Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4521
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKarışan Korucu, Dilek-
dc.contributor.authorAydın, Serkan-
dc.date.accessioned2021-11-26T08:28:43Z-
dc.date.available2021-11-26T08:28:43Z-
dc.date.issued2021-11-04-
dc.date.submitted2021-09-05-
dc.identifier.citationAydın, S. (2021) Argümantasyon temelli uygulamaların 8. Sınıf öğrencilerinin sosyobilimsel konulara yönelik görüşlerine ve düşünme becerilerine etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4521-
dc.description.abstractBu çalışmada argümantasyon temelli uygulamaların sekizinci sınıf öğrencilerinin sosyobilimsel konulara yönelik görüşlerine ve düşünme becerilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Aydın ilinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan deney grubunda 32 ve kontrol grubunda 31 olmak üzere toplam 63 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcılar uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Deney ve kontrol grupları şubeler arasından rastgele atanmıştır. Araştırma nitel ve nicel verilerin birlikte kullanıldığı karma yönteme göre sürdürülmüştür. Çalışmanın nicel kısmında öntest-sontest yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nitel kısmında ise yarı yapılandırılmış mülakatlar, sınıf içi tartışma, video kayıtları, öğrencilerin yazılı olarak sundukları çalışma kâğıtları kullanılmıştır. Deney grubu öğrencileriyle argümantasyon senaryolarına dayalı etkinlikler üzerinde, kontrol grubu öğrencileriyle ise ders sunumları ve sınıf içi etkinlikler üzerinde çalışılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin toplanmasında Topçu (2010) tarafından geliştirilen sosyobilimsel konulara bakış ölçeği, Yıldırım (2012) tarafından geliştirilen yansıtıcı düşünme ölçeği, Görücü (2014) tarafından geliştirilen eleştirel düşünme ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verilerinin toplanmasında ise sınıf içi argümantasyon etkinlikleri video ile kaydedilmiş, öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve öğrencilerden yazılı dokümanlar toplanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen nicel veriler istatistik programı kullanılarak analiz edilmiş, nitel verilerin analizinde ise Sadler ve Fowler (2006) tarafından geliştirilen argümantasyon değerlendirme rubriği kullanılmıştır. Çalışma sonunda sosyobilimsel konuların argümantasyon yöntemiyle işlenmesinin öğrencilerin sosyobilimsel konulara bakışlarını, eleştirel düşünme becerilerini ve yansıtıcı düşünme becerilerini olumlu etkilediği tespit edilmiştir. Bu nedenle sosyobilimsel argümantasyonun sınıf ortamında yaygınlaştırılmasının öğrencilere faydalı olacağı söylenebilir.tr_TR
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to examine the effect of argumentation-based implementatıons on eighth grade students' views on socioscientıfic issues and thinking skills. The study group of the research consists of a total of 63 eighth grade students, 32 in the experimental group and 31 in the control group, studying at a public school affiliated to the Ministry of National Education in Aydın. Participants were selected by convenient sampling method. Experimental and control groups were randomly assigned. Mixed method design guided the present study. In the quantitative part of the study, a pretest-posttest quasi-experimental design was used. In the qualitative part, semi-structured interviews, in-class discussions, video recordings, and students’ written expressions were used. The students in the experimental group worked on activities based on argumentation scenarios, and the students in the control group worked on lecture presentations and in-class activities. perspective on socioscientific issues scale developed by Topçu (2010), the reflective thinking scale developed by Yıldırım (2012), and the critical thinking scale developed by Görücü (2014) were used as quantitative data collection tools students’ video records of the in-class argumentation activities , semi structured interviews and written reports were used as qualitative data collection tools. . A statistical program was used to analyze quantitative data and the argumentation evaluation rubric developed by Sadler and Fowler (2006) was used in the analysis of qualitative data. As a result, implementation of socioscientific issues with the method of argumentation positively affects students' perspectives on socioscientific issues, critical thinking skills and reflective thinking skills. For this reason, it can be said that disseminating socioscientific argumentation in the classroom environment will be beneficial for students.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY ....................................................................................................................i TEŞEKKÜR ...............................................................................................................................ii İÇİNDEKİLER..........................................................................................................................iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ.............................................................................vii ŞEKİLLER DİZİNİ.................................................................................................................viii GRAFİKLER DİZİNİ ...............................................................................................................ix TABLOLAR DİZİNİ..................................................................................................................x ÖZET........................................................................................................................................xii ABSTRACT ............................................................................................................................xiii 1. GİRİŞ ..................................................................................................................................1 1.1. Problem Durumu..........................................................................................................1 1.2. Araştırmanın Amacı.....................................................................................................8 1.3. Araştırmanın Önemi ....................................................................................................8 1.4. Araştırma Problemi....................................................................................................13 1.5. Araştırma Soruları......................................................................................................13 1.6. Araştırmanın Sınırlılıkları..........................................................................................14 1.7. Araştırmanın Varsayımları ........................................................................................14 1.8. Tanımlar.....................................................................................................................14 2. KAVRAMSAL ÇERÇEVE ..............................................................................................16 2.1. Fen Eğitimi ................................................................................................................16 2.2. Fen Okuryazarlığı ......................................................................................................16 2.3. Fen–Teknoloji–Toplum–Çevre (FTTÇ) ....................................................................19 2.4. Sosyobilimsel Konular...............................................................................................21 iv 2.5. Argümantasyon..........................................................................................................26 2.5.1. Toulmin’in Argüman Modeli .............................................................................30 2.6. Düşünme Becerileri ...................................................................................................33 2.6.1. Eleştirel Düşünme ..............................................................................................34 2.6.2. Yansıtıcı Düşünme .............................................................................................38 2.7. İlgili Araştırmalar ......................................................................................................40 2.7.1. Sosyobilimsel Konularla İlgili Yapılan Araştırmalar.........................................40 2.7.2. Argümantasyon İle İlgili Yapılan Çalışmalar.....................................................45 2.7.3. Sosyobilimsel Argümantasyon İle İlgili Yapılan Çalışmalar.............................49 2.7.4. Eleştirel Düşünme İle İlgili Yapılan Çalışmalar.................................................53 2.7.5. Yansıtıcı Düşünme İle İlgili Yapılan Çalışmalar ...............................................57 3. YÖNTEM..........................................................................................................................62 3.1. Araştırmanın Modeli..................................................................................................62 3.2. Çalışma Grubu ...........................................................................................................63 3.3. Uygulama Süreci........................................................................................................63 3.3.1. Kontrol Grubu Etkinlikleri .................................................................................63 3.3.2. Deney Grubu Etkinlikleri ...................................................................................64 3.4. Veri Toplama Araçları ...............................................................................................64 3.4.1. Sosyobilimsel Konulara Bakış Ölçeği (EK 1)....................................................65 3.4.2. Yansıtıcı Düşünme Ölçeği (EK 2)......................................................................66 3.4.3. Eleştirel Düşünme Ölçeği (EK 3).......................................................................66 3.4.4. Nitel Veri Toplama Aracı (EK 4).......................................................................67 3.5. Nitel Verilerin Geçerlik ve Güvenilirliği...................................................................68 3.6. Verilerin Analizi ........................................................................................................69 4. BULGULAR.....................................................................................................................72 4.1. Birinci Alt Probleme Yönelik Bulgular.....................................................................72 4.2. İkinci Alt Probleme Yönelik Bulgular.......................................................................73 4.3. Üçüncü Alt Probleme Yönelik Bulgular....................................................................74 4.4. Dördüncü Alt Probleme Yönelik Bulgular ................................................................75 v 4.5. Beşinci Alt Probleme Yönelik Bulgular ....................................................................76 4.6. Altıncı Alt Probleme Yönelik Bulgular.....................................................................78 4.7. Yedinci Alt Probleme Yönelik Bulgular ...................................................................79 4.8. Sekizinci Alt Probleme Yönelik Bulgular .................................................................80 4.9. Dokuzuncu Alt Probleme Yönelik Bulgular..............................................................82 4.10. Onuncu Alt Probleme Yönelik Bulgular................................................................83 4.11. On Birinci Alt Probleme Yönelik Bulgular............................................................84 4.12. On İkinci Alt Probleme Yönelik Bulgular .............................................................85 4.13. On Üçüncü Alt Probleme Yönelik Bulgular ..........................................................86 4.13.1. Birinci Etkinlik ...................................................................................................87 4.13.2. İkinci Etkinlik.....................................................................................................90 4.13.3. Üçüncü Etkinlik..................................................................................................93 4.13.4. Dördüncü Etkinlik ..............................................................................................97 4.13.5. Beşinci Etkinlik ................................................................................................101 4.13.6. Altıncı Etkinlik .................................................................................................104 4.13.7. Yedinci Etkinlik................................................................................................107 4.13.8. Sekizinci Etkinlik .............................................................................................110 5. TARTIŞMA VE SONUÇ ...............................................................................................113 6. ÖNERİLER.....................................................................................................................136 7. KAYNAKÇA..................................................................................................................137 EKLER ...................................................................................................................................177 EK: 1 Sosyobilimsel Konulara Yönelik Tutum Ölçeği ......................................................177 Ek: 2 Yansıtıcı Düşünme Ölçeği ........................................................................................179 Ek: 3 Eleştirel Düşünme Ölçeği..........................................................................................180 Ek: 4 Öğrenci Etkinlik Kâğıtları.........................................................................................181 Etkinlik 1: Nesli Tükenmekte Olan Canlılar..................................................................181 Etkinlik 2 Zayıflama İlaçları ..........................................................................................182 Etkinlik 3: Jeotermal Enerji.............................................................................................184 Etkinlik 4: Nükleer Enerji ..............................................................................................186 vi Etkinlik 5: Baz İstasyonu ................................................................................................188 Etkinlik 6: Tarımsal İlaçların Kullanılması.....................................................................190 Etkinlik 7: GDO ( Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar )..............................................192 Etkinlik 8: Küresel Isınma...............................................................................................194 EK:5 Öğrenci Görüşme Soruları.........................................................................................196 EK: 6 Sosyobilimsel Konulara Yönelik Tutum Ölçeği İzni ..............................................198 EK: 7 Yansıtıcı Düşünme Ölçeği İzni ................................................................................199 EK: 8 Eleştirel Düşünme Ölçeği İzni .................................................................................200 Ek 9. Etkinliklerle İlgili Öğrencilerden Toplanan Örnek Yazılı Argümantasyonlar..........201 Etkinlik 1:........................................................................................................................201 Etkinlik 2:........................................................................................................................202 Etkinlik 3:........................................................................................................................204 Etkinlik 4:........................................................................................................................206 Etkinlik 5:........................................................................................................................208 Etkinlik 6:........................................................................................................................210 Etkinlik 7:........................................................................................................................212 Etkinlik 8:........................................................................................................................214 Ek 10. Etik Kurul Belgesi...................................................................................................216 Ek 11. Araştırma İzin Belgesi.............................................................................................217 BİLİMSEL ETİK BEYANI ...................................................................................................218 ÖZ GEÇMİŞ...........................................................................................................................219tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectFen Eğitimi, Fen Okuryazarlığı, Tartışma, Eleştirel Düşünme, Yansıtıcı Düşünmetr_TR
dc.subjectScience Education, Science Literacy, Argument, Critical Thinking, Reflective Thinkingtr_TR
dc.titleArgümantasyon temelli uygulamaların 8. Sınıf öğrencilerinin sosyobilimsel konulara yönelik görüşlerine ve düşünme becerilerine etkisitr_TR
dc.title.alternativeThe effect of argumentation - based implementations on 8th grade students' views on socioscientific issues and thinking skillstr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3143.pdf4.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.