Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4533
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKöroğlu, Çağrı-
dc.contributor.authorAydın, Zeynep-
dc.date.accessioned2021-11-26T10:16:49Z-
dc.date.available2021-11-26T10:16:49Z-
dc.date.issued2021-11-26-
dc.date.submitted2021-07-05-
dc.identifier.citationAydın, Z. (2021) Stratejik pazarlama muhasebesi ve örnek bir uygulama (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4533-
dc.description.abstractGelecekteki fiyat beklentilerini önceden saptayabilmek ve faaliyetlerin planlamasından stratejik kararların alınmasına kadar birçok alanda muhasebeye ihtiyaç duyulmaktadır. Pazarlama kararlarına ilişkin karar verirken maliyet muhasebesi verilerini göz önünde bulundurmak gerekmektedir. Bu bakımdan maliyet muhasebesi, pazarlama ile ilgili kararların alınmasında sağlam temeller oluşturur. Stratejik pazarlama kararlarında doğru kararlar vermek için pazarlama yöneticilerinin özel bilgilere ihtiyacı vardır. Bu özel bilgilerde stratejik yönetim muhasebesinden dolayısıyla muhasebe bilgi sistemi ve pazarlama bilgi sisteminin bir araya gelmesinden meydana gelen stratejik pazarlama muhasebesinden sağlanır. Bu çalışmanın temel amacı da stratejik pazarlama muhasebesinin önemini ispatlamak ve literatüre hem ulusal hem de uluslararası alanda katkıda bulunmaktır. Bu çalışmada elde edilen veriler Aydın\Kuşadası’nda faaliyet gösteren bir otelden alınmıştır. Rekabetin yoğun yaşandığı turizm sektörü uygulama da konu olarak seçilmiş ve işletmenin en uygun fiyatlama kararlarına ulaşabilmesi için gerekli olan analizler yapılıp kar fonksiyonuna ulaşılmıştır. Bu sayede işletme 2020 yılın da bir sonraki yılın fiyatlarını hedefledikleri büyüme oranı iyi görebilmiş olacaktırtr_TR
dc.description.abstractAccounting is needed in many areas, from determining future price expectations and planning activities to making strategic decisions. It is necessary to consider cost accounting data while making decisions regarding marketing decisions. In this respect, cost accounting creates a solid basis for making marketing decisions. Marketing managers need special knowledge to make the right decisions in strategic marketing decisions. This special information is obtained from strategic marketing accounting, which consists of strategic management accounting, and thus the combination of accounting information system and marketing information system. The main purpose of this study is to prove the importance of strategic marketing accounting and to contribute to the literature both nationally and internationally. In addition, the data obtained in this study were taken from a hotel operating in Aydın / Kuşadası. The tourism sector, where competition is intense, was chosen as a subject in practice and the necessary analyzes were made to reach the best pricing decisions of the business and the profit function was achieved. In this way, the enterprise will have a good view of the growth rate for which they target the prices for the next year in 2020.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL ONAY SAYFASI.................................................................................................... i BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI.............................................................................. ii ÖZET....................................................................................................................................iii ABSTRACT ......................................................................................................................... iv ÖNSÖZ.................................................................................................................................. v ŞEKİLLER DİZİNİ............................................................................................................... x TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................ xi GRAFİKLER DİZİNİ ......................................................................................................... xii GİRİŞ..................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM............................................................................................................................. 3 1. BİLGİ SİSTEMLERİNİN YAPISI VE TEMEL KAVRAMLAR ................................... 3 1.1. Sistem, Veri ve Bilgi Kavramları ............................................................................. 3 1.1.1. Bilginin Özellikleri ve Sınıflandırılması ........................................................... 4 1.1.2. Bilgi İşleme Sistemi .......................................................................................... 4 1.1.2.1. Bilgi İşleme Sisteminin Aşamaları ................................................................ 6 1.1.3. İşletmelerde Bilgi Teknolojileri ve Bilginin Önemi ......................................... 6 1.2. Yönetim Bilgi Sistemleri ve Alt Sistemler ............................................................... 8 1.2.1. Üretim Bilgi Sistemi ....................................................................................... 10 1.2.2. Pazarlama Bilgi Sistemi .................................................................................. 11 1.2.3. İnsan Kaynakları Bilgi Sistemi ....................................................................... 11 1.2.4. Finansal Bilgi Sistemi ..................................................................................... 12 1.2.5. Muhasebe Bilgi Sistemi .................................................................................. 13 1.3. Muhasebe Bilgi Sistemi ve Maliyet Muhasebesi .................................................... 13 1.3.1. Muhasebe Bilgi Sisteminin Tanımı ve Unsurları ............................................ 14 1.3.1.1. Muhasebe Bilgi Sisteminin Tanımı ......................................................... 14 vii 1.3.1.2. Muhasebe Bilgi Sisteminin Unsurları ..................................................... 15 1.3.2. Muhasebe Bilgi Sisteminin Önemi ve Temel İlkeleri ..................................... 15 1.3.2.1. Muhasebe Bilgi Sisteminin Önemi .......................................................... 15 1.3.2.2. Muhasebe Bilgi Sisteminin Temel İlkeleri .............................................. 16 1.3.3. Muhasebe Bilgi Sistemine Ait Alt Sistemler ve Maliyet Muhasebesinin Muhasebe Bilgi Sistemi İçerisindeki Yeri ve Önemi .................................... 18 1.3.3.1. Finansal Muhasebe Bilgi Sistemleri ........................................................ 18 1.3.3.2. Yönetim Muhasebesi Bilgi Sistemi ......................................................... 20 1.3.3.3. Finansal Muhasebe Bilgi Sistemleri ve Yönetim Muhasebesi Bilgi Sistemleri Arasındaki İlişki ve Farklılıklar .............................................. 21 1.3.4. Muhasebe Bilgi Sistemleri İçerisinde Maliyet Muhasebesinin Yeri ve Önemi ................................................................................................................... 22 1.3.5. Geleneksel Maliyet Muhasebesi Hesaplama Sistemleri ................................. 25 1.3.5.1. Maliyet Hesaplama Şeklini Oluşturan Sistemler ................................ 26 1.3.5.2. Maliyet Hesaplama Zamanını Belirleyen Sistemler ........................... 27 1.3.5.3. Maliyetlerin Kapsamını Belirleyen Sistemler .................................... 28 1.3.6. Geleneksel Maliyet Muhasebesi Sistemlerinin Uygulamalarına Yönelik Eleştiriler ....................................................................................................... 30 1.4. Pazarlama Kavramı ve Gelişim Süreci ................................................................... 31 1.4.1. Pazarlamada Karar Alma ve Türleri ........................................................... 32 1.4.2. Pazarlama Araştırması ................................................................................ 34 1.4.3. Yirmi Birinci Yüzyılda Pazarlama Araştırmasının Faydaları ve Olumsuz Tarafları .................................................................................................... 37 1.5. Pazarlama Bilgi Sistemi .......................................................................................... 39 1.5.1. Pazarlama Bilgi Sisteminin Faydaları ........................................................ 42 1.5.2. Pazarlama Bilgi Sisteminde Araştırma Süreci ........................................... 43 1.5.2.1. Problemin Tanımlanması ve Araştırma Amaçlarının Belirlenmesi ........ 43 viii 1.5.2.2. Bilgi Kaynaklarının Geliştirilmesi .......................................................... 43 1.5.2.3. Verilerin Toplanması ............................................................................... 43 1.5.2.4. Verilerin Analizi ve Yorumlanması ........................................................ 44 1.5.2.5. Araştırma Raporlarının Yorumlanması ................................................... 45 2. BÖLÜM........................................................................................................................... 46 2. MUHASEBE BİLGİ SİSTEMİ VE PAZARLAMA BİLGİ SİSTEMİNİN İLİŞKİSİ .. 46 2.1. Pazarlama Muhasebesi............................................................................................. 48 2.2. Stratejik Yönetim Muhasebesi ................................................................................ 50 2.3. Stratejik Maliyet Yönetimi ..................................................................................... 51 2.3.1. Stratejik Maliyet Yönetiminin Tanımı ....................................................... 52 2.3.2. Stratejik Maliyet Yönetiminin Önemi ........................................................ 52 2.3.3. Stratejik Maliyet Yönetiminin Bileşenleri ................................................. 53 2.4. MBS ve PBS’ ye Modern Bir Yaklaşım: Stratejik Pazarlama Muhasebesi ........... 53 2.5. Stratejik Pazarlama ................................................................................................. 55 2.6. Stratejik Pazarlama Muhasebesinin Önemi ............................................................ 57 2.7. Stratejik Pazarlama Muhasebesinin Uygulanması .................................................. 58 2.8. Stratejik Pazarlama Kararlarında Modern Maliyet Sistemleri ................................ 62 2.8.1. Tam Zamanında Üretim .................................................................................. 63 2.8.2. Hedef Maliyetleme .......................................................................................... 64 2.8.3. Kaizen Maliyetleme ........................................................................................ 65 2.8.4. Benchmarking Maliyetleme Sistemi ............................................................... 65 2.8.5. Ürün Hayat Seyri Maliyet Sistemleri .............................................................. 66 2.8.6. Faaliyet Tabanlı Maliyetleme ......................................................................... 66 3. BÖLÜM........................................................................................................................... 68 3. STRATEJİK PAZARLAMA MUHASEBESİNİN X OTEL İŞLETMESİNDE UYGULANMASI ....................................................................................................... 68 ix 3.1. Araştırma Yöntemi ................................................................................................. 68 3.2. X Otel İşletmesine Ait Bilgiler ............................................................................... 69 3.3. Müşterilere Satılan Yatak Sayısı ............................................................................. 69 3.3.1. X Otel İşletmesine Ait Gider Kalemleri .......................................................... 69 3.4. Stratejik Pazarlama Muhasebesinin X Otel İşletmesinde Uygulanması ................. 70 3.4.1. X Otel İşletmesine Ait Gelir-Maliyet Analizleri ............................................. 70 3.4.2. X Otel İşletmesinin Başa baş Satış Hacmi ...................................................... 73 3.4.3. X Otel İşletmesinin Başa baş ve Hacim-Kar Grafiği ...................................... 74 3.4.4. Hedeflenen Kâr’a Ulaşmak İçin En Uygun Fiyatın Belirlenmesi ................... 76 4. SONUÇ ........................................................................................................................... 79 5. KAYNAKLAR ............................................................................................................... 81 ÖZGEÇMİŞ ........................................................................................................................ 94tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMaliyet Muhasebesi, Muhasebe Bilgi Sistemi Stratejik Pazarlama Muhasebesi, Pazarlama Bilgi Sistemi, Stratejik Maliyet Yönetimitr_TR
dc.subjectAccounting Information System Strategic Marketing Accounting, Cost Accounting, Marketing Information System, Strategic Cost Managementtr_TR
dc.titleStratejik pazarlama muhasebesi ve örnek bir uygulamatr_TR
dc.title.alternativeStrategic marketing accounting and a sample applicationtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3202.pdfZeynep Aydın Yüksek Lisans Tez Dosyası1.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.