teşkilatı işleyişinde önemsendiği, jandarma personelinin değer yönelimlerinin olması gereken niteliklere yakın olduğu, bireysel farklılıklar görülse de toplumsal bir benzerlik gösterdiği ve bazı faktörlerin değer yönelimlerinin etkileyebildiği anlaşılmıştır. Jandarma personelinin değer yönelimlerinin göz önünde bulundurulması ve işe alım sürecinde mesleğe uygunluğunun değerlendirilmesi Jandarma Teşkilatının sağlam işleyişi ve hizmet kalitesi için faydalı olabilir.tr_TR
dc.description.abstractThis descriptive research was conducted to determine values and affecting factors of the Turkish gendarmerie personnel with a survey investigating to understand the conceptual dimension of value and professional values, to reveal the similarities between Turkish Gendarmerie work values and personal values between November 2019 and February 2020. The survey questions were replied by the gendarmeries working in the Aydın Provincial Gendarmerie Command. The data were collected by using the “Personnel Information Form” and “Portrait Values Questionnaire (PVQ)” with the online survey method. 58.4% of the representatives are between 19-29 years old, 61.2% are married, 57.4% have normal body mass index, 32.4% high school or elementary school graduate, 56.3% have been working in the profession for 0-60 months and furthermore 35.7% of the participant chose a profession in the army for the patriotic feeling they have to their motherland, 24.6% of the participant chose this profession since it was their carrier goals and 22.0% of the participant chose being gendarmerie as a profession since it is seen as a respected profession in the society. The security (5.44±0.48), universalism (5.43±0.51) and conformity (5.41±0.60) are seen as the most important factors, Among gendarmeries participating PVQ survey have tendency towards kindness (5.06±0.66), self- direction (5.26±0.46) , self-transcendence and conversation (4.66±0.97) , accomplishment (4.36±1.08), hedonism (4.40±0.98), stimulation (4.30±0.80), self-enhancement (4.73±0.72) , openness to change (4,94±0,68) , conservatism (4,94±0,68) and power (3,87±0,90) According to PVQ results, there is no statistically significant relation between gender and working condition (p>0,05) but age, VKİ, education degree, status, work experience, readily work the reasons in choosing this profession having injuries during the working hours, administrational conditions and judicial penalties , the number of the appreciation letters and awards have also statistical significance role in changing values (p<0,05). As a result; It is seen that values are x important concepts , they are considered important in the gendarmerie organization, the values of the gendarmeries are close to the qualities they should have, they show a social similarity even if individual differences are observed and some factors may affect their value orientation. Considering the values of the gendarmeries and evaluating their suitability to the profession during the recruitment process can be beneficial for the functioning and service quality of the Gendarmerie Organization.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI................................................................................ v ÖZET.....................................................................................................................................vii ABSTRACT ...........................................................................................................................ix ÖNSÖZ...................................................................................................................................xi ŞEKİLLER DİZİNİ.............................................................................................................xvii TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xix RESİMLER DİZİNİ.............................................................................................................xxi EKLER DİZİNİ..................................................................................................................xxiii KISALTMALAR DİZİNİ ................................................................................................... xxv GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM............................................................................................................................ 25 1. DEĞER KAVRAMI.......................................................................................................... 25 1.1. Felsefe ve Değer ........................................................................................................ 25 1.1.1. Değerin Yapısı................................................................................................. 27 1.1.2. Değerin Tipleri................................................................................................. 28 1.1.3. Değerin Ölçüsü ................................................................................................ 29 1.1.4. Değerin Metafizik Statüsü ............................................................................... 30 1.2. Sosyoloji ve Değer..................................................................................................... 32 1.2.1. Değerin Tanımı................................................................................................ 32 1.2.2. Değerlerin Sınıflandırılması ............................................................................ 34 1.2.3. Değerin İşlevleri .............................................................................................. 35 1.2.4. Değerin Kaynakları.......................................................................................... 37 1.2.5. Değer ve İlişkili Kavramlar ............................................................................. 38 1.2.5.1. Toplumsal yapı.................................................................................... 38 1.2.5.2. Kültür ve değer.................................................................................... 39 xiv 1.2.5.3. Kurum ve değer................................................................................... 41 1.2.5.4. Norm, toplumsal kontrol ve değer ...................................................... 42 1.3. Psikoloji ve Değer ..................................................................................................... 47 1.3.1. Değerin Özellikleri.......................................................................................... 47 1.3.2. Değerlerin İşlevleri.......................................................................................... 48 1.3.3. Değer Sınıflaması............................................................................................ 49 1.3.3.1. Bireysel değer ..................................................................................... 52 1.3.3.2. Mesleki değer...................................................................................... 53 1.3.4. Değer Kuramları.............................................................................................. 59 1.3.4.1. Maslow’un değer kuramı .................................................................... 59 1.3.4.2. Geert Hofstede değer kuramı.............................................................. 62 1.3.4.3. Rokeach değer kuramı ........................................................................ 64 1.3.4.4. Schwartz değer kuramı ....................................................................... 65 1.3.4.4.1. Schwartz değer yaklaşımı ve çalışma değerleri ................... 67 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 70 2. KOLLUK KAVRAMI VE TÜRK JANDARMASI ......................................................... 70 2.1. Güvenlik ve Kolluk Kavramı .................................................................................... 70 2.1.1. Güvenlik ve Modern Çağda Savaş.................................................................. 71 2.1.2. Kolluk Kavramı............................................................................................... 94 2.1.3. Türk Jandarması ............................................................................................ 103 2.1.4. Türk Jandarmasının Kurum Kültürü ve Mesleki Değerleri........................... 117 2.1.5. Türk Jandarmasının Değerlerinin Evrensel Değerlerdeki Yeri..................... 194 2.1.6. Kişisel Değerler ile Jandarma Mesleki Değerlerinin Benzerlikleri............... 203 2.1.7. Türk Jandarması Değerlerinin Hukuki Boyutu ve Bağlayıcılığı................... 239 3. BÖLÜM.......................................................................................................................... 295 3. GEREÇ VE YÖNTEM ................................................................................................... 295 3.1. Araştırmanın Amacı ve Tipi.................................................................................... 295 xv 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ..................................................................................... 295 3.3. Araştırmanın Evreni................................................................................................. 295 3.4. Araştırmanın Örneklemi .......................................................................................... 297 3.5. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri ....................................................................... 298 3.6. Araştırmaya Dahil Edilmeme Kriterleri .................................................................. 298 3.7. Araştırmanın Değişkenleri....................................................................................... 298 3.8. Verilerin Toplanması ............................................................................................... 299 3.8.1. Veri Toplama Yöntemi.................................................................................. 299 3.8.2. Veri Toplama Araçları................................................................................... 299 3.8.2.1. Personel Bilgi Formu ........................................................................ 299 3.8.2.2. Portre Değerler Anketi (PDA)........................................................... 299 3.8.2.2.1. Ölçek güvenirliği................................................................ 301 3.9. Veri Toplama Araçlarının Uygulanması ve Çalışmanın Yürütülme Süreci............ 302 3.10. Verilerin Analizi .................................................................................................... 303 3.11. Araştırmanın Etik Yönü......................................................................................... 303 3.12. Araştırmanın Sınırlılıkları...................................................................................... 303 4. BÖLÜM.......................................................................................................................... 304 4. BULGULAR ................................................................................................................... 304 4.1. Jandarma Personelini Tanımlayıcı Bulgular............................................................ 304 4.2. Jandarma Personelinin Değer Yönelimine İlişkin Bulgular .................................... 306 4.2.1. Jandarma Personelinin Değer Yönelimi Durumu.......................................... 306 4.2.2. Jandarma Personelinin Ölçek Maddelerine Göre Tanımlayıcı Bulguları...... 308 4.2.3. Jandarma Personelinin Değer Yöneliminin Bazı Özelliklerine Göre İncelenmesi..................................................................................................... 310 5. TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................................. 339 5.1. Tartışma ................................................................................................................... 339 5.2. Sonuç ve Değerlendirme.......................................................................................... 347 6. KAYNAKLAR............................................................................................................... 371 xvi 7. EKLER........................................................................................................................... 401 ÖZGEÇMİŞ....................................................................................................................... 409tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectDeğerler, İş/Meslek Değerleri, Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK), Genel Kolluk, Türk Jandarması (JGNK), Schwartz PDA(PVQ)tr_TR
dc.subjectValues, Professionnal Values, Turkish Armed Forces (TSK), Law Enforcement, Turkish Gendarmerie (JGNK), Schwartz PDA(PVQ)tr_TR
dc.titleGenel kolluk kuvveti olarak Türk jandarmasının sahip olduğu değerler üzerine bir araştırma: Aydın İl Jandarma Komutanlığı örneğitr_TR
dc.title.alternativeA research on the values of Turkish gendarmerie as general law enforcement agency: example of Aydin Provincial Gendarmerie Commandtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İnsan Kaynakları Yönetimi Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3096.pdfYılmaz Erbay Yüksek Lisans Tez Dosyası5.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.