Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4562
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTürkoğlu, Adil-
dc.contributor.authorGöçer, Gürkan-
dc.date.accessioned2021-11-26T11:52:40Z-
dc.date.available2021-11-26T11:52:40Z-
dc.date.issued2021-11-09-
dc.date.submitted2021-05-28-
dc.identifier.citationGöçer, G. (2021) Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programının Eisner’ın eğitsel eleştiri modeline göre değerlendirilmesi (yayınlanmamış doktora tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4562-
dc.description.abstractBu çalışmanın temel amacı Ortaokul Bilişim Teknolojileri ve Yazılım (BTY) Dersi Öğretim Programını Eisner’ın Eğitsel Eleştiri Modeli’ne göre değerlendirmektir. Araştırma konusuna nitel ve nicel verilerle ulaşılması amaçlanmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda durum çalışması, nicel boyutunda ise genel tarama modeli kullanılmıştır. Programın değerlendirilmesinde Eisner’ın Eğitsel Eleştiri Modeli kullanılmış ve bulgular, modelde yer alan betimleme, yorumlama, değerlendirme ve temalaştırma boyutları temele alınarak sunulmuştur. Araştırmanın nitel boyutu için çalışma alanını, Burdur il merkezinde görev yapan BT öğretmenleri ve okul yöneticileri ile il merkezindeki bir ortaokulda eğitim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada nitel boyutunda tipik durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel örneklemini ise tabakalı örnekleme yöntemine göre belirlenen 434 (5. sınıf N=226, 6. sınıf N=208) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel boyutunda veriler, 12 bilişim teknolojileri öğretmeni ve 13 okul yöneticisiyle yapılan görüşmeler, 16 öğrenci ile yapılan iki odak grup görüşmesi ve araştırmacı tarafından yapılan gözlemler ile toplanmıştır. Nicel veriler ise araştırmacı tarafından geliştirilen 30 maddelik Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Akademik Başarı Testi ile toplanmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesinde betimsel ve içerik analizden yararlanılmıştır. Nicel verilerin analizinde ise bağımsız gruplar t-testi, varyans analizi kullanılmıştır. Akademik başarı testi puanlarının, bağımsız değişkenlere göre farklılaşma düzeyini karşılaştırmak amacıyla; v bağımsız iki grup ortalamalarının karşılaştırmalarda t-testi, ikiden fazla grubun ortalamalarının karılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Fark çıkan durumlarda ise farkın kaynağını bulmak için Least Significant Difference (LSD) testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda BTY dersi öğretim programında yapısal bir takım sorunların olduğu ancak asıl sorunların uygulama sürecinde ortaya çıktığı ve programın mevcut koşullarda uygulanabilir olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda ise öğrencilerin bilişim teknolojileri ve yazılım dersi akademik başarı düzeylerinin orta düzeyde olduğu ortaya çıkmış ve bu sonuçların araştırmanın nitel boyutunda ortaya konulan sonuçları destekler nitelikte olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda elde edilen sonuçlar kuramsal çerçeve doğrultusunda tartışılarak programın etkili bir şekilde uygulanmasına ve yapılacak araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuşturtr_TR
dc.description.abstractThe main purpose of this study is to evaluate the Secondary School Information Technologies and Software Course Curriculum in accordance with the Educational Criticism Model of Eisner. It is aimed to reach the research data with qualitative and quantitative methods. Case study was used for the qualitative aspect of the research and general survey model was used for the quantitative aspect. In the evaluation of the program, Eisner's Educational Criticism model was used and the findings were presented on the basis of the dimensions of the description, interpretation, evaluation and thematization of the model. The study scope for the qualitative aspect of the research consists of IT teachers and school administrators working in the city center of Burdur and students in a secondary school in the city center. In the study, typical case sampling was used for qualitative aspect. The quantitative sample of the study consists of 434 (5th grade N=226, 6th grade N=208) students determined in accordance with the stratified sampling method. Qualitative data of the research were collected through interviews conducted with 12 information technology teachers and 13 school administrators, two focus group interviews with 16 students and through observations of researcher. Quantitative data were collected applying 30-item Information Technologies and Software Course Academic Achievement Test developed by the researcher. Descriptive and content analysis were used in the analysis of qualitative data. In the analysis of quantitative data, independent groups t-test and variance analysis were used. In order to compare the level of differentiation of academic achievement test scores in accordance with vii independent variables; t-test was used to compare the means of two independent groups, and one-way analysis of variance was used to compare the means of more than two groups. In cases where there is a difference, Least Significant Difference (LSD) test was applied to find the source of the difference. As a result of the research, it was concluded that there are some structural problems in the Information Technologies and Software Course curriculum, but the main problems arise during the implementation process and the program is not practicable in the current conditions. For the quantitative aspect of the research, it was revealed that students’ academic achievement levels of the information technologies and software course were average and these results were found to be similar with the results revealed in the qualitative aspect of the research. The results obtained from the research were discussed in line with the theoretical framework and suggestions were made for the effective implementation of the program and the further researches.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................. ii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ............................................................... iii ÖZET...................................................................................................................... iv ABSTRACT........................................................................................................... vi ÖNSÖZ .................................................................................................................. viii İÇİNDEKİLER ...................................................................................................... x ŞEKİLLER DİZİNİ ................................................................................................ xv TABLOLAR DİZİNİ ............................................................................................. xvi EKLER DİZİNİ ...................................................................................................... xviii KISALTMALAR ................................................................................................... xix GİRİŞ ..................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM ............................................................................................................. 7 1. KURAMSAL AÇIKLAMALAR ....................................................................... 7 1.1. BT Eğitimi .......................................................................................... 7 1.1.1. Dünya’da BT Eğitimi ............................................................ 7 1.1.2. Türkiye’de BT Eğitimi .............................................................. 9 1.1.2.1. MEB’in 1997 Yılı 143 Sayılı Kararı .............................. 9 1.1.2.2. MEB’in 1998 Yılı 180 Sayılı Kararı .............................. 9 1.1.2.3. MEB’in 2005 Yılı 192 Sayılı Kararı .............................. 10 1.1.2.4. MEB’in 2006 Yılı 347 Sayılı Kararı .............................. 10 1.1.2.5. MEB’in 2007 Yılı 111 Sayılı Kararı .............................. 11 xi 1.1.2.6. MEB’in 2010 Yılı 75 Sayılı Kararı ................................ 11 1.1.2.7. MEB’in 2012 Yılı 69 Sayılı Kararı ................................ 12 1.1.2.8. MEB’in 2012 Yılı 150 Sayılı Kararı .............................. 12 1.1.2.9. MEB’in 2013 Yılı 22 Sayılı Kararı ................................ 12 1.2. Değerlendirilen BTY Dersi Öğretim Programı ...................................... 13 1.2.1. BTY Dersinin Genel Amacı ve Yeterlikler ................................ 17 1.2.2. BTY Dersi Kazanımları ............................................................. 19 1.2.3. BTY Dersi Öğrenme Alanları .................................................... 19 1.2.4. BTY Dersi Öğrenme-Öğretme Süreci ....................................... 21 1.2.5. BTY Dersi Değerlendirme Yaklaşımları ................................... 25 1.3. Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi .............................................. 27 1.3.1. Program Değerlendirmenin Amacı ........................................... 28 1.4. Program Değerlendirme Modelleri ........................................................ 29 1.4.1. CIPP (Bağlam-Girdi-Süreç-Ürün) Program Değerlendirme Modeli ................................................................................................. 30 1.4.2. Uygunluk Olasılık Modeli ......................................................... 33 1.4.3. Hedefe Dayalı Program Değerlendirme Modeli ........................ 34 1.4.4. UCLA Program Değerlendirme Modeli .................................... 35 1.4.5. Demirel’in Analitik Program Değerlendirme Modeli ................ 36 1.4.6. Provus’un Farklar Yaklaşımı ..................................................... 38 1.4.7. Belon ve Handler Program Değerlendirme Modeli ................... 40 1.4.8. Eisner’in Eğitsel Eleştiri Modeli ................................................ 41 xii 1.5. BTY Dersi Akademik Başarı Düzeyi ..................................................... 44 1.6. İlgili Araştırmalar .................................................................................. 44 1.6.1. Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi/Bilişim Teknolojileri Dersi/Bilgisayar Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesine İlişkin Çalışmalar ..................................... 45 1.6.3. Eğitsel Eleştiri Modeli Kullanılarak Yurtiçinde Yapılan Program Değerlendirme Çalışmalar .......................................... 52 1.6.4. Eğitsel Eleştiri Modeli Kullanılarak Yurtdışında Yapılan Program Değerlendirme Çalışmalar .......................................... 58 1.6.5. BTY Dersi Akademik Başarı Durumu ile İlgili Araştırmalar ..... 61 2. BÖLÜM ............................................................................................................. 65 2. YÖNTEM ........................................................................................................... 65 2.1. Araştırmanın Modeli .............................................................................. 65 2.2. Çalışma Grubu, Evren, Örneklem .......................................................... 67 2.2.1. Nitel Veriler için Çalışma Grubunun Seçilmesi ......................... 67 2.2.2. Nicel Veriler için Örneklemin Belirlenmesi .............................. 70 2.3. Veri Toplama Araçları ........................................................................... 73 2.3.1. Nitel Veri Toplama Araçları ...................................................... 73 2.3.1.1. Gözlem formu ............................................................... 73 2.3.1.2. Odak grup görüşme formu ............................................ 73 2.3.1.3. Öğretmen ve okul yöneticisi görüşme formları ............. 74 2.3.2. Nicel Veri Toplama Araçları ..................................................... 75 2.3.2.1. Kişisel bilgi formu ......................................................... 75 2.3.2.2. BTY dersi akademik başarı testi .................................... 75 xiii 2.4. Verilerin Toplanması ............................................................................. 81 2.4.1. Nitel Verileri Toplanması .......................................................... 81 2.4.2. Nicel Verilerin Toplanması ....................................................... 86 2.5. Verilerin Analizi ve Yorumlanması ...................................................... 86 2.5.1 Nitel Verilerin Analizi ................................................................ 87 2.5.2. Nicel Verilerin Analizi .............................................................. 88 2.6. Nitel Araştırmada Geçerlik Güvenirlik .................................................. 89 2.6.1. Geçerlik ..................................................................................... 89 2.6.2. Güvenirlik ................................................................................. 90 2.7. Araştırmacının Rolü ............................................................................... 91 3. BÖLÜM ............................................................................................................. 93 3. BULGULAR VE YORUM ................................................................................ 93 3.1. Genel Görünüm ...................................................................................... 93 3.2. Betimleme Aşaması ............................................................................... 96 3.3. Yorumlama Aşaması .............................................................................. 109 3.4. Değerlendirme Aşaması ......................................................................... 175 3.4.1. Programın Yapısına Yönelik Değerlendirme ............................. 175 3.4.2. Programın Uygulama Sürecine Yönelik Değerlendirme ........... 181 4. BÖLÜM ............................................................................................................. 185 4. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................... 185 4.1. Temalar ve Sonuçlar .............................................................................. 185 4.2. Öneriler .................................................................................................. 195 xiv 6. KAYNAKLAR ................................................................................................. 198 7. EKLER .............................................................................................................. 212 ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................... 228tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi, Öğretim Programı, Program Değerlendirme, Eğitsel Eleştiri Modelitr_TR
dc.subjectInformation Technologies and Software Course, Curriculum, Curriculum Evaluation, Educational Criticism Modeltr_TR
dc.titleBilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programının Eisner’ın eğitsel eleştiri modeline göre değerlendirilmesitr_TR
dc.title.alternativeEvaluation of information technologies and software course's curriculum according to Eisner’s educational criticism modeltr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aydıntr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3088.pdfGürkan Göçer Doktora Tez Dosyası5.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.