Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4546
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAktamış, Hilal-
dc.contributor.advisorBildiren, Ahmet-
dc.contributor.authorÖzdeniz, Yeşim-
dc.date.accessioned2021-11-26T10:57:17Z-
dc.date.available2021-11-26T10:57:17Z-
dc.date.issued2021-11-08-
dc.date.submitted2021-07-16-
dc.identifier.citationÖzdeniz, Y. (2021) Harmanlanmış öğrenme ortamında bütünleştirilmiş müfredat modeline göre tasarlanan fen modülünün uygulamasının üstün yetenekli öğrencilerin bilimsel muhakeme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4546-
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışma, Bütünleştirilmiş Müfredat Modeli temel alınarak probleme dayalı öğrenme yöntemine göre tasarlanan ve harmanlanmış öğrenme ortamında uygulanan fen bilimleri modülünün üstün yetenekli öğrencilerin bilimsel muhakeme becerilerine ve bilimsel süreç becerilerine etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Materyal ve Yöntem: Çalışma 2020-2021 eğitim öğretim yılının bahar yarıyılında Ege Bölgesi’nde bulunan bir Bilim ve Sanat Merkezine devam eden 5. sınıf seviyesindeki 13 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. 8 hafta süren çalışmada Bütünleştirilmiş Müfredat Modeli temel alınarak probleme dayalı öğrenme yöntemine göre bir fen bilimleri modülü tasarlanmış ve harmanlanmış öğrenme ortamında uygulanmıştır. Öğretim tasarımına ve öğrenme sürecine ilişkin nitel veriler, yansıtıcı günlükler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve araştırmacı gözlem notları ile elde edilmiş, verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Nicel verilerin elde edilmesinde tek grup ön-test son-test deneysel deseni kullanılmış, veriler Bilimsel Süreç Becerileri Testi ve Lawson Bilimsel Muhakeme Testi kullanılarak elde edilmiş ve bir istatistik programı ile çözümlenmiştir. Bulgular: Araştırma bulgularında Bilimsel Süreç Becerileri ve Bilimsel Muhakeme becerileri ön-test son-test puanlarında son test lehine anlamlı fark olduğu, nitel verilerden elde edilen bulgularda ise öğretim tasarımına ve öğrenme sürecine ilişkin olumlu değerlendirmeler yapıldığı görülmüştür. xi Sonuç: Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda çalışmada kullanılan fen öğretim tasarımının öğrencilerin bilimsel muhakeme ve bilimsel süreç becerilerinin gelişimine katkı sağladığı ve üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde benzer içerikler kullanılmasının faydalı olacağı söylenebilir.tr_TR
dc.description.abstractObjective: This study was carried out to examine the effect of the science module, which was designed according to the problem-based learning method based on the Integrated Curriculum Model and applied in the blended learning environment, on the scientific reasoning skills and scientific process skills of gifted students. Material and Methods: The study was carried out with 13 5th grade students attending a Science and Art Center in the Aegean Region in the spring semester of the 2020-2021 academic year. Case study method was used in the research. In the 8-week study, a science module was designed according to the problem-based learning method based on the Integrated Curriculum Model and implemented in a blended learning environment. Qualitative data on instructional design and learning process were obtained with reflective diaries, semi-structured interview form and researcher observation notes, and descriptive analysis and content analysis methods were used in the analysis of the data. A single group pre-test post-test experimental design was used to obtain quantitative data, the data were obtained using the Scientific Process Skills Test and the Lawson Scientific Reasoning Test and analyzed with a statistical program. Results: In the research findings, it was seen that there was a significant difference in favor of the post-test in the pre-test post-test scores of Scientific Process Skills and Scientific Reasoning skills, and positive evaluations were made regarding the instructional design and learning process in the findings obtained from the qualitative data. Conclusion: In line with the findings obtained from the research, it can be said that the science instructional design used in the study contributes to the development of students' scientific reasoning and scientific process skills, and that it would be beneficial to use similar content in the education of gifted students.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY ............................................................................................................... i TEŞEKKÜR….. .................................................................................................................... ii İÇİNDEKİLER….................................................................................................................iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ….................................................................... vii ŞEKİLLER DİZİNİ….. ...................................................................................................... viii TABLOLAR DİZİNİ…........................................................................................................ ix ÖZET…................................................................................................................................. x ABSTRACT ........................................................................................................................ xii 1. GİRİŞ…............................................................................................................................. 1 1.1. Problem Durumu ............................................................................................................ 1 1.2. Araştırmanın Amacı ....................................................................................................... 3 1.3. Araştırmanın Önemi ....................................................................................................... 4 1.4. Problem Cümlesi ............................................................................................................ 6 1.4.1. Alt Problemler ............................................................................................................. 6 1.5. Varsayımlar .................................................................................................................... 7 1.6. Sınırlılıklar...................................................................................................................... 7 1.7. Tanımlar ......................................................................................................................... 7 1.8. Kavramsal Çerçeve......................................................................................................... 8 1.8.1. Üstün Yeteneklilik Kavramı........................................................................................ 8 1.8.2. Üstün Yetenekli Çocukların Özellikleri ve İhtiyaçları.............................................. 10 1.8.3. Üstün Yetenekli Çocukların Eğitimi ..........................................................................13 1.8.3.1. Üstün Yeteneklilerin Eğitiminde Farklılaştırma..................................................... 16 iv 1.8.3.2. Üstün Yetenekli Öğrenciler İçin Eğitim Uygulamaları.......................................... 18 1.8.3.3. Üstün Yeteneklilere Yönelik Eğitim Programı Modelleri...................................... 20 1.8.3.3.1. Otonom Öğrenme Modeli.................................................................................... 20 1.8.3.3.2. Paralel Müfredat Modeli...................................................................................... 21 1.8.3.3.3. Renzulli Okul Geneli Zenginleştirme Modeli ..................................................... 22 1.8.3.3.4. Purdue Üç Aşamalı Zenginleştirme Modeli ........................................................ 22 1.8.3.3.5. Maker Müfredat Modeli ...................................................................................... 23 1.8.3.3.6. Bütünleştirilmiş Müfredat Modeli....................................................................... 24 1.8.3.4. Üstün Yeteneklilerin Fen Eğitimi........................................................................... 25 1.8.4. Probleme Dayalı Öğrenme ........................................................................................ 28 1.8.5. Harmanlanmış Öğrenme Ortamı ............................................................................... 31 1.8.6. Bilimsel Süreç Becerileri................................................................................................... 33 1.8.7. Bilimsel Muhakeme Becerisi..................................................................................... 35 2. KAYNAK ÖZETLERİ.................................................................................................... 38 3. MATERYAL VE YÖNTEM........................................................................................... 44 3.1. Araştırma Modeli.......................................................................................................... 44 3.2. Çalışma Grubu.............................................................................................................. 45 3.3. Veri Toplama Araçları.................................................................................................. 46 3.3.1. Bilimsel Süreç Becerileri Testi.................................................................................. 46 3.3.2. Lawson Bilimsel Muhakeme Testi............................................................................ 47 3.3.3. Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu....................................................................... 49 3.3.4. Yansıtıcı Günlük........................................................................................................ 49 3.3.5. Araştırmacı Notları.................................................................................................... 50 3.4. Öğretim Tasarımının Oluşturulması ve Uygulama Süreci ........................................... 50 v 3.5. Araştırmacının Rolü ..................................................................................................... 62 3.6. Verilerin Analizi........................................................................................................... 62 3.7. Araştırmanın Geçerlik ve Güvenirliği .......................................................................... 63 4 . BULGULAR .................................................................................................................. 65 4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular .......................................................................... 65 4.1.1. Lawson Bilimsel Muhakeme Testinden Elde Edilen Bulgular ................................. 65 4.1.2. Bilimsel Süreç Becerileri Testinden Elde Edilen Bulgular ....................................... 67 4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ............................................................................ 68 4.2.1. Yansıtıcı Günlüklere İlişkin Bulgular........................................................................ 69 4.2.2. Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formuna İlişkin Bulgular......................................... 73 4.2.2.1. Öğretim Tasarımının Temasına İlişkin Bulgular.................................................... 74 4.2.2.2. Etkinliklerin Zorluk Düzeyine İlişkin Bulgular...................................................... 75 4.2.2.3. Probleme Dayalı Senaryolara İlişkin Bulgular....................................................... 76 4.2.2.4. Çalışmanın Günlük Yaşama Katkısına İlişkin Bulgular ........................................ 77 4.2.2.5. Çalışmanın Bilimsel Süreç Becerilerine Katkısına İlişkin Bulgular ...................... 77 4.2.2.6. Çalışmanın Akıl Yürütme Becerilerine Katkısına İlişkin Bulgular........................ 78 4.2.2.7. Grup Çalışmasına İlişkin Bulgular ......................................................................... 79 4.2.2.8. Harmanlanmış Öğrenme Ortamına İlişkin Bulgular .............................................. 80 4.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular......................................................................... 82 5. TARTIŞMA..................................................................................................................... 85 5.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Tartışma .......................................................................... 85 5.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Tartışma ............................................................................ 86 5.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Tartışma......................................................................... 88 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ................................................................................................ 90 vi 6.1. Sonuçlar........................................................................................................................ 90 6.2. Öneriler......................................................................................................................... 92 KAYNAKLAR.................................................................................................................... 94 EKLER .............................................................................................................................. 104 Ek 1 Etik Kurul Onay Bildirimi ........................................................................................ 104 Ek 2 Araştırma İzni............................................................................................................ 105 Ek 3 Ölçek Kullanım İzinleri............................................................................................. 106 Ek 4 Lawson Bilimsel Muhakeme Testi ........................................................................... 107 Ek 5 Bilimsel Süreç Becerileri Testi ................................................................................. 114 Ek 6 Yarı Yapılandırılmış Görüşme Soruları.................................................................... 123 Ek 7 Modül Planı............................................................................................................... 125 Ek 8 Öğrenci Etkinlik Kağıdı Örneği................................................................................ 139 Ek 9 Çevrim İçi Öğrenme Ortamındaki Uygulama Görselleri.......................................... 141 Ek 10 Yüz Yüze Öğrenme Ortamındaki Uygulama Görselleri......................................... 142 Ek 11 Öğrenci Çalışmalarına İlişkin Görseller.................................................................. 144 BİLİMSEL ETİK BEYANI .............................................................................................. 145 ÖZ GEÇMİŞ...................................................................................................................... 146tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBütünleştirilmiş Müfredat Modeli, Üstün Yetenekli Öğrenci, Harmanlanmış Öğrenme, Bilimsel Muhakeme, Bilimsel Süreç Becerileritr_TR
dc.subjectIntegrated Curriculum Model, Gifted Student, Blended Learning, Scientific Reasoning, Scientific Process Skillstr_TR
dc.titleHarmanlanmış öğrenme ortamında bütünleştirilmiş müfredat modeline göre tasarlanan fen modülünün uygulamasının üstün yetenekli öğrencilerin bilimsel muhakeme ve bilimsel süreç becerilerine etkisitr_TR
dc.title.alternativeThe effect of application of science module designed according to integrated curriculum model in blended learning environment on scientific reasoning and scientific process skills of gifted studentstr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3115.pdf2.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.